Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wanneer nieuwe banden? - Forum Wereldfietser

Wanneer nieuwe banden?

Ik fiets nu bijna 10.000 km op dezelfde banden.
Heb wel het idee dat het profiel minder aan het worden is. Het zijn
Schwalbe Marathon banden en liggen er bijna 3 jaar op.

Is het dan tijd om er nieuwe banden erop te leggen?
Om de hoeveel km doen jullie dat?

Alvast dank, Brigit
Het is natuurlijk afhankelijk wat en waar je de komende periode gaat fietsen,maar normaal gesproken hoef je je nog geen zorgen te maken over deze banden.
Ze gaan bij normaal gebruik nog wel 5000 km mee.

Alleen als je van plan bent om een hele grote reis door onherbergzaam gebied te gaan maken zou je ze kunnen vervangen, maar niet weggooien want ze kunnen gerust nog een tijdje mee.
Groet Dirk
Dit is heel lastig te beoordelen. Als er echt scheuren in het profielen en de wangen komen, en zeker als je opeens vaak lek rijdt, zou je vervangen kunnen overwegen.

Ik zou niet weten hoeveel kilometer ik fiets. Zijn er echt mensen die dat precies bijhouden? :wink: Voor de zekerheid een smiley (bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Smiley)

Zelf vervang ik de banden van mijn woonwerkverkeerfiets nooit, want als ik een lekke band heb heeft dat weiing impact, en ik heb eigenlijk nooit een lekke band. Dit terwijl ik in tien jaar tijd misschien 3 of 4x nieuwe banden op mijn vakantiefiets heb gelegd. Ik fiets nou ook weer niet zo veel, maar op fietsvakantie soms wel ruig. Ik betaal liever een of twee tientjes per jaar meer aan banden om verzekerd te zijn van geen lekke banden op fietsvakantie (1x gehad in 15 jaar). Maar als je zuiniger bent aangelegd, dan kun je andere keuzes maken.
Brigitta schreef:Ik fiets nu bijna 10.000 km op dezelfde banden.
Heb wel het idee dat het profiel minder aan het worden is. Het zijn
Schwalbe Marathon banden en liggen er bijna 3 jaar op.

Is het dan tijd om er nieuwe banden erop te leggen?
Om de hoeveel km doen jullie dat?

Alvast dank, Brigit
Dat ligt aan de breedte van de band, je gewicht en je oppompdiscipline.
Als de band 50 mm breed is, je weegt 60 kilo en je pompt ze netjes op tot 3,5 bar dan kun je met deze banden nog wel 10.000 km fietsen voordat je de groene antileklaag door de zwarte heen ziet breken. Dat doorbreken van de laag is voor de stadsfiets wel een criterium om te denken "Ach, ik moet eens nieuw banden kopen."
Als de band 32 mm breed is, je weegt 120 kg en je weet niet wat het woord Bar betekent in dit geval dan zal de groene laag eerder vandaag tevoorschijn komen dan morgen.

Ik heb op de stadsfiets nog wel eens 3000 km doorgereden met de (toen) rode laag zichtbaar. Als je niet al te vaak lek rijdt is het geen probleem. Als karkasdraden zichtbaar worden, dan is het wel een probleem, want die dragen de druk van de band.

Aan de andere kant: als je met je huidige fiets op vakantie gaat dan kun je er ook wel nieuwe banden op leggen en tevreden zijn met 10.000 km. De oude kunnen dan misschien nog wel op een andere fiets. Ik gooi ze nooit meteen weg. Ik heb wel eens banden gehad die ik keer op keer in het fietsenhok als uitgefietst aan een haak hing en die steeds weer als reserve moest dienen, totdat de fiets gestolen werd :evil:
Voor thuis zou ik zeggen totdat ze eraf vallen, en als ik naar Azie ga dan nieuwe voor ik vertrek. En alles wat daar tussenin zit.
Los van alle nuttige adviezen hiervoor vermeld ligt het er maar aan hoe je jezelf erbij voelt. Zelf heb ik iets meer dan 19.000 km gereden met de Swalbe Big Ben's (50-622), nooit lek gereden en ze gingen ruim 3 jaar mee. Na ongeveer 17.000 km heb ik ze voor-achter gewisseld om dat ik de meer gesleten achterband niet meer vertrouwde. En na nog eens +/- 2.000 km was het een eerste maal prijs vooraan. En ik had het gevoel dat het van kwaad naar erger zou gaan, dus maar een setje nieuwe buitenbanden erop ...
Wie weet zouden ze nog eens 5.000+ km meegaan, al dan niet met af en toe een lekje, maar ik wilde op zeker spelen, dus ...

Ik rij vooral woon-werk (2 x 20 km) en de fiets- en verkavelingswegen in B zijn niet altijd even proper en netjes ...
Mijn ervaringen kunnen berusten op toeval, maar toch....
Mijn eerste lek heb ik na zo'n 8-10 duizend km.
De volgende lekken niet veel daarna, met steeds kortere intervallen.
Daarom vervang ik tegenwoordig preventief.

Bij kontrole van vrij nieuwe banden zit er meestal weinig of geen vuil in de band.
Eens ze ouder worden zitten ze vol steentjes, glas,....
Dan wordt het tijd om ze te vervangen.
willem.m schreef:Zijn er echt mensen die dat precies bijhouden? :wink:
Ja :-)
Voor: 6 lekken, gemiddeld om de 11554 km
Achter: 21 lekken, gemiddeld om de 3676 km
Type: Continental SportContact 32mm
Woonwerk in Belgie (90% asfalt, 10% 'anders')
Zijn er echt mensen die dat precies bijhouden? :wink:
Daar heb je nou kilometertellers voor...
En Brigitta, kan je hier iets mee :wink:
willem.m schreef:Ik zou niet weten hoeveel kilometer ik fiets. Zijn er echt mensen die dat precies bijhouden?
Log al mijn ritjes op strava, kilometer stand per fiets is dus geen probleem. Per band zou ik bij de fietsen waarop deze gewisseld zijn ook echt geen idee hebben :p.
Leon schreef:je weet niet wat het woord Bar betekent
Dat waar je je biertje na de rit haalt toch? ;)
Leon schreef:Ik heb op de stadsfiets nog wel eens 3000 km doorgereden met de (toen) rode laag zichtbaar. Als je niet al te vaak lek rijdt is het geen probleem. Als karkasdraden zichtbaar worden, dan is het wel een probleem, want die dragen de druk van de band.
Zelfs daar voorbij moet ik zeggen dat het mij verbaast hoe lang je soms nog door kunt rijden, mits de ondergrond het toelaat. Op de racefiets heb ik eens doorgereden tot ik op de achterband gewoon een gat had van ruim 6x0.5cm en de rest van de band ook al fraai vierkant was afgesleten.

Hoewel ik op een stuk dus feitelijk op de binnenband reed, ging dat nog ruim 500 km zonder lek. Pas toen ik besloot weer eens wat verder van huis te gaan vond ik het wel zo wijs om toch eens een nieuw bandje er op te leggen :p.

Zou er zo dan ook niet mee op reis gaan, maar profiel dat een beetje minder wordt schrikt mij dan in ieder geval niet af, hehe.
den boete schreef:Mijn ervaringen kunnen berusten op toeval, maar toch....
Mijn eerste lek heb ik na zo'n 8-10 duizend km.
De volgende lekken niet veel daarna, met steeds kortere intervallen.
Daarom vervang ik tegenwoordig preventief.

Bij kontrole van vrij nieuw banden zit er meestal weinig of geen vuil in de band.
Eens ze ouder worden zitten ze vol steentjes, glas,....
Dan wordt het tijd om ze te vervangen.
dan heb ik altijd precies dezelfde toeval. Ook rond de 10.000 km de eerste lekke band en volgen er snel meer. Daarom vervang ik de band ook preventief. Niets zo vervelend als een lekke band..
ik rijd ook met de gewone Swalbe Marthon heb ze na 18000 km op n stadsfiets gelegd maar echt versleten waren ze niet, heb ze voor op 5bar achter 6bar staan,al 30000km
nog nooit lek gereden.
Beste Dirk

Ja, hier kan ik wat mee!

Dank, Brigit