Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Dynamoloos naar zonne-energie via usb mogelijk? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Dynamoloos naar zonne-energie via usb mogelijk?

Persoonlijk werk ik met een combi van naafdynamo en powerbank. Waar je uiteindelijk ook voor kiest zou ik altijd een backup optie gebruiken.

Het loont bovendien ook te investeren in energie zuinige apparatuur. Navigatie via mijn smartphone trekt binnen 8 uur 1800 mAh leeg. Met mijn garmin is het in dezelfde periode ca 600 mAh verbruikt.
stef.l schreef:Navigatie via mijn smartphone trekt binnen 8 uur 1800 mAh leeg. Met mijn garmin is het in dezelfde periode ca 600 mAh verbruikt.
Het verschil in energie verbruik is zelfs groter dan je hier laat zien. Als je de juiste eenheid gebruikt kom je op: 1800mAh*3,7V=6,6Wh tegen 600mAh*2,4V=1,44Wh.
Neem aan dat Garmin 2*AA NiMH heeft en smartphone 2 cel Lion accu.

Dit kan bij het vergelijken van powerbanks ook nog een aardig verschil maken. Die zijn er bijvoorbeeld met zowel 1 cel als met 6. De capaciteit per cel is gelijk maar verschil in capaciteit van het hele apparaat is dus factor 6.
Revanho schreef: M.a.w. ik zou niemand aanraden om voor elektriciteit tijdens de fietsvakantie te rekenen op een zonnepanelen.
Ik zit soms ook aan zonne-energie te denken, voor lange fatbiketochten onder de middernachtzon, geeft nl drie maanden constant daglicht. 8) Fiets dan vaak in gebieden waar niets is, geen camping, eethuis etc dus kan nergens stroom aftappen. Een voordeel is wel dat er ook vaak geen gsm/netwerk-bereik is dus dat bespaart weer een hoop stroom. :)
Een naafdynamo vind ik teveel nadelen: weinig tot geen rendement bij lage snelheid bij sneeuw, steile hellingen, lopen/duwen etc, te kwetsbaar in lage temperatuur/ijsgroei, rivierwaden vertrouw ik ook niet, net als zuur moerasmodder, zout zeewater, schurend zand en scherpe rotsen. Daarbij vind ik >500gram extra gewicht te veel als je vaak moet tillen en de aanschaf veel te hoog: 300€ en dan nog andere spaken, het wiel overnieuw laten spaken .. dat is gewoon te bar.

Dus dan kom je toch uit op zonne-energie of een windmolentje op mijn helm. :wink: Tis ook leuk, alternatieve energiebronnen zoeken, vooral een milieubewuste zou mooi zijn. Zoals de Cookit (solar koken), in arme streken een prima alternatief.
sonti schreef: Verdere op- en aanmerkingen zijn overigens ook van harte welkom. Schroom je ook niet mij te wijzen op uitbreidingsmogelijkheden als een electrisch mini-kacheltje en kooksetje :wink:
Dit bedoel je vast niet, maar tis wel leuk! :D



Of deze:

Yopie schreef:Een naafdynamo vind ik teveel nadelen:
..
Daarbij vind ik >500gram extra gewicht te veel
en de aanschaf veel te hoog: 300€ en dan nog andere spaken, het wiel overnieuw laten spaken .. dat is gewoon te bar.
Vind je zelf ook niet dat je hier een beetje overdrijft? Je zet de prijs van de allerduurste naafdynamo naast het gewicht van de allergoedkoopste.

