Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat is er zo speciaal aan een Rohloff versnellingsnaaf? - Forum Wereldfietser

Wat is er zo speciaal aan een Rohloff versnellingsnaaf?

Hoi,

Kan iemand mij vertellen wat er zo speciaal is aan een Rohloff naaf? Is dat iets exclusiefs ofzo? Het zit op de duurste fietsen en als ik rondkijk krijg ik bij veel aanbieders het idee van: 'dit zijn al onze fietsen, maar wacht we hebben ook nog een heel speciaal model'. En daar zit dan vaak een Rohloff versnellingsnaaf op.

Of zie ik dit verkeerd?

Gelden de nadelen van andere versnellingsnaven niet voor Rohloff? (versnellingen die ongunstig uitpakken tov derraillieur)?

Alvast bedankt,

Jos
hoi,

Ik heb er zelf geen en ben geen expert, maar wat ik van andere mensen hier op het forum lees, is het zeker een "buitencategorie" in de versnellingsnaven. Inderdaad is het bereik van de versnellingen vergelijkbaar met een 27-tandwiels cassette. Aangezien je bij zo'n cassette ook slechts ongeveer 14 versnellingen gebruikt, heb je niet minder versnellingen, en ook heb je ongeveer hetzelfde bereik. Tot zo ver hetzelfde als derailleurs dus. Verder heb je er dus nagenoeg geen onderhoud aan, buiten het na een paar honder kilometer even opnieuw laten stellen door de juiste fietsenmaker. En daarna duizenden kilometers lang lekker trappen zonder schroefjes voor het afstellen, zonder doortrappen, zonder kettingen die in spaken terecht kunnen komen door een verkeerde afstelling van de derailleur. Zonder het met moeite bij de grote tandwielen erbij kunnen bij het schoonmaken van de cassette. En als je dan toch wat moet vervangen, dan is het gewoon twee tandwielen en een ketting ipv een hele cassette en kettingwieltjes en een ketting.

Dus als je op de hele lange duur goedkoper uit wilt zijn, weinig tijd aan onderhoud wilt besteden, en een dikke portemonnee voor de aanschaf hebt, dan is het zeker wat.

mvg,
Robertjan

Hier is al veel over geschreven op deze site. Het korte antwoord is dat de nadelen van andere naven niet of nauwelijks voor een Rohloff naaf gelden, maar de voordelen wel. De naaf is aanvankelijk ontworpen voor ruw mtb gebruik, maar lijkt nu vooral gebruikt te worden in wereldfietsen. Hij is super betrouwbaar, en schakelt makkelijk. Helaas hangt er inderdaad een prijskaartje aan. Zie www.sjscycles.com, de site van Thorn, Engeland's bekendste bouwer van wereldfietsen, voor veel informatie.
Wim

VRAAG: Als Rohloff naven zo fantastisch zijn (wat ik opmaak uit de reviews), waarom maakt niemand (Shimano) dan ook naven zoals zij dat doen? Zaag er een open en maak maar na. Of de nette manier: waarom is dat bedrijf nog niet overgenomen door Shimano?

ik weet niet of je hier al gekeken hebt?

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 995bab1639

VRAAG: Als Rohloff naven zo fantastisch zijn (wat ik opmaak uit de reviews), waarom maakt niemand (Shimano) dan ook naven zoals zij dat doen?
Misschien omdat het niet zo simpel is. Bovendien is zo'n naaf toch wel erg prijzig, daarom denk ik dat het grote publiek niet op die naaf van Shimano zit te wachten.
En daarna duizenden kilometers lang lekker trappen zonder schroefjes voor het afstellen, zonder doortrappen, zonder kettingen die in spaken terecht kunnen komen door een verkeerde afstelling van de derailleur.
Overdrijven is ook een vak hé? Ik rij toch al een aantal kilometertjes met derailleurs rond, maar nog nooit heb ik last gehad van een derailleur die in de spaken kwam, doortrappen of beroerd schakelen. Af en toe een beetje onderhoud doet wonderen. En afstellen van derailleurs is ook uitermate simpel, als je weet hoe dat moet. En ja, dat onderhoud is meer werk dan bij de Rohloff. Maar ook die is niet onderhoudsvrij.
Zo is de ketting nog steeds onbeschermd en zal dus relatief vaak gesmeerd moeten worden, al is het minder vaak dan bij een derailleur systeem. Ook slijt die ketting nog steeds, en het tandwieltje daarmee ook. Tuurlijk, wel minder en daarom ook goedkoper onderhoud, maar dat mag ook wel voor die aanschafprijs.
Verder hebben derailleurs nog altijd een beter rendement, mits schoon.

