Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Racefiets voor fietsreis kiezen - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Racefiets voor fietsreis kiezen

162 berichten
Jij wilde hetzelfde doen met een Travelmaster... dat is uiteindelijk ook een op een MTB gebaseerde fiets he;).

En kijk eens naar de strandfietsen van tegenwoordig, en de sturen en remmen die daarop zitten. Gewoon raceshifters met hydraulische schijfremmen, voor elk wat wils!
Travelmaster schreef:Het blijft voor mij elke keer weer verrassend dat er op dit forum binnen no-time naar een maatfiets (en dan wel van wordt gewezen terwijl er toch echt wel wat bruikbare "off the shelf" alternatieven worden aangewezen.

Met dat budget "binnen bereik"? Ik heb zo'n vermoeden dat CoureurAW met 3.000,- aan de max zit, en het liefst nog vóór 2018 zijn fiets wil hebben.

Maar ik ben dan ook nog niet bekeerd he. Daar kan het ook aan liggen 8) .
Travelmaster...naam toevallig gekozen of is dat ook je fiets?
Vertrek reis is eind juni en ik wil de fiets ruim, ruim, daarvoor hebben.
Da's ook mijn fiets. Een simpele Travelmaster met 3x9 derailleursysteem. Rijdt geweldig maar logischerwijze geen snelheidsmonster. Wel ideaal als je met een dreumes op vakantie gaat: dan heb je al gauw aan elke fiets 4 tassen hangen, en ik heb er dan ook nog een aanhanger achter :wink: .

Als jij die fiets over een half jaar wil hebben, vergeet maatwerk dan maar. Er zijn hier flink wat bruikbare tips gegeven denk ik - en je zult ook nog willen proefdraaien voor je vertrekt denk ik, dus enige tijdsdruk heb je wel.

Was deze al langsgekomen?

http://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiets ... 520/c/B251

Of deze?

http://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiets ... 720/c/B252
CoureurAW schreef:Ik vind het echter zonde om tassen aan mijn Pinarello te hangen....
Dit begrijp ik niet? Het enige wat je nodig zou hebben is een grote zadeltas. Na de reis kan die tas er weer af hoor :lol: Bang voor wat slijtageplekken in de laklaag ofzo? Je kan de contactpunten (zadelrails en zadelpen) altijd afplakken, of desnoods -- als je het echt belangrijk vindt -- voor de reis vervangen voor een goedkoper exemplaar (sowieso misschien verstandig om voor een aluminium zadelpen te gaan).
Travelmaster schreef:Het blijft voor mij elke keer weer verrassend dat er op dit forum binnen no-time naar een maatfiets (en dan wel van wordt gewezen terwijl er toch echt wel wat bruikbare "off the shelf" alternatieven worden aangewezen.

Met dat budget "binnen bereik"? Ik heb zo'n vermoeden dat CoureurAW met 3.000,- aan de max zit, en het liefst nog vóór 2018 zijn fiets wil hebben.

Maar ik ben dan ook nog niet bekeerd he. Daar kan het ook aan liggen 8) .
Bijna 70 reacties voor jouw post, waaronder <3 met het idee richting een maatframe. Valt mee, niet? Er wordt niks opgedrongen. :wink:
detrage schreef: Dit begrijp ik niet? Het enige wat je nodig zou hebben is een grote zadeltas. Na de reis kan die tas er weer af hoor..
Mee eens.
detrage schreef:
CoureurAW schreef:Ik vind het echter zonde om tassen aan mijn Pinarello te hangen....
Dit begrijp ik niet?
Een Pinarello, daar hang je gewoon geen tassen aan. Zo moet je het lezen, denk ik... :wink:
CoureurAW schreef:Ik vind het echter zonde om tassen aan mijn Pinarello te hangen.....
Braaf gehoordzamend aan het niet uitgeoefende gezag van de pikorde der wielrenners?
Travelmaster, wat is er tegen een maatfiets? Als iemand 2500-3000 euro voor een derailleurfiets uit wil geven dan moet dat een mooie fiets worden. Als ik zo'n bedrag zou uitgeven zou ik dus ook iets echt moois willen, en dan kom ik uit op een stalen maatfiets. Dat is in deze klasse niet of nauwelijks duurder dan een alu confectiefiets, en fietst wat mij betreft gewoon lekkerder. Juist ook zo'n tussencategorie als een snelle randonneur met wat bredere banden wordt in Nederland bovendien heel weinig als confectie geleverd. Kijk voor de prijzen maar eens op de site van m-gineering.
Ik heb overigens aanvankelijk ook veel goedkopere fietsen zoals de Thorn Audax genoemd.
Wim schreef:Travelmaster, wat is er tegen een maatfiets? Als iemand 2500-3000 euro voor een derailleurfiets uit wil geven dan moet dat een mooie fiets worden. Als ik zo'n bedrag zou uitgeven zou ik dus ook iets echt moois willen, en dan kom ik uit op een stalen maatfiets. Dat is in deze klasse niet of nauwelijks duurder dan een alu confectiefiets, en fietst wat mij betreft gewoon lekkerder. Juist ook zo'n tussencategorie als een snelle randonneur met wat bredere banden wordt in Nederland bovendien heel weinig als confectie geleverd. Kijk voor de prijzen maar eens op de site van m-gineering.
Ik heb overigens aanvankelijk ook veel goedkopere fietsen zoals de Thorn Audax genoemd.
Begrijp me goed, er is he-le-maal niets tegen een maatfiets. Maar het is volgens mij niet altijd dé oplossing. In mijn optiek kies je een maatfiets als je juist door meerdere reizen al beter weet wat wel en niet werkt. En als je kunt wachten op de lange levertijd;). Volgens mij gaat dit niet op voor de topicstarter.

