Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsketting smeren - Forum Wereldfietser

Fietsketting smeren

Na veel gezoek zie ik door de bomen het bos niet meer....
Ik ben op zoek naar een probleemloos onderhoudsarm smeringsconcept voor mijn ketting (Voor een reis van Amersfoort naar Salzburg)

Onlangs heb ik een Janjanssen Millenium gekocht (Wat een fiets, zalig!)
Ik ontdekte dat mijn ketting na een rit door de veluwe met wisselvallig weer en bosetappes behoorlijk smerig geworden was. Mijn vriendin fietst op een nieuwe Koga traveller; haar ketting was veel schoner en geruislozer dan de mijne na terugkomst. (Met licht vettig oppervlak, dat wel) (Beiden "fabriekssmering"

Vervolgens heb ik mijn ketting schoongemaakt met wasbenzine, en gedroogd in de zon, Hij was prachtig schoon en schijnbaar niet vettig! Ik heb al veel tijd gestoken in het zoeken naar een goed smeermiddel op het web en heb een aantal fiets"specialisten" gevraagd. Op dit moment heb ik 4 smeermiddelen voor mijn neus staan:

-Cyclon drylube van de lokale fietsenmaker.. (hij zij op siliconenbasis; ik vind dat nergens terug..)
-Pedro's Ice Wax van mijn eigen fietsenmaker.
-Pedros's extra dry van de vakanatiefietser (A'dam)
-Motorolie vanuit mijn eigen ervaring.

Vroeger gebruikte ik altijd motorolie met de prijs van een smerige ketting en tandwielen na verloop van tijd. Voor mijn gevoel altijd goede en geruislose kettingloop.

Nu heb ik er Cyclon drylube op zitten: het wordt maar niet "dry" en de ketting loopt ritselend op het middelste tandwiel...

Ice-wax lijkt me meer for de offroad toepassing met dagelijks onderhoud.

Extra dry lijkt me slecht bestand tegen regen..

Wie oh wie heeft een goede tip voor een smeermiddel dat ideaal is voor verharde weg fietsen onder wisslende omstandigheden met weinig viezigheid, goed smering en weinig onderhoud? (Eigenlijk wil ik gewoon lang met mijn ketting doen..)
Hoi,
Je bent de eerste die het vraagt!

v


v


v

Niet :D

Klik eens hier:
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/searc ... ec53185e60
en hier:
groups.google.nl/...
en lees eens http://www.supremeblack.nl.
Ikzelf gebruik goedkope dunne olie voor mijn vakantiefiets en supremeblack voor mijn tochtjesfiets.
Supremeblack heeft namelijk de neiging om eraf te regenen en je moet het
na smeren uren laten drogen, dus 's morgens even smeren is niet goed.
Over schoonmaken van de ketting tijdens de reis zou ik me geen zorgen maken. Gewoon af en toe olie erop en prut eraf vegen.
Leon
Leon schreef:Hoi,
en lees eens http://www.supremeblack.nl.
Ikzelf gebruik goedkope dunne olie voor mijn vakantiefiets en supremeblack voor mijn tochtjesfiets.
Supremeblack heeft namelijk de neiging om eraf te regenen en je moet
Vergeet Supreme black. Koop Boeshield T9 een olie op wax basis dus regent er niet af. Zie http://www.boeshield.nl .

Boeshield moet je 's nachts laten drogen.

Probleem is verkrijgbaarheid in Nederland. Je kunt het direct bij de importeur vinden of een paar fietsenzaken.

Je hoeft mij niet te geloven, zie 53 zeer positieve reviews op MTB Review hier:
http://www.mtbr.com/reviews/Lube/product_22281.shtml

Verder kun je beter Rohloff SLT99 kettingen gebruiken (EUR 30) omdat ze minder slijten, en als je conventionele olie zoekt, koop dan Oil of Rohloff (EUR 40 per liter of EUR 4 per 50 ml).

Oil of Rohloff en Boeshield is het beste wat je kunt krijgen.

Groetjes,

Jos

Boeshield ziet er goed uit!

