Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vouwfietsen val met brompton - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Vouwfietsen val met brompton

Cabonga schreef: "volledig eens met de redenering van Mike dat het achterwiel één van de redenen kan zijn"
Moos schreef: "Lijkt me sterk dat daar de achtertrein van gaat inklappen."
Wim schreef: "Ik heb nog nooit gehad dat de achterkant inklapte tijdens het fietsen, en kan me dat ook heel moeilijk voorstellen."
Voordat dit topic zich gaat toespitsen op het achterwiel, zowel Mikefiets als TS hebben nooit over achterwiel of achtertrein gesproken! Ik heb echter wel getracht aan te geven dat er zich specifieke situaties kunnen voordoen waarbij het achter- en voorwiel richting elkaar kunnen gaan.
Dat kleine wielen en de geometrie niet echt bevorderlijk voor de wegligging zijn, gaat zeker op voor een Brompton, maar geldt eigenlijk voor vouwfietsen in zijn algemeenheid.

De wielen (of de voor- en achtertrein) van een Brompton kunnen zich op twee manieren t.o.v. elkaar verplaatsen: 1.frame-koppeling, waardoor de wielen naast elkaar komen 2.scharnierpunt, zoals wanneer je fiets optilt.
De nieuwe beveiliging op (alle?) nieuwe Bromptons betreft punt 2 en zorgt er voor dat je de fiets kunt optillen zonder dat de wielen naar elkaar toe scharnieren. Aldus Brompton. Mijn inschatting is echter dat hiermee ook bepaalde situaties die zich tijdens het rijden kunnen voordoen, voorkómen kunnen worden.

Brompton kent een zeer eigen constructie. Eigenlijk bestaat de fiets tijdens het gebruik uit twee, aan elkaar gescharnierde delen die op door de zwaartekracht van fiets en berijder op hun plek worden gehouden.

Een voorbeeld kan dit verduidelijken: bijna een ieder zal bij een stoepje nemen het voorwiel trachten te 'liften' (wellicht zelfs onbewust), teneinde de klap voor het voorwiel te verminderen. Toen ik dit nogal lomp de eerste keer bij een Brompton deed, lag ik op mijn plaat. Door de zwaartekracht tijdelijk uit te schakelen (natuurkundig zal dit wel niet correct omschreven zijn, misschien is overcompenseren met tegengestelde kracht al iets correcter) ging namelijk de zaak scharnieren! (of dit vlak vóór of vlak ná de stoep nemen gebeurde kon ik niet meer reconstrueren) Er niet op bedacht zijn, i.c.m. het stuur in een schrikreactie van me af willen duwen, verergerde de zaak alleen maar. Er was geen tegendruk meer en het stuur vloog naar voren en daarmee dus tegelijkertijd het voorwiel naar achteren! Soortgelijk effect kan zich voordoen bij een onvoorziene kuil. Het voorwiel scharniert dan nog makkelijker, namelijk simpelweg het gat in.

Het zou mij dan ook niet verbazen wanneer een kleine maar onverwachte balansverstoring, wellicht gevolgd door een 'verkeerde' reactie, ten grondslag ligt aan de valpartijen van Casper(TS). Of de val overigens precies bij het afrijden van een verkeersdrempel begint is natuurlijk de vraag, wellicht begint de balansverstoring al wanneer de voorwiel het hoogste punt bereikt.

En zoals Wim opmerkt, je snelheid en het zwaartepunt kunnen zeker ook een rol spelen.
In twaalf jaar Brompton-rijden heb ik dit (gelukkig) niet meegemaakt. Iets om rekening mee te houden is wel dat de Brompton door de zwaartekracht bij elkaar gehouden wordt. Even opveren om een obstakel comfortabel te nemen, is dus gevaarlijk.
Maar wat klapte er nu om? De achterkant, of de lange dikke buis die voor en achter verbindt?
Gokje: door een combinatie van kleine wielen, stuurgedrag en/of stuur niet goed vasthouden klapt het voorwiel om bij het afrijden van de drempel en vliegt de bestuurder eroverheen. Het scharnierpunt verhoogt dat risico omdat het zwaartepunt wordt bepaald door enkel het voorste framedeel (met bestuurder) dat zo akelig dicht op het voorwiel komt te liggen en bij de minste verstoring eroverheen gaat. Met een gefixeerde scharnier draagt het achterste deel wel bij aan het zwaartepunt met een redelijk moment dus gaat het zwaartepunt naar achteren en wordt het risico kleiner. Maar zoals gezegd, je kunt ook achterop het zadel gaan zitten.

[vooropgesteld, ik ben geen natuurkundige, dit is mijn jan-boeren-fluitjes analyse; wel een leuke casus voor een mechanica examen]
Ik had er nooit zo bij stilgestaan (bezit geen Brompton, mijn ouders wel, en ik heb zelf weleens aanschaf overwogen), maar zo bezien lijken me al die bagage-accessoires die aan de voorkant van een Brompton kunnen worden bevestigd een bijzonder slecht idee.
Ik bezit geen Brompton, maar wel een Birdy. Daarbij zijn de scharnierpunten van zowel het voor- als achterwiel vergrendeld bij het fietsen. Dat is precies om dergelijke zaken te vermijden.
Het blijft wel zo dat je bij zo'n fiets je stuur veel steviger moet vasthouden. Met de handen los rijden is gewoon onmogelijk.
Qua vouwfietsen heb ik hier al een en ander onder mijn k*nt mogen schuiven.
2 types Dahon en twee Bromptons.
Met een Dahon reed ik de Zuiderzeeroute: http://fietstoeren.be/regios/nederland/ ... -vouwfiets
ik rij er dolgraag mee, qua "prestaties" niet te vergelijken met een racer of iets dergelijks;
Mij gaat het erom te kunnen doen wat ik graag doe: fietsen in combinatie met OV.