Dus, zo'n naaf blijft duur en voor de gemiddelde fietser is het gewoon die prijs niet waard. De gemiddelde fiets kost 'maar' Eur 700,- (waarschijnlijk zelfs minder). Daar heb je net een Rohloff voor, moet je de fiets er nog bij kopen. Bovendien zijn de voordelen voor de gemiddelde fietser ook niet erg groot. Die fietsen ook geen duizenden kilometers. En voor een stadsbarrel zijn 7 versnellingen ook meer dan genoeg. Bovendien zit daar een kettingkastje bij, zodat de ketting bijna geen aandacht behoeft, nog minder als bij de Rohloff.
De markt is gewoon te klein voor Shimano.
Voor een echte wereldfietser is de Rohloff natuurlijk wel geschikt. Scheelt je onderhoud en het rendement is dan niet zo heel boeiend. Maar voor bijna alle andere fietsers is het gewoon te duur, net zoals bijvoorbeeld een ligfiets dat is.
Voor een echte wereldfietser is de Rohloff natuurlijk wel geschikt. Scheelt je onderhoud en het rendement is dan niet zo heel boeiend.
JUIST NIET!!! De "echte" wereldfietser wil het juist zo simpel mogelijk. Standaard afmontage die overal ter wereld verkrijgbaar is in de kleine dorpjes. Het zou een beetje lullig zijn dat je double butted spaken nou net niet in die lengte aanwezig zijn (want de naaf is dikker, dus heb je kortere spaken nodig die ze dus niet kennen in Verweggistan!).
En rendementsverlies met de Rohloff? Volgens mij is juist al aangetoond in een praktijkonderzoek (weet me te herinneren dat er iemand op dit forum er wat over gezegd heeft) dat het rendementsverlies vergeleken met een PERFECTE (lees: gloednieuwe en nog schone) ketting 2% is, terwijl er (mogelijk, niet aangetoond en nu net door mijzelf bedacht) misschien juist wel een vóórdeel is voor de naaf t.o.v. een "normale" ketting (die dus al een weekje niet meer gesmeerd is en dus 250km over de zandpaden gecrosst heeft).

Overigens heb ik nooit gezegd dat afstellen met een derailleur niet hoeft. Alleen met de Rohloff hoeft het dus in ieder geval níét, en dát is nu net waarvoor die Rohloff zo handig is. Het is dus een verkorte samenvatting van nadelen van de derailleurversnellingen t.o.v. de Rohloff. En een ketting in de spaken (géén derailleur) is wel degelijk dus voorgekomen bij forumleden op een nieuwe fiets...

mvg,
Robertjan

Waarom kopen veel wereldfietsers dan een Rohloff?
Juist omdat ie minder onderhoud behoeft dan een derailleur. En spaken kan je zelf in de zadelbuis meenemen. Maar sommige wereldfietsers zijn inderdaad van mening dat een simpele niet geïndexeerde derailleuraandrijving beter is, want eenvoudiger te repareren. Het is maar waar je voor gaat.

Geen rendementsverlies?
Ik zie bij geen enkele race (over asfalt) een fiets met een Rohloff meedoen. Ook niet bij ligfietsen, waar dat wel gewoon zou mogen. Rendementsverlies is er dus wel. Alle records staan voorlopig ook nog op naam van fietsen zonder versnellingen, of fietsen met derailleurs.
Bovendien heb je met een Rohloff ook een open ketting. Dus als er verlies optreed door een vuile ketting, dan gebeurd dat bij een Rohloff ook, zij het in mindere mate.
Een Rohloff is alleen in het voordeel wanneer je een race door de modder organiseert. Maar daar was ie dan ook voor ontworpen.

Een Rohloff nooit afstellen?
Ook dat is niet waar, want ook dat apparaat wordt met kabels bedient. Ook die kabels slijten en rekken, waardoor de afstelling op den duur verloopt, net zoals bij een derailleur, al zal een derailleur weer meer aandacht nodig hebben.

Ketting in de spaken met een nieuwe fiets?
Dan zou ik die fietsenmaker ook geen Rohloff willen laten leveren, want ook die zal die dan wel weten te verknallen.
Dus als je op de hele lange duur goedkoper uit wilt zijn, weinig tijd aan onderhoud wilt besteden, en een dikke portemonnee voor de aanschaf hebt, dan is het zeker wat.
Daar zijn we het toch wel over eens. Maar dat een Rohloff zo perfect is en derailleurs zo slecht? Je zou bijna denken dat je voor Rohloff werkt! :lol:

Van de website van Rohloff
The engagement of the gears is controlled within the hub itself and so it runs adjustment and maintenance free.
oftwel , de index zit in de naaf en de kabel afstelling komt niet zo nauw. Het is dus niet zo'n gekloot als vroeger net als bij mijn penta sport 5 speed waar er een kabeltje links en eentje rechts afgesteld moet worden (van een batavus locarno)

hoop dat ik op de juiste wijze en op de juiste plek reageer (computerleek!):
hoe is het mogelijk dat ik een nieuwe Multicycle(model 2004) incl. Rohloff 14 te koop zie staan in een winkel voor 1.200? (en wat betekent de term V-brakes eigenlijk, zie onderstaande advertentie?
Versnellingen: 14 versnelling(en), Rohloff versnellingsnaaf Type velg: Aluminium Verlichting: Multicycle EK-Light Type rem: Magura V-brakes met hydraulische schijfremmen.

