Additionally, paste this code immediately after the opening tag: mijn oude Giant's - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

mijn oude Giant's

Dat weet ik hoor. Volg 'm ook op Facebook, leuk om te zien wat er langskomt. Maar daar gaat het (vooral) om complete fietsen - jij hebt een verzameling van onderdelen door de jaren heen opgebouwd, als ik het zo snel bekijk.
Dat doet mij denken aan de Giant Tracker die ik 3 jaar geleden voor nog geen 200 euro heb aangeschaft. Na 3 jaar (alleen dagtochten, geen fietsvakanties met bepakking) zijn alleen de banden en de remblokjes door mij vervangen. Het is een soort low-budget Expedition: frame van gewoon staal, alleen de zitbuis is van CrMo. De wielen hebben behoorlijk goede velgen, maar gewone middenklasse Shimano hyb ridenaven. De kettingbladen en trappers zijn een oude versie Nexave met nog aan elkaar gelaste bladen. De achterderailleur is Shimano STX (zat ongeveer vlak onder Deore). Kortom het soort fiets waar Giant groot mee is geworden: duur waar het moet, goedkoop waar het kan. Ik heb nergens informatie over dit model kunnen vinden, alleen via Google een Britse lovende review uit 2003 als ik mij niet vergis. De tester vond de fiets aan de zware kant, maar het is volgens hem wel veel fiets voor weinig geld. Ik heb jaren niet zo lekker op een fiets gezeten en hij loopt lekker soepel en lui rechtuit. Vind ik wel een fijne eigenschap voor een toerfiets. Zo zie je maar weer dat er voor weinig geld soms veel moois te koop is!
Leuk om te lezen, ik heb zelf uiteindelijk 57.000km gereden op mijn eerste, tweedehandse (vakantie)fiets, een Giant Canyon Travel, waarschijnlijk van '97.

Het frame scheurde in de onderbrug waar de buis geknepen is, ter hoogte van de band, net achter het mannetje. Een keer laten lassen maar het scheurde opnieuw.

Heel veel fijne snelle km's mee kunnen rijden. :D
Leuk verhaal, mooi resultaat.
leuk om te lezen dat er meer zijn met (volgens sommige een "13 in een dozijn" fiets) een Giant, met flinke rij-ervaring.

De standaard Shimano LX remhendels/shifters zijn vervangen door Deore SL-MT62 (met Deore-XT SL-M730 alu. stuurbeugels). Ik vind dit heerlijke versnellingshendels, ze zijn 7-speed maar er zit nog een extra klik op zodat je ze ook kan gebruiken met een 8-speed cassette. Ze gaan al heel lang mee en schakelen nog steeds goed. En de hendels zijn te bedienen met dikke handschoenen, erg prettig daar ik een koukleum ben 8)

De remhendels zijn Shimano DX (ST-M071), waar ik de shiftersteuntjes van af heb gezaagd en daarna zwart gespoten. De shifters die standaard aan deze STI hendels zaten gingen altijd vrij snel slecht schakelen. Het schakelmechanisme is niet goed geconstrueerd en loopt hierdoor stroef, waardoor het slecht schakelt.

Afbeelding
Mooie Giant altijd degelijk ikzelf rij op een Puch Aspid uit 1991 custom made komt uit de Bianchi fabriek. Vergelijkbaar met deze Bianchi Theridion: http://foto.mtb-forum.it/data/741/mediu ... on_002.JPG
Ja die kom ik ook wel eens tegen, met die U-brake achter, appart model.
Dat je hem ook zo mooi hebt weten te houden die Giant, daarvoor petje af. Waarom trouwens de wissel van naafdynamo naar gewone naaf weer? Vanwege de net iets mindere rolweerstand of juist historische correctheid?


Ik rijd zelf voor woon-werk en kindervervoer op een pragmatisch opgebouwde Super Sierra uit 1988 (?), geoptimaliseerd voor een stadse omgeving, dus een 1x 8 derailleur met kettingscherm, een rollerbrake achter voor als 't regent, een groot voorrek voor de tas en boodschappen, stoeltje achter. Dat bevalt best goed. De lak bladdert er inmiddels lustig af zodat het chroom mooi zichtbaar wordt :)
Je had al eens verteld van jou Super Sierra, dat zijn super sterke frames, super remmen en met die black-chrome laag, dus daar kan je met een gerust hart kinderen op meenemen.

