Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Verschil tussen Dames en Heren zadel? - Forum Wereldfietser

Verschil tussen Dames en Heren zadel?

Goede morgen mede fietsers.
Iets zit me niet lekker!
3 jaar geleden kocht ik een nieuwe Santos kosten toen bijna 4000 euro, na een anderhalf jaar begon het zadel te scheuren bij de Santos dealer gelijk met een service beurt kreeg ik na aandringen nog onder garantie een nieuw zadel.
Het was niet het zelfde zadel als ik had .
Op mijn fietstocht vorig jaar Limus, Praag, Elbe, Hamburg ,weer naar Huis kreeg ik steeds last van door geschuurde lies tot een grote steenpuist aan toe.
Ik wilde een ander zadel en heb hier op het Forum ook de vraag gesteld welk Brooks zadel geschikt zou zijn voor mij.
afgelopen zaterdag ben ik naar de dealer geweest om een zadel uit te zoeken deze moest besteld worden ,er zat er wel één op een nieuwe fiets maar die was al verkocht.
De monteur vroeg heb je de fiets bij je, natuurlijk was ik op de fiets die buiten stond , hij zij komt deze fiets van ons en is hij hier ook in onderhoud natuurlijk zij ik wat bleek het vervangende zadel is een dames zadel die er door hun is opgezet.
hij wilde de prijs van dat zadel rond de 60 euro van de Brooks aftrekken maar toen hij vroeg hoelang dat zadel er al opzat zij ik net een jaar, toen kreeg ik niets meer terug voor dat zadel, dat vind ik raar wand ze hebben zelf de fout gemaakt.
wat moet ik nu doen?
Wat zou redelijk zijn het nieuwe Brooks zadel kost rond de 150 euro .
Klaas de Pelgrim
Weer zo'n fietsenmaker die stimuleert dat de mensen via het internet gaan kopen.
Ik zou er een punt van maken dat zij jou een dameszadel aangesmeerd hebben.
En ik zou idd is googlen wat je brooks online zou kosten.
En dan heel misschien (als het de moeite is) dit zadel lekker online kopen.
Enkele verschillen;

Daar is wel wat op af te dingen Friso. SR is soweiso niet een meer merk van goede zadels voor veelfietsers. Ze hebben overal dik schuim, iets wat dus juist geen goed idee is volgens klinische testen. Er is een reden waarom de Leren zadel en de merken met een ergonomische achtergrond zuiing zijn met de padding (SMP biedt bijvoorbeeld van weinig tot nul padding).

Het merk met de meest doorwrochte ergonomische zadels, SMP, gelooft niet dat er significante verschillen zijn. Dit zie je ook terug bij veel fietsende dames die vaak voor heren frames en heren zadels kiezen.

Hou er rekening mee dat de bell-curves van mannen en vrouwen grotendeels overlappen. Er zijn mannen met brede bekkens en vrouwen met smalle bekkens. Fysiologisch is er qua fietsen niet zoveel verschil tussen mannen en vrouwen.

Bovendien, hoe maak je volgens de meeste merken een vrouwen zadel?

Breed, zacht, roze :roll:
Prijs je als man gelukkig op een dameszadel. Ik fiets zowel op heren- als op dameszadels. Ik merk als man nauwelijks verschil. Bij een dameszadel hangen de teelballen wat vrijer voor de wat kortere punt. Veel mannen zijn beter uit met een dameszadel.

http://www.hln.be/hln/nl/33/Fit-Gezond/ ... adel.dhtml

Last van schurende ongemakken en steenpuisten hebben te maken met verkeerde hygiëne. Te veel contact met zeep of te weinig gewassen met “schoon” koud water. Te weinig beschermende huidvetten en/of huidflora. Steenpuisten zijn een gevolg van een bacteriële besmetting door stafylokokken of soms streptokokken.

