Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gebruikersverslag Schwalbe Marathon Almotion banden. - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Gebruikersverslag Schwalbe Marathon Almotion banden.

156 berichten
miro schreef:Kan Iemand iets zeggen over duurzamheid van het band?
Het band heeft na 1 jaar en 3000 km nog weinig zichtbare slijtage en geen lek gehad, terwijl ik de banden niet spaar als er een onverhard stuk met stenen is. Wel zie ik aan de zijkanten oppervlakkige barstjes. Hoe dat verder uitpakt zal de toekomst leren.
Met de vrijwel identieke banden op de stadsfiets heb ik 2000 km zonder lek gereden.
Travelmaster schreef:Ik vermoed dat je een van de weinigen bent die dit model tubeless rijdt, miro. Ik lees er hier nooit wat over, van iemand. Rij je hem dus ook echt zonder binnenband, op een tubeless(ready) velg? Welk tape, ventiel, velg, latex...?
Bedankt,
Ja Ik rij tubeleess /zonder binnenband/ op een standaard velg. Tape merk Notubes. Merk is niet belangrijk breedte en diameter is belangrijker. In principe Mavic site heeft de nodige tape voor Mavic velgen.
Voor tubeless ready velg de tape is anders /yellow tape/
Ventiel had ik al voor mij MTB – ooit van rose of BC bestelt 10st.
Latex – 50g voor 700x40 almotion stan's Notubes. Continental beweert dat hun latex is langer huidhaar, maar ik rij tot nu toe met stan's Notubes. Zo ver ik weet Schwalbe latex is re-labeled stan's Notubes.
Alles klink ingewikkeld maar dat kost niet meer dan uur werk.

ik denk /?? :D / dat slijtage in onafhankelijk van tipe band - tubeless of met binnen band. Daarom stel ik deze vraag here.
Ik moet -sorry hoor- af en toe wel lachen om je verbasteringen, Miro. Huidhaar... :lol: :lol: :lol:

Maar dank voor je antwoord! Hier ook een fan van tubeless set-ups, maar voor m'n vakantiefiets begin ik er nog niet aan.
Leon schreef:Het band heeft na 1 jaar en 3000 km nog weinig zichtbare slijtage en geen lek gehad, terwijl ik de banden niet spaar als er een onverhard stuk met stenen is. Wel zie ik aan de zijkanten oppervlakkige barstjes.
Bedankt,
Bij mij slijtage is bij de loopvlak /grote noppen in het midden/. Zijkanten zijn nog goed, geen barstjes.
Ik rij ong 95% op asfalt bij 4…4,7bar. Heel zeldzaam onverhard ga ik tot 1,8bar met almotion 40x622
Meestal onverhard rij ik met mij MTB
Ondertussen (ik ben de starter van deze discussie) heb ik 3 lekken gehad met mijn Almotion 40-622 banden. Het waren alle drie stukken draadijzer. Eentje duidelijke van degene die net het raster naast het nieuwe fietspad had gemaakt. :twisted:
Het zegt natuurlijk niet veel, statitiek van 3 gebeurtenissen, maar misschien toch een aanwijzing dat het geen onverwoestbare band is. Het karkas is gelukkig niet beschadigd.
Inmiddels 7000 km, in 50-622, geen lekke banden of andere gebreken. Gebruik is eigenlijk niet te zien aan het loopvlak. 95% asfalt.
Start test Almotion 55-559

Vandaag pakje bezorgd gekregen van Roseversand :D

Ik moest laatst namelijk toch wat dingen bestellen en kwam een aanbieding tegen: Almotion 55-559 voor 26 euro per stuk, dat is een aardige aanbieding voor deze band. Nog maar drie beschikbaar. Ik heb er maar meteen 2 besteld.
Op de doos staat Marathon Almotion, 55-559, 26x2.15, Microskin, TL-Easy, Compound: OSC, Art.-No. 11600832

De huidge versies kosten (ook aanbieding) €32,49: https://www.rosebikes.nl/artikel/schwal ... aid:789509

Vanmiddag heb ik ze op mijn VSF T-400 gezet, die van het plaatje rechts in beeld. Het was wel spannend want het was niet zeker of ze pasten. Ze passen. 8) Het is nu dus een VSF T-400-plus-semifat of zo.
Het krapst is het bij het achtermannetje: 5 mm over en bij de ketting: 6 mm in de laagste versnelling van 3x8. Oeps, ik wist niet dat de ketting ook een opletpuntjes was :shock:

Het monteren was wel k**. Nu zijn de velgen van mijn T-400 vrij vlak van binnen, maar desondanks kon ik mijn Marathon draadbanden er altijd af zonder bandenlichters, door de hieldraad mooi naar het midden te duwen.
Het monteren van deze banden is anders. Kennelijk is de hieldraad elastisch. Hij ging er in ieder geval alleen NA zorvuldig in het diepste punt van de velg leggen PLUS met flink trekken met de plastic bandenlichter op. Dit geldt voor beide hieldraden van beiden banden.
Dat de hieldraad elastisch is werd daarna duidelijk. Bi montagecontrole met 0,5 bar was de richel die je bij banden altijd net boven de rand van de velg hebt in het geheel niet zichtbaar. Na oppompen tot de maximale 4 bar zat de richtel echter keurig op zijn plek. Bij (staal)draadbanden heb je dit effect beslist veel minder.

Maar oké de banden zitten er op. Ze zijn voldoende rond,wel zit 1 van de 4 refelctiestrips een beetje in een bochel. Ach. Ze zijn 52 mm breed bij 3 bar op mijn Exal MX-19 velgen.

