Additionally, paste this code immediately after the opening tag: vraagje mbt stuurbevestiging ortlieb icm verstelbare santos/ - Forum Wereldfietser

vraagje mbt stuurbevestiging ortlieb icm verstelbare santos/

Beste forumleden,

Ik heb een vraag over de montage van de ortlieb stuurtas classic icm santos verstelbare stuurpen en het santos stuur M10.

Mijn verstelbare santos-stuurpen (voorbouw) staat nagenoeg horizontaal, dus de bouten waar je het stuur mee vast zet wijzen allebei quasi naar boven (santos stuurpen van 2014 met twee bouten)
De benodigde inbussleutel past daarom ook niet tussen stuurpen en orlieb stuurtashouder.
Die stuurtashouder moet dus verwijderd worden, zodat ik het stuur kan verwijderen voor inpakken in een kartonnen doos.

Het vervelende hieraan is dat die ortlieb-kabel dan ook de prullenbak in kan, omdat je die niet nog een keer kan gebruiken om de tas vast te zetten.
Bij het vastdraaien van die kabel draai je de bout vast en plet je daarmee ook de kabel (bij mij tenminste)

Vraag is of er een systeem voorhanden is, bij voorkeur zonder kabels, waarmee je de stuurtashouder aan het stuur kan vastmaken.
Ik heb al eens naar de KLCKFIX adapter gekeken, die heeft van die beugels, maar uiteindelijk ook een kabeltje.

Wel heb ik het idee dat dit kabeltje makkelijker (en goedkoper) te verwijderen/vervangen is dan het ortliebkabeltje wat iedere keer € 10 kost.
Nou is die € 10 geen probleem gelukkig, maar handig en functioneel is het niet…..

Ik weet ook niet of de KLICKFIX adapter compatibel is met de ortlieb stuurtas.

Met andere woorden: hebben jullie een suggestie om de stuurtas stevig te kunnen monteren en demonteren zonder telkens een nieuwe kabel te moeten aanschaffen?

Ik zie jullie reacties graag tegemoet.

Mvg
ronald
> santos verstelbare stuurpen
> en het santos stuur M10.
Nu kan ik wel weer gaan zoeken op internet hoe dat er precies uitziet maar ik vind het handiger als jij dit even doet. Heb je zelf een duidelijke foto?

> Mijn verstelbare santos-stuurpen (voorbouw) staat nagenoeg horizontaal,
> dus de bouten waar je het stuur mee vast zet wijzen allebei quasi naar boven
>(santos stuurpen van 2014 met twee bouten)
Nu snap ik het helemaal niet meer. Je hebt versies, versies en versies.

> De benodigde inbussleutel past daarom ook niet tussen stuurpen
> en orlieb stuurtashouder.
Dat probleem ken ik van de clickfix. Gelukkig kun je die met enige handkracht naar boven draaien en kun je er dan wel bij.

> Die stuurtashouder moet dus verwijderd worden,
> zodat ik het stuur kan verwijderen voor inpakken in een kartonnen doos.
Waarom zou je het stuur in een doos willen stoppen?

> Het vervelende hieraan is dat die ortlieb-kabel dan ook de prullenbak in
> kan, omdat je die niet nog een keer kan gebruiken om de tas vast te zetten.
Dat hoeft dus niet.

> Ik weet ook niet of de KLICKFIX adapter compatibel is met de ortlieb stuurtas.
De Ortlieb stuurtas die ik ooit had paste direct op mijn clickfixding.
Ik denk dat hier de oplossing zit. TS wil stuur verwijderen zodat de fiets makkelijker in een kartonnen doos ingepakt kan worden. Maar ziet tegelijkertijd over het hoofd dat je in dit geval beter de hele stuurpen kunt draaien. Of je nou een ahead stuur hebt, of een "klassiekere" variant, doet er niet toe. In beide gevallen kun je van het stuur afblijven.
Travelmaster schreef:Ik denk dat hier de oplossing zit. TS wil stuur verwijderen zodat de fiets makkelijker in een kartonnen doos ingepakt kan worden. Maar ziet tegelijkertijd over het hoofd dat je in dit geval beter de hele stuurpen kunt draaien.
...of ziet niks over het hoofd, maar heeft zo'n breed (of diep, hoe je het noemen wilt) stuur dat het geheel te breed wordt voor de fietsdoos met het stuur opzij gedraaid.

Ik wilde enige tijd geleden ook mijn stuur loshalen van de stuurpen maar kan vanwege de stuurtashouder ook niet bij de boutjes, en de houder kan bij mij ook niet genoeg gedraaid. Voor mij was het probleem eenmalig, maar als ik dit vaker zou moeten doen, zou ik een inbussleuteltje inkorten - bij mij zou de sleutel net passen als hij een paar mm korter was. Ronaldbr, misschien kun je er nog bij met een inbussleutel met kogelkop? Hangt er een beetje vanaf hoezeer het niet past, dat kunnen wij zo ook niet zien uiteraard.

Carl
Dat kan natuurlijk ook ja.
Ik heb de houder van mijn Ortlieb stuurtas al zeker 4 keer verwijderd en bij het opnieuw bevestigen gebruik ik het gewoon hetzelfde kabeltje. Het kabeltje is dan inderdaad plaatselijk wat platgedrukt door het klemboutje, maar dat is toch niet erg? Een nieuw kabeltje wordt ook platgedrukt bij de eerste montage.
Wat je kan doen is een oude rem of versnellingskabel pakken (met de bijpassende buitenkant) deze op de juiste lengte maken en, of monteren, of als reserve meenemen. Een speciaal klickfix kabeltje is dus eigenlijk onzin.
hallo allemaal,

ik heb een aantal foto's ter verduidelijking geprobeerd in dit bericht te mixen (weet nog niet of dat gelukt is... zien we zo)

de reden is idd dat de fiets het vliegtuig in ging en gaat.
het stuur draaien had ik geprobeerd, maar de fiets past dan gewoon niet in een gewone fietsdoos . dat komt door de lange voorbouw 13cm met het erg brede stuur 66cm.
barends etc kunnen gedraaid/eraf, maar dat scheelt niet de wereld...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en een totaalplaatje....

Afbeelding

ik zie graag nog wat ideeën tegemoet...

groet,

ronaldbr
Ik had laatst hetzelfde probleem.
Heb de voorbouw naar beneden laten "kantelen", volgens mij kan dat ook met de stuurpen die jij hebt. Je kunt aan de onderkant van de voorbouw een inbus los draaien waardoor het kapje aan de bovenkant los komt. Voorbouw met stuur zakken dan naar beneden, dwz de voorbouw wijst dan naar beneden en komt daardoor dichter bij het frame. (Hoop dat dit zo duidelijk is)
Daarnaast, zoals eerder ook al is aangegeven, de kabel van de stuurtashouder is herbruikbaar. Je moet na installeren van de houder de kabel NIET afknippen.
Er zijn ook inbussleutels met een andere hoek dan 90 graden (Swisstools heeft sleutels met een hoek van 100 graden) ook zijn er inbussleutels met een ronde kop waardoor je onder een hoek kunt draaien (de sleutel hoeft er dan niet recht in).

-Jan
Toch, als je 13cm dwars zet en het stuur in zijn lengteas draait totdat de uitstekende delen naar binnen wijzen, dan ben je nog altijd smaller dan de meeste dozen? Daarnaast hoeft denk ik de stuurtashouder er niet af, alleen los zodanig dat je hem kan wegdraaien en je bij de inbus van de voorbouw kunt.
OmeGerrit schreef:Toch, als je [...] het stuur in zijn lengteas draait totdat de uitstekende delen naar binnen wijzen,
En welke boutjes moet je daarvoor losdraaien? ;)

Carl
precies! :D

blijft dus de vraag of er een systeem bestaat waarmee de stuurtashouder makkelijker gemonteerd en gedemonteerd kan worden dan het systeem van ortlieb zelf...

mvg
ronald
Ander idee: stuur- en stuurpen eruit en stuurpen volledig verticaal zetten? Of in ieder geval zo verstellen dat het geheel zo plat mogelijk wordt?
Ik heb zo'n zelfde stuurpen, prima ding. Je kunt toch gewoon bij de twee verzinktje bouten als je de gemonteerde stuurtashouder omhoog draait? Je ziet bji de derde foto dat je al bij de bovenste bout kunt.
(Wel opppassen: je moet de bouten van dit "dekseltje" om-en-om losmaken en aandraaien zodat de bouten beiden even ver blijven aangedraaid.)

Je hebt het stuur duidelijk nog niet smaller gemaakt. Dat gaat met een zaag, is nogmaal, kan geen kwaad, je stuur wordt er zelfs sterker van en als je geluk hebt staan er al zaagstreepjes op. Tenzij je wel heel breed geschouderd bent natuurlijk 8)
Carl schreef:En welke boutjes moet je daarvoor losdraaien? ;)
Ffkens doorlezen he:
OmeGerrit schreef:Daarnaast hoeft denk ik de stuurtashouder er niet af, alleen los zodanig dat je hem kan wegdraaien en je bij de inbus van de voorbouw kunt.
Ik heb precies hetzelfde gaande. Ook ik ga een Santos inpakken voor vliegtuigvervoer. Mijn oplossing is om de hele stuurpen er uit te halen en dit aan de zijkant van het frame te bevestigen.
Bij een eerdere poging heb ik de bevestiging van het stuur aan de stuurpen losgehaald en alleen het stuur losgehaald. Stuurpen gedraaid en dat was het. M'n stuurpen kan alleen niet lager en is daardoor nog eigenlijk een beetje té hoog, dus vandaar het geheel losmaken van de stuurpen.
Als je alleen het stuur er af haalt, moet je natuurlijk ook de bevestiging van de stuurtas losmaken.

succes!
Maurice
En dat schreef ik dus al :lol:
OmeGerrit schreef:
Carl schreef:En welke boutjes moet je daarvoor losdraaien? ;)
Ffkens doorlezen he:
OmeGerrit schreef:Daarnaast hoeft denk ik de stuurtashouder er niet af, alleen los zodanig dat je hem kan wegdraaien en je bij de inbus van de voorbouw kunt.
Ja, maar dat ging dus kennelijk niet, anders was de vraagsteller daar wel mee begonnen.

Carl
Carl schreef:
OmeGerrit schreef:
Carl schreef:En welke boutjes moet je daarvoor losdraaien? ;)
Ffkens doorlezen he:
OmeGerrit schreef:Daarnaast hoeft denk ik de stuurtashouder er niet af, alleen los zodanig dat je hem kan wegdraaien en je bij de inbus van de voorbouw kunt.
Ja, maar dat ging dus kennelijk niet, anders was de vraagsteller daar wel mee begonnen.
Nu hebben we foto's en ik snap nog steeds niet waarom dit niet zou kunnen.
Barend losdraaien, bovenste imbus losdraaien en stuur in de lengte draaien, imbus aan de onderkant van het stuur losdraaien iets omhoogduwde en stuur voorover kantelen. Remmen in gelijke richting als de barens. (Omhoog dus)? Oma stuurtas houder hoeft er niet af. Denk bij het draaien van het stuur wel om de kabels van de remmetje. Wel ff de boutjes voor het inpakken ff vastzetten.

Gaat je vast wel lukken