(Zelf heb ik de naafdynamo uit de vakantiefiets gehaald om gewicht te besparen want ik gebruik hem toch niet en ik wil juist in de vakantie niet te veel bezig zijn met electronica, maar dat is wat anders)
Misschien ook toepasbaar is de Brunton deze werkt met waterstof.
Acculader Hydrogen Reactor
Gezien bij bever maar wat er over lees is erg positief

Afmetingen: 13,5 x 7,3 x 3,4 cm
Gewicht: 146 gram (242 gram inclusief Hydrocore)
Output: 5V 400mA USB
Inclusief 2 Hydrocores (per core gelijk aan 4500mAh)
Geen lekkage
Geschikt voor transport in het vliegtuig
Milieuvriendelijk
Lichtgewicht
Leon schreef:Vind je zelf ook niet dat je hier een beetje overdrijft? Je zet de prijs van de allerduurste naafdynamo naast het gewicht van de allergoedkoopste.
Als ik bij Bike24 (vaak een van de goedkoopste online winkels) zoek op fatbike + dynamo krijg ik er vier te zien, goedkoopste is 280€ en de duurste 340€. Gewicht van de 'goedkoopste' is 525 gram.
Yopie schreef:goedkoopste is 280€
http://www.rosebikes.nl/search/find/?q= ... r_products
Leon, ik heb het over 135mm inbouwbreedte bij een fatbike, als ik het zo snel zie zijn dit 100mm dynamo's.
Aha, jij hebt het over jouw fiets. Da's jammer voor je dat het voor jou zo duur wordt.
Ik heb mijn reactie verwijderd, hij was niet zo aardig. :oops:
Yopie schreef:
Revanho schreef: M.a.w. ik zou niemand aanraden om voor elektriciteit tijdens de fietsvakantie te rekenen op een zonnepanelen.
Ik zit soms ook aan zonne-energie te denken, voor lange fatbiketochten onder de middernachtzon, geeft nl drie maanden constant daglicht. 8) Fiets dan vaak in gebieden waar niets is, geen camping, eethuis etc dus kan nergens stroom aftappen. Een voordeel is wel dat er ook vaak geen gsm/netwerk-bereik is dus dat bespaart weer een hoop stroom. :)
Een naafdynamo vind ik teveel nadelen: weinig tot geen rendement bij lage snelheid bij sneeuw, steile hellingen, lopen/duwen etc, te kwetsbaar in lage temperatuur/ijsgroei, rivierwaden vertrouw ik ook niet, net als zuur moerasmodder, zout zeewater, schurend zand en scherpe rotsen.
Correctie, ik zou niemand buiten Yopie aanraden om voor elektriciteit tijdens de fietsvakantie te rekenen op een zonnepanelen :wink:

Waarmee ik wil zeggen dat de situatie waarin jij fiets wel bijzonder zijn en waarschijnlijk in het niets zou lijken op de situatie waar de TS met te maken zal hebben.

Renaat
Waarom heeft iedereen toch zoveel stroom nodig. Je bent tenslotte met vakantie. De GPS hoeft toch niet constant aan te staan.
Niet iedereen is peter123.
Piwi schreef:Misschien ook toepasbaar is de Brunton deze werkt met waterstof.
Acculader Hydrogen Reactor
Gezien bij bever maar wat er over lees is erg positief

Afmetingen: 13,5 x 7,3 x 3,4 cm
Gewicht: 146 gram (242 gram inclusief Hydrocore)
Output: 5V 400mA USB
Inclusief 2 Hydrocores (per core gelijk aan 4500mAh)
Geen lekkage
Geschikt voor transport in het vliegtuig
Milieuvriendelijk
Lichtgewicht
Zeker een mogelijkheid, echter als je dan uitrekent wat je allemaal mee moet nemen op een trip van 4 weken wordt dat ondanks dat het misschien niet zoveel weegt misschien toch wel teveel. Ook kwa omvang, want die gebruikte cartridges kun je weer inleveren voor volle bij Bever (zonde dus om weg te gooien) of anders zelf weer opladen met de Hydrocore H2O Hydrolizer (€200,-) al heb je in de rimboe waarschijnlijk weer niet de beschikking over de grondstof (gedestilleerd of gedemineraliseerd water). Gezien het laadvermogen duurt het ook nog al lang voor je gadget weer is opgeladen. (ook al heb je de tijd op vakantie)
Ik ben een echte fan van zonne-energie, leef al 5 jaar volledig off-grid, heb zelf mijn zonnesysteem ontworpen en gebouwd, maar op mijn fiets heb ik nog steeds een Son naafdynamo met bijna 5 jaar oude Zzing batterijen. Werkt nog steeds prima.