Het rijden. Ik heb de voorband op 2 bar gezet en de achterband op 3, bij een totaalgewicht van 100 kg.Bij een ritje naar en door de stad viel op:
* Over de kasseien gaat veel fijner (en wat sneler) dan met andere banden. Het verschil is vooral groot aan het stuur. Het maakt dan ook meer uit dan een Thudbuster ST en Brooks B-66 samen. 8)
* Bij verkeersdrempels en grote bobbels maakt het echter niet veel uit.
* Op asfalt merk ik dat ik met deze lage druk toch wel de hele tijd rubber aan het vervormen ben en gaat het niet echt snel.
Morgen ga ik er dus wat meer druk in doen, want dit is niet mijn stadsfiets.
Leon schreef:Start test Almotion 55-559
Ken veel mensen met die band, specifiek ook 55-559, hoor er erg goede verhalen over. Heb zelf de 40-622 versie, met km of 3500 gereden ermee. Rijdt super, alleen lijkt er een kleine hobbel (lichte canvasbreuk) in te zitten. Heb het idee dat dat bij de vouw is waar die in verpakking heeft gezeten, alsof ie te strak is opgevouwen in het doosje en daar te lang in heeft gezeten.
Het monteren was wel k**. Nu zijn de velgen van mijn T-400 vrij vlak van binnen, maar desondanks kon ik mijn Marathon draadbanden er altijd af zonder bandenlichters, door de hieldraad mooi naar het midden te duwen.
Ik monteer altijd met beetje lucht in de binnenbanden, zeker met vouwbanden handig om enige vorm erin te krijgen.
Het rijden. Ik heb de voorband op 2 bar gezet en de achterband op 3, bij een totaalgewicht van 100 kg.
...
* Op asfalt merk ik dat ik met deze lage druk toch wel de hele tijd rubber aan het vervormen ben en gaat het niet echt snel.
Morgen ga ik er dus wat meer druk in doen, want dit is niet mijn stadsfiets.
2 tot 3 bar lijkt me idd te weinig zeker met 100kg. Ik weeg zelf 70kg en had m'n Super Moto 60-559 op 3 tot 3,5 bar, reed ie geweldig. Jouw Almotion is wat minder breed en heeft een stugge antilek laag, die mag niet teveel vervormen natuurlijk.
Afgelopen weekend een Almotion kapot gereden. Was denk ik mijn eigen schuld. Vorige maand op onze trip vanuit Italië was mij al opgevallen dat de achterband een vreemd slijtage profiel te zien gaf. De zijkanten van het loopvlak waren bijna helemaal afgesleten terwijl er midden op de band nog profiel zichtbaar was. Zoals gezegd afgelopen weekend op de terugreis van de WF Pinkstertocht kreeg ik een slinger in de band. Bleek dat het canvas dicht tegen de rand van de velg over een lengte van zo'n 10cm begon te scheuren. Bij thuiskomst direct naar de winkel voor een nieuwe band, toen ik naar buiten liep met de nieuwe band stond de fiets met een lege band, heel bizar. Overigens was dit na 15000km!
Op de site van Schwalbe staat heel veel informatie over de banden en oorzaken van kapot gaan, ook met foto's. Mijn conclusie naar aanleiding van die info. Ik heb altijd met te lage bandenspanning gereden en dat klopt ook wel want ik hield de spanning op ongeveer 4 bar en voor een band van 40mm met mijn gewicht (90kg) en vakantie bagage is dat te weinig. Voortaan maar een barretje erbij en niet meer zo lang doorrijden. Schwalbe geeft een gemiddelde levensduur aan van 6 a 12000km!
Leon schreef:Start test Almotion 55-559
{lnip}
Het rijden. Ik heb de voorband op 2 bar gezet en de achterband op 3, bij een totaalgewicht van 100 kg.Bij een ritje naar en door de stad viel op:
{knip}
* Op asfalt merk ik dat ik met deze lage druk toch wel de hele tijd rubber aan het vervormen ben en gaat het niet echt snel.
Morgen ga ik er dus wat meer druk in doen
Ik heb inmiddels nog twee ritten gemaakt. Een met iets hogere druk dan 2 en 3 bar. Dat was het nog niet helemaal. Pas toen ik de achterband tegen de 4 bar opgepompt had, en voor iets over de 3, kreeg ik het gevoeld dat de fiets lekker rolde, ook bij 25 km/u, een snelheid die ik erg vaak fiets.
Helaas is bij die druk bij zo'n dikke band het veercomfort voor een groot deel weer weg.
Al met al zijn de verschillen tussen banden niet zo heel groot. Bij goed geconstrueerde banden ruil je wat van de ene eigenschap in voor de andere, maar de wonderband is er volgens mij gewoon niet.
De Almotion is iets soepeler dat het degelijkere oude model Marathon die ik had, die op zich weer soepeler is dan de huidide Marathon met de dikke groene antileklaag.
Voor wie geïnteresseerd is om Almotion's te proberen is er een mooie aanbieding van bike-components:

Schwalbe Marathon Almotion Performance SpeedG RaceG 28" Wired Tyre maat 50-622 (28x2.0) voor €11,13
Overigens, late reactie, maar naar mijn ervaring loopt de oude marathon veel slechter dan de nieuwe met dikke groene laag, ook al is die laatste stugger.

Ik heb ook sinds een maand de Marathon Plus gemonteerd, wegens woon werk verkeer en niet willen lek rijden. Tot mijn verbazing lijken ze lichter te lopen dan de Schwalbe Kojak die ik eerder had.
Natuurlijk mag je een maandje (1000km) ervaring met talloze andere mogelijke invloeden met een korrel zout nemen maar zelfs als dat niet zo zou zijn dan loopt die moderne Marathon Plus verbazend licht.
daulagari schreef:Voor wie geïnteresseerd is om Almotion's te proberen is er een mooie aanbieding van bike-components:

