Additionally, paste this code immediately after the opening tag: As gebroken, Fiets wel sterk genoeg? - Forum Wereldfietser

As gebroken, Fiets wel sterk genoeg?

Ik zit een beetje in twijfel, Zoals sommige mischien weten fiets ik momenteel op een goedkope halfords stadsfiets (Peugeot ct101) omdat er even niks beters inzit op dit moment.

Ik heb een rondje ijsselmeer met redelijke bepakking gefietst en dit wilde prima op wat kleine dingen na. zoals een derailleur die na een week behoorlijk aanliep en versleten remblokken (niet gerelateerd). Ook fiets ik vaak voor de boodschappen met een of twee behoorijk zware tassen. Dan zwabberd de fiets een klein beetje maar verder niks bijzonders.

Maar nu ben ik van het winter vrij hard van mijn fiets gevallen en hierna zat er een goeie cm speling op het achterwiel, Het wiel kon een cm van links naar rechts op de as schuiven. Dus naar de fietsenmaker die de boel aandraaide en daarna ging het een weekje of twee goed.

Maar nu is het nog erger en de binnenas bleek geknapt. Dus staat de fiets al twee maanden bij de fietsenmaker te wachten op Peugeot die een nieuw wil opstuurt (wel onder garantie). Dit zou steviger zijn dan enkel een nieuwe as.

Maar nu vraag ik mij af of de as gebroken is toen de fiets in de winter met een gangetje van 20 a 25 op de stoeprand klapte, of dat deze verzwakt was door het afgelopen jaar met zware bagage.

Ik wil verder gaan fietsen en straks ook met kampeer spullen maar ik wil dus geen as of andere delen breken op mijn fiets. Maak ik mij zorgen om niks of moet ik echt opletten wat ik meeneem op de fiets?

Een idee dat ik had is om het gewicht beter te verdelen door de mand voor eraf te halen en een lowrider erop te zetten. Tubus heeft een model dat op mijn verende vork past. Dan zit niet al het gewicht achterop.

En voor er een discussie losbarst over het gebruik van een stadsfiets; Ik ben aan het sparen voor een "echte" fiets maar het geld is er nu nog even niet.
Binnenas?
Is de snelspanner gebroken? Voor een paar euro koop je een nieuwe.
Wel bijzonder, want ik heb nog nooit een gebroken snelspanas gezien.

Verder zou ik niet te veel gaan investeren in een zwabberende fiets.
headlight schreef:

> momenteel op een goedkope halfords stadsfiets (Peugeot ct101)
Geen idee hoe die er uitziet. Kan ik weinig van zeggen.

> omdat er even niks beters inzit op dit moment.
Als je die nieuw gekocht hebt had je wellicht hetzelfde geld beter kunnen besteden aan een tweedehands.

> derailleur die na een week behoorlijk aanliep
Dat ligt aan jou. Geodkope fietsen moet je goed in de gaten houden qua speling. Dat weet je van tevoren.

> Maar nu ben ik van het winter vrij hard van mijn fiets gevallen
> en hierna zat er een goeie cm speling op het achterwiel,
Wees blij dat het geen fiets van €5000,- was. Ook die kunnen schade oplopen bij een val.

> Maar nu is het nog erger en de binnenas bleek geknapt. Dus staat
> de fiets al twee maanden bij de fietsenmaker te wachten
> op Peugeot die een nieuw wil opstuurt (wel onder garantie).
Neem een andere fietsenmaker.

>Dit zou steviger zijn dan enkel een nieuwe as.
Waarschijnlijk is het veel goedkoper dan het wiel omspaken.

> Maar nu vraag ik mij af of de as gebroken is toen de fiets in de
> winter met een gangetje van 20 a 25 op de stoeprand klapte,
Dan krijg je alles stuk. Neem je verlies.

> Ik wil verder gaan fietsen en straks ook met kampeer spullen maar ik wil
> dus geen as of andere delen breken op mijn fiets.
Als je nergens teggenaan ramt zal dat wel meevallen.

> Maak ik mij zorgen om niks of moet ik echt opletten wat ik
> meeneem op de fiets?
Het zwabberen kan een probleem zijn. Eerst proberen!