Piet.
loknor schreef:Daar is wel wat op af te dingen Friso.
Hou er rekening mee dat de bell-curves van mannen en vrouwen grotendeels overlappen. Er zijn mannen met brede bekkens en vrouwen met smalle bekkens. Fysiologisch is er qua fietsen niet zoveel verschil tussen mannen en vrouwen.
Fair enough. Ging mij overigens niet om het merk SR te promoten. Er zijn wel anatomische verschillen (bv. lagerliggende schaambeenboog vrouw -> drukpunt zadelneus), maar voor het vinden van een goed passend zadel is met name van belang hoe het bekken op het zadel geplaatst is. Terecht dat je stelt dat er mannen zijn met brede bekkens en vrouwen met smalle. Uit statistiek blijkt dat de gemiddelde afstand van zitbotjes bij vrouwen tussen de 9cm - 17cm ligt, bij mannen 6 - 16cm.
De verlaagde zadelneus ontlast de typische probleemzone bij de mannen, het kruis en ca. 2cm verder naar voren de probleemzone voor de vrouw. (het verschil tussen man en vrouw is met 2 cm een stuk kleiner als vroeger werd aangenomen.) http://www.marcermensfietsen.nl/zadelpijn-20
Je hebt een goed punt Friso, ik ben alleen een beetje allergisch voor al die "vrouw vriendelijke" onzin.

Iemand mag mij uitleggen waarom een herenfiets 105 nodig heeft en de vergelijkbare damesfiet tiagra (en roze+meer spacers... stel je voor!) ^^

Ik heb ooit eens uitgezocht hoeveel been/romplengte verschil er tussen mannen en vrouwen zou zitten. Wat blijkt dat zit onder de 1/2 procent gemiddeld... oftewel compleet verwaarloosbaar, zeker niet genoeg om zomaar iets over te roepen (ik heb bijvoorbeeld iets langere benen als mijn even lange vrouw).

Zo ook zitbeen breedte. Kijk eens online en elk plaatje geeft een super smal mannen bekken en een super breed vrouwen bekken. Terwijl de curves eigenlijk grotendeels over elkaar heen vallen (ook al omdat mannen gemiddeld wel significant groter zijn).

Maar dat is niet jouw fout, jij maakt die plaatjes en filmpjes natuurlijk ook niet :lol:
loknor schreef:Ik ben alleen een beetje allergisch voor al die "vrouw vriendelijke" onzin.
Veelal markteting & promotie. Hebben velen een allergie voor :wink:
Ik heb ooit eens uitgezocht hoeveel been/romplengte verschil er tussen mannen en vrouwen zou zitten. Wat blijkt dat zit onder de 1/2 procent gemiddeld... oftewel compleet verwaarloosbaar, zeker niet genoeg om zomaar iets over te roepen (ik heb bijvoorbeeld iets langere benen als mijn even lange vrouw).
Opmeten is het beste dat ben ik met je eens, zowel qua zitpositie op de fiets als het zadel en noem maar op. Jij noemt nu met name evt. verschillen qua hefbomen op. Is enigszins logisch omdat we dat (meestal) met het blote oog kunnen waarnemen.
[zijpad op]Er is meer, wanneer we bewegingen gaan analyseren wordt biomechanica belangrijk. Belangrijke begrippen in de biomechanica voor het analyseren en perfectioneren van bewegingen zijn; kracht, beweging, hefbomen, momentum, balans. Als je vanuit deze principes kijkt naar hoe mensen bewegen tijdens sporten blijken er verschillen op te treden. Niet in de laatste plaats door onze pezen & spieren (= elastisch). Zelfs in 2016 begrijpen we nog niet alles, maar de ontwikkeling gaat door wat onherroepelijk zal leiden tot verbeterde prestaties in sport [zijpad af].
Als je kijkt naar gemiddelde lengtes van crankarmen blijken deze minimaal te verschillen, kan je ook doortrekken naar andere onderdelen op de fiets. Dit hoeft niet gelijk tot problemen te leiden door zorgvuldig te kijken naar overige onderdelen, maar opmerkelijk dat er dikwijls voor een bepaalde standaard wordt gekozen bij grote verschillen.
Mannen- en vrouwenzadels, mannen- en vrouwentrekkingschoenen, mannen- en vrouwenrugzakken, mannen- en vrouwenslaapzakken, ... Allemaal marketingflauwekul die te veel uitgaat van gemiddelden. En hoe interessant gemiddelden ook mogen zijn, voor individuele keuzes op het gebied van de aanschaf van zo'n producten is dat totaal irrelevant.

Het zou dus veel beter zijn als fabrikanten en verkopers dat onderscheid niet meer zouden maken maar wel echt zouden kijken naar de afstand tussen zitbotjes en de gewenste zithouding (voor zadels), de lengte en breedte van een rug en de heupen (voor rugzakken), de individuele warmtehuishouding, vereiste breedte, ... (voor slaapzakken).

