Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 7 speed cassette meer dan 32 tanden? - Forum Wereldfietser

7 speed cassette meer dan 32 tanden?

Bestaan er geen 7 speed cassettes met meer dan 32 tanden? Misschien 34?
Ik vond deze op internet: https://www.fietsweb.nl/nl/shimano-cass ... peed-14-32 maar ik wil eerst jullie mening horen.
Op 28 juni ga ik de Vršič-pas in Slovenië beklimmen (aan de kant van Kranjska Gora) met 14 kilo bagage.
Ze zijn er nog altijd: tot 34t: https://www.bike-components.de/en/Shima ... ach-p3240/ Fietsweb is wel peperduur!!
Daarnaast kun je op een 7v body ook 8 van de 9 kransjes van een 9v cassette plaatsen en die (uiteraard) met een 9v shifter schakelen. Eigen ervaring en uitgevonden door Sheldon Brown RIP. En dan kun je tot 36t. Je laat dus een van de kleinere kransjes weg en dan is het zaak dat je wel 2 goed passende eerste twee kransjes hebt en daarna een niet te groot gat. Een voorraadje (gebruikte) kleine kransjes is dus handig.
sjefke schreef:Ze zijn er nog altijd: tot 34t: https://www.bike-components.de/en/Shima ... ach-p3240/ Fietsweb is wel peperduur!!
Daarnaast kun je op een 7v body ook 8 van de 9 kransjes van een 9v cassette plaatsen en die (uiteraard) met een 9v shifter schakelen. Eigen ervaring en uitgevonden door Sheldon Brown RIP. En dan kun je tot 36t. Je laat dus een van de kleinere kransjes weg en dan is het zaak dat je wel 2 goed passende eerste twee kransjes hebt en daarna een niet te groot gat. Een voorraadje (gebruikte) kleine kransjes is dus handig.
Ik vergat even te zeggen dat mijn fiets een cassette gebruikt dat uit één stuk bestaat en niet uit losse kransjes is samengesteld (zo een die je met een kettinkje en hefboom van de naaf afhaalt). Te verwijderen met een zeskantige cassetteafnemer met verticale groeven. Meer dan 7 kransjes kan mijn achtervork niet bevatten. Maar in ieder geval bedank voor je tip.
Die kransjes zijn gewoon aan elkaar geklonken (soms geschroefd) en kunnen losgehaald worden. Een cassette is een cassette.

7v-cassettes kun je ook zelf samenstellen uit kransjes van een 8v-cassette en afstandsringen van een 7v-cassette. Neem dus Sjefke's raad ter harte: bewaar de niet-versleten onderdelen van je oude cassettes.
Martin E. van Doornik schreef:Ik vergat even te zeggen dat mijn fiets een cassette gebruikt dat uit één stuk bestaat en niet uit losse kransjes is samengesteld (zo een die je met een kettinkje en hefboom van de naaf afhaalt). Te verwijderen met een zeskantige cassetteafnemer met verticale groeven.
Bedoel je nou te zeggen dat je cassette geen cassette is, maar een pignon?
http://www.m-gineering.nl/cass3.htm

Carl
Nee, hij bedoelt onderdeel nummer 14 in dit plaatje:

Afbeelding
Martin E. van Doornik schreef:Bestaan er geen 7 speed cassettes met meer dan 32 tanden? Misschien 34?
Ze zijn ook bij Rose gewoon te koop:
https://www.rosebikes.nl/artikel/shiman ... aid:414555
Martin E. van Doornik schreef:Meer dan 7 kransjes kan mijn achtervork niet bevatten.
Geloof me nou maar: wel 8 van de 9 van een 9v cassette. Kransjes èn de spacers zijn dunner. Samen zijn die 8 net zo dik als de originele 7. Heb het zelf ook gedaan, ook op een 7v body.
Martin E. van Doornik schreef:Bestaan er geen 7 speed cassettes met meer dan 32 tanden? Misschien 34?
Ik vond deze op internet: https://www.fietsweb.nl/nl/shimano-cass ... peed-14-32 maar ik wil eerst jullie mening horen.
Op 28 juni ga ik de Vršič-pas in Slovenië beklimmen (aan de kant van Kranjska Gora) met 14 kilo bagage.
Nog even afgezien van cassette-discussie, kan jouw achterderailleur in combinatie met je voorbladen die extra tandjes aan is vraag 2 die je je moet stellen. Daar zijn denk ik ook boekwerken over vol geschreven.
Carl schreef:
Martin E. van Doornik schreef:Ik vergat even te zeggen dat mijn fiets een cassette gebruikt dat uit één stuk bestaat en niet uit losse kransjes is samengesteld (zo een die je met een kettinkje en hefboom van de naaf afhaalt). Te verwijderen met een zeskantige cassetteafnemer met verticale groeven.
Bedoel je nou te zeggen dat je cassette geen cassette is, maar een pignon?
http://www.m-gineering.nl/cass3.htm

Carl
Zoiets als op de derde foto. Ik heb op de voorbladen 28-38-48 tanden en op de achterbladen 13-15-17-19-21-24-28 tanden. De banden zijn 28" 23-622. Ik heb eind augustus 2014 nog hiermee over de R115 (the Old Military Road) vanaf Dublin in Ierland naar 500 meter hoogte gefietst. Aangezien ik diezelfde dag al een hele reis vanuit huis plus een vlucht van Schiphol naar Dublin achter de rug had en de klim begon om 18.30 uur met harde tegenwind (Bft. 7) was het met deze overbrengingsverhouding nog zwaar, dat ik op de steilste stukken moest lopen. Hier een filmpje nadat ik eindelijk en moe op 500 meter hoogte was gekomen. Het is al half negen 's avonds geworden!
https://www.youtube.com/watch?v=Lgy-5PQVRRE
Dus toch een pignon?
Derde foto is een schroefpion.

Als je die daadwerkelijk op je fiets hebt zitten, dan heb je geen kettingzweep nodig om 'm van je fiets te halen, en die CS-HG50 die je in je startpost voorstelde te monteren gaat dan niet op je naaf passen.
Martin E. van Doornik schreef:Zoiets als op de derde foto. Ik heb op de voorbladen 28-38-48 tanden en op de achterbladen 13-15-17-19-21-24-28 tanden.
Je hebt een serieus risico dat jouw derailleur niet voor meer dan 28 tanden achterop is gemaakt. 30 kan dan waarschijnlijk nog wel maar bij 34 gaat het op zijn minst ratelen, of erger.
Een cranckstel met een 22 kopen is ook een effectieve optie, al vermoed ik dat er bij jouw fiets daarbij complicaties zullen optreden met de trapas en de derailleur.
Een probleem dat overigens met een 9v MTB derailleur zo verholpen is, aangezien die volledig inwisselbaar zijn met 7v.

Maar ik denk dat het tijd wordt om wat duidelijkheid in de zaak te brengen. Wat heb je nu precies voor spullen op je fiets zitten? (Typenummers is het beste.)
Ik vermoed dat het om deze fiets gaat:
Afbeelding
Ik ook. Maar met vermoedens komen we al net zover als met gissen.
Een schroefpignon met max 28 tandjes kan (bij mij) met een korte kooi achterderrailleur (GS6207) en een 30-tands kleinste voorblad nog net. Als dit Martins fiets is zoals die nu is zal 28 wel gaan werken. Bij hollandbikeshop hebben ze naast 7-speed 14-34 zelfs 8 en 9-speed 13-32 schroefpignons, of dit ook gaat passen durf ik niet te zeggen, Martin heeft nog even tijd om te testen, denk als je overgaat naar 9-speed ook even aan een andere ketting en mogelijk nieuwe kettingbladen voor, het is even de vraag of dat nog past met een smallere ketting. (Anders even Marten Gerritsen vragen)
Alien schreef:Derde foto is een schroefpion.

Als je die daadwerkelijk op je fiets hebt zitten, dan heb je geen kettingzweep nodig om 'm van je fiets te halen, en die CS-HG50 die je in je startpost voorstelde te monteren gaat dan niet op je naaf passen.
Ik weet heus wel hoe ik een pignon of cassette eraf kan halen, want ik heb vier fietsen. Op twee ervan is een kettingzweep nodig. Het gaat mij om de naamsverwarring tussen cassette, pignon of zelfs cluster (uit Amerikaanse fietsboeken).
Ik heb ook aan de arm van de achterderailleur gedacht en die is al vrij lang. Daarom goed voorbereid is het halve werk.
Leon schreef:Ik vermoed dat het om deze fiets gaat:
Afbeelding
Klopt, dat is mijn lievelingsfiets, maar die foto is al bijna 11 jaar oud. Genomen bij molen 'De Roosdonck' in Nuenen op 14 mei 2005, tijdens een fietstocht langs Brabantse molens. Er zitten nu al lang andere wielen in; de beide derailleurs en tandwielen inclusief cranks en pedalen zijn ook weer vervangen.
Ik zal morgen wel een foto maken van mijn achterderailleur en deze plaatsen.
Martin E. van Doornik schreef:Het gaat mij om de naamsverwarring tussen cassette, pignon of zelfs cluster (uit Amerikaanse fietsboeken).
Voor zover daar in deze discussie verwarring over is, heb jij die zelf veroorzaakt.