Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gebruikersverslag Schwalbe Marathon Almotion banden. - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Gebruikersverslag Schwalbe Marathon Almotion banden.

156 berichten
Roger schreef:
di 15 mei, 2018 17:08
Het gaat hier inderdaad om niet mountainbiken. Daar zijn andere forums voor. Vertel eens, welk verschil voel jij met 3 bar ten opzichte van hoeveel (?????) andere bar? En met welke type fiets.Dan weet ik wat je bedoelt.
Ik verwacht dat de band een stuk minder rolweerstand heeft op 3 bar dan op 1,8 bar. Merk je vooral op doorgaande fietspaden. Ik heb zelf mijn banden incidenteel wel eens op 2 a 2,5 bar, door lek of te lang niet opgepompt. Na het oppompen tot 4 a 5 bar gaat het altijd weer een stuk sneller en stuurt het ook een stuk strakker. Wel met binnenbanden welliswaar, geen ervaring met tubeless. Verder doe ik net als Wim ook meer achter dan voor.
Roger schreef:
di 15 mei, 2018 17:08
En met welke type fiets.
en oh ja, deze ervaring met zowel mijn gazelle primeur met 40-622 marathon almotion, houd ik de druk op 4,5 a 5,5 bar (haal er 1 vanaf voor 50mm) en bij mijn velomobiel achterband, die had meestal een 50-559 (26" dus) Schwalbe Kojak, hield ik op 4 a 5 bar. Laatste is wel puur voor snelheid en veel kilometers op de weg en lage rolweerstand is van groter belang dan voor rechtopfiets.
Hier ook meer druk achter dan voor - meestal achter 3.5 en voor net over de 3. Met bagage ga ik achter naar de 4 en voor richting de 3.5.. Vind ik fijner dan erg zachte banden maar rijd dan wel bijna altijd verhard. Dit op 50-622 almotions.
bast1aan schreef:
di 15 mei, 2018 19:27
Roger schreef:
di 15 mei, 2018 17:08
Het gaat hier inderdaad om niet mountainbiken. Daar zijn andere forums voor. Vertel eens, welk verschil voel jij met 3 bar ten opzichte van hoeveel (?????) andere bar? En met welke type fiets.Dan weet ik wat je bedoelt.
Ik verwacht dat de band een stuk minder rolweerstand heeft op 3 bar dan op 1,8 bar. Merk je vooral op doorgaande fietspaden. Ik heb zelf mijn banden incidenteel wel eens op 2 a 2,5 bar, door lek of te lang niet opgepompt. Na het oppompen tot 4 a 5 bar gaat het altijd weer een stuk sneller en stuurt het ook een stuk strakker. Wel met binnenbanden welliswaar, geen ervaring met tubeless. Verder doe ik net als Wim ook meer achter dan voor.
Ik hoor dat wel vaker, maar ik heb daar toch mijn twijfels bij.

https://janheine.wordpress.com/2016/03/ ... take-home/

Ik heb het zelf op een racefiets wel getest met een vermogensmeter en daar bleek dat ik met 6a-5v bar 23mm sneller was dan met 8a-7v bar. Iedereen die in mijn banden kneep verbaasde zich erover.
loknor schreef:
do 17 mei, 2018 13:10
Ik hoor dat wel vaker, maar ik heb daar toch mijn twijfels bij.

https://janheine.wordpress.com/2016/03/ ... take-home/

Ik heb het zelf op een racefiets wel getest met een vermogensmeter en daar bleek dat ik met 6a-5v bar 23mm sneller was dan met 8a-7v bar. Iedereen die in mijn banden kneep verbaasde zich erover.
Misschien tijd voor een nieuwe vermogensmeter als deze opeens snelheid weergeeft ;)
rockhopper schreef:
do 17 mei, 2018 19:59
Misschien tijd voor een nieuwe vermogensmeter als deze opeens snelheid weergeeft ;)
Mijn Garmin doet anders allebei zonder haperen :lol:
loknor schreef:
do 17 mei, 2018 21:31
rockhopper schreef:
do 17 mei, 2018 19:59
Misschien tijd voor een nieuwe vermogensmeter als deze opeens snelheid weergeeft ;)
Mijn Garmin doet anders allebei zonder haperen :lol:
Ah je noemt een fietscomputer die vermogen schat ook een vermogenmeter. Ik dacht al dat je zo'n profi ding aan je crank had van vele honderden euro's (een echte powermeter dus). 8)

Maar goed ik vind de discussie altijd wel leuk om te lezen. Ik ben van mening dat ik met gelijke bandendruk en gelijk vermogen makkelijk 10 tochtjes kan maken over hetzelfde traject met iedere keer ruim afwijkende tijden. De omstandigheden van buitenaf (wind / verkeer) spelen gewoon ook een hele grote rol in de praktijk.

Hopelijk kan ik zaterdag eens zelf op pad gaan met de veel besproken band.
loknor schreef:
do 17 mei, 2018 13:10
Ik hoor dat wel vaker, maar ik heb daar toch mijn twijfels bij.

https://janheine.wordpress.com/2016/03/ ... take-home/

Ik heb het zelf op een racefiets wel getest met een vermogensmeter en daar bleek dat ik met 6a-5v bar 23mm sneller was dan met 8a-7v bar. Iedereen die in mijn banden kneep verbaasde zich erover.
Ik heb vroeger met Continental Grand Prix banden gereden (28-406), zowel op de (asfalt) wielerbaan als op gewone weg. Het was duidelijk dat ze snel waren boven de 7 bar. Dit werd ondersteund door uitrolproeven die ik en anderen hebben gedaan:
https://users.welmers.net/bastiaan/.ban ... 04-04.html
Uitrolafstand in meters (langer is beter), dit met gewicht van 30kg per band, over gemiddeld fietspadasfalt in Utrecht.

De Schwalbe One 28-406 test door Wim Schermer (link naar tabel)
loopt ook hier duidelijk het lichtst bij 8 bar. Test met pendel op asfaltgoten.

Wat betreft de Marathon Almotion, Wim Schermer heeft ook hier proeven mee gedaan:
(link naar tabel)

De 55-559 rolt volgens deze test het lichtst op 4 bar. Op 2 bar loopt deze 25% zwaarder.

De test op Bycicle Rolling Resistance geeft ook aan dat de 40-622 op 2 bar 40% zwaarder loopt dan op 5 bar (en op 3 bar 20% zwaarder)

Zelf denk ik dat het veel kan uitmaken wat voor wegdek je rijdt en wat voor fiets je rijdt, omdat het hele systeem van framestijfheid/trillingopvang/vering invloed heeft. Als je vooral ruw wegdek rijdt kan ik me voorstellen dat 5-6 bar beter loopt dan 7-8 bar, maar dat zal op glad asfalt of een wielerbaan echt niet zo zijn.
Ik merk dat een lichte vervorming van de het prettigst fietst en snelst. Ik voel geen randjes tussen de vlakke tegels in mijn stuur, maar wel scheef liggende tegels. Als ik ze harder oppomp gaan de wielen stuiteren en dat voelt snel, maar vertraagd. Ik voel ook net niet de overgangen bij afgesleten asfalt bovenlagen.

Samen met mijn fiets zo een + 125 kg, dus 4 bar achter en max. 3,5 voor is perfect. Ik heb een racehouding, dus er is ook nog aardig wat belasting op het voorwiel. Als de fietstassen erop gaan doe ik er maar weinig lucht bij, omdat bij een dag lang fietsen dat beetje meer comfort prettig is.
Allereerst, ik vind het elke keer weer een leuke discussie. Ieder moet vooral zelf bepalen wat hij prettig vindt 8)
bast1aan schreef:
vr 18 mei, 2018 11:18
Als je vooral ruw wegdek rijdt kan ik me voorstellen dat 5-6 bar beter loopt dan 7-8 bar, maar dat zal op glad asfalt of een wielerbaan echt niet zo zijn.
Het gekke is dat in de praktijk testen een iets ander beeld geeft, ik ben zeker niet de uitzondering.

Fiets heeft getest met een vermogensmeter op een houten wielerbaan en die kwamen tot de conclusie dat niet alleen bredere tubes beter rolt, harder pompen had marginaal effect.

Als ik het me goed herrinner (kan nu niet de kast gaan uitruimen om het nummer te vinden. 25mm tubes voor onze rolden niet beter na 7 bar en rolden slechter boven de 8 bar. Dat zijn hele smalle banden, het is daarom wel degelijk af te ragen of bij een tour band dat soort banden spanning opeens wel effectiever gaat worden. Het is mogelijk, want het systeemgewicht natuurlijk wel veel hoger, maar deze aanname is niet zo duidelijk als je denkt.

@Bastiaan. Ik weet dat rol weerstand metingen altijd aangeven dat hoe harder hoe beter is, maar testen met een vermogensmeter geeft dus echt andere resultaten, niet alleen bij mij...

https://drive.google.com/file/d/0B3HUmj ... ZjTDg/view

Ook de eigenaar van Silca (jawel, de klassieke pompjes en ex mdw van Zipp) lijkt te stellen dat dit niet zo eenduidig ligt (disclaimer, als hij alleen in Arenberg heeft getest is het natuurlijk weinig zeggend^^).

https://cyclingtips.com/2017/05/what-is ... ressure-2/

Blijkbaar lijkt er toch dat er enig verlies optreedt in "de motor" vanwege het trillen.

In ieder geval lijkt me de conclusie dat je hoog in je bandendruk moet zitten voor maximale efficiency niet zo duidelijk als dat sommige mensen stellen, zeker bij kwalitatief hoogwaardige banden. Het is ook duidelijk dat de efficiëntie van een band niet zomaar af te leiden is uit de rolweerstand, er zit ook een stukje vering/demping die effect heeft op de totale efficiëntie.
J. Heine heeft opgeschreven over hoe volgens hem te testen:
https://janheine.wordpress.com/2018/05/ ... isnt-easy/

Hier komt ook voorbij waarom hardere stugge banden bij bepaalde manieren van testen een beter resultaat lijkt te geven dan soepele.
Since the drum is convex, it pushes deep into the tire, unlike a real road, which is flat. The more supple the tire, the deeper the drum pushes. This makes the tire flex more, which absorbs more energy. That is why a stiff tire performs well on the drum, and a supple tire does not. We know that the opposite is the case on real roads.

Increasing the tire pressure also makes the tire harder, and so the drum won’t push as far into the tire. That is one reason why drum tests show higher pressures rolling much faster (above). According to this data, increasing your tire pressure from 60 to 120 psi (4.1 to 8.3 bar) reduces the resistance by 30%!
loknor schreef:
vr 18 mei, 2018 17:28
Allereerst, ik vind het elke keer weer een leuke discussie. Ieder moet vooral zelf bepalen wat hij prettig vindt 8)

@Bastiaan. Ik weet dat rol weerstand metingen altijd aangeven dat hoe harder hoe beter is, maar testen met een vermogensmeter geeft dus echt andere resultaten, niet alleen bij mij...
De twee sluiten elkaar wel uit als je over een perfect egale ondegrond zoals een houten wielerbaan praat, dus de ene meting klopt niet in de praktijk of de andere, of we zien factoren over het hoofd. Er zijn nogal wat tegenstrijdige ervaringen. En op elke meetmethode valt wel het een en ander te bekritiseren, zoals uitrolproeven of meten op zo'n drum, en met vermogensmeter metingen kan je ook makkelijk de mist in gaan.
Fiets heeft getest met een vermogensmeter op een houten wielerbaan en die kwamen tot de conclusie dat niet alleen bredere tubes beter rolt, harder pompen had marginaal effect.
Dat bredere tubes beter rollen geloof ik graag. Overigens heb ik zelf echt geen idee hoe tubes zich verder gedragen op dit gebied, nooit gebruikt en nooit in verdiept..
Als ik het me goed herrinner (kan nu niet de kast gaan uitruimen om het nummer te vinden. 25mm tubes voor onze rolden niet beter na 7 bar en rolden slechter boven de 8 bar. Dat zijn hele smalle banden, het is daarom wel degelijk af te ragen of bij een tour band dat soort banden spanning opeens wel effectiever gaat worden. Het is mogelijk, want het systeemgewicht natuurlijk wel veel hoger, maar deze aanname is niet zo duidelijk als je denkt.
Voor tour gebruik je sowieso veel bredere banden, ik gebruik eigenlijk nooit smaller dan 35mm. Vroeger ook veel met 45-50mm gereden. Bij deze breedtes spelen andere factoren. Je band zal sowieso op veel lagere druk werken voor dezelfde vervorming/veereffect/rolweerstand. Door de lagere druk zal je ook automatisch minder last hebben van grof wegdek. Grof wegdek is echt vooral een probleem/vertragende factor bij smalle racebanden. Zeer duidelijk een keer meegemaakt toen ik met een vriend reed, ik op 50mm banden en hij op 28mm banden, stuk grof wegdek en hij ging zo 5km/h langzamer terwijl ik niks merkte.