Renaat
Helemaal eens Renaat, de sexe is leuk, maar de maat is het enige valide uitgangspunt.

Maar ja.... wij zien onszelf graag als een niet te jonge stoere hipster met getraind lichaam en baardje. En dames spiegelen zich aan een sportieve 30+ jarige dame die een paar broodjes te weinig heeft gehad.

En over die assen worden spullen aan de man/vrouw gebracht. Dus hebben we "vrouwspecifieke geometrie" en wordt ons avontuur zoals Rapha verkocht :lol:
Een Brooks B17 zadel kun je Online kopen voor rond de 80,= euro.
Kun je ook nog kiezen de gewone of de Imperial.
Ik heb het idee dat het vooral mannen zijn die de "vrouwenspecifieke" fietsen / fietsonderdelen marketingnonsens vinden. En inderdaad, voor zover het ingevuld wordt door er een roze kleurtje op te smeren en er een mixed frame van te maken (met verder gelijkblijvende geometrie) is het niet meer dan nonsens.
Maar: er wordt wel heel gemakkelijk voorbijgegaan aan de wezenlijke verschillen tussen de mannelijke en vrouwelijke anatomie, juist als het om het bekken gaat. Kijk de verschillende anatomiesites er maar op na, die verschillen zijn heel groot. Maar dat zit 'm niet alleen in de breedte van de zitbotjes. Ook de diepte van het bekken, de grootte en stevigheid, en de uitlijning van de verschillende onderdelen verschilt.
En dan is er nog de mate waarin je kunt buigen: mannen kunnen vaak dieper zitten dan vrouwen, ook dat heeft te maken met de anatomie van het bekken. En als je minder diep kunt zitten, kun je een kortere bovenbuislengte nodig hebben bij verder gelijkblijvende lengtes van armen, romp en benen.

Feit blijft dat "de mannengeometrie" en "de vrouwengeometrie" over gemiddelden gaat, en daar heb je als individuele fietser niets aan, je moet uitgaan van de eigen individuele maten. Tot zover eens met andere reageerders.
Maar waar ik het zeker niet mee eens ben is dat er overdreven aandacht zou zijn voor vrouwenhouding en -maten. Ik heb tot nu toe vrijwel alleen het tegengestelde meegemaakt: er wordt uitgegaan van de standaard, en de standaard = man. Zelfs bij een merk dat serieus werk maakt van vrouwenfietsen kwam ik een dealer tegen die alle vrouwen "gewoon" de standaard-mannenfiets adviseert. En op mijn vrouwenmodel racefiets werden domweg dezelfde versnellingsmogelijkheden gemonteerd (grootste voorblad: 53!) als voor mannen - terwijl het krachtverschil wel degelijk heel groot is, en doorgaans niet alleen "statistisch". Ook kreeg ik een standaardstuur, dus veel te breed. Ook zoiets: de fietsenboer vindt een eenvoudige afmontage al snel goed genoeg voor vrouwen.
En wie oud genoeg is om de opkomst van de mountainbike meegemaakt te hebben, herinnert zich misschien nog wel de potsierlijke houding waarin veel vrouwen op zo'n fiets zaten: volledig overstrekt.

Kortom, van mij mag er nog heel wat meer aandacht voor vrouwen komen in de fietsbranche, maar dan wel voor serieuze zaken, en niet voor een kleurtje en een bloemetje.

Groeten, Christine
(die als het aan de fietsenwinkels had gelegen nooit geleerd had om met plezier alle grote cols te fietsen)
Fietsenmakers! Breek me de bek niet open!
Christine, ik heb heel wat onderzoek gelezen, de verschillen zijn echt veel minder groot dan dat de marketing mensen je laten geloven. Het idee dat mannen en vrouwen fysiologisch zoveel verschillen is discutabel: Riding the tails of the bell curve.

http://drjon.livejournal.com/1335860.html

Dit gaat op voor zitbotjes, cormic index, perineum. flexibiliteit. Er zijn mannen die kleiner zijn dan vrouwen, met een breed perineum, relatief lange benen en die hun neus op hun scheenbeen kunnen leggen. Er zijn ook lange vrouwen met een smal bekken, een diep gelegen schaamstreek, relatief korte benen en die met hun vingers net hun schenen kunnen aanraken.

