Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gilles Berthoud - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Gilles Berthoud

Ik ben erg enthousiast over m'n Aspin. Bij Monsieur Berthoud zelf gekocht omdat mijn vorige zadel een ongelukje had gehad. Ik was toevallig in de buurt van zijn winkel.

De twee zadels daarvoor waren Brooks. Het leer zakte echt te snel door. Vooral het tweede, een Conquest waarvan het leer bij aankomst in Parijs al bijna op de brug hing (vertrokken NL :cry:).

Gilles eerrste zadels waren erg hard. Daarna is hij ze gaan pre-agen. Eerst teveel (zo zei hij), nu minder. Ze rijden dus redelijk makkelijk in en zakken toch niet gauw door. Het mijne zakte toch wat sneller door dan mij lief was.

Ook al gebruikt Gilles alleen het (dikkere) schouderleer van het rund, het blijft natuurlijk een natuurproduct. Misschien was mijn koe een beetje depressief of zo.

Ik til mijn fiets overigens nooit aan het zadel op. Daar kunnen de zadels niet goed tegen door de plastc / metaal verbindingen. Dat is ook waardoor de neus kan torderen, een probleem dat inmiddels door Gilles is opgelost.

Ik heb trowuens een Cambium als stads- en lokaal tourzadel, bevalt me prima. Mijn kont heb ik wel meer dan drieweken moeten inrijden...

Voor wie er gevoelig voor is: Brooks is een marketing gebaseerd bedrijf (met hier en daar goede producten), Gilles is een fietsliefheber die de uitdaging is aangegaan het ultieme leren zadel te maken.
Doorzakken van lederen zadels lijkt een negatieve connotatie te hebben, en als je er comfortproblemen door ondervindt is dat natuurlijk een feit, maar ik denk niet dat het altijd een slecht iets is. Wanneer je een perfect vlak zadel zo afstelt dat je bij rustig toeren op het vlakke comfortabel zit, zal je naar achter schuiven wanneer je een steile berg gaat beklimmen, of wanneer je eens een sprintje trekt. Een zadel met een convexe vorm in de lengterichting voorkomt dat. Daarnaast, wanneer je de vorm van het zitbeen (ischium) bekijkt valt op dat deze zeker niet vlak is
Afbeelding
dus om optimale ondersteuning te krijgen is het zinvol dat het zadel convex is.
Sommige kunststof zadels worden bewust zo ontworpen, de zadels van Selle SMP zijn hier een extreem voorbeeld van.
Hoewel de GB Mente me een fijn zadel lijkt ben ik toch weer voor een Brooks gegaan. Ik heb er 2 besteld. Een B67 Select voor op m'n Cannondale Badboy en een zwarte B73 voor m'n vader als verjaardagscadeautje , ook een klein beetje omdat ik ook best benieuwd ben hoe dat zadel zit haha :)

Ik vind de B73 iig erg mooi om te zien. Die komt op een Spartamet herenfiets dus daar staat die wel mooi op.
Volgens mij ben jij gewoon een beetje een Brooks-fetisjist :wink: ...
Travelmaster schreef:Volgens mij ben jij gewoon een beetje een Brooks-fetisjist :wink: ...
Ze hebben ze ook (gehad?) in rood leer 8)
Als je een geveerd leren zadel wilt is er ook geen direct alternatief.
Wim schreef:Als je een geveerd leren zadel wilt is er ook geen direct alternatief.
Behalve dan een Lepper http://www.lepper.nl/ natuurlijk al kan ik niks zeggen over hoe deze zich tot een Brooks verhoudt.
_Peter_ schreef:
Wim schreef:Als je een geveerd leren zadel wilt is er ook geen direct alternatief.
Behalve dan een Lepper http://www.lepper.nl/ natuurlijk al kan ik niks zeggen over hoe deze zich tot een Brooks verhoudt.
Kende ik niet. Die Lepper Voyager zier er best goed uit. Iemand ervaring mee?
Interessant idd.

http://hollandbikeshop.com/fietszadels- ... der-zwart/
http://hollandbikeshop.com/fietszadels- ... art-heren/

Mooie prijzen ook... Ook in vol leer. Nederlands merk. Voor mij met licht chauvinistische inslag ook een overweging.

Misschien wel een eigen topic waard. Best kept secret? Ben ook benieuwd naar ervaringen.

