Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Versnelling overzetten - Forum Wereldfietser

Versnelling overzetten

Kan ik mijn Giant 02-Escaper 21 LDS loop 21sp updaten naar 27sp. 28inch.
Ik heb een Gazelle Geneve 27sp. 28inch gekregen om op te knappen.
Deze fiets is te hoog voor mij 61 cm.
Kan ik de wielen en versnelling daarvan overzetten op Giant.
Alleen de ketting en achterderailleur zijn op.
Waar loop ik tegenaan en heeft het zin m.b.t. fijner fietsen. :lol:
De Giant is wat betreft ergonomie precies goed voor mijn 69 jarige lijf,
dus wil dat wel graag zo houden. Ik naam de fiets regelmatig mee met
de trein. Daarom wil ik geen nieuwe fiets. Mijn ervaring met de NS is dat de
Perrons soms laag zijn en vooral in de zomer vallen ze vaak om of wordt
er ruig omgegaan met de fietsen.
Moet kunnen.
DinieD schreef:Giant 02-Escaper 21 LDS loop
Ik heb geen idee wat voor fiets dat is. Als ik er op google krijg is echt vanalles in beeld :shock:
Je versnellingen zijn niet zomaar over te zetten. Je kan tegen een scala aan problemen aanlopen: Trapas niet passend, achterbrug te nauw, achterwiel niet zomaar uitwisselbaar, derailleurs niet goed passend, ketting niet uitwisselbaar enz. Een goede techneut kan het wel bekijken en misschien een passende oplossing maken. Maar in principe kun je met 3x7 versnellingen de hele wereld rond. Sterker de tandwielen plus ketting van zo'n kombinatie zijn sterker.
Als de inbouwbreedte 135 mm is dan kan het. 7 wil nog wel eens 130 hebben achter. Wel shifters vervangen.
Giant 02-Escaper 21 LDS loop:
http://members.home.nl/dinie.degeling/

Shifters op Gazelle zijn nog Okee.
Ik wil de wielen ook overzetten met 9sp. casette
sonti schreef:Je kan tegen een scala aan problemen aanlopen:
Trapas niet passend
Bij enigzins recente hybride hoogstwaarschijnlijk gewoon 68mm BSA.
achterbrug te nauw
Bij enigzins recente hybride hoogstwaarschijnlijk gewoon 135mm
achterwiel niet zomaar uitwisselbaar,
Bij enigzins recente hybride hoogstwaarschijnlijk gewoon 135mm
derailleurs niet goed passend
Klembandje of kabelvoering van de voorderailleur zou anders kunnen zijn inderdaad.
ketting niet uitwisselbaar enz.
Nee, want die neem je gewoon mee van de 9-speed fiets
Een goede techneut kan het wel bekijken en misschien een passende oplossing maken.
Groepje ombouwen is inderdaad wel een klusje, maar ook een mooie gelegenheid om frisse kabels te trekken, nieuwe ketting te monteren. Als je er helemaal niets van weet en geen tools hebt kan het lastig zijn, en laten doen kan een dure grap worden.
Maar in principe kun je met 3x7 versnellingen de hele wereld rond. Sterker de tandwielen plus ketting van zo'n kombinatie zijn sterker.
Da's waar, maar de derailleurs en shifters van een mid-end 9-speed groep zullen beter zijn dan 7-speed Altus oid.
Ik zie die problemen niet zo. Toerframes hebben al ca. 100 jaar BSA-schroefdraad in het bracket. Thompson assen zijn al 60j verleden tijd.
De vraag is wat is de essentie van wat je wil? Wil je 3x9v in plaats van 3x7v? Heeft de Gazelle v-brakes in plaats van cantilever-remmen (Escaper dacht ik), dan MOET je ook de remgrepen en remmen overzetten indien geintegreerd. Voldoende is het volgende: de 9v shifters (eventueel gecombineerd met remgrepen), het achterwiel en achterderailleur en de 9v ketting. Vooraan zal er weinig verschil zijn tussen beide fietsen. Mooi laten zitten. Geen speciaal gereedschap nodig, behalve kettingpons eventueel.
Het belangrijkste is eigenlijk mijn vraag of ik fijner kan fietsen met 27 versnellingen.
Als dat niet veel uitmaakt kan ik beter de onderdelen die versleten zijn vervangen.
Ondanks dat ik een vrouw van 69 ben kan ik zelf mijn fiets ombouwen. Met dank aan internet.
Zeker weten maar het ligt aan je manier van fietsen. Zelf schakel ik veel. Als ik om mijn heen kijk zijn er lui die schakelen nooit, trappen alles op een versnelling. Ook als ze een viaduct op moeten. :lol: Ik draai minimaal 60 toeren en hou die vast door te schakelen.
Op onze jut en jul fietsen zijn de cassettes voor rond om het huis vervangen door 9 speed per tand oplopend. Moeten we de heuvels in monteer ik de orginele cassette.
DinieD schreef:Het belangrijkste is eigenlijk mijn vraag of ik fijner kan fietsen met 27 versnellingen.
Zoals gezegd: dat hangt een beetje van je eigen voorkeuren af. Merk je nu bijvoorbeeld vaak dat je precies niet lekker fietst terwijl je steeds op een neer schakelt tussen twee kransjes achter? Dan kun je baat hebben bij een minder steil oplopende cassette. Of is het totale bereik van je aandrijving te smal? dan zou je met 9v een wat groter bereik kunnen hebben zonder daarbij op veel grotere stappen tussen de versnellingen uit te komen.

Als je eigenlijk niks te klagen hebt over je huidige fiets, zou je je de moeite kunnen besparen.

Gewoon sleutelen omdat je daar lol in hebt, is natuurlijk ook een geldige reden. Zo ook de makkelijker verkrijgbaarheid van 9v onderdelen ten opzichte van 7v. (Een fietsenhandelaar in Amsterdam probeerde mij eens wijs te maken dat "ze dat niet meer maken." Daar zien ze mij dus nooit meer.)
DinieD schreef:Het belangrijkste is eigenlijk mijn vraag of ik fijner kan fietsen met 27 versnellingen.
Nee, tenzij je vaak heel hard fietst.
Voor voorbladen maakt niet of nauwelijks uit.
Achter zijn de grootste te gebruiken kransjes meestal 34, zowel voor 7-speed als voor 9.
De kleinste op een 9-speed zjin echter meestal een 11, maar die heb je in de praktijk alleen nodig als je boven de 45 km/u mee wilt trappen.
De kleinste op een 7-speed is meestal 13, wat voldoende is tot 35 km/u. Ik ga hier in Zuid-Limburg regelmatig harder dan 35 km/u, maar dan hoef ik niet mee te trappen :D

Bij sommige cassettes heb je met 3x9 net iets meer schakelmogelijkheden dan met 3x7, maar je kunt dat net zo goed uitleggen als 'dan moet je nog vaker schakelen'.

Ik vind het verschil marginaal en het lijkt mij zeker niet de moeite waard om er een fiets voor om te gaan bouwen, met zoals gezegd de puntjes die je tegenkomt waarbij sommige onderdelen misschien niet passen of dat het naderhand toch niet zo lekker meer schakelt.

Als de onderdelen op de Giant versleten zijn en die op de andere fiets niet dan wordt het misschien wat anders, maar de motivatie is dan de nieuwere onderdelen.
Bedankt voor alle reacties, hier wordt ik wel wijzer van. Vind het fijn om aan mijn fiets te prutsen maar wil er dan wel op vooruit gaan. Veel fietsplezier Dinie