Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe cassette en ketting trappen door - Forum Wereldfietser

Nieuwe cassette en ketting trappen door

Gisteren een nieuwe ketting en cassette gemonteerd op mij Avaghon trekking fiets.
Type Sram PC-850 en PG-850 op een Sram X.9 achterderailleur.
Echter alles nagelopen en derailleur opnieuw afgesteld.
Toch blijft ketting op cassette doortrappen met alle gevolgen van dien.
Ik kan/durf nu geen kracht meer zetten.

Wie o wie geeft de goede tip?

Keeswillem
Mogelijk heb je een te brede ketting. In dat geval wordt hij soms ook meegepakt door het naastliggende tandkransje.
Heeft de ketting de juiste breedte?
Slaat de ketting over op de cassette of toch op een voorblad?
Als je drie bladen hebt, is meestal het middenblad het verst ingesleten. Een nieuwe ketting kan dan gemakkelijk overslaan.
De 8 speed ketting en cassette passen wel bij elkaar, maar de derailleur is voor 10 speed. Was dat ook al zo in de originele configuratie? Ik weet namelijk niet zoveel van SRAM, maar ik zou toch denken dat dat niet goed zou gaan?
Ik rijdt deze configuratie al jaren en deze zelf al 3 keer gemonteerd, maar nu krijg ik hem niet goed.
Trapt door op de cassette.

Een 9 speed derailleur maakt niet uit op 8 speed cassette, als je de stelwieltjes maar goed zet en deze wordt aangestuurd door 8 speed Gripshift X.9 alles dus passend op de 8 speed cassette en 8 speed ketting.
neeleman schreef:Ik rijdt deze configuratie al jaren en deze zelf al 3 keer gemonteerd, maar nu krijg ik hem niet goed.
Trapt door op de cassette.

Een 9 speed derailleur maakt niet uit op 8 speed cassette, als je de stelwieltjes maar goed zet en deze wordt aangestuurd door 8 speed Gripshift X.9 alles dus passend op de 8 speed cassette en 8 speed ketting.
Een nieuwe ketting slipt niet op een nieuwe cassette. De volgende kandidaat is dus het freewheel. Probeer iemand te laten kijken wanneer hij doortrapt, als de tandwielen achteraan bewegen, dan is het het freewheel.
Zit misschien de sluiting niet goed en gaat de ketting niet goed 'rond'?
Het vreemde is dat als de fiets op de werkstandaard staat, alles goed draait en schakelt.
Alleen als ik vervolgens een rondje ga fietsen, deze doortrapt op de cassette.
En meestal als ik kopstap of nadat ik de trappers heb stilgehouden, bij een stoplicht of vaart minderen door niet te trappen.
Natuurlijk doet de fiets het op de werkstandaard goed. :wink:

Weet je zeker dat hij doortrapt op de cassette? Ik heb ook ooit eens gehad dat hij doortrapt op een voorblad, maar dat kon ik nauwelijks onderscheiden.
Slaat hij door op alle voorbladen? Testen!
Slaat hij door op alle kransjes? Testen!
Als het het freewheel is zet hem dan eens in de laagste versnelling en ga met de rem er op fietsen (3 km/h dus) dan komt er veel kracht op het freewheel en zou het doorslaan direct te merken moeten zijn. Testen!
hoe weet je zeker dat de ketting op de cassette doortrapt. Ik heb zelf ook weleens alleen mijn ketting en cassette vervangen. Hij sloeg toen ook door, maar dat kwam door het voor tandwiel. Dit terwijl het voorblad verre van versleten was.

Overigens heb ik ook een gehad dat de ketting oversloeg terwijl ik mijn voorbladen, ketting en cassette had vervangen. Dit kwam toen omdat het ophangpunt van mijn derailleur vast zat (deze hoort te draaien). Hierdoor schakelde hij niet goed waardoor de ketting oversloeg
peter1980 schreef:hoe weet je zeker dat de ketting op de cassette doortrapt. Ik heb zelf ook weleens alleen mijn ketting en cassette vervangen. Hij sloeg toen ook door, maar dat kwam door het voor tandwiel. Dit terwijl het voorblad verre van versleten was.
Ik dacht ook onmiddellijk aan het voorblad als mogelijke oorzaak.

Renaat
Dat kan je natuurlijk testen door te kijken of hij op alle voorbladen doortrapt.
Ehm, cassette body naar zijn grootje?
Nog een mogelijkheid: heb je je nieuwe ketting hetzelfde aantal schakels meegegeven als je oude? Of laat ik het anders zeggen: heeft je nieuwe ketting de juiste lengte?
OmeGerrit schreef:Ehm, cassette body naar zijn grootje?
Daar dacht ik ook aan, als je trappers tijdens het fietsen meebewegen als je niet meer op de trappers staat is dat mogelijk de oorzaak. Vervangen van de SRAM-body doe je met een 11mm inbussleutel (niet standaard dus)
Maar dan had hij er ook al last van moeten hebben met zijn oude cassette en ketting. En daar zie ik verder niets van terug in het verhaal.
Keeswillem is nog steeds in het schuurtje aan het proberen waar het nu aan ligt....
We zijn ondertussen wel benieuwd!
De tandwieltjes onder de cassette, in de derailleurkooi, aan vervanging toe?
Eindelijk gevonden!
Het bleek het 36T voorblad te zijn van mijn triple 26-36-46.
Na 17 jaar nog nooit vervangen, dus nu maar eens doen.
Terwijl ik dit blad bijna altijd gebruik.

Nog een tip/web-shop voor goede 36T/46T bladen (110 bcd-5 gats)?
Misschien meteen maar alle bladen vervangen?
Na 17 jaar versleten? Dan heeft het blad het goed uitgehouden.

Ik adviseer om eerst te kijken welke kwaliteit en/of merk je wilt aanschaffen en dan daarop te zoeken.