Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Weg met de Rohloff Maffia - Forum Wereldfietser

Weg met de Rohloff Maffia

133 berichten
Valt het jou ook op, het is al jaren aan de gang, fietsen worden alsmaar duurder én luxer. Eerst moest iedereen hydraulische Magura remmen, toen kwamen de peperdure Son naafdynamos en alsof dat nog allemaal niet genoeg was had je daar de Rohloff naaf! Je kunt geen winkel binnenlopen of de fietsenmaker beweerd dat een beetje vakantiefiets toch minstens van Magura, Son en Rohloff onderdelen moet zijn voorzien, en dan nog het liefst op een peperdure Santos of Koga Signuture! Maar daarmee houd het niet op, nee zo'n Rohloff naaf moet voorzien zijn van snaarandrijving, want de eeuwenoude ketting die is niet goed, nee want die kan stuk. En als je dan nog niet genoeg je rekening hebt leeg hebt leegetrokken is er ook nog de volstrekt overbodige Cane-creeck elastomeer geveerde zadelpen, wat is er mis met een ouderwets Brooks zadel met twee grote staal veren? Ik weet het niet maar de Rohloff maffia zal het vast wel weten. waarom moet het custombuild? Als er één soort fiets is waarbij het geen millimeterwerk is dan is het de vakantiefiets!

Vroeger reed iedereen op een randonneur en die deden het prima, als je nu zo'n randonneur koopt ben je hooguit 1300 euro kwijt, hoe is het mogelijk dat zoveel mensen zich door de Rohloff Maffia hebben laten wijs maken dat ze een fiets van 3000 euro of meer nodig hebben? Om de wereld mee rond te reizen? Laten we er voor ons gemak vanuit gaan dat er inderdaad Rohloff slachtoffers zijn die dat van plan zijn, waar worden zij dan mee op pad gestuurd?

Ten eerste het frame: En aluminium frame van Koga of Santos kost (los of omgerekend zo'n 1000 euro, maar zulke frames zijn niet bijzonder, het zijn vrij simpele aluminium frames, sterker nog duurdere frames zijn duurder omdat er tripple butted buizen worden gebruikt en er verder alles aan gedaan is om grammetjes te sparen, maar zo'n frame is NIET geschikt voor fietsvakanties, dus gebruiken alle fabrikanten gewone standaard aluminium buizen, zo ook Koga en Santos, maar wat kost zo'n frame? Ga zoeken op internet naar een Aluminium frame en je zult merken dat je er al voor 100 Euro één kunt kopen, de duurste zijn 170 Euro maar dan houd het ook wel op, wil je staal? Staal is beter, iets zwaarder maar beter te repareren, iets meer zoeken maar evengoed betaalbaar er zijn merken als vsf fahrradmanufaktur, Surley, Intec of Genesis die prima vakantiefietsen bouwen met stalen frames, deze frames zijn ook los verkrijgbaar en kosten zo'n 3 a 4 honderd Euro.

Dan de Son naafdynamo, 250 Euro voor een dynamo, daar kun je er 8 LX Shimano
naafdynamo's voor kopen, gaat Son langer mee? Zeker maar je wiel niet! Wielen gaan bij intensief grebruik in Europa 5 jaar mee, in armere landen met slechte wegen nog korter en een Shimano naafdynamo overleeft gemiddeld zeker 10 jaar intensief gebruik, niets aan de hand. Loopt Son lichter, een SP dynamo loopt net zo licht en kost zo'n 80 Euro en gaat ook lang genoeg mee!

Wil je je wielen eerder slopen neem dan hydraulische velgremmen, zij drukken zo hard in je velg dat je wiel 2 of 3 keer sneller vervangen kan worden, niet doen dus! Bovendien kan hydroliek gaan lekken en probeer jij maar eens in Tibet onderdeeltjes te vervangen nadat er iets was geknapt, vergeet het maar!

En dan hebben we nog Rohloff, moet ik dat nog uit leggen? Als jij niet overweg kunt met gewone versnellingen op je fiets moet je niet op fietsvakantie gaan, en als jij niet weet hoe je kransjes moet vervangen moet je niet op wereldreis gaan, stel dat je elk jaar op een normale fiets je kransje én de ketting vervangt en elke 5 jaar een nieuwe derailliuer tandwieltjes en je kettingbladen vervangt, dan kost je dat gemiddeld 30 Euro per jaar, bovendien, de gewone standaard Shimano onderdelen hebben ze overal, hoeveel Rohloff dealers zitten er in Timboektoe?

Het is vloeken in de kerk, want de beheerders van deze site weten ook dat de meeste van hun adverteerders zijn aangesloten bij de Rohloff Maffia, ik durf niet te beweren dat het om belangenverstelling gaat, maar die Frits van sponsor a was toch wel zó kundig en die karen die al jaren goed geld verdient aan sleutelcursussen voor ons kent ons die is zowat God. Dus twijfellen aan het nut van Son, Rohloff of Magura is vloeken in de kerk, zeker op dit forum.

Wil je een goede fiets;
Frame staal is minsten 2.2 kg, of aluminium is 1.7 niet beter wel goedkoper.
Afmontage Deore LX naven, de rest van de aandrijving standaard Deore (alles wat duurder is is minder duurzaam).
Schakelgrepen, van die ouderwetse met gewoon één knop! (Werkt het beste, gaat vrijwel nooit kapot en kan vaak met of zonder index gebruikt worden).
Wielen 700c binnen Europa of de VS, 26" daarbuiten.
Banden Schallbe Marathon (alle soorten zijn prima). Hoe slechter het wegdek hoe breder de band, maar ook op een goede weg rolt 38 mm prima! Zijn de wegen echt heel slecht neem dan de Matathon Mondial en als je een maand door de bagger moet ploeteren kun je bet mountainbike banden monteren.
Velgen dubbel gebust en hoe sterker hoe beter 36 spaken per wiel of meer.
Zadel Brooks B17 of Brooks Flyer.
Dragers Tubus en het liefst Cosmo achter en Nova voor omdat die niet kunnen roesten, lekker stevig zijn en je achterlamp beschermen.
Zadelpen , gewoon een normale zonder vering.
Cranckstel Shimano Deore (is in tegenstelling tot XT massief en heeft stalen ipv aluminium kettingbladen) met XT lagers of als je meer budget hebt Stronglight Impact met vierkant lagers. Shomano Deore 50 euro, Stronglight 80 euro.
Stuur is kwestie van smaak en uitproberen en vergeet er geen bel op te zetten!

Totale kosten tussen de 800 en 1300 Euro.
Opgelucht? :roll:
Ik hoop het ook Ronnie.
Ik dacht nog, wat moet ik met een naafdynamo op een vakantiefiets. Ik fiets op vakantie toch nooit in het donker.... :D
Het schijnt dus nu toch écht te moeten, zelfs van deze meneer of mevrouw. :wink:
De ontwikkelingen in autoland hebben niet stilgestaan en dat zie je terug in stuurbekrachtiging, ESP/ESC, climate control, cruise control, SIPS, airbags, etcetera. Dat je het kunt kopen betekent niet dat je het móet kopen. Als je een auto zonder fratsen wilt, dan kun je bijvoorbeeld een Dacia kopen.

In fietsland is het niet anders. Fietsen worden niet duurder en duurder, maar het aanbod is véél breder geworden, waardoor de laatste technische snufjes ook op fietsen te vinden zijn. Je kunt nog steeds prima fietsen kopen voor een vergelijkbaar budget als 20-30 jaar geleden.

Je suggestie dat er sprake is van een maffia raakt kant nog wal. Rohloff en Magura zijn bedrijven die de meest geavanceerde spullen maken (dat betekent niet per definitie de beste voor individuele wensen of portemonnee) en daar maken ze vanzelfsprekend reclame voor. En die spullen vinden gretig aftrek; blijkbaar wordt er in een, al dan niet gecreëerde, behoefte voorzien. Who cares?

Kies wat je portemonnee toelaat en wat in jouw ogen het beste is. Je kunt betogen dat je gelijk hebt, maar wat je start is nauwelijks een discussie. Je poneert een stelling, negeert de voordelen van nieuwe techniek, zoals het niet hoeven smeren van een tandriem, en verwijt fabrikanten maffiapraktijken.

Hup, kopje warme melk en vroeg slapen vandaag :-)
Ik ben het helemaal met de TS eens. Het is allemaal een groot complot. Gelukkig is de redding van de wereld nabij. Verkondig het enig ware woord uit de openingspost en gij zult niet branden in de fietshel. En iedereen die een andere overtuiging aan hangt is vervloekt! Amen.
Mooi betoog om ook mensen zonder dure fiets aan te moedigen om gewoon lekker op reis te gaan! 2800km op mijn trek van €550,- was ook geen enkel probleem! Verder ieder zijn meug natuurlijk :)
Die betaalbare fiets die hier in elkaar gezet wordt is niet veel anders dan de betaalbare basis fiets die ik zelf ook wel eens op dit forum neergezet heb. En als je mijn stukje over de eerste keer op fietsvakantie leest dan kom je een vergelijkbaar verhaal tegen. En ja, ik ben evenmin erg onder de indruk van sommige erg dure fietsen.
Ik sta bijna ieder jaar op de Fiets en Wandelbeurs en de Wereldfietserbeurs om te vertellen dat het met een simpele fiets vaak ook kan, en verbaas me elke keer weer hoe het geld mensen in de zak lijkt te branden. Zelf ben ik ook niet zo onder de indruk van veel duur aanbod. Maar er zijn ook wel mooie goede dure fietsen, en ik vind ik het te gek om mensen die zulke fietsen kopen af te serveren. Evenmin vind ik het erg gepast te suggereren dat er hier veel mensen rondhangen met zakelijke belangen.
Had je vrouw weer hoofdpijn? 8)
Ik ben het volledig eens met de TS. Hij/zij gaat met dit topic nog zware tijden tegemoet.
Sterkte! :P
Op zich is de strekking van het verhaal van TS mij wel sympathiek, en hij heeft zeker een punt.
Maar; technische vooruitgang is onontkoombaar, in alle sectoren van de maatschappij. Dat gaat altijd hand in hand met gelikte marketing want men wil winst maken met de nieuwe snufjes. Zo werkt onze wereld, welkom.
Soms hebben vernieuwingen ook nadelen, en is het oude zeker niet waardeloos geworden; dat geld zeker in de fietsenwereld. En er is de trend, de mode; veel mensen laten zich maar al te graag meevoeren en beïnvloeden, ik ben daar ook niet immuun voor.
Aldi of Rapha? Fietsen kun je in allebei...

De Duitsers staan al eeuwenlang bekend om hun 'engineering', maar even zo vaak te ver doorgedreven, te veel naar perfectie streven, te gecompliceerd, en met voorbijgaan aan het elementaire functionele, het eenvoudige. Misschien zijn de genoemde merken daar een beetje een voorbeeld van.

Misschien is een Russische vakantiefiets iets voor ons? Eenvoudig en onverwoestbaar goedkoop? Al dat kapitalisme ook. ;-)
Wat ook meespeelt is waarschijnlijk het soort fietsvakanties wat de gemiddelde forumbezoeker hier doet (vier+ tassen aan de fiets) en het feit dat wij direct naast Duitsland liggen waar een hoop van het high-end spul vandaan komt.
(Ik noem SON, Rohloff, Ortlieb, Busch & Muller, etc.)

Nederlanders zijn bijvoorbeeld heel erg gewend aan naafversnellingen op fietsen omdat die dingen al decennia op stadsfietsen zitten. Rohloff is daar simpelweg (één van) de 'ultieme' doorontwikkeling van.
In een groot deel van Nederland is een derailleur voor dagelijks woon-werkverkeer het hele jaar door niet zo heel handig en erg onderhoudsgevoelig. Die ervaring werkt door bij het kiezen van versnellingen op een vakantiefiets, zelfs al wordt die nooit buiten het zomerseizoen gebruikt.