En Friso heeft natuurlijk een punt, bij tientallen reacties slechts een handjevol hints naar een maatframe. Maar het valt me forumbreed op dat een maatfiets hier veel sneller aangeraden wordt dan op een forum als bijvoorbeeld mountainbike.nl.
Dat zal ook komen omdat de reisfiets bij uitstek een niche genre is met weinig keus. In Nederland wordt de markt gedomineerd door zware fietsen met rechte sturen. In landen als Engeland of de VS is dat heel anders, en daar kun je een klassieke lichtere randonneur ook als kant en klare fiets kopen. Hier gewoon bijna niet. Tot slot komt er bij dat sommigen onder ons ontdekt hebben dat kant en klare fietsen in ons land erg duur zijn, en zo duur dat maatwerk nauwelijks of niet duurder is dan dure merken als Koga, Santos of Idworx.
Het is waar dat niet iedereen veel inzicht in eigen wensen heeft. Of je dan bij een doorsnee fietsenboer met dure kant en klare fietsen beter geholpen wordt dan bij een maatbouwer als m-gineering waag ik te betwijfelen.
Helemaal met je eens. Daarom gaf ik wat tips in de middenmoot. :lol:
Ik heb zojuist twee keer een reactie gepost, maar deze lijken verdwenen. Nu voor de derde keer.

@travelmaster;
Ik denk dat het hier ook sneller opvalt. Op mountainbike.nl wordt opzich ook wel naar maatwerk verwezen als het gaat om een stalen frame, of titanium. Zie Singlebe of 11ants.
Wim schreef:Dat zal ook komen omdat de reisfiets bij uitstek een niche genre is met weinig keus. In Nederland wordt de markt gedomineerd door zware fietsen met rechte sturen. In landen als Engeland of de VS is dat heel anders, en daar kun je een klassieke lichtere randonneur ook als kant en klare fiets kopen. Hier gewoon bijna niet. Tot slot komt er bij dat sommigen onder ons ontdekt hebben dat kant en klare fietsen in ons land erg duur zijn, en zo duur dat maatwerk nauwelijks of niet duurder is
Klopt dat? Eén minuut googlen laat me meteen dit zien, op 30 km van mijn woonplaats.

http://salsacycles.com/bikes/marrakesh/ ... e_drop_bar

Geen aanbeveling, ik ken merk noch fietshandel, maar dit suggereert dat je wel degelijk klassieke randonneurs vindt zonder al te veel te moeten betalen.
Salsa is zeker geen nieuwkomertje. Goede suggestie!
Salsa is dus ook precies een Amerikaans merk, met inderdaad vaak leuke crossover ontwerpen. Die rechte vork en die schijfremmen hadden van mij echter niet zo gehoeven. Geef mij dan maar een Thorn. Maar voor 2500-3000 euro weet ik nog wel wat leukers, zeker met 650B wielen.
Friso* schreef:Ik heb zojuist twee keer een reactie gepost, maar deze lijken verdwenen. Nu voor de derde keer.

@travelmaster;
Ik denk dat het hier ook sneller opvalt. Op mountainbike.nl wordt opzich ook wel naar maatwerk verwezen als het gaat om een stalen frame, of titanium. Zie Singlebe of 11ants.
Dat is helemaal correct. Hoewel 11Ants weer net geen écht maatwerk is geloof ik, maar wel bepaalde modellen naar wens samengesteld. Geometrie staat vast, net zoals materiaalkeuze. Singlebe gaat al veel verder dan, net als Crisp.
Travelmaster schreef:Singlebe gaat al veel verder dan, net als Crisp.
True. Crisp is trouwens buitencat. Ziet er erg clean uit.
Wim schreef:Travelmaster, wat is er tegen een maatfiets? Als iemand 2500-3000 euro voor een derailleurfiets uit wil geven dan moet dat een mooie fiets worden.
Ik heb net eerst mijn pb's gelezen en kom nu hier. De pb was van een man die ik wat tips had gegeven over een marltplaatsadvertentie. De man heeft nu een passende stalen Snel Safari waar waarschijnlijnlijk nog geen 1000 km op gefietst is voor €175,-.
Dan komen de budgetten hier toch wat vreemd over.
Da's mooi, én vrij uitzonderlijk. Maar het is ook een beetje appels met peren vergelijken denk ik. Nieuw vs tweedehands. En een Snel Safari is niet het model wat TS zoekt, zo uit m'n hoofd, toch?
Ik heb met dezelfde man gecorrespondeerd, en hij heeft inderdaad een mooie fiets te pakken. Tweedehands is er veel goeds te krijgen, daar hebben we het vaak genoeg over gehad, maar als je een heel specifieke wens hebt zoals hier dan wordt het moeilijker. Ieder mag van mij zelf bepalen wat hij of zij wil uitgeven, zolang maar duidelijk is dat echt dure fietsen niet noodzakelijk zijn, al zijn ze misschien wel leuk of fijn. Behalve praktische down to earth adviezen worden hier natuurlijk ook ervaringen van liefhebbers uitgewisseld.
Hier werd een concreet budget gegeven, en een tamelijk specifiek eisenpakket. Als de TS inderdaad meer dan 10 kg wil meenemen ( :cry: ) zit hij voor een nieuwe fiets minstens vast aan iets als een Surly Crosscheck of als het twee keer zoveel mag kosten aan een lichte snelle maatfiets, denk ik dan. Bij confectie fietsen van die prijs betaal je vooral voor de marge van de fabrikant en de winkel. Is dat nodig voor een ritje naar Venetië? Nee natuurlijk niet, net zomin als een Pinarello carbonfiets nodig is om lekker te koersen.