Additionally, paste this code immediately after the opening tag: mijn oude Giant's - Forum Wereldfietser

mijn oude Giant's

Ik lees hier veel over de mooie fietsen van iedereen. Hier een stukje over mijn fiets.

In 2009 heb ik een Giant Expedition uit 1990 gevonden bij de vuilnisbak, afgedankt maar zeker nog niet rijp voor de oudijzerbak. Omdat ik de fiets vlakbij mijn werk vond, had ik het plan om de fiets in de stalling op mijn werk enigszins fietsbaar te maken om hem dan naar huis te kunnen fietsen. Dit was door de behoorlijk versleten ketting en tandwielen een “leuk” ritje. Eenmaal thuis bleek niet alleen de ketting en cassette maar ook het middelste kettingblad, trapaslagers en conussen van de voor- en achternaaf versleten. Geen probleem dat had ik allemaal nog liggen, dus fiets opgeknapt en ook de versleten roldynamo eraf gehaald en vervangen door een Cat Eye batterij voor- en achterlichtje. De LX remhandels/shifters en remmen vervangen door DX hendels/remmetjes, Thumb shifters, uit de oude voorraad. De ijzeren stuurpen die toch wel wat roestplekjes begon te vertonen vervangen door een aluminium exemplaar van een 1989 Giant Escaper. Ook het stalen stuurtje was al wat aan het verkleuren van zwart naar bruin, die vervangen door een mooi zwart alu KHS mountainbike stuurtje. Het aluminium voordragertje kon er ook af, het achterdragertje is blijven zitten. Het originele Giant zadeltje had ook zijn beste tijd gehad, gelukkig had ik nog een lekker zittende Brooks Conquest zadel liggen.
Sindsdien fiets ik er in de winter en op regenachtige dagen dagelijks mee naar mijn werk (22km enkele reis).
Afbeelding

Omdat een deel van mijn woon-werk traject over onverlichte fietspaden gaat heb ik in 2014 het batterij voorlichtje vervangen door een zelf gespaakte naafdynamo van SP met een Sputnik velg en een B&M koplampje van bike4travel. Het was al een genot om met de Expedition te fietsen, maar nu ook in het donker. Dit wiel met naafdynamo gebruik ik overigens alleen in de wintermaanden en sinds vorige week heb ik het originele voorwiel met batterijlampje weer gemonteerd. De (originele) spatborden kon ik de eerste twee jaar nog wel bij elkaar houden met touwtjes en ducttape, maar begonnen zo langzamerhand vanzelf de fiets te verlaten, op Marktplaats vond ik drie nieuwe setjes uit begin jaren ’90 (moest ik wel alle drie de setjes kopen), maar goed kon ik daar voorlopig ook weer mee voorruit. Het achterwiel was nog steeds het originele wiel, af en toe een spaak vervangen, maar twee weken geleden nadat er weer een spaak sneuvelde en ook weer enkele nippels. De velg is van binnen ter plaatse van de spaaknippels erg geoxideerd, hierdoor komen de spaaknippels vast te zitten wat zorgt dat ze breken als ik ze aandraai. Het moest er dus van komen, na 26 jaar ook een ander achterwiel (sinds 2009 heb ik al ruim 26.000km gefietst met deze fiets en dus zo lang gaat ook het achterwiel al mee, en de remvlakken van de velg waren nog nauwelijks ingesleten??). In mijn voorraad had ik nog een mooi Shimano DX achternaafje uit 1990 liggen (in die tijd was het type DX gepositioneerd onder de XT), dus op naar Elmar om er een mooi degelijk wiel van te laten spaken. Omdat het een 32 gaats naafje is was het even spannend of er een passende Sputnik velg te bestellen was, ja hoor dat was mogelijk welliswaar met een zwarte bovenkant, maar dat oogt helemaal goed. Omdat de ketting, cassette, middenblad en de originele LX achterderailleur inmiddels ook versleten waren, heb ik deze ook vervangen. Een 7 speed bijna niet gebruikte cassette uit 1991 had ik nog liggen, ook een middenblad vond ik nog op zolder, samen met een nieuwe ketting en een XT (RD-M732) achterderailleur uit 1991 is de fiets weer als nieuw en kan die weer vele kilometers mee.

Afbeelding

Afbeelding
Mooi geworden zeg!
prachtig verhaal en prachtige fiets!
deze fiets wordt ook echt flink gebruikt, top.
groet, hoogframe
Proficiat, terug een goeie fiets gered uit de schroothoop.
Ikzelf verwierf een drietal jaren geleden een gelijkaardige Giant (1988). Het is mijn lievelingsfiets geworden:
Ik kan er lekker aan knutselen, zo leer ik iets bij. Maar boven al, hij/zij zit me goed. Het dropstuur (koersstuur), had "suicide" remgrepen. Deze zijn inmiddels vervangen door mooie Tektro's 520.
De buitenste 2 biopace bladen (48T en 38T) heb ik nog 10.000 km gebruikt maar nadat ze versleten waren vervangen door TA's (46 T en 36T). De 28T ovale is gebleven.
De Chinese bandjes zijn na slijtage vervangen door Vittoria randonneurs 28mm (nu 13000 km) , maar als ook die versleten zijn worden het terug 32mm's.
Na een crash, andere pedalen van decathlon. Dynamo en fietstandaard zijn gesloopt , nu behelp ik me met goede verlichting op batterijen.
Het aluminium bagagedragertje brak en het nog bruikbare gedeelte kreeg een plaats vooraan. Achteraan rij ik soms zonder of met een bagagedragertje van een oude donorfiets.
Het zadel werd vervangen door een gekregen Brooks professional en zit me gegoten.
Trapas is met cup en cones, en jaarlijks worden ze eens nagezien en onderhouden. Gemakkelijk en mijn voorkeur.
De wielen zijn nog origineel (Wolbers) maar na 25.000 km vrees ik dat het beste ervan af is.
Het plastieken spatbord vooraan brak maar is inmiddels vervangen door een metalen van dezelfde donorfiets.

Met deze fiets rij ik mijn BRM's van 200 km (dit jaar nu 3x). Begin volgende maand een 300 km. Tussen al die mooie koersfietsen steek ik wel een beetje af. Soms hier en daar meewarige blikken naar mijn poor men fiets... maar als we aankomen dan zijn er toch wel enkele die interesse betonen in mijn vintage fietsje!
Tja, ik moet eens een fotooke maken.

Giant greetings,

Piet
Leuk verhaal en resultaat. Jij hebt blijkbaar wel een voorraadje onderdelen liggen om U tegen te zeggen.

Renaat
De blauwe Expedition met de Deore MT60 groep, die is helemaal mooi. Jij houdt hem ook rijdende, ja dat is leuk om het oude spul te behouden. En er is nig genoeg voor te vinden op Marktplaats of vuilnisbak. Net als jij vindt ik het sleutelen aan de fiets evenzo leuk als het fietsen zelf, ik heb ook nog twee Giant Super Sierra mountainbikes uit '87 en '88 met de eerste SunTour XC / Shimano XT index versnellingen, op de banden en zadels na helemaal origineel met ook die losse trapassen met cups, goed afgesteld gaan die ook heel lang mee. Maar zulke afstanden als jij er op aflegt dat doe ik op mijn ligfiets 8)
Revanho schreef:Leuk verhaal en resultaat. Jij hebt blijkbaar wel een voorraadje onderdelen liggen om U tegen te zeggen.

Renaat
Ja ik verzamel mountainbike onderdelen van vóór 1990 en die zijn ook heel goed te gebruiken op een randonneur of woon-werkfiets.
Piet ik ben benieuwd naar jou Expedition. En Cabonga is toch ook een fietsmerk of type?
Ah je kent ze. Blauw/zwart... en groep RD-MT60.
Die 1988'ers vind ik ook mooier dan deze die erop volgden.

Op het forum passeerde er eens een nog oudere, en die was héééél mooi. (met gouden letters! Giant super Tourer???). Ik kan die nu niet direct terug vinden.
Echt vintage à la René Hersé.

Cabonga is inderdaad een fietstype van Villiger. (voorloper van een soort Avaghon). Da's mijn werkpaard.
Ja de '88er is inderdaad mooier dan de Expedition die Giant erna uitbracht. Dat is hem Villiger Cabonga, alleen die naam maakt je fietsreis al spannend

deze Super Tourer? 8)
Revanho schreef:Leuk verhaal en resultaat. Jij hebt blijkbaar wel een voorraadje onderdelen liggen om U tegen te zeggen.
Misschien heeft hij nog wel een fiets liggen, in onderdelen, zonder dat hij het weet :lol:
Ik weet ze allemaal te liggen 8)
deze
nog een paar .....
En deze ook

Beetje ontspoord :oops:
:shock: :D
Gideon schreef:Ik weet ze allemaal te liggen 8)
deze
nog een paar .....
En deze ook

Beetje ontspoord :oops:
Beetje?! :wink:
Er zijn gelukkig een heel pak vervelendere afwijkingen :-)
Al vraag ik me wel af hoe je op het idee komt om zo'n massa derailleurs te verzamelen.

Renaat
Ja hoe gaat dat, 't begint met een, dan weer een ...... en nog eens een....
Zo gaat dat met verzamelen.

In jan 2005 was ik bij BikersBest (Noordsingel R'dam) voor een vervangende derailleur. Hij had een NOS Shimano RD-M700 SuperPlate (uit 1986) liggen voor een zacht prijsje, die kon ik niet laten liggen maar was te mooi om te gebruiken (dat was mijn eerste) Dus ik verder op zoek naar een derailleur.
Zo ging dat bij mij
Medium cage Golden Arrow, fraai…
Nu eventjes geen tijd (wegens reisje) om een nieuwe foto te nemen.
Hier toch ene gevonden die ik destijds postte op het forum.
Inmiddels zijn er wel enkele aanpassingen gebeurd in functie vn het BRM rijden.
(de remkabels onder het stuurlint bv. toen ik de Tektro's 520 kocht).

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 50#p230250
dat is hem, mooi passend blauw stuurlint. Met nog de originele buisshifters, crankset. Mooie fiets.
Je kunt nagenoeg een museum beginnen, dit is kunst! Allemaal op display aan de muur, schitterend!

En je hebt eer van je werk met die Giant!
Alien schreef:Medium cage Golden Arrow, fraai…
ja die variant kom je niet vaak tegen.
--------------
Travelmaster, zoiets bestaat. Jeroen's mountainbike museum met +/- 600 fietsen, spullen, onderdelen en veel meer.

zie ook: http://www.velozine.nl/category/mountainbikemuseum/