Daarom is het idee dat vrouwen overstrekt op de fiets zaten niet te wijten aan heren geometrie, maar aan te grote fietsen. Romp en beenlengte van mannen en vrouwen verschilt nauwelijk (cormic index zit onder de halve procent). Hier is een onderzoek naar Nigeriaanse mannen en vrouwen (westerlingen hebben gemiddeld 1% kortere benen, de sexe verschillen zijn nagenoeg gelijk )

http://ispub.com/IJBA/2/2/5603#

Kwalijker is dat dit ook in de opvoeding en onderwijs naar voren komt. Vrouwen zijn beter in taal, jongens beter in rekenen. Jongens zijn minder empathisch, vrouwen zijn sociaal begaafder.

ONZIN. Wellicht is er een klein verschil gemiddeld gezien, maar er bestaat geen gemiddelde man of gemiddelde vrouw.

Daarom zijn "vrouw specifieke fietsen/onderdelen" onzin. We zijn geprogrammeerd om de verschillen te benadrukken, daar waar ze er in feite nauwelijks zijn.

Gewoon meten en proberen. Of het een mannen of een vrouwen specifiek onderdeel is? Kwatsch.
Christine, loknor wil natuurlijk zeggen dat hij het helemaal met je eens is maar dat het niet gaat om het man of vrouw zijn maar om het uniek zijn van iedereen.

(Behalve fietsenmakers, die zijn vaak van hetzelfde soort :evil: )
Hoi Loknor,

We gaan een beetje off-topic maar vooruit:

In mijn reactie kun je lezen dat ik onderschrijf dat "gemiddelden" niet zo interessant zijn, en dat iedereen vooral gebaat is bij aandacht voor de individuele maten.
Wat ik tot mijn vreugde in jouw reactie zie, is het besef dat heel veel verschillen marginaal zijn. En dan met name die over empathie, taalgevoel, wiskundeknobbel en meer van dergelijke onzin. De intragroepverschillen zijn daarin veel groter dan de intergroepverschillen, in feministische kringen al enkele decennia bekend.

Maar net bij het bekken zijn de verschillen relevanter. Het verschil tussen wel of niet kinderen kunnen baren is best significant. Ik zou bijna zeggen: zwart-wit. En dat maakt juist in de vorm en functie van het bekken verschil.
Spierkracht is er ook zo eentje. Per spiervezel is er weinig verschil, maar mannen hebben meestal een stuk meer spieren. Gemiddeld (daar heb je 'm weer) kan dat zo'n 40-60% verschil in kracht opleveren. En met zo'n groot verschil is het m.i. wel gerechtvaardigd om over sekseverschillen te praten.
Zie ook
https://en.wikipedia.org/wiki/Sex_diffe ... physiology, en dan vooral de stukjes over Muscle mass and strength, en Skeleton.

Kijk, en dan word ik niet blij van een fietsindustrie die mij op versnellingen wil laten rijden die geschikt zijn voor de sterkste mannen - tenzij ik zelf aandring om achter een cassette tot 32 te steken. En die overweegt om de triple uit te faseren, omdat een compact goed genoeg is waardoor ik op 34/32 uitkom, wat voor mij gewoon te zwaar is. En die iedereen aan de 29-er wil hebben i.p.v. 26 inch, terwijl mij dat bij het klimmen extra kracht kost.
De industrie gaat nu eenmaal uit van gemiddelden, althans bij standaardfietsen. Als ik geld genoeg heb kan ik uiteraard alles naar eigen maten en kracht laten afmonteren, maar dat is niet altijd mogelijk.

Hopelijk is mijn standpunt je nu duidelijker?

Groeten, Christine
Leon schreef:Christine, loknor wil natuurlijk zeggen dat hij het helemaal met je eens is maar dat het niet gaat om het man of vrouw zijn maar om het uniek zijn van iedereen.

(Behalve fietsenmakers, die zijn vaak van hetzelfde soort :evil: )
Hoi Leon,

Bedankt voor je uitleg van Loknors bedoelingen ;-)
En dat van die fietsenmakers zal gemiddeld genomen vast waar zijn, maar dan is mijn zus de bekende uitzondering! :-)

Groeten,

Christine
En Dafne Schippers dan he nou nou?
Die rent extreem hard de normale verdeling uit :lol: