Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Racefiets voor fietsreis kiezen - Forum Wereldfietser

Racefiets voor fietsreis kiezen

162 berichten
Ik ga deze zomer een fietsreis maken ri Oostenrijk en Italie met als hoogte punt de Stelvio. Ik ben een fanatieke fietser en rij op een Carbon Italiaan. Ik zoek nu een fiets waarop enige bagage kan: twee zijtassen en een stuurtas. Geen tent en dergelijke. De fiets moet qua gevoel en geometrie in de buurt komen bij mijn racefiets.
Ik zie twee opties:
1. Een Cyclocrosser die nokjes heeft voor een drager; bijvoorbeeld deze:
https://www.12gobiking.nl/racefietsen/f ... -apex-2016
Vraag: Is dit voldoende stabiel voor babage? Ervaringen? Verder heeft deze fiets hydraulische disc remmen? Als dat onderweg kapot gaat..
2. Een Santos Travelmaster frame opbouwen tot een race randonneur met racestuur. Ik vind dit een stoer frame en het is zeer stevig stabiel. Volgende “uitdagingen”
- Maat frame: Ik zou de maat kiezen obv bovenbuislengte en kom dan op een 53 cm. Dat kan net…. (Ik ben 183cm – Bovenbuis loopt af en de 53cm is dus wat vertekend. Ik zit op een 57 CT Italiaan). Zadelpen gaat 15 uit de buis.
- Remmen: Ik wil een racestuur en door de nokken ben je dan min of meer aangewezen op cantilever remmen. De beste keuze lijkt dan Avid Shorty Ultimate. Het blijven echter cantilevers waarover gezegd wordt dat dat niet ideaal is…
Alternatief is vbrakes met een “adapter” (travel agent worden ze ook wel genoemd) die ervoor zorgt dat de vbrake werkt met de raceshifter… Lijkt me ook gedoe…
Deze fiets heeft overigens een (fors) langere wielbasis. Dat maakt het gedrag van de fiets natuurlijk anders maar ook stabieler als het nodig is (?)
Graag jullie gedachten adviezen.
Een racefiets waarop je een bagagedrager kunt bevestigen is ook de Trek Domane 2.3. Het kon in ieder geval op het model dat ik twee jaar geleden had. Het frame is m.i. zeker stabiel genoeg voor bagage. Of er een stuurtas op past kan ik niet meteen zeggen. Dat hangt ook af van de stuurtas. Heeft een compact 11-speed met als kleinste versnelling een 34 x 32. Daarmee moet een racefietser de Stelvio kunnen beklimmen.
Het is een comfortabele fiets met een zgn. Endurance-geometrie. Je kunt er dus ook wat meer ontspannen op zitten. Een waarschuwing wel: het zadel dat meekomt is waardeloos.

Een alternatief wordt gevormd door tassen als die van Apidura en dergelijke. Dan kun je gewoon je racefiets gebruiken, zonder bagagedrager. Als ik in hotels e.d. overnacht, heb ik overigens geen twee fietstassen en een stuurtas nodig. Eén fietstas is ruimschoots voldoende.

Als je een nieuwe fiets koopt, dan zou ik nu al uitzoeken wat je ermee gaat doen na de epische tocht naar de Stelvio. Ga je hem dan nog gebruiken? Het is best mogelijk dat hij je niet bevalt. Doorgaans ben je heel wat geld kwijt als je hem weer verkoopt. Dat is het geval voor bv. de Domane, van die Santos weet ik het niet.
derdekeer schreef:Een racefiets waarop je een bagagedrager kunt bevestigen is ook de Trek Domane 2.3.
Ik vermoed dat op de meeste Cyclocrosfietsen en zeker ook op de Santos Travelmaster bredere banden kunnen dan op die Trek. En dat zou ik persoonlijk toch een groot voordeel vinden, zelf als men bijna enkel asfaltpaden wil gaan gebruiken.

Uiteindelijk zijn smalle koersfietsbanden voor de grote meerderheid van de gebruikers enkel een voordeel als men aan behoorlijk grote snelheid op zeer goede wegen wenst te fietsen.

Renaat
Goede opmerking.

Als je het racegevoel wilt hebben - en daarvan ging ik uit - dan wil je wellicht geen al te brede banden.