Als je kiest voor een zonnepaneeltje, reken je dan niet te snel rijk qua opbrengst. Op warme zonnige dagen daalt het rendement van je paneel. Ik heb in het offgrid systeem 250W panelen, die ik perfect op de zon kan richten en die toch maar 150W produceren als de temperatuur in de schaduw 25c+ is. Gedurende winterse zonnige omstandigheden zal je rendement echter wel veel hoger zijn. Ik heb op koude zonnige dagen tot 270W uit mijn panelen gehaald.

Ik heb vroeger wel eens met een 10W paneeltje op de fiets achterdrager geexperimenteerd, en dat produceerde gemiddeld 2a3W per uur gedurende 6 uur fietsen op een zonnige zomerdag. 's Ochtends en 's avonds staat de zon te laag om opbrengst te genereren bij een horizontaal geplaatst paneel.

Als je kiest voor een paneeltje zoals de Xtorm is het voordeel dat je dit ook kunt gebruiken op lange wandeltochten. Ik heb alleen mijn twijfels over de duurzaamheid. Niet de zonnecellen zelf maar de rest lijkt me uit plastic gemaakt en dat gaat redelijk snel kapot bij hoge UV waarden. Ik heb hier in Portugal 2 mm dikke plastic jerrycans na 1 zomerseizoen buiten te staan uit elkaar zien vallen. En ze waren zogezegd UV proof. Ik leef volgens het principe zo weinig mogelijk consumeren en als ik iets koop moet het zo duurzaam mogelijk zijn.

Ik heb op de fiets een B&M koplamp en achterlampje die door de Son dynamo gevoed worden. Als extra fietslicht en als bivakeerlamp gebruik ik al redelijk lang een van de kleinere Fenix zaklampmodellen (UC30). Een ideaal duurzaam lampje voor mij. Wordt opgeladen via mini-usb (dus via Son en Zzing). Een rubber dopje sluit de usb aansluiting af voor vocht (is wel een beetje een gepiegel). Er zit een 18650 batterij in die lang meegaat. Voor lange reizen neem ik 2 batterijen mee. Ik heb er een hoofdband, een fietsstuuradapter (gebruik ik nooit) en een diffusor bij. De diffusor is enorm handig als je de zaklamp in de tent wil ophangen. Het licht wordt dan mooi verspreid. Er zijn 4 sterktestanden. Op de laagste stand doe ik ongeveer 100 uur voor de batterij leeg is. De laagste stand is voor mij prima om een boek bij te lezen. Bij de hoogste stand is de batterij leeg na ongeveer een uur. Ik verbaas er me nog steeds over hoeveel licht uit zo'n klein dingetje kan komen...
Het heeft mij afgelopen fietsvakantie weer verbaasd hoe ver ik kom met mijn WakaWaka PowerPlus. Ik gebruik 'm als leeslamp en kan er mijn telefoon en e-book mee opladen, en hij zou ook voorop mijn fiets kunnen als ik een incidentele tunnel was tegengekomen.

Met een setje AA batterijen doe ik zo'n 3 dagen, dus als je een paar setjes meeneemt ben je klaar voor je gemiddelde vakantie. Zo ook voor de spiegelreflex: die doet bijna 3 weken op één batterijlading (1000 foto's), ook als ik wat filmpjes maak. Ik had een reserve bij me die vooral voor de vorm nog is aangesproken.

Voor de rest geen elektronica nodig. Ik heb trouwens twee WakaWaka's, maar had er maar één nodig. Volgende keer blijft één Petzl hoofdlampje thuis.