Of je met dergelijke fiets nu vaker valt of niet, weet ik niet: heb er nog nooit mee gevallen.

Zoals hier eerder gezegd: ik rij er graag mee, heeft mogelijkheden die met andere types fietsen niet kunnen en vice versa.
Als nieuwere modellen van de Brompton vouwfietsen zijn aangepast om dit euvel te vermijden en er is bij voorgaande niet expliciet voor het risico van vallen na oneffenheden is gewaarschuwd, plus er bestaat schade in de vorm van zorgkosten en verzuim, dan lijkt mij dit een uitstekende gelegenheid om eens een afspraak te maken met een letselschade-advocaat.
We weten nog steeds niet wat er nu is omgeklapt. Op vouwfietsen moet je gewoon wat voorzichtiger fietsen. Dat lijkt me echt geen reden voor letseladvocaten. De Brompton geldt toch vrij algemeen als de beste vouwfiets als het ding ook echt klein moet worden opgevouwen. Ik ben er ook na heel wat jaren nog erg blij mee.
In duizenden kilometers ben ik slechts 1x door een technisch "mankement" onderuit gegaan, door een compleet versleten aandrijflijn. Bij het aanzetten besloten ineens alle tandjes van de tandkrans achter (nouja, wat er nog van over was) om te vouwen. Dan maak je wel een salto.

Opletten dat de voorrem bij een Brompton rechts zit, dat is niet echt gebruikelijk. Stom toevallig heb ik altijd fietsen gehad met de voorrem rechts, dus voor mij was het geen probleem, maar bij de meeste fietsen zit de voorrem links.

De Brompton is ook extreem gevoelig voor groeven in de weg. De wielen zijn smal en klein, zelfs een paar tegels die iets uit elkaar liggen voelen aan als tramrails. Ik rij elke dag over een slecht tegelpad met veel groeven, dat lijkt meer op curling dan op fietsen. In ieder geval altijd 2 handen aan 't stuur houden, de Brompton is nogal onvergeeflijk.
Mijn Dahon had een normale achterdrager om normale Ort's te kunnen aanhaken.
Welnu, bij korte steile hellingen zoals een dijk oprijden bv durfde die het voorwiel oplichten.
Dat was wel even schrikken. Nadien boog ik me wat voorover zodat dit euvel zich niet meer voordeed.
Het leek me toen niet onmogelijk dat de fiets achterover zou kunnen slaan.

Met een Brompton komt dit niet voor, de fiets is gans anders qua geometrie. Bovendien zullen de meeste Bromptoneers vooraan hun bagagetas bevestigen.
Oudere Bromptons hebben geen frameblokage, maar dat een frame tijdens het rijden, met het gewicht van de berijder er nog bij dubbel klapt lijkt me wel sterk.

Nog iets (vind ik persoonlijk om te gillen):
Opletten dat de voorrem bij een Brompton rechts zit, dat is niet echt gebruikelijk. Stom toevallig heb ik altijd fietsen gehad met de voorrem rechts, dus voor mij was het geen probleem, maar bij de meeste fietsen zit de voorrem links.
Paar jaar geleden stak ik een Brompton ineen.
Deze (niet afgewerkte) blog vertelt er een ander over.
http://fietstoertjes.blogspot.be/

Welnu tijdens het sprokkelen naar onderdelen kwam ik bij de remmerij terecht.
Ongelooflijk hoeveel soorten er wel niet bestaan.
Het strafste vond ik evenwel dat je "reversed" moest bestellen indien je remmerij wou waarvan de voorrem zich links bevond!
Die Britten toch.
benie schreef:Het strafste vond ik evenwel dat je "reversed" moest bestellen indien je remmerij wou waarvan de voorrem zich links bevond!
Die Britten toch.
Officieel, ook in Nederland, dient de voorrem rechts te zitten bij tweewielers zoals iedere motorrijder en diverse fietsmerken je kunnen vertellen. In Nederland is dit niet gebruikelijk en dus is eigenlijk Nederland raar.
Ach ja.....
Misschien is het niet eens erg verstandig om vouwfietsen met een voorrem uit te rusten.

Goed remmen met een krachtige voorrem op een kort fietsje is niet voor iedereen een vanzelfsprekend succes.
Hoogstends in combinatie met zeer lichte verzetten, want als je er een heuvel mee op kunt fietsen wil je er ook van af. Maar het is niet iets waar ik, zou ik een fietsenmaker zijn, zomaar elke klant met een geurust hard de deur mee zou uitsturen.
Die Brompton rem is nu ook weer niet heel krachtig. Ik kan me moeilijk voorstellen dat je daarmee over je stuur kunt duikelen.
Wim schreef:Die Brompton rem is nu ook weer niet heel krachtig. Ik kan me moeilijk voorstellen dat je daarmee over je stuur kunt duikelen.
Ik heb geen idee wat voor rem dat is. Maar andere remblokjes, andere montage en wat dies meer zij kunnen (on)aardige effecten hebben op remmen.