Ik weet niet hoe breed banden op die Trek kunnen zijn. Ik ben dit jaar naar Zuid-Frankrijk gefietst à 175 km per dag op de racefiets, en op sommige plaatsen waren mijn 23's niet de comfortabelste optie (dat was niet op mijn Trek). Anderzijds heeft die Trek achteraan een excellente demping (met zijn IsoSpeed Decoupler, of hoe heet dat ding). En op andere plaatsen reden die 23's dan weer net heel lekker.

Het hangt er ook van af wat je achteraf allemaal met die fiets wilt doen. Mijn eerste lange-afstandstocht was in hotels en flink doorrijden, de volgende met tent, slaapzak, komfoor etc. en wat rustiger aan. Dan stel je andere eisen aan een fiets.

Voor zover ik dat begrijp is het de eerste keer dat de OP een lange-afstandstocht gaat doen. Persoonlijk huiver ik dan bij het idee van een dure nieuwe fiets. Ik ken ze: mensen die EUR 3000,- of meer hebben uitgegeven aan een goeie trekkingbike met Rohloff etc. En na de eerste tocht - 200 km van de Vlaanderen Fietsroute - gebruiken ze die fiets alleen nog om op een werkdag naar het station te rijden.

Begrijp me niet verkeerd: een fiets moet lekker rijden, anders wordt die eerste tocht een afknapper en begin je niet aan de tweede. Maar toch.
Er gaat geklommen worden, en flink ook. Brede banden zijn dan vooral ballast.
Nog niet erg veel info.
Kookspullen?
Overnachtingsspullen? (Bivakzak?)
Bagagevervoer?
Geen kookspullen en geen overnachtingsspullen, dan is deze tas voldoende. Geen nieuwe fiets nodig. Hooguit een iets kleiner verzet en een bovenbuistasje (geld+pinpas, paspoort, telefoonlader) en gaan.
Uit de gegeven info kwam bij mij deze Thorn naar boven: http://www.thorncycles.co.uk/bikes#thethornaudax

Afbeelding

Betaalbaar (from £1,239- bedrag is wel in ponden) en volgens de reviews comfortabel en toch snel.
Specialized Awol
Alien schreef:Er gaat geklommen worden, en flink ook. Brede banden zijn dan vooral ballast.
Het overgrote deel van de Stelvio (en vele andere Alpenpassen) is daarbij erg goed asfalt.
Ik ben in het bezit van een thorn Audax en denk dat deze je erg goed zal bevallen voor je beoogde doel. Op de foto van Inge hebben ze de voorvork erg lang gelaten. Wanneer je deze wat korter maakt oogt hij ook veel beter en kun je even diep zitten als op je racefiets
De fiets die het dichtst in de buurt van een koersfiets komt maar dan toch net wat bagage kan hebben en iets geschikter is voor wat slechter wegdek zou een traditionele brevetfiets zijn. Ik denk dan net als Inge aan de Thorn audax mk3 (leverbaar en op te bouwen via m-gineering), of als je meer geld wilt uitgeven aan het equivalent ervan in een maatfiets van m-gineering. Zulke fietsen hebben oogjes voor een lichte achterdrager en spatborden, er passen 32 mm banden op door toepassing van iets hogere 57 mm remmen, en ze rijden stabiel met tot iets van 10 kg bagage. De geometrie is ook wat comfortabeler dan van een koersfiets.
Heel eerlijk gezegd zou ik zelf als het wat mag kosten nog een stapje verder gaan en kiezen voor een 650B fiets met ruimte voor 42 mm banden zoals nu op de m-gineering site staat (zulke 650B fietsen zijn helaas niet in confectie te krijgen). Die zijn net zo snel, veel comfortabeler, en door de bredere banden veel geschikter op kleine weggetjes en bospaadjes. Vergis je niet in de aantrekkingskracht daarvan. Voor lange routes als die van Reitsma naar Rome is 32 mm vanwege de vele prachtige bospaadjes echt wel smal. Een goedkope optie voor een snelle fiets met bredere 28 inch banden is de Surly Cross Check, met ruimte voor 38 mm met spatborden. Monteer snelle lichte 37-8 mm banden als de Panaracer Pasela (zonder antilek) of nog mooier de Compass 38 mm en je bent ook hiermee heel snel. Met de Crosscheck kun je ook nog wel ultralichte (3kg) kampeerbagage meenemen.
Trek heeft diverse sportieve fietsen die zeer geschikt zijn voor een fietsvakantie.

