Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Surly LHT met Bolle Bandjes - Forum Wereldfietser

Surly LHT met Bolle Bandjes

Ik liep al langer met het idee rond om dikkere banden op mijn LHT te monteren ter vervanging van de Marathon Racer (26x1.75). Toen kwam ik nauwelijks gebruikte Big Apple Plus banden tegen (26x2.15).

Voor de behandeling:
AfbeeldingIMG_2986 by Joost Brugman, on Flickr

Na de behandeling:
AfbeeldingIMG_2988 by Joost Brugman, on Flickr
Op deze foto maar even over het hoofd zien dat de voorband er verkeerd om op ligt :oops:
Is inmiddels verholpen.

Ik heb nog maar een klein rondje gereden maar mijn eerste indruk is erg positief. Het gaat helaas wel ten koste van mijn spatborden. Ik sluit niet uit dat dat uiteindelijk toch niet prettig blijkt te zijn. Als iemand tips heeft om water en modder weg te houden van rug ed, hoor ik het graag.

Verder ga ik eerst maar eens een langere rit maken om te kijken of het echt goed bevalt.
let op of je tijdens het trappen niet tegen het voorwiel komt...rechtuit is niet erg...maar wel lullig als je draait op de weg....
Meteen gekeken. Gaat goed. Ook met middenvoet op trappers. :)
Of het gaat passen met zulke brede banden weet ik niet maar mogelijk kun je op basis van dit http://www.sintchristophorus.nl/qbicle- ... patbordje/zelf iets maken. Anders is er uit de ligfietswereld nog de dropstopper http://www.ligfiets.net/homebuild/360/d ... icane.html.
Bij voorwiel zat ik zelf te denken aan mudguard aan onderste framebuis. Achter wil ik wel iets aan achterkant, bv bevestigt aan drager om opspattend water tegen te houden. En iets aan de voorzijde van achterwiel om pompje en voorderailleur enigszins te beschermen.
Bij de kwantum:
https://www.kwantum.nl/s/gordijnen-raam ... cm-0493030
Spuitbus zwarte verf, tieraps, schaar en je krijgt dit.
https://goo.gl/photos/6sFrWzrQm4QPyWgZ6
Het zal niet erg ruim vallen, maar in principe zouden 65mm brede Bluemels moeten passen?
Bij Bluemels of iets dergelijks ben ik bang dat de ruimte zo beperkt is dat elk beetje modder in de weg gaat zitten.

misschien dat toch de lamellen.

Bedankt.
Als het goedkoop moet: ik heb jarenlang met een in de lengte doorgeknipte petfles onder de onderbuis gereden omdat ik geen voorspatbord op m'n stationsfiets had. Kosten: halve meter ductape en 1x statiegeld. Wacht, ik heb zelfs nog een fotootje. Als ik het me goed herinner was het voorwiel gesneuveld door een aanrijding, en kon ik alleen een maatje groter vinden dan het originele wiel. Wat was ik ook een hacker... Het spatbord hield me prima schoon en droog, je moet alleen even aanleren dat je rechtdoor blijft rijden door de plassen.
Crea, maar hoeft niet gratis. Een dergelijke mudguard moet alleen wel passen boven mijn Trangia-brandstoffles onder de buis.
Aan de voorkant lijkt er plaats genoeg voor spatborden. Achteraan kan ik zo niet beoordelen, maar een klemspatbord om de zadelpen voorkomt de ergste rommel, maar met bagage wordt het lastig.
smallere maten, zelfde probleem.

Ik heb voor een gewoon spatbord lopen, maar tot het balhoofd ipv eronderdoor. Waarvoor heb je tenslotte het voorste stukje spatbord nodig? Dit bevalt uitstekend.

Achter paste het spatbord gewoon, behalve natuurlijk onder. Daar heb ik eea bijgezaagd zodat het netjes aansluit en goed bevestigd kan.
Govert Pellikaan schreef:smallere maten, zelfde probleem.

Ik heb voor een gewoon spatbord lopen, maar tot het balhoofd ipv eronderdoor. Waarvoor heb je tenslotte het voorste stukje spatbord nodig? Dit bevalt uitstekend.
Omdat anders het water naar boven wordt gegooid. Bij flinke snelheid (natte afdaling bijvoorbeeld) krijg je dan precies alles in je gezicht.
Ik rijd zelf overigens meestal zonder spatborden, soms met zo'n kleine mudguard aan de onderbuis.
Inmiddels wat mee gefietst. Nog zonder spatborden oid want daar ben ik nog niet uit. De dikke Big Apples rijden heel fijn als je op snelheid bent. Ik vindt ze wat minder bij opstarten en tempowisselingen. Ik heb ze nu een maatje kleiner besteld: 2.0. Maar eens kijken hoe dat bevalt en of mij spatborden dan wel passen. De 2.5 bewaar ik voor het geval mijn wilde plannen (lees: IJsland) doorgaan.