Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Derailleur koga randoneur - Forum Wereldfietser

Derailleur koga randoneur

Halverwege Normandie, is door eigen ' domme ' fout mijn derailleur in mijn achterwiel terecht gekomen.
Gelukkig reed ik stapvoets. Doch, derailleur diende vervangen te worden.
Bleek ook nog een spaak stuk te zijn, en , misschien nog het ergste van het hele verhaal, de kader, waar de deraileur wordt bevestigd was verbogen. Dit was dan ook de oorzaak dat de derailleur in mijn achterwiel terecht kwam bij het schakelen.
Frankrijk in niet Nederland, en na lang zoeken een fietsenmaker gevonden in Le Havre. Op eigen risico werd het kader ( bevestigings oog voor achterwiel en derailleur) terug gezet. Daar ik niet het risico heb willen nemen om er een shimano xt derailleur op te zetten, heb ik gekozen voor een vervanging van shomano ( 32€). Ik denk altera.
Na een 100km gefietst te hebben met pak en zak met deze herstelling moet ik zeggen dat deze echt geloond heeft. Maar ik heb toch enkele vragen.
Enerzijds doet het goedkoop shimano derailleurtje puik zn werk, en ik denk nu, waarom een dure derailleur ( shimano xt) terug plaatsen. Ook al is dit origineel.

Anderzijds, hoe betrouwbaar is nu dit bevestigingsoog waar het achterwiel inzit en de derailleur wordt op bevestigd, na het verplooien en terug zetten....
Kan dit stuk vervangen worden. Of maak ik me onterecht zorgen.

Graag jullie ervaring of mening
Alvast dank voor jullie reactie.
beste danielhens,
kun je alsjeblieft een paar een foto's plaatsen van je derailleur van opzij en recht van achteren. dan kunnen we zien hoe het er (nu) uitziet?
het maakt ook uit van welk materiaal je frame of je derailleuroog (even google-en) gemaakt is. als 'ie van aluminium is, dan word ik wantrouwend want alu breekt al snel na wat heen en weer buigen. staal kan daar over het algemeen binnen bepaalde grenzen beter tegen.
tegenwoordig is het derailleuroog in bepaalde frames een soort los inzetstuk in de pad (of is het pat ?) en te vervangen (even zoeken op marktplaats je ziet wat ik bedoel), bijvoorbeeld: http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=11&t=43364
en
http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... C_KWX4eCCQ

plaats alsjeblieft enkele foto's en dan is het beter te beoordelen.

een goed functionerende derailleur zou ik pas vervangen als dat nodig is of kort voor een volgende reis.
groet! hoogframe
Voor zover ik weet zijn Koga Randonneurs nog nooit van iets anders dan staal gemaakt, dat kun je normaal gesproken goed herstellen. Ook bij mijn Randonneur is het derailleuroog een keer verbogen op reis, dit is terug gebogen en ik heb er geen problemen meer mee gehad. Als je zonder problemen alle versnellingen kunt schakelen, dan staat het oog nu waarschijnlijk goed recht.

Over 'originele' onderdelen hoef je je geen zorgen te maken. Alle derailleurs doen ongeveer hetzelfde, en als je fiets al wat ouder is dan is een nieuwe XT toch anders dan de oude XT die erop zat. Dat wil niet zeggen dat een XT geen voordelen heeft ten opzichte van een Altera - wellicht schakelt ie nog iets soepeler of gaat ie wat langer mee. Maar bij normaal gebruik zal de derailleur die er nu op zit prima z'n werk blijven doen, lijkt me.
Alles is natuurlijk erg afhankelijk van waar precies en hoe ernstig de verbuiging was.
Met veel geluk zul je er verder nooit meer iets van merken.
Met wat pech moet er een nieuw patje (het vlakke stuk) in en heb je een flinke kostenpost die wedijvert met de restwaarde van menig frame.
Met veel pech waren ook de buizen te erg verbogen en is er van wedijveren niet zoveel sprake meer.
Met nog meer pech krijg je straks problemen onderweg.

Foto's kunnen wellicht meer licht hierop werpen.
urje schreef:Voor zover ik weet zijn Koga Randonneurs nog nooit van iets anders dan staal gemaakt, ...
Nou, dat lijkt mij toch echt niet waar :wink:

GlobeTraveller
Ultieme reisfiets. Super oversized en dubbel geovaliseerd aluminium frame voor extra stabiliteit.
Michael W schreef:
urje schreef:Randonneur
GlobeTraveller
De Randonneur is bij Koga een specifiek model: http://www.koga.com/nl/trekking/collectie
Ave Gone schreef:
Michael W schreef:
urje schreef:Randonneur
GlobeTraveller
De Randonneur is bij Koga een specifiek model: http://www.koga.com/nl/trekking/collectie
Dat is pas sinds kort, randonneurs maken ze al heel erg lang. 8)
Michael W schreef:Dat is pas sinds kort, randonneurs maken ze al heel erg lang. 8)
Jij bent misschien geoloog? Dan is sinds 1985 inderdaad nog maar heel kort.
http://www.koga.com/files/6/0/4/Koga_Brochure_1985.pdf (p. 21 van 36)

Overgens staat in de catalogus van 1991 een Randonneur Alloy. Aluminuminium dus. :D
danielhens schreef: Bleek ook nog een spaak stuk te zijn, en , misschien nog het ergste van het hele verhaal, de kader, waar de deraileur wordt bevestigd was verbogen. Dit was dan ook de oorzaak dat de derailleur in mijn achterwiel terecht kwam bij het schakelen.
Ter overdenking: het kromme ophangpunt is vrijwel zeker niet de oorzaak, maar eerder het gevolg van het vastlopen van het derailleur. Bedenk hoeveel kracht ervoor nodig was om het oog weer recht te krijgen. Het raakt niet vanzelf krom. Het oorspronkelijke probleem, dat maakte dat je derailleur in het wiel kwam, zat waarschijnlijk ergens anders: in het oude derailleur, de afstelling, in de ketting, etc.

Ter beantwoording van je vragen sluit ik me overigens helemaal bij de reactie van urje aan.
Jeuu schreef:Bedenk hoeveel kracht ervoor nodig was om het oog weer recht te krijgen.
Ik heb wel eens een stalen derailleuroog recht gezet. De benodigde kracht was heel wat minder dan ik verwacht had.
De volgorde fiets vallen, stoten, plat leggen met gewicht erop (vliegtuig) of klem laten zitten (bus) en dan de derailleur in de spaken jagen komt heus wel voor.

Het gebeurt bijvoorbeeld het op het moment dat men bergop naar het grootste kransje schakelt en door een iets verbogen oog de ketting in het wiel loopt en vervolgens de derailleur meetrekt.
Het kan inderdaad ook gebeuren als men de hoogste uitslag van de derailleur voor het eerst heeft afgesteld en men vergeten heeft dit even op straat te testen. Dat is duur leergeld.
Blijkbaar heb ik alle commentaren gemist.
Had alleszins niet gemerkt dat er zoveel zijn.
Waarvoor dank.
Er is 1 foto maar veel zie je er niet op. Hilde, mijn schoon madame, heeft deze 'snel-snel' genomen met haar gsm op het ogenblik dat ik in panne stond. Geen mooi zij of achterzicht waarop je 'iets' kan beoordelen.
Heb vandaag nogmaals een mooie rit gemaakt en moet eerlijk toegeven dat hij lekker schakelt. Ik heb zelfs de indruk dat hij 'zachter' schakelt.

Het is idd een stalen frame en ik geloof dat een goede fietsmonteur, mochten er zich nog problemen voordoen, dit moet kunnen herstellen.
Ben vandaag even gaan kijken op de site van Koga naar de kostprijs van een nieuwe randonneur... en moet wel toegeven dat het even slikken was. Maar wat fietsprijzen betreft ben ik waarschijnlijk van een andere planeet. Ik kan niet begrijpen dat een dergelijk zwak punt het einde van een frame betekend ( in het ergste geval).

Ik heb er een goed gevoel bij en vermoed dat ik er geen problemen mee zal ondervinden. Wel weet ik dat ik mijn stalen ros nog beter moet koesteren.
Dank voor alle reacties.
Danny