Even in contrast met bijvoorbeeld de gemiddelde Noord-Amerikaanse tourfiets en je ziet daar nauwelijks naafversnellingen. Sterker nog, de meeste mensen hebben zelfs totaal geen ervaring met wat voor naafversnelling dan ook en kennen alleen het verhaal dat ze iets minder efficiënt zijn. Dat is in een fietscultuur waar fietsen meer als een sport wordt gezien natuurlijk not done.
De meeste tourfietsen zien er eerder uit als racefietsen of mountainbikes met extra tassen.

Hetzelfde geld voor naafdynamo's en velgremmen; De op dit moment 'ultieme' oplossing is voor mensen die een fiets kiezen voor vele jaren wel erg interessant.
SON en Magura zijn daar voorbeelden van.
Dat een iets minder dure oplossing voor hun gebruik in 99% van de gevallen 95% van de effectiviteit geeft wordt vergeten, of men heeft slechte ervaringen met bepaald soort onderdelen omdat men alleen het goedkope spul heeft kunnen gebruiken.

Zelf zou ik ook eerder voor een SP dynamo gaan dan voor een SON, zo vaak zal ik niet door een rivier heen waden.
Een Son Edelux II is wel erg leuk met al die kleuren en waterdichtheid, maar een B+M Cyo T Premium is bijna net zo fel en heeft dezelfde reflector (omdat de SON een aangepaste B+M is), maar dan wel voor ongeveer een derde van de prijs.

Maar omdat ik een gruwelijke hekel heb aan het ratelende geschakel en gepruts in slecht weer van een derailleur zou ik ook eerder voor een Rohloff gaan. ;)
Onderstaande link vertelt hetzelfde verhaal alleen is de toonzetting geheel anders en zal dan ook (n.m.m.) op meer bijval kunnen rekenen dan het verhaal van JPS.
Met dank aan Waltertje, ik kan het zelf niet beter schrijven.
http://www.fietsersafstappen.nl/2015/12 ... tadsfiets/
Hiep Hiep Hoera ik hoor bij de Rohloff Maffia, 8) 8) 8)
Ik maak nogal wat los, en natuurlijk heb ik gelijk ;-)

Voor wat betreft het vooruitgangsargument of de vergelijking met auto industrie, dat is appels met peren vergelijken, ik beweer juist dat het om achteruitgang gaat,het zou vooruitgang zijn maar vooruitgang om de vooruitgang heeft geen zin en toch wordt het verkocht alsof het beter is. Gelukkig kun je alle oude spulletjes voorlopig nog kopen. Stel je gaat met een auto de wereld rond maar je moet zelf het onderhoud doen, dan is een gps wel handig maar een motor die wordt aangestuurd door een chip niet, hetzelfde geld voor wereldfietsen, alles moet makkelijk overal ter wereld vervangen kunnen worden, wil je lekker veilig in West-Europa blijven (nou ja veilig?) dan heb je helemaal geen naaf van 1200 Euro nodig, dus buiten Europa is een Rohloff naaf een slechte keuze en binnen Europa is het een soort Dafje met een Rolls-Roys motor, overigens kun je ook kant en klaar nu een prima vakantiefiets kopen, nieuw en helemaal klaar voor 799 Euro, Bikester is wel een klote winkel met weinig service maar wat kun je voor dat geld je voor built vallen?

http://www.bikester.nl/472085.html?gcli ... 08205438:s
_Peter_ schreef:Onderstaande link vertelt hetzelfde verhaal alleen is de toonzetting geheel anders en zal dan ook (n.m.m.) op meer bijval kunnen rekenen dan het verhaal van JPS.
Met dank aan Waltertje, ik kan het zelf niet beter schrijven.
http://www.fietsersafstappen.nl/2015/12 ... tadsfiets/
Goed stuk hoor Peter maar de toon bevalt me niet ;-)
Ik stel voor dat we ook weer allemaal teruggaan naar de typemachine. Goedkoper, zelf te onderhouden en er kan veel minder stuk gaan. Een keer per jaar een nieuw lint en soms een drupje olie. Geen stroom nodig en overal te repareren. Weg met de Intel en iPad maffia.
Super blij met mijn Santos met Rohloff en riem, heaven on wheels :D
Voor jouw situatie bieden een aantal nieuwe producten wellicht geen voordelen, maar voor anderen wel. Jouw uitgangspunten: moet zo min mogelijk kosten, moet zelf te repareren zijn, nieuwer is vaak slechter. Dat zijn drie uitgangspunten die niet vanzelfsprekend zijn.

