Additionally, paste this code immediately after the opening tag: brooks zadel duurder - Forum Wereldfietser

brooks zadel duurder

Ik zag op de site van bike components dat de brooks b17 zadels fors duurder zijn geworden. 2 jaar geleden betaalde ik nog 59 euro.

Nu 110 euro. Waar ligt dit aan.

Mario
Aan de mensen die dat ervoor betalen.

Even nagezocht: in oktober betaalde ik €74,95 voor een B17 bij BC.
supermario schreef:Ik zag op de site van bike components dat de brooks b17 zadels fors duurder zijn geworden. 2 jaar geleden betaalde ik nog 59 euro.
Nu 110 euro. Waar ligt dit aan.
Ik vermoed dat dat een soort van klassieke marktstrategie aan het worden is voor produkten aan het einde van hun economische traject.
Door de zadels duurder te maken worden ze exclusiever. Er komt per zadel meer geld binnen, waardoor de toenemende kosten gedekt worden omdat de productiemethoden inmiddels verouderd zijn. Dat de omzet in aantallen dan niet toeneemt maar afneemt is bovendien drievoudig slim voor de aandeelhouders: ze hoeven niet te investeren in machines én ze kunnen de medewerkers langzaam laten afvloeien én de nog verkochte zadels zijn als ze maar duur genoeg zijn zo exclusief dat ze nauwelijks gebruikt worden waardoor de afnemende kwaliteit ervan niet eens meer opvalt.
Plus dat ze 2 jaar geleden heel goedkoop bij bever lagen waar jij hem toen dacht ik gekocht had. Maar ik kan dat ook mis hebben
Het is een klassieke denkfout om de verkoopprijs van een product te willen afleiden uit materiaal- en productiekosten. Prijzen worden bepaald door wat de markt bereid is te dragen, het "marktsegment" waarin het product wordt geacht zich te bevinden, en zo nog wat factoren.

Bij iedere nieuwe iPhone zie je het gebeuren: één of andere technologiesite berekent wat zo'n ding ongeveer kost om te maken, en vervolgens buitelt iedereen over elkaar om zich af te vragen waarom ze toch zoveel duurder zijn. Waarom wil Apple ze niet goedkoper maken en daardoor veel méér van die dingen verkopen? Omdat mensen bereid zijn die prijs te betalen, en omdat ze bij Apple bijzonder goed weten waar de "sweetspot" ligt die hen het meeste opbrengt (geld, en imago als maker van luxegoederen).

Het is te hopen dat ze dat bij Brooks ook goed weten, want dit soort prijsverhogingen, gecombineerd met de van oudsher magere kwaliteit die er niet beter op wordt, doet míj in ieder geval sterk overwegen om op zoek te gaan naar alternatieven.
Ik ken geen werkelijke alternatieven voor Brooks. En dat weet Brooks blijkbaar ook...

Overigens zie ik op een Nlse site dat een standaard B17 nog altijd € 74,95 kost. Dus wellicht heeft BC de prijzen verhoogt. Brooks in elk geval niet.
Kan je Gilles Berthoud dan niet als een alternatief zien, ook al is het dan een - stukje - duurder (en duurzamer)?
Er zijn zat alternatieven. Het is maar net welk aspect je belangrijk vindt.
supermario schreef:Ik zag op de site van bike components dat de brooks b17 zadels fors duurder zijn geworden. 2 jaar geleden betaalde ik nog 59 euro.

Nu 110 euro. Waar ligt dit aan.
Aan de winkel, aan of je een aanbieding koopt of niet, aan inflatie... www.beslist.nl schotelt me een standaard Brooks B17 voor in twee winkels voor EUR82,50 en EUR88,00.

Carl
supermario schreef:Nu 110 euro. Waar ligt dit aan.
Mijn theorette is dat Brooks gemerkt heeft dat de nieuwe rubberen zadels toch ook heel aardig verkochten. Ondanks dat deze vanaf het begin € 140 moesten opbrengen.

Dat maakte het logischer om het oude model zadels flink duurder te maken, dan om de nieuwe af te prijzen.
Duidelijk geval van verticale prijsbinding. Bike-components heeft waarschuwing van Brooks gekregen dat ze zadels niet onder adviesprijs mogen verkopen omdat Brooks anders stopt met leveren aan winkel. Nu wordt dus de adviesprijs van 110 euro gevraagd.
'Verticale prijsbinding' ;een nieuw begrip voor mij.

Gilles Bertoud is inderdaad een concurrent van Brooks, maar verder kan ik echt geen alternatieve leren zadels bedenken die algemeen verkrijgbaar zijn in NL.
GB is dacht ik wel duurder, en ik geloof niet dat ze de veelheid aan keuze/modellen bieden van Brooks. Overigens denk ik dat weinig mensen GB zullen kennen, Brooks is al een 'niche'-merk maar heeft een veel grotere bekendheid in fietsland.
De rest is kunststof, en dat zie ik niet als alternatief voor Brooks, maar dat is persoonlijk, voor mij niks anders dan leer.
De nieuwe Cambium reeks vind ik inventief en fraai, maar het ruwe oppervlak lijkt me niet prettig, evenmin als het toch wel erg harde rubber.
Commercieel wel een zeer handige richting, die Brooks daarmee is ingeslagen.
Georg schreef: Gilles Bertoud is inderdaad een concurrent van Brooks, maar verder kan ik echt geen alternatieve leren zadels bedenken die algemeen verkrijgbaar zijn in NL.
De Lepper voyager zou ik wel eens uit willen proberen, maar mijn Brooks gaat niet stuk :roll:
Velo Orange maakt hele mooie leren zadels in verschillende modellen.
M gineering verkoopt ze. Sinds een paar dagen heb ik een VO saddle, model 3 Touring- BRN. De prijs is concurrerend.
Wat opvalt is het relatief dikke leer dat is toegepast. Het geheel is degelijk, goede opspanning mogelijkheden en ook de rails geven de indruk dat dit zadel lange tijd meegaat. Helaas heb ik nog geen proefrit gemaakt, hopelijk gebeurt dit het komende weekeinde
supermario schreef:...Waar ligt dit aan...
Gokje : R&D-kosten bij Brooks ? :roll:
den boete schreef:
supermario schreef:...Waar ligt dit aan...
Gokje : R&D-kosten bij Brooks ? :roll:
Wat hebben ze de afgelopen 100 jaar ontwikkeld dan?
Alien schreef:Het is een klassieke denkfout om de verkoopprijs van een product te willen afleiden uit materiaal- en productiekosten. Prijzen worden bepaald door wat de markt bereid is te dragen, het "marktsegment" waarin het product wordt geacht zich te bevinden, en zo nog wat factoren.
Precies.
En laten we eerlijk zijn, als Brooks het alleen had moeten hebben van wereldfietsers die ééns in de 20 jaar een nieuw zadel kopen, hadden ze nu niet meer bestaan.

Brooks was saved by the hipsters.
Afbeelding
Georg schreef: De nieuwe Cambium reeks vind ik inventief en fraai, maar het ruwe oppervlak lijkt me niet prettig, evenmin als het toch wel erg harde rubber.
Georg, er is een reden dat de Cambium lijn zo populair is: hij zit voor de meesten veel beter dan dat leer.

Ik zou toch maar eens een goed kunststof zadel proberen. Ik zou niet verbaasd zijn als je portemonnee en je perineum je dankbaar zijn :lol: