Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe bel, een 'Oi' - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Nieuwe bel, een 'Oi'

cycloantverpia schreef:Dit vind ik nu echt jammer voor die kerels van Spurcycle. Die jonge ingenieurs hadden een topidee nemen de moeite en tijd om hun concept uit te werken tot een topproduct en vervolgens gaan die Chinezen ermee aan de haal. Ik besef ook wel dat dit anno 2016 helaas voor veel producten de realiteit is maar het is en blijft niet juist en onethisch. Ik weet niet of er een patent bestond voor deze bel maar wellicht had dat geen verschil gemaakt voor de Chinese namaakindustrie.

Remember die knock-offs van die hellinox stoeltjes die hier een tijd terug werden aangeprezen?
Je zou je zelfs kunnen afvragen of zoiets op een forum als dit thuishoort. Een torrentsite verkoopt namelijk ook niets en verwijst ook uitsluitend naar de plek waar je iets discutabel/illegaals kan vinden en die sites zijn ook omstreden...
Het is maar een bedenking...

Greetz,
Bram
Spurcycle en Helinox maken mooie dingen, maar zo revolutionair zijn ze nu ook weer niet. Een patent zal er voor beiden niet in zitten lijkt mij. Misschien dat zij het op auteursrechten voor het design kunnen gooien.

Of de Chinese waar legaal of illegaal is valt dus nog te bezien. Het lijkt mij niet dat daar een rol voor de forumbeheerders ligt, eerder voor de wetshandhavers.

Via torrents worden overigens ook legale zaken verspreid.
Peter_K schreef:
cycloantverpia schreef:Dit vind ik nu echt jammer voor die kerels van Spurcycle. Die jonge ingenieurs hadden een topidee nemen de moeite en tijd om hun concept uit te werken tot een topproduct en vervolgens gaan die Chinezen ermee aan de haal. Ik besef ook wel dat dit anno 2016 helaas voor veel producten de realiteit is maar het is en blijft niet juist en onethisch. Ik weet niet of er een patent bestond voor deze bel maar wellicht had dat geen verschil gemaakt voor de Chinese namaakindustrie.

Remember die knock-offs van die hellinox stoeltjes die hier een tijd terug werden aangeprezen?
Je zou je zelfs kunnen afvragen of zoiets op een forum als dit thuishoort. Een torrentsite verkoopt namelijk ook niets en verwijst ook uitsluitend naar de plek waar je iets discutabel/illegaals kan vinden en die sites zijn ook omstreden...
Het is maar een bedenking...

Greetz,
Bram
Spurcycle en Helinox maken mooie dingen, maar zo revolutionair zijn ze nu ook weer niet. Een patent zal er voor beiden niet in zitten lijkt mij. Misschien dat zij het op auteursrechten voor het design kunnen gooien.

Of de Chinese waar legaal of illegaal is valt dus nog te bezien. Het lijkt mij niet dat daar een rol voor de forumbeheerders ligt, eerder voor de wetshandhavers.

Via torrents worden overigens ook legale zaken verspreid.
Helinox heeft er verschillende patenten op zitten, maar dat werkt nogal traag.

Als ik me niet vergis hebben ze ze uiteindelijk van de markt geweerd door beroep te doen op copyright.
Revanho schreef:Ik weet dat er wel wat bellen op de markt zijn die op zich prima werken bij droge omstandigheden (of in licht regenweer), maar die bij zware regenval na en tijd nauwelijks nog een geluid voortbrengen. Renaat
Ooit werkte ik bij Wim de Kwant, één van de directeuren van WiDeK, de fietsbellenfabriek in Krimpen aan den IJssel. Er werd in die tijd geëxperimenteerd met de 'draaibel', de bel die aan de binnenkant van je stuur zit, zodat niet zoals bij de conventionele bel zoals die toen nog standaard was het deksel steeds scheef komt te zitten en de bel niet meer lekker tringelt. Momenteel zie je dat ding nergens meer (behalve op mijn stadsfiets). Maar dat terzijde. Het geluid van een bel, zowel de klank als het volume, wordt grotendeels bepaald door het materiaal waar hij van gemaakt is (ik ga er gemakshalve even vanuit dat er alleen mannelijke bellen bestaan). Gangbare materialen zijn koper, aluminium, staal en wat verschillende legeringen. Je kunt stellen dat alu het minst luid klinkt en koper het luidst, mooist en langst. Maar daar hangt dan ook een prijskaartje aan.