Hoi,

> hoe is het mogelijk dat ik een nieuwe Multicycle(model 2004)
> incl. Rohloff 14 te koop zie staan in een winkel voor 1.200?
Dat betekent dat ongeveer de helft van het geld in de naaf zit.

> (en wat betekent de term V-brakes eigenlijk,

Dat zijn deze dingen: http://images.google.nl/images?q=%22v-b ... gle+zoeken
Groeten,
Leon

mikefiets schreef:Magura V-brakes met hydraulische schijfremmen.
Tja, dat is dan toch een enigszins zonderlinge combinatie, niet?

Magura V-brakes met hydraulische schijfremmen.
Ach, dan rem je in elk geval heel erg goed.... :roll:

Even niet zo geheimzinnig doen. V Brakes zijn een soort velgremmen met kabelbediening. Ze werken goed, en zijn niet al te duur. Nadeel is dat ze niet goed te combineren zijn met raceremgrepen (al zijn er oplossingen). Het andere nadeel is dat de bediening via kabels niet zo precies en direct is, vooral achter (daar is de kabel langer, en rekt dus meer). Daarom is er ook hydraulische bediening, en de belangrijkste fabrikant daarvan is bij velgremmen Magura.
Je kunt ook net als bij een auto schijfremmen gebruiken. Dat heeft voor mountainbikes in ruw terrein grote voordelen (je velgen slijten niet zo, en de remkracht is heel groot), maar voor een vakantiefiets is het wat kwetsbaar. Ook schijfremmen kun je met kabels bedienen, of hydraulisch. Magura is ook een toonaangevende leverancier van hydraulische schijfremen. V brakes maakt Magura overigens niet.
Zie ook http://sheldonbrown.com/brakes/index.html
Wim

Waarom worden V-brakes als veilig aangemerkt? (je ziet b.v. in advertenties de tekst: "met veilige V-brakes remmen").

Wat is hier beter aan dan aan die center catilever remmen (waarbij dus een staaldraadje loopt van de ene rem naar de andere rem, waarbij de remkabel boven de band aan deze kabel zit verbonden?

Tja, veilig ten opzichte van wat? Als dat er niet bij staat is dat een moeilijk te verifi?ren bewering. "Nu met veilige pindakaas!" Feit is dat het afstellen van cantilevers algemeen als een vervelend werkje wordt beschouwd (ook door mij) doordat de arm korter is dan bij V-brakes, waardoor de remblokken niet recht afslijten. In dit verband zijn hydraulieke remmen plezieriger. Maar de XTR-groep van shimano (de microsoft van de fietswereld) bewerkstelligde door een paralellogramconstructie ook een beweging van het remblokje die loodrecht op de velg stond/staat. Maar of ik me veiliger voel op een fiets met v-brakes dan een met cantilevers? Moeilijk te zeggen.

watje22 schreef: Maar de XTR-groep van shimano (de microsoft van de fietswereld)
Je bedoeld natuurlijk de Apple van deze wereld? :D

Nee, dat bedoel ik niet? Net als bij de producten van Microsoft is niemand echt tevreden over de vernieuwingen die Shimano doorvoert, maar een redelijk alternatief is er niet echt. Alles moet voortdurend anders, maar dit is lang niet altijd beter. Er worden te veel veel fietsen verkocht aan mensen die er geen weinig kijk op hebben en voor wie 3x10 versnellingen veel beter klinkt dan 3x7.

josr schreef:Waarom worden V-brakes als veilig aangemerkt? (je ziet b.v. in advertenties de tekst: "met veilige V-brakes remmen").
Hoi josr,
Dit soort advertenties moet je niet zo letterlijk interpreteren. V-brakes zijn op zich niets bijzonders, maar het feit dat er een rem op de fiets zit maakt hem natuurlijk wel veilig. Marketingprietpraat.
Leon

Leon schreef:
josr schreef:Waarom worden V-brakes als veilig aangemerkt? (je ziet b.v. in advertenties de tekst: "met veilige V-brakes remmen").
Hoi josr,
Dit soort advertenties moet je niet zo letterlijk interpreteren. V-brakes zijn op zich niets bijzonders, maar het feit dat er een rem op de fiets zit maakt hem natuurlijk wel veilig. Marketingprietpraat.
Leon
Ik zou zelfs stellen dat ze voor de beginnende gebruiker minder veilig zijn.
Zonder -en zelfs met powermodulator gaan er veel overkop door de enorme remkracht van deze V-brakes.