Vergeet niet dat veel fietsers niet automatisch ook sleutelaars zijn. Er is een grote behoefte aan betrouwbare spullen voor a-techneuten. Ook als dat de hoofdprijs kost.

Dan pak ik even die fiets die je aanhaalt erbij: matige achterdrager, zie de niet ondersteunde bocht vanaf het vlakke gedeelte. Daar ga ik geen zware tassen aan hangen. Remschijven? Nee dank je, als de fiets een keer omvalt met de schijf tegen een steen, dan kan ik de remschijf verwijderen om verder te rijden. Mijn HS33's draai ik iets verder open en in het ergste geval kan ik de velg nog provisorisch richten. Slijtage van de velgen gaat geleidelijk en je kunt dus nauwelijks verrast worden door een velg die ineens versleten is. Remkabels? Tsja, ik heb een reserveslang met nippels klaarliggen. Geen Magura Royal Blood of ander duur Oil uf Ulay spul bij je? Dan gebruik je een willekeurige dunne olie. Op vlak terrein red ik het tijdelijk ook nog wel met water uit mijn bidon. Dat mijn velgen slijten zal best. Bij de buren op het mountainbike forum lees ik vele prachtige verhalen van mensen die een set remblokken in één of twee modderige ritten wegremmen. Dat kost ook een fortuin.

Zo zie je maar, ieder heeft zijn persoonlijke afwegingen. Een fiets voor 799 euro kopen en er dan toch niet tevreden mee zijn is trouwens altijd zonde van je geld.

Soms biedt techniek ook mogelijkheden die er eerder niet waren, zoals een gps. Nee, die kun je zelf niet repareren, maar dat risico neem ik voor lief als de navigatie daardoor eenvoudiger en betrouwbaarder wordt en POI's eenvoudig zijn te vinden. Ik moet alleen niet vergeten een postduif mee te nemen voor als mijn gsm ermee ophoudt.
JPS schreef:wil je lekker veilig in West-Europa blijven (nou ja veilig?) dan heb je helemaal geen naaf van 1200 Euro nodig, dus buiten Europa is een Rohloff naaf een slechte keuze en binnen Europa is het een soort Dafje met een Rolls-Roys motor,
De enkelingen die beweren dat het 'nodig is' om altijd de nieuwste snufjes en duurste spullen te hebben vertellen inderdaad onzin. Maar het is niet omdat het niet nodig is dat het ook sowieso een verkeerde keuze is. Of mag ik er vanuit gaan dat jij geen bezittingen hebt die niet 'nodig' zijn?
Ik vraag mij overigens af waarom jij versnellingen op de fiets hebt? Dat is immers helemaal niet 'nodig' en zorgt wel voor een minder betrouwbaar systeem.
JPS schreef: nieuw en helemaal klaar voor 799 Euro, Bikester is wel een klote winkel met weinig service maar wat kun je voor dat geld je voor built vallen?
Gelukkig zijn er ook mensen die lever wat meer geven voor goede service en geen klote winkel met weinig service wensen te steunen. Als veel mensen zoals jouw zouden denken zouden er enkel nog goedkope klotewinkels met weinig service blijven bestaan.

Er zijn best wel vragen te stellen bij de evolutie naar steeds duurdere fietsen en ook op dit forum zijn er genoeg mensen die daar best kritisch tegenover staan. Maar je zwart-wit denken is onzinnig. Je bewering dat er op dit forum geen ruimte is om kritisch te zijn over Rohloff, Son, ... is volgens mij totaal onterecht. En je suggestie van belangenvermenging (want dat suggereer je wel degelijk) mag op voorwaarde dat daar een goede onderbouwing voor is. Die onderbouwing ontbreekt.

Renaat
Ben je toch zelf bij. Ik kies voor fietsen in andere prijsklasse. Ieder zijn meug.