Bij trainingen met senioren (o.a. E-biketrainingen) heb ik altijd een stang bij me met daarop acht verschillende bellen. Als de discussie over 'de onbeschofte wielrenners' dan weer eens losbarst laat ik de cursisten de verschillen horen tussen diverse bellen. Daarmee wordt ook vaak duidelijk dat het niet alleen het volume van de bel is dat belangrijk is, maar ook de toonhoogte/frequentie.
Een enkele 'pling' van de ene bel kan soms beter hoorbaar zijn dan de lange 'tring' van een andere. Of andersom. Het hangt dus niet alleen van het materiaal van de bel af en van de constructie die het geluid aanzwengelt, maar ook van het gehoor van de 'toeschouwer'.

Zelf ben ik erg gecharmeerd van de messing versie van de Compact Bell van Widek, die heeft een dubbele veer en een lekker breed lipje. Voor op de 'gewone' fiets het liefst een koperen bel (nou ja, ook messing maar met een dikkere schaal en een hoger kopergehalte) zoals de brass-bell. Maar de echte fanaat heeft natuurlijk gewoon een DingDong-bel of een toeter... En tijdens de wintertocht ving ik op dat er zelfs mensen zijn die 90 euri's uitgeven voor een titanium bel van Van Nicholas. Ai!
Peter_K schreef:
cycloantverpia schreef: Je zou je zelfs kunnen afvragen of zoiets op een forum als dit thuishoort.
Bram
Of de Chinese waar legaal of illegaal is valt dus nog te bezien. Het lijkt mij niet dat daar een rol voor de forumbeheerders ligt, eerder voor de wetshandhavers.
Ik ben het er met eens dat het geen taak is van de forumbeheerders om zo'n beslissing te maken al vind ik de bedenkingen van Bram wel terecht.
Het zou mooi zijn als de consument daarin zelf ook wat verantwoordelijkheid zouden opnemen, het zou algemeen (en dan heb ik het niet enkel over mogelijke copyrightschendingen) tot een eerlijkere, duurzamere, ... economie leiden.
De realiteit is dat de gemiddelde consumenten niet veel verder kijkt dan naar kenmerken die in zijn/haar voordeel zijn (prijs, kwaliteit, prijs, functionaliteit, prijs, ...) en weinig interesse heeft voor alle andere elementen.

Renaat
jaccow schreef:
Peter_K schreef:Misschien dat zij het op auteursrechten voor het design kunnen gooien.
Als ik me niet vergis hebben ze ze uiteindelijk van de markt geweerd door beroep te doen op copyright.
Copyright is Engels voor auteursrecht...
Deze bel geeft je nog iets extra's voor een niet te kloppen prijs.
Vooral nuttig voor MTB-ers die tureluurs zijn van draaien en keren en voor wereldfietsers die niemand tegenkomen om de weg te vragen.
math schreef:Deze bel geeft je nog iets extra's voor een niet te kloppen prijs.
Dan weet je in elk geval zeker dat 'ie door Chinese kinderhandjes in elkaar gezet wordt...
Dat is nogal een aantijging aan het adres van het betreffende bedrijf. Ik neem aan dat je dat kunt staven? Anders pleeg je bij deze smaad...
bladerdeeg heeft gelijk, Rix. Het zijn allemaal Chinese chickjes met nekklachten: http://www.mwav.com/galleries/china-wor ... /img_0017/
Rix schreef:
math schreef:Deze bel geeft je nog iets extra's voor een niet te kloppen prijs.
Dan weet je in elk geval zeker dat 'ie door Chinese kinderhandjes in elkaar gezet wordt...
Op een wereldfietsersforum zou je iets ruimdenkender mensen verwachten.
Ik weet niet of ik over slechte arbeidsomstandigheden of evidente schending van ontwerprechten erg ruimdenkend wil zijn. Dit deugt gewoon niet.
Wim, je hebt gelijk. Maar beweren dat je zeker weet dat het door kinderhandjes in elkaar gezet is omdat het uit China komt lijkt me ook het andere uiterste.

On topic: Ik vind het beste een mooi ding, die Oi :wink: