Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Noodreparatie kapotte buiten-versnellingskabel-voor - Forum Wereldfietser

Noodreparatie kapotte buiten-versnellingskabel-voor

Momenteel zit ik in Polen. Tijdens een tocht is de buitenkabel gebroken, waardoor ik met de voorste tandwielen niet meer kan schakelen. Ik heb derailleurversnellingen, 3 tandwielen voor, 8 achter. De ketting zit nu op de kleinste voor en dat fietst veel te licht om goed vooruit te komen.

Waar ik zit is alles dicht. Ik kan niets krijgen. Ik wil een noodreparatie doen: De boel zo instellen dat de ketting altijd op het middelste tandwiel voor zit. Dan kan ik nog wel fietsen. Overmorgen ga ik al naar huis dus dat zal geen groot probleem zijn.

Maar hoe ga ik dit aanpakken zonder de boel om zeep te helpen? Wat is de beste manier om de ketting altijd op het middelste tandwiel te houden?
De binnenkabel aantrekken zodat de ketting op het middelste blad zit en dan die kabel ergens aan vast maken/knopen.
Het enige wat ik zo snel kan bedenken is om met de stelschroefjes die bepalen wat de min en max stand van de kooi is wat te spelen. Andere mogelijkheid is de voorderailleur er helemaal af te halen, als je een derailleur hebt met een schroefje links onder in de kooi hoef je de ketting niet los te halen.
Anders kijken bij een garage of benzinepomp of ze daar misschien een buitenkabel van een moter hebben, mijn ervaring is dat hoe moderner de samenleving, hoe minder oplossingsgericht het denken is. (In Polen zit je nu dus nog goed).
Terwijl je de derailleur tegen de veer in op het midden houdt, draai je het L-schroefje in tot die stand. Vervolgens draai je crank rond en de ketting komt op het middenblad.
Ik zou de voorste kooi verwijderen en meenemen in de bagage.
De ketting kan dan naargelang de situatie op een blad naar keuze gelegd worden.
den boete schreef:Ik zou de voorste kooi verwijderen en meenemen in de bagage.
De ketting kan dan naargelang de situatie op een blad naar keuze gelegd worden.
Kan het zo simpel? Ik dacht dat die kooi ook bedoeld is om de ketting op het tandwiel te houden.
Als je door een kuil rijdt, kan de ketting er dan wel afwippen. Ik zou het met het stelschroefje proberen. Als dat niet lukt, druk je de derailleurkooi naar buiten, tot boven het middelste blad, en steek je een tak met de juiste dikte tussen kooi en frame.
De veer in de achter derailleur houd de ketting op spanning om dat te voorkomen.
SvMp schreef:Kan het zo simpel? Ik dacht dat die kooi ook bedoeld is om de ketting op het tandwiel te houden.
Daar dient de kooi nauwelijks voor. Is momenteel ook niet zo belangrijk. Ik dacht net als Pedalero aan een blokje hout of zo, of net wat je allemaal bij je hebt. Zelfs een stapel muntjes zou misschien wel kunnen als het lekker strak blijft zitten.
Ik vermoed dat de stelschroef niet ver genoeg gaat. De derailleur verwijderen gaat niet zo heel gemakkelijk en er weer terug op zetten geeft weer afstelperikelen.

Een buitenremkabel van een motor wordt niet handig want zo'n kabel is veel dikker. Dat gaat allemaal draaien op de verbindingen.

Maar hoe kan je BUITENkabel breken? Bedoel je de binnenkabel? Dat maakt de reparatiebehoefte niet minder overigens.
Bedankt voor alle reacties!

Ik heb met wat aan elkaar geplakte munten de kooi zo gepositioneerd dat de ketting op het middelste tandwiel zit. Vreemd genoeg lukte mij dat gisteren, toen het gebeurde, niet. Vandaar ook dit topic. Maar nu ging het heel eenvoudig.

Hoe die buitenste kabel kapot kan? Goede vraag. De kabel is gebroken bij de shifter, het metalen busje is gepot en door het omhulsel van de buitenkabel komen staaldraden. De binnenkabel lijkt echter ongedeerd.
SvMp schreef:Hoe die buitenste kabel kapot kan? Goede vraag. De kabel is gebroken bij de shifter, het metalen busje is gepot en door het omhulsel van de buitenkabel komen staaldraden. De binnenkabel lijkt echter ongedeerd.
Aha, de buitenkabel is 'geexplodeerd'. Dit kan, doordat op de buitenkabel een drukspanning staat, tegenovergesteld aan de spanning op de binnekabel. Juist de spanning van voorderailleurs is soms fors. Als er dan corrosie ontstaat dan kan dit gebeuren. Je kunt misschien ook nog wel de buitenkabel 5 à 10 com inkorten, al naar gelang je over hebt bij het stuur. Officieel heb je daar een speciale tang voor nodig, maar met een fikse en niet al te botten kniptang kan het ook. Daarna moet je wat tegenkrijpen om het platgeknepen gaatje weer rond te maken zodat de binnenkabel er weer doorheen wil.
Je kunt het nu wel proberen, want de kabel hangt er nu toch voor spek en bonen bij.
Zonder metalen busje gaat ook wel, voorlopig.
Je kan proberen om de buitenkabel een stukje in te korten, maar wil je dat bij die SIS kabels netjes doen heb je eigenlijk wel een knabelknippert nodig. Die heb je vast niet in de tas, maar een racefietshandelaar heeft hem zeker hangen. Je maakt het jezelf gemakkelijk door daarna een nieuwe binnenkabel te monteren, die heeft die racefietshandelaar ook zeker liggen, of wellicht heb je die zelf in de tas, maar de oude gebruiken kan ook.
Aha, het heet een kabelknippert :D
SvMp schreef:Bedankt voor alle reacties!
De kabel is gebroken bij de shifter, het metalen busje is gepot en door het omhulsel van de buitenkabel komen staaldraden. De binnenkabel lijkt echter ongedeerd.
Zoals ik het lees heb ik een keer hetzelfde gehad. Buitenkabel niet helemaal door, maar niet meer stevig genoeg om de trekkracht van de binnenkabel op te vangen. Ik heb toen een paar tie wraps om de buitenkabel gedaan om hem zijn stevigheid terug te geven. De binnenkabel fungeerde daarbij in wezen als spalk. Ik kon toen weer gewoon schakelen met de voorderailleur. In eerste instantie dacht ik toen ook aan inkorten, maar zonder geschikt gereedschap is het een taai ding, zo'n buitenkabel.

Maar mooi dat het met de muntjes ook is gelukt!