Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Buitenboordlagers? De beste lagercups? - Forum Wereldfietser

Buitenboordlagers? De beste lagercups?

Je kent het wel, heb je zo'n mooi XT crankstel gaat na een paar weken de boel kraken en net als je lekker in Zuid-Frankrijk naar de krekels wilt luisteren. Het schijnt een vaak voorkomend probleem te zijn bij BB70 (Shimano XT) lagercups, om van de BB50 (Shimano Deore) lagercups nog maar niet te spreken. Ik heb mensen gesproken die de cups na een half jaar al konden vervangen, ikzelf had dus in Frankrijk al krakende cups en die waren er voor vertrek net opgezet.

Vierkant?

Vierkante trapas kan maar dan moet ik ook een ander crankstel, de betere Shimano crankstellen zijn er niet meer in vierkant en Stronglight is behoorlijk prijzig, bovendien, hoe lang blijft dat nog? Nu al heeft de gemiddelde fietsenmaker die je onderweg tegenkomt eerder BB70 legercups liggen dan een passend vierkant asje. BSA lagercups passen altijd, vierkante asjes komen in heel veel verschillende lengtes. Daarnaast is er vrijwel geen fietsenmerk meer dat vierkante trapassen gebruikt. Vrijwel elke Duitse of Nederlandse kwaliteitsfiets heeft lagercups (Rohloff fietsen daargelaten).

Gaatje in het frame?

Klinkt raar maar bij mijn vorige fiets heeft de fietsenmaker een gaatje geboord in het brackethuis zodat het vocht er altijd uit loopt en dat hielp echt, de lagers gaan langer mee dan voorheen maar na twee jaar ging het dan alsnog kraken, er zitten nu in mijn nieuwe frame nieuwe lagers, gewoon BB70, meer dan 500 km tourtochten heb ik er nog niet op gefiets dus helemaal vertrouwen doe ik nog het niet. Er zit in dit frame geloof ik vanuit de fabriek al en gaatje dus daar gaat het niet aan liggen.

Onderweg vervangen?

Ik zit dus min of meer vast aan (waarschijnlijk) krakende lagercups, goed je kunt een extra setje cups meenemen en een sleutel om alles los te maken meenemen gaat ook wel, thuis gaat dat prima maar onderweg laat ik het toch liever door een fietsenmaker doen. Het kan maar ideaal is anders. Extra setje BB70 neemt niet zo veel ruimte in maar die fietsenmaker onderweg heeft dat hoogstwaarschijnlijk ook wel.

De beste lagercups?

Er zijn heel veel merken die BSA lagercups maken (de meeste frames hebben BSA draad) maar ook Italiaans draad is verkrijgbaar in alle soorten, merken en kleurtjes.

*Chris King schijnt het allerbeste te zijn maar dan praten we al snel over 150 Euro voor een paar lagertjes, en stel dat die ook gaan kraken dan baal je toch flink.

*Race Face Team lagercups schijnen beter te zijn dan Shimano maar hoeveel beter weet ik niet, ze kosten zo'n 50 Euro tegen 15 Euro voor de BB70 legers. Is het dat waard?

*Acros maakt ook in deze prijsklasse en daar zitten RVS lagers in aluminium cups, het komt uit Duitsland dus dat lijkt me wel een goede garantie voor een kwaliteit.

*Ook KCNC heeft lagers van rond de 50 Euro zien er mooi uit maar of het goed is weet ik niet.

*Shimano BB80 of BB90, de duurde lagers van Shimano bedoeld voor Saint of XTR, ze zijn lichter maar niet duurzamer, BB52 zijn er ook nog, kosten nog geen tientje maar zijn nog slechter als de BB70 dus die vallen ook af.

*Hope Stainless Steel Bottom Bracket is van RVS met wat ik eruit begrijp ceramische lagers, setje kost 100 Euro en daar kun je dus 4 keer Shimano BB70 voor kopen.

*Stronlight, FSA, Truvativ, Rotor, Race Face maker allen lagercups van rond de 30 Euro maar hoe de kwaliteit is weet ik niet.

*Sinds kort heeft Shimano een hele nieuwe serie lagercups, het gaat om de BB-MT800 van nog geen 20 Euro en de iets duurdere SM-BB93, voor deze lager heb je wel een adapter nodig anders kun je ze niet monteren en dat geld denk ik ook voor Acros en King lagercups (de meeste andere merken kun je los krijgen of vast maken met een standaard Shimano sleutel). De nieuwe Shimano lagerscups zijn wat compacter en Shimano claimt verbeterde afdichtingen, geoptimaliseere voor Offroad gebruik, dus dat zal ook waarschijnlijk helpen voor fietsvakanties, blijft het nadeel van weer een extra stukje gereedschap, en weer een iets ander systeem waar misschien nog lang niet in elk land gereedschap voor is.

