Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hulp gevraagd bij aankoop vakantiefiets - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Hulp gevraagd bij aankoop vakantiefiets

_Peter_ schreef:Als je wilt weten of je huidige fiets goed is afgesteld op jouw lichaam, zul je een meting uit moeten laten voeren die ook rekening houdt met hoe je lichaam beweegt. [...]
Ga ervan uit dat je dit een paar honderd euro kost en dat je hiervor een middag bezig bent
Of je gaat af op je ervaring dat je op je huidige fiets prettig zit, geen klachten krijgt en naar tevredenheid fietst natuurlijk...

SvMp, misschien kun je iets meer vertellen over je fietshistorie en -wensen. Als je huidige zit al jarenlang goed gaat en je hebt niet het verlangen sneller te fietsen, anders te zitten of anderszins iets te veranderen aan de manier (duur, tempo, terrein) waarop je fietst, zou ik niet weten waarom je zou moeten 'wennen' aan een andere zit waar je geen behoefte aan hebt.

Bij een fiets met conventioneel balhoofd kun je makkelijker achteraf nog wijzigingen aanbrengen dan met een Aheadset.

Succes met de zoektocht,

Carl
Een aantal keren is gevraagd om een foto van mijn fiets.

Ik heb een foto geüpload: http://s1.postimg.org/ol1b304kv/fiets.jpg
Voor zover ik op de foto - vanwege het ontbreken van een achtergrond waarop enige oriëntatie mogelijk is - kan zien staat het stuur inderdaad vrij kort op het frame, dw.z. het is zo ver als redelijk mogelijk richting zadel gezet. Bovendien is het een stuur dat van zichzelf al naar je toe gebogen is.
Daarbij staat het stuur inderdaad ook hoog.
Dat laatste is een kwestie van smaak, het eerste wordt een betere situatie als je inderdaad een korter frame aanschaft.

Dit is nog afhankelijk van jouw lengte, vooral van de lengte van je bovenlijf, want eigenlijk zouden we een foto moeten hebben waarop je fietst, of zelfs een filmpje.... eigenlijk zijn we hier Marco's werk aan het overdoen.

Een van de bekende regels bij het afstellen van het stuur is dat het zo laag zou moeten staan dat je nog niet met gestrekte of zelfs overstrekte armen fietst. Belangrijk is namelijk dat je schokken kunt opvangen door je armen te buigen in plaats van dat met je schouders doet. De juffrouw links op de foto heeft vanavond zeker last van haar schouders:
Afbeelding
Haar fiets is duidelijk te sportief afgesteld voor het tochtje met het kind.
Leon schreef:Voor zover ik op de foto - vanwege het ontbreken van een achtergrond waarop enige oriëntatie mogelijk is - kan zien staat het stuur inderdaad vrij kort op het frame, dw.z. het is zo ver als redelijk mogelijk richting zadel gezet. Bovendien is het een stuur dat van zichzelf al naar je toe gebogen is.
Daarbij staat het stuur inderdaad ook hoog.
Dat laatste is een kwestie van smaak, het eerste wordt een betere situatie als je inderdaad een korter frame aanschaft.

Dit is nog afhankelijk van jouw lengte, vooral van de lengte van je bovenlijf, want eigenlijk zouden we een foto moeten hebben waarop je fietst, of zelfs een filmpje.... eigenlijk zijn we hier Marco's werk aan het overdoen.
Correct. Er is ook niets dat er op wijst dat Marco dat werk niet goed heeft gedaan. Ik merk wel dat Marco terughoudend is het adviseren van de instellingen van mijn huidige fiets, omdat het niet 'normaal' is voor een vakantiefietser (ergonomie, snelheidsverlies).

Het is nu even de vraag wat wijsheid is om te doen.
Carl schreef: SvMp, misschien kun je iets meer vertellen over je fietshistorie en -wensen. Als je huidige zit al jarenlang goed gaat en je hebt niet het verlangen sneller te fietsen, anders te zitten of anderszins iets te veranderen aan de manier (duur, tempo, terrein) waarop je fietst, zou ik niet weten waarom je zou moeten 'wennen' aan een andere zit waar je geen behoefte aan hebt.
In de openingspost heb ik daar al het nodige over geschreven.
Ik maak fietstochten door voornamelijk oost-Europa. Ik slaap in hotels/pensions. Ik heb behoefte aan een oerdegelijke fiets die niet stuk gaat. Ik fiets voornamelijk verhard, maar in veel landen ontkom ik niet aan de nodige stukken onverhard. Dit zijn echter gewoon onverharde autowegen.

