Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ITA (36x24 F) ISO 116 trapas gezocht - Forum Wereldfietser

ITA (36x24 F) ISO 116 trapas gezocht

Hallo wereldfietsers,

Momenteel ben ik een oude Concorde racefiets aan het opknappen. De campagnolo shifters functioneerde niet meer en deze heb ik met dank aan de site van m-gineering gereviseerd.

De cartridge trapas heeft helaas speling. Deze wil ik nu vervangen. Echter is het lastig de juiste te vinden. De fiets bevat nu een campagnolo (36x24F) Italiaans draad, Iso tapered 116 trapas.

De trapassen die ik tot nu toe vind zijn Jis. Hierbij schuift het crankstel 2 mm minder ver over de as. Misschien is dit geen probleem? Wat zeggen jullie.

Indien dit wel een probleem is, wie kan mij vertellen hoe ik aan een betaalbare trapas kan komen? Dit hoeft beslist geen campa (of hoge kwaliteit) trapas te zijn. de goedkopere shimano cartridge trapas vind ik van prima kwaliteit.

Mogelijk is onderstaande as voorzien van ISO-as. Dit staat helaas niet goed vermeld, volgens mij. http://hollandbikeshop.com/fietsonderde ... 115mm-ita/

Alvast bedankt voor de reacties!

Groeten
Otto-Jan
De beste tip staat in je eigen stuk: m-gineering.
Dank alvast voor deze tips!

De campa as vind ik wel aan de dure kant. Heeft iemand ervaring met een goedkopere as en waar deze zijn te krijgen? Op de site van Marten zie ik een SKF (met de vermelding dat deze in meerdere variaties is te bestelen).
Otto-Jan schreef:Dank alvast voor deze tips!

De campa as vind ik wel aan de dure kant. Heeft iemand ervaring met een goedkopere as en waar deze zijn te krijgen? Op de site van Marten zie ik een SKF (met de vermelding dat deze in meerdere variaties is te bestelen).
SKF en goedkoper zou ik niet in één zin gebruiken. 40 euro is niet verkeerd voor een zeldzamere maat. Op retro-fiets-marktjes vind je de niet cartidge assen vrij makkelijk tweedehands. Cartidge-assen heb ik daar nog niet veel gezien.
De mening van Sheldon Brown over comptatibiliteit van JIS en ISO:

"Theoretically, ISO cranks should only be used on ISO spindles, and J.I.S. cranks only on J.I.S. spindles.

In practice, you can very often get away with mixing these sizes, as long as you select a spindle length that gives the desired chainline."


Bart
kijk even bij Mario http://www.defietsenmaker.nl/index.php? ... =0&lang=EN je hebt volgens mij ook nog rekening te houden met de breedte van je bracket 68 of 70mm. Daarnaast is er op ebay regelmatig wat te vinden, en campagnolo is blijkbaar aan de prijs.
Campagnolo verkocht naar mijn weten ook altijd een vierkante trapas versie van de Veloce-reeks, en die kostte ongeveer 20 euro.
Misschien nog steeds.
Centaur is een duurdere reeks. (hoewel 40 euro voor een goede kwaliteit trapas een redelijke prijs lijkt)
_Peter_ schreef:je hebt volgens mij ook nog rekening te houden met de breedte van je bracket 68 of 70mm.
ITA=70mm.
De BB UN55 van Shimano is in Italiaanse versie verkrijgbaar. Ik heb zelf ook nu en dan ISO en JIS door elkaar gebruikt en nooit problemen ondervonden. Eventueel een iets kortere as bestellen. Je kan je cranks uitproberen op eender welke JIS as en zien hoe ver ze er precies opschuiven vergeleken met je ISO as.
Beste Wereldfietsers,

Hartelijk dank voor alle reactie. Dit forum is heel prettig. Super dat alle kennis zo snel gedeeld wordt.

Groeten,

Otto-Jan