Leuk filmpje over het fabricageproces op deze pagina:
http://www.lepper.nl/zadels/
Wat betreft de geveerde deze vallen voor de fietsreizigers denk ik af omdat ze iets te breed zijn, de Voyager daarentegen kan mee in het rijtje van Brooks, Gilles Berthoud en Selle Anatomica.
Zoals al eerder aangeven heb ik hier geen ervaring mee. De meeste kilometers leg/lig ik tegenwoordig op/in een carbon stoel (550 gram) met ventisit mat af.
_Peter_ schreef:Wat betreft de geveerde deze vallen voor de fietsreizigers denk ik af omdat ze iets te breed zijn,
Op fietsweekends van De Wereldfietser zie je dat de Brooks B17/B66-types het meest voorkomen. Dat zijn toch ook brede zadels.
Ik zit al jaren op een Lepper 65, bevalt me prima, veel beter dan mijn Brooks zadel. Dit zadel is niet meer leverbaar maar lijkt het meest op een Concorde 800. Het blijft natuurlijk een heel persoonlijke zaak. Het zadel heeft een nadeel, het ziet er al vrij snel niet meer 'mooi' uit. De bovenlaag verliest snell zijn orgine kleur en blijft niet helemaal gaaf. Dat interesseert mij niet, maar daar denk menigeen anders over.
Berger schreef:
_Peter_ schreef:
Wim schreef:Als je een geveerd leren zadel wilt is er ook geen direct alternatief.
Behalve dan een Lepper http://www.lepper.nl/ natuurlijk al kan ik niks zeggen over hoe deze zich tot een Brooks verhoudt.
Kende ik niet. Die Lepper Voyager zier er best goed uit. Iemand ervaring mee?
De oude versie (van rond de eeuwwisseling) van de Lepper Voyager had een ontwerpfout in het onderstel (zie foto), waardoor dit makkelijk kon breken.

Afbeelding

Bij de nieuwe generatie Voyagers ziet het onderstel er beter uit:

Afbeelding

Veel meer over Lepper en andere zadels is hier te lezen.

Zelf heb ik 8 jaar lang op een andere Lepper gefietst, die nu niet meer gemaakt wordt. Het deed eerst dienst op mijn oude randonneur van 2000 tot 2004 en kreeg al gauw de koosnaam 'Leppertje'. Daarna is het vier jaar lang weinig gebruikt, omdat ik alle grote tochten toen op een ligfiets maakte. In 2008 kocht ik een Santos, waar aanvankelijk een kunststof Terry-zadel opzat. Daarmee heb ik nog door Zuid-Afrika gefietst, maar mijn billen werden er niet blij van. Aanvankelijk dacht ik dat dit nu eenmaal het grote nadeel van een 'bukfiets' was, dat ik af moest wegen tegen de nadelen van een ligfiets. Maar toen ik in 2009 mijn oude Leppertje op mijn Santos zette, besefte ik wat mijn billen hadden gemist!

Afbeelding

Bijzonder aan dit zadel zijn de twee gelkussentjes op het zitvlak, die bedekt zijn met soepel kalfsleer: stevig genoeg om niet te scheuren, maar na 40.000 km zijn deze kussentjes wel vervormd.
Het zadel mist een stelschroef, waardoor ik het leer niet strak kan spannen: als ik er nu op ga zitten, zakt het een heel stuk in. Voor een paar uurtjes fietsen is dat best wel comfortabel, maar in 2014 ging ik toch maar op zoek naar iets strakkers voor grote tochten, en liefst ook wat lichter dan het best wel zware Leppertje (vanwege het dikke leer en de grote stalen veren, zie foto hieronder).

Afbeelding

Sinds 2014 heb ik 10.000 km gefietst op een Brooks B17 Imperial (met een groot ventilatiegat er in). Gecombineerd met een goede verende zadelpen (in mijn geval een grote Thudbuster) vind ik dit net zo bilvriendelijk als het Leppertje. Bovendien weegt deze Brooks + Thudbuster 500 gram minder dan het Leppertje + vaste zadelpen. Van dit Brookszadel heb ik de stelschroef nu al enkele malen wat vaster gedraaid. De Thudbuster liet afgelopen zomer een iritant getik horen, dat pas na ettelijke poets- en smeerbeurten (afwisselend met kettingzaagolie, kruipolie en WD40) is verdwenen.
Inmiddels zit de Brooks-Thudbustercombi op mijn nieuwe M-gineeringfiets en heb ik het Leppertje weer teruggezet op de Santos (die ik wil blijven gebruiken voor tochten dichter bij huis).

Afbeelding
Berger schreef:Die Lepper Voyager zier er best goed uit. Iemand ervaring mee?
Niet met de Voyager, wel met de Primus. Heb ik op m'n stadsfiets zitten, en vervangt de Brooks B190. Het zijn allebei slagschepen (of eigenlijk: vliegdekschepen!) van zadels, maar de Lepper houdt het intussen al wat langer vol. In het algemeen vind ik de kwaliteit van Brooks' zadels wat tegenvallen. Je kunt dan wel schermen met allerlei hipsterig gekoketteer, maar intussen moet je wat mij betreft nog wel gewoon een degelijk product afleveren. En dat lijkt bij Brooks (te) vaak een beetje gokken.
Travelmaster schreef:Volgens mij ben jij gewoon een beetje een Brooks-fetisjist :wink: ...

Inderdaad, ik verdenk Dennis er zelfs van dat hij op die Brooks zadels gaat zitten. :|
Op een mooie fiets hoort een mooi zadel toch :)