Hoewel de fiets, waarvan ik hierboven een link naar een foto heb geplaatst, niet bepaald sportief is afgesteld fiets ik op zaterdagen afstanden van 90 - 130 km en tijdens fietsvakanties 70 - 130 kilometer per dag afhankelijk van de omstandigheden. Er zijn wel dingen die beter kunnen. Zo heb ik last van zadelpijn, eerder dan vermoeidheid. Vooral de remmen zijn van slechte kwaliteit, niet lang na een onderhoudsbeurt wordt het spul alweer lam. En met de bagagedrager en het voorwiel is een kwestie van tijd voordat het een keer mis gaat (achterwiel is wel vervangen door een sterk exemplaar van m-gineering). Ik wil dus wat nieuws, maar ik heb niet de behoefte om ook heel anders te gaan fietsen.

Die afstand daar doe ik gerust een hele dag over, vaak rond de 10 uren. Dat is langer dan veel vakantiefietsers, die voor het avondeten al stoppen. Mijn gemiddelde snelheid is dus heel laag. Dit komt vooral doordat ik onderweg veel stop, maar tijdens het fietsen kijk ik ook veel rond. De lange stukken buiten de dorpen heb ik de vaart er wel in, en dat mag best wat sneller.
SvMp schreef:Het is nu even de vraag wat wijsheid is om te doen.
Als ik het goed begrijp kun je dus gewoon alles tegelijk:
* luister naar Marco en koop een iets kleiner frame, met een traditioneel balhoofdstel (waarschijnlijk een Avaghon dus).
* dan kun je "Marco's zitvoorstel" doen
* je kunt óók je eigen huidige instelling realiseren.
* omdat het frame korter is kun je indien nodig nóg rechterop zitten dan op je huidige fiets.

Dus een win-win-win-win-situatie. :D
Leon schreef:
SvMp schreef:Het is nu even de vraag wat wijsheid is om te doen.
Als ik het goed begrijp kun je dus gewoon alles tegelijk:
* luister naar Marco en koop een iets kleiner frame, met een traditioneel balhoofdstel (waarschijnlijk een Avaghon dus).
De Santos heeft een wat kleiner frame, wat prima is. Heeft de Santos geen traditioneel balhoofdstel? Die Santos bevalt mij namelijk beter dan de Avaghon.
Ik zie op de site van santos dit plaatje:
Afbeelding
Dat is een traditionele, best goede verstelbare pen. Hj moet wel lang genoeg zijn natuurlijk.

Avaghons hebben ze ook in keinere maten: "Heren: 48, 52, 56, 60, 64, 68 cm".
Waarom toch altijd weer die nostalgie naar (oude) draadbalhoofden? Ja, je kan er inderdaad de hoogte van de stuurpen iets mee verstellen, maar doe je dat zoals op het plaatje hierboven (n.b. met een verstelbare stuurpen?!) in de maximale stand, dan zal het de stijf- en degelijkheid niet bevorderen. En degelijkheid was een van de prioriteiten van de topicstarter.

Bovendien; krijg je ooit met/op een traditioneel draadbalhoofd speling, dan moet je ook maar net zorgen dat je twee van die joekels van balhoofdsleutels bij je hebt. Ter vergelijking; een A-head balhoofd stel je snel en gemakkelijk met slechts een imbussleutel af.