Schwalbe Marathon Almotion Performance SpeedG RaceG 28" Wired Tyre maat 50-622 (28x2.0) voor €11,13
Deze Almotion is in de Performance uitvoering ipv Evolution. Weet iemand of dit het grote verschil maakt?
Van de site van bike4travel:
Schwalbe Marathon Mondial De ultieme band voor op wereldreis. Loopt prettig licht op asfalt, maar biedt op onverharde wegen toch voldoende grip. Verkrijgbaar in een draad versie met een stalen hieldraad (Performance) en in een vouwversie met een kevlar hieldraad (Evolution). De Evo vouwbandversie heeft sterkere zijwanden en een betere antilek laag. Eigenschappen Performance draadversie:
Gaat weliswaar over de Mondial, maar gaat wel in op het verschil tussen Performance en Evolution.

-Jan
Nog een verschil: Performance heeft een normale opbouw terwijl de Evolution tubeless te gebruiken is.

De Performance uitvoering is uit 2016, de Evolution is de verbeterde versie uit 2017.
Ik heb de Continental Sportcontact banden in 2800 kmtjes kaal gereden. En een paar gaten erin. Dus vervangen. Rijwielhandelaar hier gaf aan dat ik geen Swalbe Marathon achter kan plaatsen en voor de Continental kan houden ivm groot verschil in profiel en weerstand.

Is dat wel zo?
Mijns inziens zou dat best moeten kunnen. Ik vind een band glad rijden na 3000 km wel erg snel, dan kan ik meerdere keren per jaar nieuwe banden aanschaffen?!
Graag jullie advies/ervaring.
>Ik heb de Continental Sportcontact banden in 2800 kmtjes kaal gereden.
> En een paar gaten erin.
Wat is hettotaalgewicht van de fiets met jou en bagage? Wat is de breedtemaat van de band? Op welke druk heb je de band gehouden?

>Rijwielhandelaar hier gaf aan dat ik geen Schwalbe Marathon achter kan plaatsen
Waarom? Misschien wil hij het voor je doen? :wink:
Is de fiets allergisch voor Schwalbe?

>voor de Continental kan houden ivm groot verschil in profiel en weerstand.

>Ik vind een band glad rijden na 3000 km wel erg snel,
Als ik even google op Continental Sportcontact dat zie ik dat hij al glad is bij aanschaf...
Maar dat is een beetje een grapje. Wel is het zo dat profielloze banden vaak een erg dun loopvlak hebben. Ik heb ooit doorgesneden versies gezien van een Schwalde marathon standaard een een Marathon slick van dat moment en con niet anders dan concluderen dat de slick er hetzelfde uitzag als de marathon, maar dan met het complete profiel er als het ware afgesneden. In dat geval is het geen wonder dat zo'n band snel heen is.
Ik heb zelf momenteel een Sport Contact 42-559 op achterwiel waar ik al 7500km mee heb gereden. Kaal wel, maar dat wassie al na 500km. Versleten nog niet. Wel een glad bandje nu het serieus winter wordt, dus hij gaat er binnenkort wel af voor iets met meer grip, als het weer zomer wordt kan ie nog wel een paar 1000km mee. En grip is iets wat je trouwens niet van de Schwalbe Marathon kan verwachten...
daulagari schreef:Voor wie geïnteresseerd is om Almotion's te proberen is er een mooie aanbieding van bike-components:

Schwalbe Marathon Almotion Performance SpeedG RaceG 28" Wired Tyre maat 50-622 (28x2.0) voor €11,13
Dank voor de tip! Ik heb nu voor 25,- een setje bandjes in huis.
Inmiddels 2000km gereden met de Almotion banden en mijn ervaring met deze banden zijn niet echt geweldig.Als eerste zijn ze redelijk a- symmetrisch en wiebelen de profiellijnen heen en weer.Verleggen of anders monteren heeft geen effect.Verder vertoonde de band eenzijdige slijtage waardoor ze gaan trillen .Volgens mijn fietswinkel het gevolg van eenzijdige belasting van een Vaude tas.De slijtage van deze banden is hoog en , gezien de prijs, zijn het geen duurzame banden . Geen aanrader.