Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gebruikersverslag Schwalbe Marathon Almotion banden. - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

Gebruikersverslag Schwalbe Marathon Almotion banden.

156 berichten
derdekeer schreef:
vr 01 jun, 2018 09:40
Ik heb ook geëxperimenteerd met lagere drukken op mijn trekkingfiets, maar niet genoeg om er iets zinnigs over te zeggen (behalve dan dat Schwalbe Marathon plus allesbehalve lekker lijkt te lopen bij drukken onder 4 bar).
Heeft iemand gelijkaardige ervaringen op de trekkingfiets, ook die zwabberigheid, minder strak sturen etc.?
Dat zijn allemaal dingen die ik liever niet tegenkom tijdens een zwaar bepakte afdaling.
Ik kan het zeker beamen. Er zijn echter genoeg mensen die in een afdaling sowieso nauwelijks op enige snelheid een bocht durven nemen en nooit in het gebied zullen komen waarin de wegligging van de band een beetje relevant wordt.

Qua wegligging zijn veel banden in nieuwstaat overigens zeker niet het beste. Een paar 40-622 Almotions vond ik na een paar duizend km tot ik de fiets nog 4500 km later verkocht een stuk beter dan in het begin. Dat lees je nooit in tests, terwijl het wel relevant is voor banden die meer dan 10.000 km mee kunnen gaan.
Ik heb ook deze banden op mijn vakantiefiets, 50 mm breed. Bepakt (max. 18 kg) en zelf 75 kg wegend, staat de achterste band op 4 en de voorste op 3.5 bar. Lagere druk zet ik er nooit in, net omwille van stuurgedrag bij afdalen. Ik durf stellen dat ik gezwind bochten neem en redelijk snel naar beneden stuur. Bij deze drukken voel ik me zeker hierbij tot nu toe (bergjes in Italië, Oostenrijk, Frankrijk, Ardennen, ...). Ik merk trouwens eerder vertraging dan een hoger comfort bij 3 bar, maar ik fiets dan ook zelden in heel ruig terrein.
derdekeer schreef:
do 31 mei, 2018 21:26
Nu het toch over die drukken blijft gaan, een vraagje.
Omdat lagere druk tegenwoordig moet, heb ik het ook geprobeerd, vooral op de racefiets (23 en 25 mm banden).
Comfortabeler is het. Sneller? Daar merk ik niets van, en Vittoria Zaffiro's (25 mm) gaven me zelfs een heel duidelijke indruk trager te zijn bij lagere drukken.
Maar mijn vraag gaat hierover: als ik de druk op de achterband te ver onder de 7 bar liet zakken, leek die band minder stabiel.
Komen anderen hier iets gelijkaardigs tegen? Ik weeg 65 kg en heb niet bepaald de dijen van Marcel Kittel. Alles wat ik beschrijf gebeurde terwijl ik in het zadel zat.
Niks moet :lol:

Vooral zo fietsen als jij lekker vind. Toch is het interresant om mijn ervaring hier tegenover te zetten:

Ik weeg 65 kg+ Fiets kleren 10 kg. 75kg totaal.

GP 4000 Achterband op 6 bar, redelijk hoge noteringen in zowel massasprints als heuvelritten. Ik ben ook niet Marcel Kittel, maar zwabberen met 6 bar? Nee. En gemeten net zo snel als met 7 bar, terwijl het best stugge banden zijn t.o.v. Vittoria's. Wat ik wel merkte was dat dit prettiger was als ik met 40+ klinkers (gewoon klinkers, geen kasseien) op spoot (toegegeven, zodra ik mijn omslagpunt aantikte hield ik me niet meer bezig met diepere vragen behalve bijten^^)..

Ik weet dat het sneller verhaal niet land, deze discussie hebben we nu al jaren, maar de meet gegevens van meerdere publicaties bevestigen het. Dat mensen denken trager te zijn is een bekend verschijnsel, maar heeft meer te maken met gevoel dan gemeten realiteit (met alle respect). Het verschil is op zijn best marginaal (en dan vaak in het voordeel van lagere spanning).

Nogmaals, als jij het rot vindt fietsen vooral niet doen, maar met name het snelheids argument is zoals het er naar uit doet zien een mythe. Knetterharde banden rijden matig en zeker niet sneller. Het valt me op hoe hard mensen pompen (totaal ander idee hierover dan Leon).

Betreft vakantiefietsen: afhangend van je bepakking ga je uiteraard (veel) hoger in je spanning zitten, anders krijg je last van een kwispelende achterkant :cry:
quote=loknor
>Ik weeg 65 kg+ Fiets kleren 10 kg. 75kg totaal.

Vedergewicht :-)
Bedenkt dat als je, zoals heel veel mensen, anderhalf maal zoveel weegt, de indrukking van een band dezelfde is bij de anderhalf maal de druk die jij in je banden hebt!

>Het valt me op hoe hard mensen pompen (totaal ander idee hierover dan Leon).
Ik denk dat we hetzelfde idee hebben maar gewoon andere mensen zijn tegengekomen.
Ik weet dat het sneller verhaal niet land, deze discussie hebben we nu al jaren
Het laatste waarin ik zin heb is een discussie over snelheid, daar gaat het me niet om.
derdekeer schreef:
vr 01 jun, 2018 09:40
Ik heb ook geëxperimenteerd met lagere drukken op mijn trekkingfiets, maar niet genoeg om er iets zinnigs over te zeggen (behalve dan dat Schwalbe Marathon plus allesbehalve lekker lijkt te lopen bij drukken onder 4 bar).

Heeft iemand gelijkaardige ervaringen op de trekkingfiets, ook die zwabberigheid, minder strak sturen etc.?
Dat zijn allemaal dingen die ik liever niet tegenkom tijdens een zwaar bepakte afdaling.
Ik heb ook Marathon Plus op mijn velomobiel, maat 35-406. Op 6 bar lopen ze eigenlijk prima licht, alleen het comfort, tja. Ik ben van plan ze alleen in de winter te gebruiken. Op mijn toer/stadsfiets heb ik mijn banden op lagere druk, 5 tot 6 bar achter, 40-622 almotion, 3,5 tot 4,5 bar voor, 35-622 slickbandje.
Leon schreef: Qua wegligging zijn veel banden in nieuwstaat overigens zeker niet het beste. Een paar 40-622 Almotions vond ik na een paar duizend km tot ik de fiets nog 4500 km later verkocht een stuk beter dan in het begin. Dat lees je nooit in tests, terwijl het wel relevant is voor banden die meer dan 10.000 km mee kunnen gaan.
Sturen doen de marathon plussen ook veel minder strak dan soepele banden maar het wordt wel beter na een paar 1000km, dus die ervaring deel ik. Vind ik verder geen onoverkomelijk nadeel, wel iets om rekening mee te houden.
Meneer Zwijn schreef: Ik heb ook deze banden op mijn vakantiefiets, 50 mm breed. Bepakt (max. 18 kg) en zelf 75 kg wegend, staat de achterste band op 4 en de voorste op 3.5 bar. Lagere druk zet ik er nooit in, net omwille van stuurgedrag bij afdalen.
Klinkt mij idd als prima druk voor 50mm banden.
derdekeer schreef:
Ik weet dat het sneller verhaal niet land, deze discussie hebben we nu al jaren
Het laatste waarin ik zin heb is een discussie over snelheid, daar gaat het me niet om.
Snelheid kan je niet belangrijk vinden, afstand afleggen met zo min mogelijk energie vind ik wel van groot belang bij lange ritten en fietsvakanties. En dat is nou net waar banden een niet onbelangrijke rol in hebben. Voor korte ritjes houd ik mijn banden vaak zacht wegens comfort en minder lekgevoeligheid, voor lange ritten pomp ik ze pas goed op. Slecht lopende banden breken echt op bij lange afstanden fietsen.
Volgens mij wordt de invloed van het karkas op de verticale stijfheid van een band erg overschat.

