dolgedraaide schroefdraad trapper (drie keer!)

Hallo, ik heb tot drie keer toe het volgende probleem gehad: in het vliegtuig moeten je trappers van je fiets afgeschroefd. Als je aankomt schroef je ze er weer op. Het is verstandig dan een beetje vet te gebruiken en ze goed vast te draaien. Na een klein stukje fietsen bleek dat de schroefdraad van de ene trapper dolgedraaid was. Zonder trappers kun je niet fietsen en de tocht kon niet beginnen voordat ik een goede fietsenmaker met een voorraad krenken/voorbladen had gevonden. (soms voor 120 euro!) Ik heb de laatste keer maar meteen nieuwe trappers gekocht, maar zag onze laatste fietsvakantie weer wat schaafsel bij de trappers.... Ik ben benieuwd of ik de enige ben met dit probleem.
groeten, Joan de Ruijter

Komt me absoluut niet bekend voor. Noch kan ik verzinnen waar het door zou moeten komen (verondersteld dat je ze er netjes ingedraaid hebt). Overigens is goed vastdraaien van de trappers nauwelijks nodig: dat gebeurt tijdens het fietsen vanzelf wel.

Nooit last gehad met VP`s, SPD`s en Eggbeaters....wat voor pedalen waren het dan, en wat voor cranks?

Jurriaan

Had je eerst links en rechts verwisseld? Ik vraag maar, want het kan soms lastig genoeg zijn als je moe bent en het is een beetje donker. Je moet ze er bovendien heel netjes recht in draaien, zonder kracht te zetten. Als je echt geen zin meer hebt in deze treurnis, dan zou je opvouwbare pedalen van MKS kunnen gebruiken.
Wim

Je kunt ook nadat de schroefdraad er uit is, een overmaatse draad laten tappen en een heli-coil erin laten zetten. Dan zit er weer nieuwe schroefdraad en hoeft de crank niet vervangen te worden.

Groeten,

Marco

Hoi Joan,

het enige dat ik kan bedenken is dat je ze niet goed hebt vastgedraaid. Hetgeen Watje 22 zegt klopt niet. (watje, mijn excuses hiervoor).

Trappers moet je wel degelijk goed vastdraaien. Als je ze nl. niet goed vastzet, kan er ietsiepietsie speling in komen en is een tikje tijdens het fietsen het gevolg. Veel fietsers denken dan dat het aan hun trapas ligt, hetgeen dan ook niet klopt. Het enige dat klopt (of eigenlijk tikt) is het schroefdraad tegen de binnenkant van je crankarm. :roll:

De oorzaak kan wellicht zijn (zoals Willem zegt) dat jij of iemand anders ze er eens verkeerd erin heeft gedraaid. Als het schroefdraad stuk is, kun je eventueel een flinke bout erin doen (M8 of zo iets van 12 cm lang) en die vastzetten met een moer. Het is een lapmiddel en het fietst waardeloos, maar je kunt wel weer verder.

Geen probleem, ik was er al bang voor. Het is echt niet zo dat ik mijn trappers er maar half indraai of zo (ik heb dan ook nooit klachten als hierboven besproken gehad). Er mag natruurlijk geen ruimte meer in zitten. Maar als sommige mensen het over 'goed vastzetten' hebben, dan praten we over kromme steeksleutels en zo. Want zeg nou zelf: als je aan mensen voor gaat stellen of ze met hun trapper niet een tweede draad in de cranck hebben getapt, dan heb je toch wel enig geweld gebruikt, ook al is het aluminium.
Ik was in Georgië met een verneukte schroefdraad. Eigen schuld, maar toch. De oplossing van Eric Schuyt werd aangedragen door een auto-reparateur. En daarmee kon ik naar de eerste grote stad fietsen. Kracht zetten met mijn linkerbeen en daarna met rechter been trapper naar beneden duwen. Het ging moeizaam omdat de bout doordraaide. Dat heb ik met ducktape verholpen. Dat ging 2km goed en toen weer herstellen.
Maar dan nu? Ik zat met een Franck zonder schroefdraad.
Mijn fietsenmaker gemaild en die wilde wel een nieuwe crack opsturen. Maar dat duurt sowieso dagen als het niet langer is. Dus maar lokaal gezocht.
Fietsenmaker kon er niks mee. Maar er was gelukkig een aluminium-master en een metaal-master. De aluminium master heeft het gat geheel gevuld met nieuw aluminium. De metaal-master heeft er vervolgens nieuw schroefdraad ingeboord. Alles met de hand en een oude Sovjet-draaibank. Ik helemaal blij. Dus twee dingen geleerd: 1) voorzichtiger het pedal op de cranck draaien en 2) als het toch kapot is: zoek handige draaibank-specialist. Het liefst iemand vd oude stempel.
Voor als je niet in voormalige SU bent. Een HeliCoil of insert gebruiken. Die zijn er ook speciaal voor trapassen, omdat het toch vaker voorkomt dan je denkt blijkbaar. Zorg wel dat je de goede hebt want links en rechts zijn verschillend.
https://hollandbikeshop.com/fietsonderd ... reedschap/
En anders een fietsenmaker van de oude stempel zoeken.
Misschienk kun je het probleem nog wat rekken door wat teflon tape om de schroefdraad te wikkelen, of evt met loctite oid?

Re:

Eric Schuijt schreef:
di 12 jul, 2005 08:49
het enige dat ik kan bedenken is dat je ze niet goed hebt vastgedraaid. Hetgeen Watje 22 zegt klopt niet. (watje, mijn excuses hiervoor).

Trappers moet je wel degelijk goed vastdraaien.

De oorzaak kan wellicht zijn (zoals Willem zegt) dat jij of iemand anders ze er eens verkeerd erin heeft gedraaid.
Ik vind dit wel kort door de bocht: het probleem ontstaat mijns inziens wel degelijk doordat de topic starter zijn pedalen veel te vast draait i.p.v. te los.

Ik monteer mijn pedalen met anti seize en draai ze eerst met de hand, zonder sleutel, volledig in de crank en geef ze dan nog een kleine slag met de sleutel. Op die manier kan je je niet vergissen tussen links en rechts want je krijgt de pedalen er nooit in. De pedalen komen overigens bij gebruik merkelijk vaster zitten. Als de schroefdraad vervuild of beschadigd is, kan het precisie-effect zijn werk niet doen, dan komen de pedalen niet vanzelf vaster te staan.

In mijn ogen liever proper en te los gemonteerd dan muurvast zonder respect voor het materiaal, want de richting van de schroefdraad is zo gekozen dat de pedalen normaal vaster komen.
Niet mee eens. De enige keer dat ik een probleem had met een trapper, kwam omdat ik hen net niet vast genoeg gezet had. Voordat de trapper steeds vaster kwam te zitten door het trappen, was de draad al gemold door een heel klein beetje speling. En dat is nooit meer goed gekomen, Ik mocht later deze trapper telkens weer vast zetten, kwam steeds opnieuw los. Andere trappers opgezet.
Met een trapper met speling op de schroefdraad ga ik ook niet fietsen. Wat mij zorgen baart is dat jij “schaafsel” bij de trapper vindt, dat kan mijns inziens alleen als je de schroefdraad forceert.

Overigens, als de lagers van het pedaal versleten zijn schroeft het pedaal zichzelf los. Misschien verslijt jij wel heel snel pedalen, of koop je er slechte?

Ik heb eens een set pedalen gekocht van BBB waarbij 1 pedaal na 500 km kapot was, er is dus wel wat rommel op de markt.
Excuses aan meneer Zwijn, ik dacht ik op topic starter reageerde. Ik laat het bericht zo maar staan dan heeft topic starter er misschien wat aan.
bdr schreef:
zo 13 mei, 2018 18:27
Excuses aan meneer Zwijn, ik dacht ik op topic starter reageerde. Ik laat het bericht zo maar staan dan heeft topic starter er misschien wat aan.
Met een probleem uit 2005? Lijkt me sterk.

Carl
Carl schreef:
ma 14 mei, 2018 08:12
bdr schreef:
zo 13 mei, 2018 18:27
Excuses aan meneer Zwijn, ik dacht ik op topic starter reageerde. Ik laat het bericht zo maar staan dan heeft topic starter er misschien wat aan.
Met een probleem uit 2005? Lijkt me sterk.
Waarbij in één trek de nood aan een leesbril duidelijk aangetoond werd. Ter mijner verdediging wil ik aanvoeren dat ik reageerde op mijn telefoon en dat de datums daar volledig niet leesbaar op zijn...
bdr schreef:
ma 14 mei, 2018 13:57
Waarbij in één trek de nood aan een leesbril duidelijk aangetoond werd. Ter mijner verdediging wil ik aanvoeren dat ik reageerde op mijn telefoon en dat de datums daar volledig niet leesbaar op zijn...
https://www.wereldfietser.nl/phpbb/view ... 36&t=31164 ;) Helpt alleen niet tegen smartphones vrees ik.

Carl

Re:

Eric Schuijt schreef:
di 12 jul, 2005 08:49
Trappers moet je wel degelijk goed vastdraaien. Als je ze nl. niet goed vastzet, kan er ietsiepietsie speling in komen en is een tikje tijdens het fietsen het gevolg. Veel fietsers denken dan dat het aan hun trapas ligt, hetgeen dan ook niet klopt. Het enige dat klopt (of eigenlijk tikt) is het schroefdraad tegen de binnenkant van je crankarm. :roll:
Goede tip. Soms is het niet nodig om pedalen vaster te draaien dan met de hand. Jarenlang kon ik daarmee volstaan, maar de laatste tijd hoorde ik regelmatig een irritant tikje bij het trappen. Eerst dacht ik dat de Thudbuster weer eens gesmeerd moest worden (dat hielp in het verleden vaak), maar het tikken bleef doorgaan. Na het vaster draaien van de pedalen werd het stil.
Ik denk dat we kunnen concluderen dat trappers beter niet te vast, maar ook beter niet te los gemonteerd dienen te worden?

Wauw.

:wink: