Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Roterende rood licht - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Roterende rood licht

Wie weet hoe het eigeijk wettelijk zit...officieel zijn lampkes in je spaken, op je ventiel etc volgens mij verboden. Want op je fiets mag alleen een wit voor /rood achter niet knipperend licht zitten. Maar op de fietser(armen, benen, schoenen) zelf? Hoe zit dat eigenlijk?
Hier staat wat:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Fietsverlichting

Helaas is het al langer een tendens om heel veel moeite te gaan doen om mazen in de wet te vinden om iets te kunnen doen wat afwijkt zodat je vooral interessant kunt zijn.
Nou, of dat "interessant kunnen zijn" hier opgaat weet ik niet Leon. Hier zijn mensen vooral op zoek naar goede manieren om zichtbaar te zijn. Ik zelf draag ook geen knipperende bandjes om mijn armen omdat het zo interessant is. Wel omdat ik hoop dat het mij beter zichtbaar maakt vanaf de zijkant, reflectie op de banden en naar de zijkant schijnende lampen ten spijt.

Zo denk ik ook dat mensen die blauwe verlichting voeren echt niet "interessant" willen zijn, maar eerder denken dat ze beter zichtbaar zijn omdat de kleur van de verlichting afwijkt van de meerderheid. Dat blauw licht niet gevoerd zou mogen worden staan zij waarschijnlijk niet eens bij stil - en dat zou ik ook niet hebben gedaan tot ik het hier las. En als ik het cadeau zou krijgen, zou ik het waarschijnlijk ook gewoon voeren. Uit het oogpunt van betere zichtbaarheid, inderdaad.
http://www.fietsersbond.nl/de-fiets/ver ... jke-regels
  • Het licht mag niet knipperen.
    ...
    Extra verlichting is niet toegestaan. Dus grappige ledjes in wielen of meer dan 1 koplamp op een tweewieler is illegaal.
Leon schreef: Helaas is het al langer een tendens om heel veel moeite te gaan doen om mazen in de wet te vinden om iets te kunnen doen wat afwijkt zodat je vooral interessant kunt zijn.
Deze opmerking zegt meer iets over jou dan over al die 'afwijkende fietsers'.

Als je een paar keer bijna bent doodgereden omdat ze je weer niet hebben gezien terwijl je toch de juiste verlichting had blijft er vaak niets anders over: opvallen! En dan kan de wet de pot op ja, zowiezo heeft 'de wet' niet altijd het beste voor, al helemaal niet voor fietsers. Als je bv op een 80km weg fietst waar men harder rijdt dan 100km dan wil ik er graag als een knipperende kerstboom uitzien. Als men mij steeds met grootlicht verblind dan verblind ik terug want dan worden ze hopelijk wakker. En zo zijn er nog veel voorbeelden te noemen. Heeft toch echt niets met interessant te maken, meer met overleven.
Ja dat dus. Zo heb ik de knipperarmbandjes ook pas omgedaan nádat ik lekkerlijk van m'n fiets ben gereden op een goed verlichte rotonde waar ik voorrang had.

En misschien mag het niet, maar mocht zoiets tot een zaak komen, sta ik vermoedelijk vrij sterk.
Travelmaster schreef:Dat blauw licht niet gevoerd zou mogen worden staan zij waarschijnlijk niet eens bij stil
Je kunt alle verkeersregels gemakkelijk afdoen als "daar stond ik niet bij stil".
Yopie schreef:Deze opmerking zegt meer iets over jou dan over al die 'afwijkende fietsers'.
Kan het ietsje netter?
Leon schreef:
Travelmaster schreef:Dat blauw licht niet gevoerd zou mogen worden staan zij waarschijnlijk niet eens bij stil
Je kunt alle verkeersregels gemakkelijk afdoen als "daar stond ik niet bij stil".
Schei nou toch uit Leon. Mis je nou echt de strekking van mijn verhaal?
Travelmaster schreef:
Leon schreef:
Travelmaster schreef:Dat blauw licht niet gevoerd zou mogen worden staan zij waarschijnlijk niet eens bij stil
Je kunt alle verkeersregels gemakkelijk afdoen als "daar stond ik niet bij stil".
Schei nou toch uit Leon. Mis je nou echt de strekking van mijn verhaal?
Nee hoor, maar je mist wel de strekking van de mijne. Er zijn legio mogelijkheden om legaal op te vallen. Aanzetten tot het voeren van kermisverlichting is echter aanzetten tot overtrden van de wet en dat soort dingen horen niet op dit forum. Niet omdat het niet waar zou zijn, maar omdat de vereniging het niet mag faciliteren.
Oh gelukkig. Maar suggereren dat ik aanzet tot het overtreden van de wet (ik maak uit je woorden niet goed op of jij vind dat ík dat doe, of dat dit topic daarnaar neigt), vind ik wel een ruime interpretatie van hetgeen ik heb geschreven. Ik heb mijn eigen overwegingen opgepend, en daarbij aangegeven dat ik snap waarom mensen dergelijke verlichting voeren, maar ik geef nergens aan dat ik vind dat anderen dat ook zouden moeten doen.

Ik moet overigens af en toe wel lachen om die fietsersbond hoor. Ze voeren een test uit van lampjes (http://www.fietsersbond.nl/de-fiets/ver ... qC6rpetuDt), waaronder knipperlampjes, en helemaal onderaan komen ze met een link naar de wettelijke regels (http://www.fietsersbond.nl/de-fiets/ver ... qC6ypetuDt), waarin ze het dan weer niet kunnen laten een persoonlijke voorkeur mee te geven (laatste zin).
wie zegt dat kermisverlichting verboden is? en dat er toe zet de wet te overtreden?

begint weer een leon discussie te worden.

als leon geen veilige verlichting wil voeren mag hij dat zelf weten.

ik fiets met momenteel de krachtigste cree'd lampen die er zijn in dubbel uitvoering. dus links en rechts op het stuur, allebei gericht naar buiten. dat ik zichtbaar ben is merkbaar, elke tegemoetkomende auto gaat opzij en stopt. deze setting is ook ideaal in de ochtend als je schooljeugd tegenkomt die het liefst met 6 of 7 fietsen naast elkaar de weg innemen...lamp op volles stand en ze gaan opzij.....illegaal? mss, maar wel effektief. en daar gaat het voor mij om. :twisted:
Dank voor de verduidelijking.
Ja de Fietsersbond, die hebben soms wel rare ideeën. Zo hadden ze eens in een lijstje met dingen die je kon doen om mindeer zwaar te fietsen opgenomen dat je vlak achter iemand kon gaan fietsen om die de wind te laten vangen.
nobbiomatic schreef:IKKE IKKE IKKE EN DE REST KAN STIKKE
Leon, graag ook nog verduidelijking van jouw kant dan. Bedoelde je te suggereren dat ik aanzet tot het overtreden van de wet? Ik hoop van niet - dat had je ook zónder mijn verduidelijking kunnen opmaken.
@alien

klopt helemaal...liever een ander kapot dan ik.
In België mag de verlichting zowel vooraan als achteraan knipperen.


Bart
Travelmaster schreef:Leon, graag ook nog verduidelijking van jouw kant dan. Bedoelde je te suggereren dat ik aanzet tot het overtreden van de wet? Ik hoop van niet - dat had je ook zónder mijn verduidelijking kunnen opmaken.
Het stond er niet, maar dit hele draadje ging/gaat wel erg tendenteus die kant op, al blijkt nu wel weer dat sommige mensen - jij duidelijk niet - uitsluitend alleen aan zichzelf denken. Waarom ze dat hier melden vraag ik me dan af.
Het is natuurlijk logisch dat je probeert zo zichtbaar mogelijk te zijn. Maar als het gaat om verkeersveiligheid, voor jezelf en voor anderen, dan zijn er naast de wettelijke regels ook andere zaken van belang:

- Herkenbaarheid: hoe meer kermis, hoe minder herkenbaar als fietser lijkt me...
- Aandacht: Als we niet oppassen, wordt het een wedstrijdje tussen verkeersgebruikers, waarbij de fietser die de 'normale' verlichting voert, minder zichtbaar wordt doordat een ander kermisverlichting voert. Alles is relatief.
- Schatten van snelheid en afstand: Ik weet niet of dat voor iedereen geldt, maar voor mij wel: ik kan afstand en snelheid van voorwerpen met een knipperend licht veel slechter inschatten dan met een stationair licht.

Ik houd het bij goede verlichting, met een extra reflectievestje. Als het erg slecht weer is (mist) kan ik achterop dat reflectievestje een strookje rode leds aandoen. Kan knipperen, maar ik houd het op stationair licht.
Ik houd het op defensief rijden.
Ik hou het op anticiperen en een beetje geluk.