Wat betreft de Marathon Almotion en de oorsprong van de discussie; een Almotion is een snelle band, maar is geen band met soepel loopvlak, er zit een stugge antileklaag in. Als ik dan lees dat er mensen zijn die er maar 1,8 bar in doen (of 2,2 met biba) lijkt me het geen hele gekke tip om ze ook eens op wat hogere druk te proberen :)
Niks mis met proberen 8)
Flink wat kilometers gereden met de Almotion 55-559 banden op onze tandem. De banden rijden fijn, maken duidelijk minder lawaai dan de Mondial en rijden lichter.
Ten opzichte van de Supreme's (die ik in de zomer voor rijden op asfalt graag gebruikte) zijn ze bijna even vlot maar wel veel degelijker. Als we met bagage rijden of als er ook gravel in de route zit dan heb ik een duidelijke voorkeur voor de Almotion omdat de grip toch duidelijk wat beter is.

Mijn ervaring is gebaseerd op ruim 5000km rijden, meest met bagage (en aanhanger). Daarbij een paar keer een lekke band door stalen draadjes uit (amerikaanse) vrachtautobanden. Helaas 1 keer te lang gereden/gelopen met een kapotte band waardoor het karkas van de achterband stuk was. Toen een nieuwe band moeten monteren. Bij te weinig bandenspanning wordt de besturing duidelijk wat vager. Slijtage is eigenlijk nog heel beperkt, verwacht de 10000km te halen, wat op een tandem echt heel veel is.

Bij elkaar tevreden over de Almotion. In de winter monteerde ik voorheen vaak de Mondials, dat vind ik nu niet meer nodig. Grip is goed en de band is flink minder kwetsbaar dan de Supreme's.
Afgelopen week 50-622 almotions gemonteerd op mn Santos TM 2.8. Eerste paar keer lukte het niet, ik bleef lelijke slagen in mn band houden, die ik zelfs voelde bij het fietsen.

Door dit forum en wat andere forums gelezen te hebben kwam ik erachter dat een beetje zeepsop op de randen van van banden en flink hard oppompen weleens zou kunnen helpen. Vanmiddag geprobeerd, en het werkte. Tussen de 4 en 5 bar hoorde ik hem goed op zn plek 'ploppen', ideaal. Daarna wat lucht eruit laten lopen, ze blijven perfect op hun plaats zitten. Ik had achter een nieuw velglint erop gezet, daar geen problemen mee gehad. Voor was ik daar te lui voor, en aangezien die blijkbaar iets te versleten was klapte mn binnenband bij de 5 bar.. Aanrader om dat wel even te checken voordat je hem zo hoog op druk zet.

Ook handig dat je je ventiel nog een beetje recht kan schuiven door die gladde zeepsop randen op je band.

Thanks voor de tips hier!
Vanmiddag mijn eerste lek in mijn almotions 55-559, wat heet lek, een stuk roestig ijzer. Demonteren en monteren, van een van de twee hieldraden, langs de kant van de weg lukte, maar leuk is anders. De plastic bandenlichters zijn maar net sterk genoeg.
Ook deze band is overigens niet helemaal rond, ook na uitgebreid recht proberen te zetten.
Daarom heb ik tegenwoordig een 3e handje in mijn stuurtas zitten - want mij lukt dat anders niet.
Band goed in het velgbed leggen/kneden voordat je 'm licht helpt vaak een hele hoop. Teveel kracht gebruiken zou ik mee oppassen, beschadig je band vooral niet.
Als ik dan lees dat er mensen zijn die er maar 1,8 bar in doen (of 2,2 met biba) lijkt me het geen hele gekke tip om ze ook eens op wat hogere druk te proberen :)
[/quote]
Ik heb ook al eens gespeeld met ongeveer 3,5 bar zonder bagage. En had het gevoel dat ik alle kanten op stuiterden. Mijn voorkeur blijft dan ook onder de 2 bar zonder binnenband. Het blijft persoonlijk. Maar tubeless rijden met de Schwalbe Marathon Almotion is mijn inziens echt super. Probeer het eens als je toch met dergelijke banden rijd en laat je bevingen weten.
bast1aan schreef:
vr 25 mei, 2018 12:25
Band goed in het velgbed leggen/kneden voordat je 'm licht helpt vaak een hele hoop. Teveel kracht gebruiken zou ik mee oppassen, beschadig je band vooral niet.
En/ of velg. :)