>Een idee dat ik had is om het gewicht beter te verdelen door de
> mand voor eraf te halen en een lowrider erop te zetten.
Een mand voorop is its om een half brood en twee gebakjes in te vervoeren, en dan moet je asfalt glad zijn.

> En voor er een discussie losbarst over het gebruik van een stadsfiets;
> Ik ben aan het sparen voor een "echte" fiets maar het geld is er nu
> nog even niet.
Hoeveel heb je nu beschikbaar voor onderdelen als de tubusdrager en zo> Dan kunnen we meedenken. Waar wil je naar toe? Een rondje IJsselmeer is natuurlijk niet spannend voor een fiets want dat is vlak.
Ik heb ook twee keer een gebroken achteras gehad. Dat waren 'containerwielen' - wielen met de goedkoopste shimano-naaf die er was. Kan ineens gebeuren als je de stoep afrijdt of op de langere termijn met bepakking een paar duizend kilometer fietst. Het is handig om de uitlijning van de patten te controleren; als je wiel scheef in je freem staat is de kans groter dat je dit soort gedoe krijgt. Een beetje fietsenmaker heeft daar een ding voor dat best heel ladingdekkend een pattencontroleur heet. Eigenlijk zijn dat twee dingen.
Ik vermoed zo maar dat jouw fietsenmaker dat gereedschap niet heeft.

Upgrade naar een Deore-naaf heeft voor mij alle problemen opgelost. Mijn fiets weegt met bepakking 50 kilo en ik weeg zelf rond de 90.
Mijn ervaring is dat er twee dingen zijn waar je tegenaan loopt als je met iets goedkoops onderweg gaat: gebroken achterassen en rammelende trapassen. Als je die preventief vervangt dan ben je doorgaans helemaal het heertje. En de pedalen doe je dan gewoon onderweg vervangen als het tijd is. :D

Hiero staat een redelijk wieltje.
Dat dit soort fietsenmakers het loodje leggen door de internetverkoop zoals door fietswinkel dot nl kan ik onmogelijk betreuren!
Van de andere kant zal je aankoop bij Halfords deze fietsenmaker niet aansporen tot meer actie. Halfords moet die klus klaren! Wat zeggen die eigenlijk?
fietswinkeldotnl is op sterven na dood.
Er is een groot verschil tussen traditionele naven met een freewheel en de modernere cassette naven. Die laatste belasten de as veel minder. In goedkope fietsen zitten lang niet altijd cassettenaven. Wat heb je?
Marko schreef:fietswinkeldotnl is op sterven na dood.
Waar baseer je dat op? Ben je de huisaccountant?
Bedankt voor de reacties,

Dit is de fiets (heb geen duidelijke eigen foto)

https://www.bva-auctions.com/static/auc ... ots/10.jpg

En de huidige fietsenmaker is tevens ook de Halfords omdat ik daar garantie op de fiets heb.

Dat ik inderdaad beter een tweede hands degelijke fiets had kunnen kopen daar ben ik het nu mee eens, maar het "fiets virus" sloeg pas na de aankoop toe en tijdens de koop keek ik alleen naar getalletjes en verkooppraat.

Ik heb nu rond de 100 a 150 euro beschikbaar voor upgrades, dus ik denk dat ik ook tweede hands wat moet gaan zoeken.

Ik ben van plan de eerst volgende vakantie naar Engeland te gaan, waarschijnlijk maximaal twee weken en kamperen.

de snelspanner zat nog vast dus ik denk niet dat die gebroken is.
sjefke schreef:Waar baseer je dat op?
Op dat zekere dingessen zekere stekkers uit onzekere dingessen hebben gedingesd.
Fiets nog steeds niet klaar. Volgende keer betaal ik een echte fietsenmaker wel. Garantie is leuk maar niet als het bijna drie maanden moet gaan duren.

Ik ben ook zeker dat de mand voorop eraf gaat, Die gebruik ik toch zelden.

Ik ben er alleen nog niet achter wat ik dan ga doen qua bagagedragers.