Zo heel mooi is het frame nou ook niet meer, het plaatje waar de rol-dynamo aan gemonteerd zat is aan het roesten, dit had ik al eens behandeld maar roest nu weer.

De naafdynamo heeft inderdaad iets weerstand, en in de periode april tot okt. is een batterij lichtje voldoende, en door het wiel niet het gehele jaar te gebruiken kan ik langer doen met de naafdynamo en ik wil eigenlijk zo veel mogelijk tijdcorrecte onderdelen gebruiken :wink:

hier mijn '88 Super Sierra tijdens een dagtocht bij de Tarn
Afbeelding

op de banden, zadel en ketting na nog helemaal origineel, zelfs de 6-speed UG-cassette is nog de originele. Die UG-cassettes gaan toch heel wat langer mee dan de HG en wat ze tegenwoordig maken.
Afbeelding
Gideon schreef:
Alien schreef:Medium cage Golden Arrow, fraai…
ja die variant kom je niet vaak tegen.
Heb je ook de bijbehorende voorderailleur?
Nee die voorderailleur heb ik nog niet.
--------------------------------------------------
Deze foto is van het ritje naar huis met de Expedition zoals ik hem gevonden had in 2009. Het zadel had ik vooraf vervangen, daar het oude zadel zich helemaal volgezogen had met regenwater.
Afbeelding
Vandaag heb ik voor €50,- ook een oude Giant Expedition op de kop weten te tikken, het blauwe model uit 1988. Helaas niet meer met racestuur maar met Batavus-ergo-stuurpen en stadsstuur, maar wel met die typische voordrager. Het frame ziet er behoorlijk strak uit (alleen die nare gewoonte van postcodes graveren in de jaren '80...). Ik wil er de komende tijd aan gaan knutselen om er een snel rijdende fiets van te gaan maken.
Kom op met de foto's.
Afbeelding


Mijn Sierra, 24 inch, nieuw opgebouwd met Deore groep, LX naven, Ritchey balhoofd en een heerlijk fietsje! Xpedo trappers (Traverse 5) zijn vervangen, zag er geweldig uit, fietste wat minder.
Enkele foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit is de ergste roestplek:

Afbeelding

Ik wil de fiets in ieder geval helemaal uit elkaar halen, al was het maar om hem beter te leren kennen en om de verroeste boutjes te vervangen door nieuwe. Het stuur zou ik het liefst vervangen door een racestuur; weet iemand of je dan standaard remgrepen kunt gebruiken of een speciale cantileverversie nodig hebt?
Wat het frame betreft aarzel ik. Het is in principe in goede staat, heeft alleen her en der beschadigingen. Ik zou alles over kunnen laten spuiten, maar de kleur staat me eigenlijk wel aan. Is er een mogelijkheid om de lak lokaal bij te werken en hoe pak je dat het beste aan?
Weg met dat zadel en weg met dat stuur! Mooie fietsen, dat. Canti's bedien je met standaard racegrepen, dus daar zul je weinig problemen aan ondervinden.

Die roestvlek (zo te zien veroorzaakt door een fietsendrager op de auto die de versnellingskabels lekker langs het frame geschuurd heeft) zou ik gewoon bijwerken met modelbouwverf die het dichtst in de buurt van de originele kleur zit, in dit geval waarschijnlijk iets van "gun metal", en dan een laagje blanke lak eroverheen. Voor de rest mag je aan zo'n fiets best de leeftijd af kunnen zien, vind ik.
Op mijn Giant expedition 1988 met drop bar heb ik Tektro RL 520 remgrepen gezet.
Besteld bij Wiggle; en kosten 21.23€ voor een paar.
Kabels zitten onder het stuurlint.
Alien schreef:Voor de rest mag je aan zo'n fiets best de leeftijd af kunnen zien, vind ik.
+1 :P
Daar ben ik het eigenlijk ook wel mee eens. Zadel daar hoeven wel het natuurlijk niet over te hebben. Ik zal eens kijken naar die modelbouwlak.
alois schreef:Daar ben ik het eigenlijk ook wel mee eens. Zadel daar hoeven wel het natuurlijk niet over te hebben. Ik zal eens kijken naar die modelbouwlak.
Lakstift van een auto of blanke nagelak werkt ook prima, als het maar afgeschermt zit.