Voor een semi-kwantitatieve meting heb je voldoende aan een weegschaal en een drukmeter. Leg een personenweegschaal op tafel en druk er met je duim zo hard mogelijk op. Lees de waarde af die je ongeveer 1 seconde lang kunt volhouden. In mijn geval is dat 15 kg, wat overeenkomt met een kracht van 150 N.

Nu laat je de band van een fiets bijna helemaal leeglopen (met mijn losse drukmeter meet ik dan 0,2-0,3 bar). Druk nu met je duim het loopvlak van de band maximaal in. Ik denk dat je een 35-50 mm band zeker 10 mm en waarschijnlijk wel 20 mm kunt indrukken. Een Schwalbe Big Apple 50-622 kon ik ongeveer 15 mm indrukken en een Schwalbe Marathon Racer 40-622 ongeveer 20 mm. Dat betekent dat de verticale stijfheid van het karkas van de ordegrootte 7,5-10 N/mm is.

Als ik de Big Apple tot 1 bar oppompt is de indrukking gereduceerd tot ongeveer 5 mm, dus is de stijfheid (veerconstante) al opgelopen tot 30 N/mm. De aanbevolen druk is 3-5 bar. Ik voel bij 3 bar nog ongeveer 1-2 mm indrukking. De luchtkolom zorgt dus voor een stijfheid in de orde van 100 N/mm, wat veel meer is dan die 10 N/mm van het karkas.

Voor de zijdelingse stijfheid, is het karkas wel belangrijk. Dat is waarschijnlijk de belangrijkste reden dat je geen radiale fietsbanden kunt krijgen, afgezien van enkele exoten. Een diagonaal karkas geeft weerstand tegen zijdelingse vervorming over een breedte van ongeveer 2 keer de banddiameter, omdat de koorden onder een hoek van 45 graden opgespannen worden. Een radiaal karkas druk je met veel minder kracht opzij.
math schreef:
vr 01 jun, 2018 13:35
Voor een semi-kwantitatieve meting heb je voldoende aan een weegschaal en een drukmeter.
Ik ben helemaal van de eenvoudige experimenten maar dit experiment bevat mij toch wel al te veel slagen in de lucht, zowel op kwaliteitief als op kwantitatief vlak, al beginnend bij een ontbreken van een definitie van de grootheid en eenheid voor "verticale stijfheid van het karkas".
Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Stijfheid
Verder kan actief googelen je wat verder op de leercurve brengen. Kijk bv. naar getallen die je hier ziet.
math schreef:
vr 01 jun, 2018 13:35
Volgens mij wordt de invloed van het karkas op de verticale stijfheid van een band erg overschat.
Ik vraag me af of dit effect relevant is. Volgens mij is het vooral relevant wat de (gebrek aan) elasticiteit van het materiaal is en dus hoeveel vermogen in verloren gaat. [edit]stuk over invloed stuurgedrag weggehaald[/edit]
bast1aan schreef:
vr 01 jun, 2018 16:29
Volgens mij wordt de invloed van het karkas op de verticale stijfheid van een band erg overschat.
Volgens mij zijn we teveel over fietsen aan het praten ipv het te doen... :wink:
Die twee zijn helemaal niet in tegenstelling. Ik merk dat ik tijdens het fietsen heel lucide over dingen kan nadenken, maar het onthouden van details blijkt lastig.
Ik heb een vast trainingsrondje van 55 km waarin ik van 4 tussenpunten graag de tijd wil onthouden. Na afloop ben ik toch vaak onzeker over één of meer van die tussentijden. Ik vermoed dat de endorfines hiervoor verantwoordelijk zijn.
math schreef:
vr 01 jun, 2018 20:29
Die twee zijn helemaal niet in tegenstelling. Ik merk dat ik tijdens het fietsen heel lucide over dingen kan nadenken, maar het onthouden van details blijkt lastig.
Ik heb een vast trainingsrondje van 55 km waarin ik van 4 tussenpunten graag de tijd wil onthouden. Na afloop ben ik toch vaak onzeker over één of meer van die tussentijden. Ik vermoed dat de endorfines hiervoor verantwoordelijk zijn.
Ik heb vele trainingsrondjes waarvan ik meestal pas onderweg weet wat het wordt. Met alle wegwerkzaamheden en modderstromen overal is dat bovendien maar goed ook.
Heeft iemand al eens de almotion 50-584 (27.5 x 2.00, 650B) gemonteerd op 27,5 wielen ?
Is het verschil met de almotion 50-622 (28 x 2.00) groot ?
Ervaringen ?
Bedenkingen ?
Geen directe antwoord op je vraag maar ik heb zowel met de 40-622 als de 55-559 goede ervaringen,dus lijkt me de kans klein dat de maat er tussenin minder goed zou zijn <toevoeging> afgezien van de gebruikelijke verschillen in wielmaten</toevoeging>

Misschien speelt nog wel mee of een nieuwe productie batch beter/slechter zou zijn dan de vorige...
bast1aan schreef:
zo 03 jun, 2018 15:43
Geen directe antwoord op je vraag maar ik heb zowel met de 40-622 als de 55-559 goede ervaringen,dus lijkt me de kans klein dat de maat er tussenin minder goed zou zijn <toevoeging> afgezien van de gebruikelijke verschillen in wielmaten</toevoeging>

Misschien speelt nog wel mee of een nieuwe productie batch beter/slechter zou zijn dan de vorige...
Ik heb precies dezelfde combi. Ik heb mezelf voorgehouden de hele zomer te fietsen met de fiets met de dikke versies, met vrijwel identieke setup en zit, maar ik heb wel het vermoeden dat mijn gemiddelde toch steeds 1 a 2 kmh lager uitkomt, zeg 21 ipv 22 of 23 kmh op de teller gedurende de hele tocht. Qua rijeigenschappen vind ik het verschil nauwelijks waarneembaar, behalve dat onverhard comfortabeler gaat.
Jan_R schreef:
zo 03 jun, 2018 08:05
Heeft iemand al eens de almotion 50-584 (27.5 x 2.00, 650B) gemonteerd op 27,5 wielen ?
Is het verschil met de almotion 50-622 (28 x 2.00) groot ?
Ervaringen ?
Bedenkingen ?
Geen direct antwoord op je vraag. 27,5 is alleen maar TL-easy. Paar pagina’s eerder heb ik gemeld dat Tubless version van 40x622 is nog strakker dat normale- geen verassing dat ik algemeen trend bij alle schwalbe TL-easy banden. Helaas de draag word gekapt over een van de favoriete forum onderwerpen - bandendruk in de fietswereld.
Paar pagina’s eerder heb ik mij ervaring met een Almotion gedeeld en een vraag gesteeld.
Helaas de draag ging over de bandenspaning - alles behalve almotion banden.
Kan iemand de antwoord op mij vraag geven? Geeft iemand meer dan 15,000km met een almotion gereden?
PS: Ik hoop dat de draag gaat nu niet verder over de schijfremmen staalframes of perfecte band voor alle weggen en alle tijden :D :D :D
Bert van Sprang schreef:
di 29 mei, 2018 10:09
Door dit forum en wat andere forums gelezen te hebben kwam ik erachter dat een beetje zeepsop op de randen van van banden en flink hard oppompen weleens zou kunnen helpen
Let hier mee op! Bij te veel zeepsop en te lage bandenspanning kan de buitenband bij het remmen verdraaien tov de velg waardoor de binnenband bij het ventiel kapotgetrokken wordt.
Nog een rede om tubeless te rijden. Dan heb je dit probleem niet.
Weet iemand het verschil tussen deze 2:
Schwalbe MARATHON ALMOTION Evolution Line Reifen
Schwalbe MARATHON Almotion Dynamic Casing touringband, vouwbaar

Is het enige verschil dat de ene vouwbaar is? Ik ga hem sowieso niet kopen als reserve band.