Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ultracompact crankstel - Forum Wereldfietser

Ultracompact crankstel

Ik ga dus mijn Gazelle Formula Randonneur-frame uit 1991 overspuiten en opnieuw opbouwen. Op zich kunnen de meeste onderdelen blijven zitten, maar de aandrijflijn is nu een rommeltje van Tiagra uit 2009 en originele onderdelen. Die wil ik wel vernieuwen.

Ik heb nog een Ultegra 6600 (2 x 10)-groep liggen. 20 versnellingen lijkt mij ook prima, maar met het compactcrankstel van die groep kun je voor geen kleiner tandwiel dan 33 tanden monteren. Dat lijkt me wat groot voor een vakantie met bepakking.

Met een ultracompact dubbel van bijvoorbeeld 28 / 42 kan ik met deze fiets prima uit de voeten. De fiets vervult nu een driedubbelrol als relaxte zondagmiddagracefiets, snelle vakantiefiets en cyclocrosser; voor zwaar bepakte vakanties waarbij ik de 22-34 kan gaan missen heb ik al een Snel Safari.

Een ultracompacte dubbel dus. Maar welk crankstel heb ik dan nodig?

Er zijn chique opties voor retro- of fixie-hipsters: Velo Orange Grand Cru, White Industries VBC. Deze passen op een vierkante trapas, die mooi bij de leeftijd van de fiets past en niet zo vaak vervangen hoeft te worden. Maar die VBC is belachelijk duur, en de VO wel érg retro. TA maakt (of maakte?) een Carmina-crank die hier ook erg op lijkt. De TA en White Industries zitten rond de 400 euro, wat me te veel geld lijkt voor deze fiets.

Ik kan ook een moderne MTB-dubbel nemen, bijvoorbeeld de Deore FC-M617, waar ik dan nog wel weer de juiste maat kettingbladen bij moet kopen zo te zien. Maar het schijnt bij MTB-crankstellen twijfelachtig te zijn of een weg-voorderailleur ver genoeg naar buiten kan om de ketting op het buitenblad te krijgen. En ze hebben Hollowtech II-lagers natuurlijk, wat ik een klein nadeel vind. Met een euro of 150 voor het hele pakket van cranks, tandwielen en trapaslagers is het wel goedkoop.

Dan is er ook nog de Sugino OX601D, een ultracompact waarmee je binnenbladen vanaf 24 tanden kunt gebruiken met Hollowtech II-lagers. Het is alleen niet goedkoop. Ook is niet duidelijk of en waar dat hier te bestellen is.

Als ik prijzigheid en Hollowtech II wil vermijden, kan ik ook nog een tripel-crankstel voor vierkante as bestellen en de buitenste positie ongebruikt laten. Er zijn naast lelijke Shimano Acera-crankstellen nog Sugino XD2-tripels te krijgen of een goedkopere kopie daarvan van SPA Cycles.

Vanwege de prijs, de vierkante as en de grote kans dat het werkt wil ik kiezen voor de Sugino XD-2-tripel met 2 kettingbladen.

Nou, snijdt deze redenering een beetje hout? Of zie ik nog opties en overwegingen over het hoofd?
Sram X5 heeft ook crancks die wellicht voldoen...
ik denk aan iets wat mensen mogelijk vreemd zullen vinden: waarom laat je niet gewoon het buitenblad weg van een gewoon (wat ouder) triple en monteer je die.
bijvoorbeeld de oude deore/xt-crankstellen uit de vorige eeuw met steekcirkels 74 en 110 mm kunnen als binnenblad 24, 26 of 28 tanden hebben en het middenblad vanaf 34 tanden. (en 34, 36, 38 en 39 tanden zijn heel goed verkrijgbaar in steekcirkel 110 mm)
(je ziet zo'n crankstel bijvoorbeeld hier: http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... ousPage=lr )

ik heb zelf zo'n crankstel als triple, maar gebruik het buitenblad echt bijna nooit (en ik denk dat dat voor heel veel toerfietsers geldt...), dus waarom niet weglaten en de twee kettingblad gebruiken die je wél gebruikt?!
(zelfs met momenteel 200 mm lange cranks (! :shock: ) gebruik ik vooral het middenblad van 38 tanden)

een andere mogelijkheid is zelf een pignon/cassette samenstellen met vooral wat grotere kettingwielen, zodat je met wat groter voorblad toch op de gewenste verzetten/overbrengingsverhoudingen uitkomt. het is ook wat 'slijtvaster' dan kleine kettingwielen. (je hebt een iets langere ketting nodig: dat is m.i. ook iets slijtvaster.)

groet! hoogframe
Als 30t klein genoeg is, valt dit ook te overwegen: http://www.interlocracing.com/crank-arm ... -crank-set
Wim schreef:Als 30t klein genoeg is, valt dit ook te overwegen: http://www.interlocracing.com/crank-arm ... -crank-set
Wim, de TS had het ook over de prijs, nu vindt ik $216,99 niet echt duur voor een mooie crank met bladen de Sugino is een stuk goedkoper en denk ik ook sneller leverbaar (zonder extra hoge verzendkosten om van de vrienden van de douane maar te zwijgen).

Een andere mogelijkheid is kijken of die 6600 rem-schakelgreep niet ook een derailleur kan bedienen met drie standen. In de 6600 groep zit ook een triple. De vraag is dus betreft het hier misschien een ST-6603? En anders kijken welke bladen er allemaal passen op de gewenste crank. Ik zag bij SPA-cycles ook een paar mooie Stronglight sets voor een stuk minder dan normaal.
Van http://specialites-ta.com/ zijn ze er in alle soorten en maten. Goedkoper is een compleet crankstel. Of 38-28 (of 24) niet te klein is kan ik niet beantwoorden. Ik denk wel dat je dan vaak in een hele hoge cadans komt te zitten.
De IRD Defiant valt ook (net als VO) in de categorie Vintage Campagnolo Nuovo Record imitaties. TS vind dat te retro.
Het is best raar dat er zo weinig is op dit gebied, geen 'mainstream' bedoel ik, terwijl veel fietsers er wat aan zouden hebben, ipv de standaard racefiets triples danwel MTB triples.
Het design van White Industries moet je ook maar aanstaan trouwens, erg 'industrieel'.
Hun constructie is even eenvoudig als briljant, dat wel.
De IRD ziet er beter uit dan de VO, vind 'm best interessant. Die BCD van 94 is ook couranter dan de 50.4 van VO, zodat je nog eens andere kettingbladen kunt bestellen.

De White Industries VBC vind ik juist echt mooi, maar zoals gezegd is ie schreeuwend duur en dan moet je ook nog maar hopen dat die speciale kettingbladen en bladbouten nog leverbaar zijn als er iets stuk gaat.

Georg, voor nieuwe fietsen is zo'n MTB-dubbel toch een prima oplossing? Jammer dat ze niet standaard met wat grotere vertandingen worden geleverd, maar zo te zien kan het wel. Ik zou die 1x11/2x11-setups van MTB's de laatste jaren ook wel op toerfietsen verwachten. 33 versnellingen lijkt mij belachelijk veel, dan kun je je beter het gewicht van dat kettingblad of zelfs de hele voorderailleur uitsparen.
Ik ben zelf eigenlijk toch wel een fan van een triple.
Je hebt als het goed is een prettige all round 'midden'-ring, en een hele kleine voor als het echt zwaar is, en een buitenblad voor die keer dat je wind/helling af mee hoge snelheid wilt fietsen. (onder het motto "beter mee verlegen dan om verlegen")

Een supercompact is toch een soort compromis. Je levert hoog in, en laag, om aan twee voorbladen te komen. Dat heeft op zich ook weer voordelen, maar niet zonder nadelen.
Sommige ideeën zou je hier gelezen kunnen hebben, met nog de aantekening dat je op een wegtriple met als kleinste boutcirkel van 74mm (bijv Sugino XD en Stronglight Impact=identiek) ipv 30t ook 26t en 24t kettingblaadjes kunt plaatsen:

http://www.dekaleberg.nl/voorbereiding2 ... t#tot-slot
Sjef, maakt ik uit jouw website nou terecht op dat je met een weg-voordereailleur en bjbehorende shifter wel degelijk MTB-crankstellen met twee bladen kunt schakelen?

Ik heb trouwens nog een ultracompact crankstel voor vierkante as gevonden: de Middleburn RO1. Daarvoor zijn spiders met 110/58 en 94 als BCD te koop, waarmee dan dus combinaties als 46/30 en 42/28 te maken zijn. Alles binnen Europa te bestellen & op voorraad bij SJS Cycles. Een volledige crankset kost je bij elkaar toch weer richting 300 euro. Qua uiterlijk past dit het best van alles bij een jarennegentigfiets.
Afgebeeld zijn werkende combinaties, dus: ja.
Middelburn is inderdaad erg duur. Stronglight Impact en Sugino XD zijn er in triple en dan gebruik je binnenblad positie en middenpositie. Kosten compleet tussen de €100,- en €150,-.
Het is raar maar waar: de simpelste oplossing zou een tamelijk klassiek dubbel crankstel zijn met 110 mm bcd voor het buitenblad en 74 mm voor het binnenblad. Dat zijn heel gangbare maten waarvoor massa's tandwielen te koop zijn in alle prijsklassen. Helaas bestaat zoiets bij mijn weten niet.
Op een triple als buitenblad een bashguard zetten, het kleinste wat je op de 110 van een 110/74 kan monteren is geloof ik 34. Wel die bashguard niet te groot kopen anders kun je in de problemen komen met de kooi van je derailleur
(zie http://www.bike24.de/1.php?content=8;pr ... ;orderby=2 voor een idee.
Nog meer ideeën in dezelfde richting, kan ook in blank alu:
http://www.radplan-delta.de/antriebe/antriebe.html
_Peter_ schreef:[…] het kleinste wat je op de 110 van een 110/74 kan monteren is geloof ik 34.
33.
Vandaag iets binnengekregen van onze Duitse vriend van Radplan Delta: een mooi 44/28-crankstel op basis van een Sugino XD tripel-crank!

Afbeelding

Dat ding daar rechts is het oude (originele?) crankstel, ook een Sugino maar dan met geklonken kettingbladen.
Door die kettingrand is het een mooie triple, 0-44-28. 8)
De bottom-bracket is ook de juiste lengte? dat wil zelfs per merk crank nog wel eens voor een andere kettinglijn zorgen, of ervoor zorgen dat je derailleur de ketting niet meer op het kleinste blad kan gooien omdat de kooi niet ver genoeg naar binnen kan. Wat ook nog mogelijk is is dat het kleinste blad tegen de liggende achtervork aankomt dat wil je liever ook niet.