Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ergon handvatten herstellen - Forum Wereldfietser

Ergon handvatten herstellen

tijdens mijn laatste fietsvakantie zijn mijn ergon handvatten (de variant met kurk) gaan inscheuren. De scheur loopt aan beiden handvatten juist op de onderste rand van het zwarte rubberen deel. Is er iemand die weet of, en hoe, je dit kan herstellen. Is er een of andere lijm die dit aankan?
Renrew1968 schreef:tijdens mijn laatste fietsvakantie zijn mijn ergon handvatten (de variant met kurk) gaan inscheuren. De scheur loopt aan beiden handvatten juist op de onderste rand van het zwarte rubberen deel. Is er iemand die weet of, en hoe, je dit kan herstellen. Is er een of andere lijm die dit aankan?
Er zal vast iets van Bisonkit bestaan die dat aankan.
Hoi,

Ik heb geen scheur in het handvat, maar wel slijtage van de kurklaag. Na ca 2000 km. Het kurklaagje was maar heel dun en nu komt er een egaal kunststof handvat tevoorschijn. Weet iemand of je dat laagje kurk weer kan herstellen?

Verder ben ik helemaal gelukkig met de handvaten, zeker in combinatie met fietshandschoenen geen centje pijn.

Voor de scheur zou ik een kit nemen. van sikaflex of zoiets, die heeft ook een bruine variant en hecht volgens mij overal op.

Hartger
Je zoekt een flexibele, goed hechtende lijm. Een lijm op polyurethaanbasis is hier geschikt voor, bijv 100% lijm van Bison of elke andere lijmboer. Is doorzichtig.
Goed schoonmaken met bijv. alcohol+wattenstaafje oid, lijm dun ertussen en daarna een uur met tape goed omwikkelen zodat de scheur wordt dichtgedrukt tijdens het uitharden. 24 uur wachten.
Je zou het ook eens kunnen voorleggen aan de verkoper. Het is nou niet zo dat die Ergon spullen heel goedkoop zijn. Zou maar zo een coulance kwestie kunnen zijn.
https://sugru.com/

Ik heb het nog niet gebruikt voor de fiets maar wel voor andere spullen thuis en het maakt tegenwoordig onderdeel uit van mijn fietsvakantiereparatiesetje.

Renaat
@ Hartger

Je zou het kurk kunnen vervangen door een passend plaatje kurk te maken van bv. een kurken onderzettertje, een placemat of een vloertegel en dat erin lijmen met een daarvoor geschikte lijm.
Wel waardeloos overigens van Ergon dat ze er een zo dun stukje kurk in hebben gemaakt...
(iets bezijden het topic)
tot twee jaar geleden gebruikte ik de ergon handvaten gevormd naar handpalm. Na enige tijd begonnen ze te "slijmen" . Nu heb ik een alternatief maar zou wel weer ergon willen monteren.
Men verzekerde mij dat de samenstelling nu anders was. Iemand "slijmervaring"?
Robw
Ik heb Ergon handvatten. Geen kurk. Ook geen geslijm, zitten drie jaar op mijn fiets.
tot twee jaar geleden gebruikte ik de ergon handvaten gevormd naar handpalm. Na enige tijd begonnen ze te "slijmen" . Nu heb ik een alternatief maar zou wel weer ergon willen monteren.
Men verzekerde mij dat de samenstelling nu anders was. Iemand "slijmervaring"?
Robw
bij mij precies het zelfde
nu andere handvaten er op
vind het tegenvallen van de dure ergon handvaten
Hier ook een setje Ergons, geen kurk maar ook geen geslijm. En dat terwijl ik behoorlijk kan zweten uit mijn handjes :ooms: Zitter er nu 11.000km op.
Geen geslijm, maar ze zijn wel glad geworden.
Dit ontdekte ik overigens pas toen ik op een nieuwe testfiets fietste.
Doet aan de werking geen afbreuk, deze gladheid.
Ik heb vanwege de problemen met plakkende Ergons (zelf meegemaakt) en de dunne kurklaag(naar horen zeggen) gekozen voor de (dure!) Bioleren Ergons.

Erg fijne hanvatten, 4000km mee gedaan en ze houden het vooralsnog goed. Als ze het twee jaar uithouden (20k km) ben ik tevreden. Ik hoop uiteraard op langer, maar het stuurlint van mijn racefiets vervang ik ook na een jaartje (compleet goor en af), dus ik ben wat dat betreft misschien ietwat te vergevingsgezind.
Over Ergon en het verval ervan, misschien is dit draadje nog even te lezen:

http://wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic ... on#p190615

Ik herken het zelf niet, misschien een nieuwe batch, of omdat ik altijd met handschoenen rij?
Fiets nu 4,5 jaar en ruim 20.000 km met de Ergon GC1. Ze zijn wat gladder geworden, maar verkeren nog in prima staat. Op de korte en middellange afstanden zonder handschoenen. Prima handvatten. Leer of kurken bekleding vind ik niets.

Piet.
snowfreakyvon schreef:Over Ergon en het verval ervan, misschien is dit draadje nog even te lezen:

http://wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic ... on#p190615

Ik herken het zelf niet, misschien een nieuwe batch, of omdat ik altijd met handschoenen rij?
In het draadje hierboven schrijft Eric Schuijt in 2013 dat 2 jaar geleden , dus vanaf of in 2011, de samenstelling van de handvatten veranderd is. Mijn laatste handvatten waren van 2012 en slijmden toen ook nog.
Robw
alime schreef:
In het draadje hierboven schrijft Eric Schuijt in 2013 dat 2 jaar geleden , dus vanaf of in 2011, de samenstelling van de handvatten veranderd is. Mijn laatste handvatten waren van 2012 en slijmden toen ook nog.
Robw

Mijn handvatten uit 2013 doen dat ook
Zachte leren handvatten vind ik niet ideaal, en de ergons zijn prima maar worden inderdaad glad en plakkerig. Ik heb dus maar een stukje leer op maat gemaakt en over de ergon handvatten geplakt met bizon-tix. De randen aan elkaar geregen. Ik ben er erg tevreden mee.
groetjes ben
Afbeelding
Heb nu 10000 km gereden met de Ergon GP5's en zijn nog in perfecte conditie.