Dat lijkt me ideaal... meteen een prijsaanvraag bij de importeur gedaan
josr schreef:Vergeet Supreme black. Koop Boeshield T9 een olie op wax basis dus regent er niet af. Zie http://www.boeshield.nl .
Beste Jos,
Dat Boeshield er niet afregent en SB wel lijkt me uiteindelijk een kwestie van een Amerikaans versus een Noord-Limburgs geloof. (SB komt namelijk uit Velden (L)) :D Dus als je de Nederlandse economie wilt steunen: Buy Dutch
Het zijn allebei wasmengsels. Werkt in ieder geval prima als je met de MTB door het zand gaat, het zand blijft er niet aan hangen. Het een zal wel beter zijn dan het ander maar de onbetrouwbaarheid van reviews vind ik persoonlijk evident :?
Leon
Leon schreef:Dus als je de Nederlandse economie wilt steunen: Buy Dutch
Beste Leon,

Als de economie van Limburg wel wat smering kan gebruiken :lol: , kun je me dan eens aangeven wat jouw ervaringen zijn met SB? Voordelen/nadelen?

Groetjes,

Jos
josr schreef:Als de economie van Limburg wel wat smering kan gebruiken :lol: , kun je me dan eens aangeven wat jouw ervaringen zijn met SB? Voordelen/nadelen?
Voordelen:
  • Ketting, kettingbladen en kransjes blijven veel langer schoon en je hebt geen last van knarsend zand. Vooral voor mountainbikes in zanderige gebieden is dat een groot voordeel maar ik vind het voor mijn tochtjesfiets ook fijn - minder poetsen en dus meer tijd om te fietsen.
Nadelen:
  • Je moet de nieuwe ketting grondig ontvetten.
    SB moet eerst opdrogen voordat je gaat fietsen (practisch: in de nacht dus).
    Je moet het overschot van de ketting afwrijven voordat het opdroogt anders krijg je zwarte waskorreltjes op de vloer.
    Het is sneller uitgewerkt (?150 km) en het kan slecht tegen regen. Dat maakt het nogal onpractisch voor de vakantiefiets.
    Je hebt er meer van nodig en het is duurder in gebruik dan olie.
    Metingen van Lou Holtman (bekend van nl.fiets) geven aan dat bij goed gebruik de slijtage zeker niet meer is dan bij normale oliesmering. Met mijn eigen metingen kan ik geen significant verschil ontdekken.
Je ziet dat er meer nadelen zijn dan voordelen, maar het ene voordeel kan natuurlijk in bepaalde gevallen erg groot zijn :D
Groeten,
Leon

Moet zeggen dat ik ook erg tevreden ben met SB. Inmiddels staan 2 van mijn fietsen op dit systeem, en binnenkort volgt de MTB :)
Volgens mij werkt het een stuk langer dan de 150km hoor, die is toch alleen in erg extreme omstandigheden?

Jurriaan

Finishline wet lube voor in het regenseizoen. Groene Dopje.
Finishline dry lube voor het droogseizoen. Rode dopje.

Mijn ervaringen met Pedro's zijn minder goed, wellicht komt dit door de sluiting waarmee je moet opletten, zowel voor het bewaren as voior het aanbrengen van de olie.
Bij gaat dat druppel voor druppel.
De Rabo wielerploeg gebruikt trouwens Morgan Blue, las ik vandaag in een interview.

Tsja, maar die rijden 300km en dan trekken ze de hele fiets uit elkaar...das niet eerlijk h? :wink:

Jurriaan
Topic nieuw leven inblazen na 7 jaar (althans ik vind verder niets op de site over kettingolie)

wat te gebruiken voor de lange afstand bij rohloff versnelling? (dus geen derailleur ketting, denk ik)

-kettingzaag olie
-olie op teflon basis. Dat schijnt water af te stoten, wat niet mijn ervaring is,
-olie met P T F E , bijvoorbeeld van Cyclon. PTFE zijn microscopisch kleine balletjes die door de olie in de gewrichtjes van de ketting komen. Wat als die balletjes door grote kracht breken? Ook zou kunnen dat die balletjes grote drukpunten vormen in je kettingbusjes waardoor de levensduur een stuk korter lijkt
- ??

Tot nu toe gebruik ik Cyclon met PTFE, maar mijn laatste ketting KMC ging niet zo lang mee (minder dan 8000 km). Alleen toen Rohloff ze nog maakte was de levensduur K10 - 15 km.

Ik ben spaarzaam met olie. na een reis ketting afnemen en helemaal met wasbenzine schoonmaken, drogen , weer op fiets doen en 's avonds indruppen. Volgende dag afdrogen en afhankelijk van omstandigheden 's avonds wat indruppen en volgende dag afdrogen.
Rob W
alime schreef: -olie op teflon basis. Dat schijnt water af te stoten, wat niet mijn ervaring is,
-olie met P T F E
Teflon (r) is de merknaam van Dupont voor... Poly Tetra Fluor Etheen :wink:
Felixaustria schreef:Ik ben op zoek naar een probleemloos onderhoudsarm smeringsconcept voor mijn ketting
Sinds 2005 is er bij mij niet veel veranderd. Ik smeer mijn reisfiets nog altijd met iets olieachtigs uit een rek van een fietsenwinkel, daar mag van mij best PTFE in zitten. Als de ketting versleten is volgens het caliber gaat hij weg en komt er een nieuwe goedkope ketting. De ketting schoonmaken die ik zelden; hem met een doek afdoen ook. Te vaak smeren ook niet; als het droog is elke ca. ± 250 km, als ik er zin in heb. Einde procedure.
m-gineering schreef:Poly Tetra Fluor Etheen
Dat zijn vier hoofdletters en drie spaties te veel, je mag niet meer meedoen aan het Groot Dictee!
Leon
@ Alime
Ik gebruik op mijn KMC X1 ketting voor mijn Rohloff alleen kettingzaagolie (Stihl Synthplus) en ben daar zeer tevreden over. Vrijwel geen slijtage, een paar druppels houden duizenden km's (oké, kettingkast...), kost dus vrijwel niets. Perfect spul, van mij mag al die andere zooi weg.
Maar die kettingzaagolie, die ik er onderweg bij gebrek aan beter, ook wel eens opgedaan heb, heeft dacht ik eigenschappen die voor hoge toeren en heet worden goed zijn, althans mijn fietsketting gaat niet zo snel. Hoewel ik er in Spanje bijna 1000 km lekker mee gefietst heb.
Rob W
De belangrijkste eigenschappen van kettingzaagolie zijn dat het goed smeert onder extreme omstandigheden, maar vooral dat het goed hecht aan en in je ketting. Daardoor blijft de smerende werking zeer lang aanwezig, dit in tegenstelling tot veel andere smeermiddelen, die opdrogen, verdampen, weggedrukt worden enz., waarna de slijtage vrolijk zijn gang gaat.
Mocht je net als ik ook een beetje op het milieu willen letten dan kun je biologisch afbreekbare olie gebruiken. Een flesje bij H...fords kost ca 4 euro.
Ik smeer mijn atb er twee keer per week mee nadat ik hem met de tuinslang heb schoongespoten en met perslucht heb gedroogd. Wanneer de ketting en derailleur nogal vies zijn borstel ik de handel af met de goedkoopste autoshampo die te vinden is. Daarna afspoelen drogen en weer smeren.
Schoonmaken met peut zou ik nooit doen omdat dat ook de smering in de lagering van de ketting aantast. Die moet je lekker laten zitten. Daar komt ook geen vuil.
Aan dure merken smeermiddel doe ik niet. Wat mij betreft niet nodig. Om de paar jaar heb je gewoon een nieuwe ketting nodig. Zelfs als je olie van € 200 per flesje gebruikt.
Oh ja. Voor je gaat fietsen de overtollige olie met een oude lap van je ketting verwijderen, daar vervuild je ketting alleen maar meer van.
Felixaustria schreef: Nu heb ik er Cyclon drylube op zitten: het wordt maar niet "dry" en de ketting loopt ritselend op het middelste tandwiel...
Het is ook niet de bedoeling dat die olie droog wordt. DryLube is voor gebruik bij droog weer. Er is ook WetLube voor, hoe kan het ook anders, nat weer.