Andere lagercups, heeft het zin?

Als ze minder snel slijten lijkt me het wel zin hebben, maar dan blijft de vraag, hoeveel verschil maakt het? Zijn merken van 6 keer de prijs ook 6 keer beter of ben je beter af met lagercups van rond de 50 Euro en zo ja welke? Of zijn die dure modellen (100 Euro of meer) zo goed dat je er in 20 jaar niets aan hoeft te doen? Zijn de nieuwe Shimano lagercups echt beter of ben je dan beter af met Stronglight lagercupt van een paar tientjes?

Wie heeft ervaring met goede of slechte lagercups?
Truvativ is het best. Jaarlijks wat vet erop.
Chris King en dan regelmatig nieuw vet erin persen gaat een aardig tijdje mee(doe je ook niet onderweg). Maar inderdaad veel te duur.
Afbeelding
Ik heb wel ervaring met slechte lagercups, prijs kwaliteit zijn die van Truvativ de beste. Maar uiteindelijk toch voor vierkante as gegaan.
Truvativ GXP Team Bottom Bracket? Kost 27,96 Euro.
Niet een oplossing voor TS, maar wat is er eigenlijk mis met het klassieke 'cup-and cone' trapas-systeem? Dat is heel eenvoudig te verversen en af te stellen, en gaat 'eeuwig' mee.
Zou mijn voorkeur hebben ook ten opzichte van een cartridge trapas, in feite is zo'n ding ontworpen voor 'dummies', maar kun je er ook geen onderhoud aan verrichten als je wél zin hebt in vette vingers.
JPS schreef:Truvativ GXP Team Bottom Bracket? Kost 27,96 Euro.
Ja die.
Georg schreef:Niet een oplossing voor TS, maar wat is er eigenlijk mis met het klassieke 'cup-and cone' trapas-systeem? Dat is heel eenvoudig te verversen en af te stellen, en gaat 'eeuwig' mee.
Zou mijn voorkeur hebben ook ten opzichte van een cartridge trapas, in feite is zo'n ding ontworpen voor 'dummies', maar kun je er ook geen onderhoud aan verrichten als je wél zin hebt in vette vingers.
Daar gaan we inderdaad niet over discuseieren, die discussies zijn er al genoeg, bovendien is het een vraag en geen discussie, wat zijn de beste lagercups?
Marko schreef:
JPS schreef:Truvativ GXP Team Bottom Bracket? Kost 27,96 Euro.
Ja die.
Niet duur en hoeveel langer gaat zoiets mee ten opzichten van de standaard Shimano BB?
JPS schreef: Niet duur en hoeveel langer gaat zoiets mee ten opzichten van de standaard Shimano BB?
Honderdduizendmiljoen keer. Wel jaarlijks beetje vet op doen.
Zelf heb ik 8 jaar gefietst met lagercups (BB70). Deze gingen telkens ongeveer 2 jaar mee (15k per jaar, door weer en wind, sneeuw, pekel, etc). Als ze bij jou binnen de kortste keren kraken is er denk ik iets anders aan de hand. Misschien extra vet op het draadeind in het frame? verkeerd gemonteerd?

Ik zou zelf óf voor standaard BB70 gaan (en zo nu en dan vervangen) óf een vierkante trapas plaatsen. Alleen een Chris King schijnt veel beter te zijn. Andere merken maken echt geen verschil.
JPS schreef:Truvativ GXP Team Bottom Bracket? Kost 27,96 Euro.
Gaat volgens mij niet passen met een Shimano crank. GXP heeft aan een zijde een afwijkende diameter.
Op de racefiets was dit type een garantie voor ellende.
peter1980 schreef:Zelf heb ik 8 jaar gefietst met lagercups (BB70). Deze gingen telkens ongeveer 2 jaar mee (15k per jaar, door weer en wind, sneeuw, pekel, etc). Als ze bij jou binnen de kortste keren kraken is er denk ik iets anders aan de hand. Misschien extra vet op het draadeind in het frame? verkeerd gemonteerd?