Trouwens, ook met een A-head balhoofd kan je prima rechtop zitten, mits de fabrikant de vorkbuis (nog) niet heeft ingekort. Daarom zou ik bijna zeggen; overweeg eventueel bij de aanschaf van een (nieuwe) vakantiefiets een andere, originele, niet ingekorte A-head vork en kort die later --indien nodig-- pas in. Onder andere "Thorn" de britse fietsvakantie specialist uit Engeland doet dat (en die kan je weer bij M-gineering bestellen (...).
Ik ben het wel enigszins met a.f. eens. In de tijd dat ik mijn Santos heb, heb ik vooral de eerste tijd wat gespeeld met het afstellen van de stuurpen. Eenmaal goed, kom je er eigenlijk niet meer aan. Er is zeker wat te zeggen voor de modernere ahead-vorken. Voor ahead bestaan er ook veel verschillende stuurpennen, ook verstelbare. Die zou je kunnen proberen, om te kijken wat goed bevalt, en later vervangen door eentje in de juiste lengte en hoek, ten gunste van de stijfheid. Met spacers en voldoende stuurbuislengte bepaal je prima de juiste hoogte.
abre facil schreef:Waarom toch altijd weer die nostalgie naar (oude) draadbalhoofden? Ja, je kan er inderdaad de hoogte van de stuurpen iets mee verstellen, maar doe je dat zoals op het plaatje hierboven (n.b. met een verstelbare stuurpen?!) in de maximale stand, dan zal het de stijf- en degelijkheid niet bevorderen. En degelijkheid was een van de prioriteiten van de topicstarter.
De reden was dat SvMp nog op geen stukken na zijn uiteindelijke stuurstand weet. Dan geeft een traditioneel balhoofdstel een groter bereik om zelf te experimenteren. Dat kun je nostalgisch noemen, maar volgens mij is het een feit.
Ik denk dat het aantal fietsers dat (naar rato) ooit in de problemen is gekomen door een losgegaan traditioneel balhoofdstel misschien wel kleiner is dan het aantal fietsers dat door onkunde hun "zo gemakkelijke" A-headbalhoofstel heeft verprutst.
Wel een nadeel van het ding op de foto is dat het zwaar is (ik heb er zo een), maar als je later een lichtere wilt kopen kan dat en het overgebleven exemplaar is prima tweedehands te verkopen, want best gewild. (Ik was erg blij dat ik er twee op de kop kon tikken, want dit type is erg stijf en degelijk)
Ik denk dat ik Marco de vraag ga voorleggen hoe de fiets geleverd kan worden met maximale ruimte om te experimenteren. Dan zal de fiets beter passen en misschien in de toekomst zelfs wel zo afgesteld zijn als afgelopen zaterdag.
Ik denk dat je huidige afstelling en zitpositie niet optimaal zijn voor vakantiegebruik. Ik zou echt een langere zit adviseren. Dan kun je beter kracht zetten, vang je minder wind, en krijg je minder klappen tegen je zitvlak. Mijn advies zou dus zijn te beginnen met een andere zitpositie op je huidige fiets en daar aan te wennen. Dat lijkt me een beter plan dan je huidige ongeschikte zitpositie proberen te repliceren op een nieuwe fiets. Dus: zadel wat naar achteren, stuur wat lager en verder naar voren (je stuurpen is verstelbaar lijkt het). Probeer het desnoods in kleine stapjes.
Wim schreef:Mijn advies zou dus zijn te beginnen met een andere zitpositie op je huidige fiets en daar aan te wennen.
Dan veronderstel je dat S sneller wil en kan gaan fietsen. Hij heeft aangegeven erg langzaam te fietsen. Vrijwel iedereen die ik ken die erg langzaam fietst wil graag rechtop zitten.
We weten ook niet hoe de zit van S op de fiets eigenlijk is, al denk ik dat Marco het wel gezegd zou hebben als het zadel erg laag zou staan.
Ik bedoel niet lager, maar meer naar achteren met dat zadel (anders krijgt hij teveel druk op de polsen als het het stuur lager en verder naar voren zet). Hij kan wel zo blijven zitten, maar dat is niet echt een strak plan, en bovendien zijn echte touring frames daar niet op ontworpen.
Wim schreef:bovendien zijn echte touring frames daar niet op ontworpen.
Als je op google plaatjes zoekt met de naam Avaghon krijg je veel mooie fietsn te zien maar ook deze fietsen:

http://myalbum.com/photo/wUwBSZXWxsXN/1k0.jpg

http://i49.tinypic.com/20zb8qw.jpg

Afbeelding

Van de laatste weet ik dat deze dame (K. uit B, tevens lid hier) hier veel en gelukkig mee gefietst heeft. Ik vind het altijd lastig wat het antwoord zou moeten zijn als mensen met zo'n fiets naar een nieuwe fiets op zoek gaan. Je kunt wel zggen dat het ver buiten de standaard valt, maar wat dan? Hoe kom je er achter dat de fiets aan iets is gaan wennen wat niet goed is of dat je zo iemand doodongelukkig gaat maken door hem/haar te adviseren te 'normaliseren'?
Voor wat http://myalbum.com/photo/wUwBSZXWxsXN/1k0.jpg betreft kan ik je geruststellen. Die fiets heeft (al enkele jaren geleden) plaats gemaakt voor een Avaghon S26 mixed, juist omdat het de dame op de fiets (het kleinste frame) de afstand zadel-stuur te groot vond om prettig op te rijden en de afstand zadel-grond te hoog. Nu is ze erg gelukkig, zie de laatste afbeelding op: http://vanuitdestoofstraat.blogspot.nl/ ... langs.html. En inderdaad: ze zit redelijk rechtop.
Update: Ik heb de Santos Travelmaster 2.8 gekocht bij Bike4travel. Over een week ophalen :)

Iedereen bedankt voor alle hulp, tips en commentaar! :)
SvMp schreef:Update: Ik heb de Santos Travelmaster 2.8 gekocht bij Bike4travel. Over een week ophalen :)
Gefeliciteerd met deze prachtige fiets! Ik hoop dat hij bevalt want stuk krijgen is lastig met een Santos :D
We zijn benieuwd naar je fietsverhalen.
veel plezier met de aankoop van je nieuwe fiets en veel fiets plezier
gr marcel