Bijvoorbeeld de Crossrip
http://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiets ... rip/c/B443

Of een van de adventure fietsen.
Bijvoorbeeld de 520
http://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiets ... 520/c/B251

Of de 720
http://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiets ... 32888-2016

De 720 is de meest sportieve van het geheel.
Al deze fietsen hebben ruime voorzieningen voor spatborden en dragers.

Success.
Dit soort fietsen met een ahead set worden er niet mooier op. Ja, als het stuur vlak boven het balhoofd wordt gemonteerd dan gaat het nog wel maar zodra je stuur omhoog moet en dan nog die stuurnok erbij.
iets meer uitgeven maar dan heb je ook wat :D

http://www.vannicholas.com/8/6/Yukon/bike.aspx
Het is misschien toch verstandig eerst heel goed na te denken over je precieze wensen. Als je heel snel over asfalt van hotel naar hotel wilt racen is je bestaande fiets best geschikt, met een kleine zadeltas voor een set nette kleding en een tweede set fietskleding. Zet er 25 of als het lukt 28 mm bandjes op, zet je stuur iets hoger, en monteer eventueel een grotere cassette voor een lichter verzet. Monteer sks Raceblades als surrogaat spatborden.
Zodra je ook over kleine weggetjes en bospaadjes wilt rijden heb je bredere banden nodig, en breder naarmate de weggetjes slechter zijn. Met meer bagage wil je een wat steviger frame met rustiger geometrie. En lichtere verzetten worden ineens heel veel noodzakelijker.
Die Travelmaster is een heel stevige en dus ook wat lompe zware fiets vergeleken met een koersfiets. Een cyclocross fiets is/was in principe een goed idee, maar de recente modellen hebben schijfremmen en soms wat te slappe frames om bagage mee te nemen. Spatborden en dragers zijn ook niet altijd makkelijk.
Tot ongeveer 32 mm banden kunnen onder 57 mm zijoptrek remmen. Bij wat bredere banden zijn er nog de nog wat hogere Tektro remmen in koersfiets stijl. Nog weer breder (tot 42 mm) kan met klassieke centre pulls (liefst op aangesoldeerde nokken) of met cantilevers. Cantilevers hebben het voordeel dat je ze kunt combineren met sti grepen voor een racestuur. Zelf vind ik de remkracht wel genoeg, maar V brakes remmen inderdaad feller. Dan zit je echter vast aan de speciale V brake racegrepen van Tektro, en cross of onderbuis schakelaars. Travelagents vind ik matig. Schijfremmen vind ik onzin op zo'n lichte fiets (behalve natuurlijk als je ermee in de modder gaat crossen).
^^^ Als ik op Das Internetz rondzoek op (Engelse) audax/brevetfietsen, gaat ieder merk/bouwer uit van max 28mm banden incl spatborden.
zou je niet een bob yak achter je carbonracefiets kunnen hangen
die merk je bijna niet en schilt je een fiets kopen
op marktplaats komen ze geregeld voorbij
ik heb er zelf in het verleden ook alpenpassen mee geklommen met de hond achter in de bob
en gewoon als een speer mee afgedaald zonder problemen
Wim schreef:Zodra je ook over kleine weggetjes en bospaadjes wilt rijden heb je bredere banden nodig, […]
Dus ik doe onmogelijke dingen? Cool!
Alien schreef:Er gaat geklommen worden, en flink ook. Brede banden zijn dan vooral ballast.
Zoals Wim terecht aangeeft zijn de voordelen van bredere banden erg afhankelijk van de omstandigheden waarin men wenst te fietsen. Maar onderschat de potentiële voordelen niet.
Het nadeel van iets bredere (en dus wat zwaardere) banden wordt in ieder geval vaak zwaar overdreven, het gaat in het totale gewicht over verschillen die ruim onder de 1% van het totale gewicht zullen liggen. En ja, bij klimmen telt elke gram, maar bij het minste dat er geen sprake meer is van mooi glad asfalt en hogere snelheden wegen de voordelen van wat bredere banden ruim op tegen de nadelen.

Renaat