Ik zou zelf óf voor standaard BB70 gaan (en zo nu en dan vervangen) óf een vierkante trapas plaatsen. Alleen een Chris King schijnt veel beter te zijn. Andere merken maken echt geen verschil.
Nee klopt de eerste gingen kapot omdat het water niet weg kon, lag dus niet aan de lagers, maar elke twee jaar nieuwe lagers vind ik nog vaak, bovendien moet je dan voordat je een lange toch naar Spanje ofzo gaat maken altijd er nieuwe lagers in zetten, jij zegt alleen Chris King is veel beter? Gaan die wel 20 jaar mee?
peter1980 schreef:
JPS schreef:Truvativ GXP Team Bottom Bracket? Kost 27,96 Euro.
Gaat volgens mij niet passen met een Shimano crank. GXP heeft aan een zijde een afwijkende diameter.
Op de racefiets was dit type een garantie voor ellende.
Zijn er in vele uitvoeringen zal er toch wel minstens één passen?

http://www.bike24.com/1.php?content=8;p ... =1000,2,81
JPS schreef:Vierkante trapas kan maar dan moet ik ook een ander crankstel, de betere Shimano crankstellen zijn er niet meer in vierkant en Stronglight is behoorlijk prijzig, bovendien, hoe lang blijft dat nog?
Ik vraag me altijd af wat mensen met een fiets doen als een vierkante goedkope BB-UN52 kapot gaat. Telkens als ik een cranckstel van 35 euro verslijt krijg ik vrijwel voor niets zo'n trapas erbij cadeau en die stapelen zich alleen maar op in mijn kastje met trapassen.
JPS schreef:
peter1980 schreef:Zelf heb ik 8 jaar gefietst met lagercups (BB70). Deze gingen telkens ongeveer 2 jaar mee (15k per jaar, door weer en wind, sneeuw, pekel, etc). Als ze bij jou binnen de kortste keren kraken is er denk ik iets anders aan de hand. Misschien extra vet op het draadeind in het frame? verkeerd gemonteerd?

Ik zou zelf óf voor standaard BB70 gaan (en zo nu en dan vervangen) óf een vierkante trapas plaatsen. Alleen een Chris King schijnt veel beter te zijn. Andere merken maken echt geen verschil.
Nee klopt de eerste gingen kapot omdat het water niet weg kon, lag dus niet aan de lagers, maar elke twee jaar nieuwe lagers vind ik nog vaak, bovendien moet je dan voordat je een lange toch naar Spanje ofzo gaat maken altijd er nieuwe lagers in zetten, jij zegt alleen Chris King is veel beter? Gaan die wel 20 jaar mee?
Van wat in het leven weet jij zeker dat het 20 jaar meegaat??
Maar als je de lagers goed verzorgt, gaan ze lang mee
JPS schreef:
peter1980 schreef:
JPS schreef:Truvativ GXP Team Bottom Bracket? Kost 27,96 Euro.
Gaat volgens mij niet passen met een Shimano crank. GXP heeft aan een zijde een afwijkende diameter.
Op de racefiets was dit type een garantie voor ellende.
Zijn er in vele uitvoeringen zal er toch wel minstens één passen?

http://www.bike24.com/1.php?content=8;p ... =1000,2,81
zonder verloop ring gaat er geen enkele GXP passen
Georg schreef:[…] een cartridge trapas […] kun je […] geen onderhoud aan verrichten als je wél zin hebt in vette vingers.
https://www.youtube.com/watch?v=lar7mIMmTRE
Alien schreef:
Georg schreef:[…] een cartridge trapas […] kun je […] geen onderhoud aan verrichten als je wél zin hebt in vette vingers.
https://www.youtube.com/watch?v=lar7mIMmTRE
Leuk om eens te zien wat er in zit. Eigenlijk iets heel gewoons dus. Wel grappig dat er links en rechts verschillende diameters kogels in zitten.
In een BB-55 of 26 zitten gewoon 2 industrielagers, als die stuk zijn is het goedkoper het hele bracket te vervangen. Het voorbeeld in het filmpje is een van de goedkoopste bottom-brackets, alleen als tijd gratis is misschien zinvol om doen.
Ik vraag mij af of, wanneer je na twee maanden alweer gekraak krijgt, je die dingen niet verkeerd monteert. Kraken deden ze bij mij nooit. Slijten natuurlijk wel, maar pas na een paar jaar op de MTB. Ik lees XT: ik neem aan dat je de plastic moer waarmee je een lichte spanning op het lager zet, niet als een malle vast draait?