Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Stom vraagje - Forum Wereldfietser

Stom vraagje

Hallo Allemaal,
Even een stom vraagje: Hoe zet ik m'n stuur lager?
Ik heb een typisch Santos stuur met zo'n omklap-beveiliging. Ik dacht dat het simpel een kwestie was van de schroef boven op de stuurpen los draaien, klein tikje er op en je kon hem verstellen. Of moet ik toch ook iets met het balhoofd doen?

Afbeelding

Dank julie hartelijk!
Groet
Maurice
De stuurpen ken ik niet maar het balhoofd ziet eruit als een normaal draadbalhoofd en die zou je niet hoeven aan te raken om het stuur te stellen. Gaat het stuur wel omhoog, maw zit het wel los als je de topschroef hebt losgedraaid?
OmeGerrit schreef:De stuurpen ken ik niet maar het balhoofd ziet eruit als een normaal draadbalhoofd en die zou je niet hoeven aan te raken om het stuur te stellen. Gaat het stuur wel omhoog, maw zit het wel los als je de topschroef hebt losgedraaid?
Nadat ik de topschroef had losgedraaid en een klein tikje ging hij nog omhoog of naar beneden. Misschien iets meer kracht zetten? Het stuur kon ik wel draaien trouwens.
Als ik de foto zo bekijk: Dat "omklapbeveiligingsnokje" even los draaien zodat de pen er doorheen kan schuiven?
Maurice schreef:Misschien iets meer kracht zetten?
Oppassen met kracht zetten als je niet zeker weet wat er gebeurt.

Je hebt neem ik aan wel de juste bout in de verstelbare pen losgedraaid? Bij sommige versies (die op mijn fiets) moet je eerst de bout die de verstelbaarheid fixeert losdraaien voordat je bij de (lange) stuurpenbout kunt.

Met het kleine tikje moet je bereiken dat de gietijzeren spie onder aan de stuurpen los komt te zitten. Als het stuur daarna nog vast zit dan moet je bij fietsen die veel regen hebben meegemaakt nog door de roestlaag heendraaien. Regenwater heeft namelijk het talent precies tussen stuurpen en binnenbalhoofdbuis te willen lopen en daar lekker te gaan pauzeren.

Dit is geen stom vraagje overigens. Niet vragen maar doorrammen en kapotdraaien, dat zou stom zijn.
Ave Gone schreef:Als het stuur daarna nog vast zit dan moet je bij fietsen die veel regen hebben meegemaakt nog door de roestlaag heendraaien.
Ik heb hier inmiddels 1 fiets staan waar dat spietje van zijn lang-zal-zijn-leven-nooit meer los komt, alles/FM geprobeerd, zelfs tijdens de balhoofdrevisie niet gelukt. Het stuur kan wel los voor vliegtuigritjes maar de spie blijft lekker zitten en gelukkig staat het stuur precies op de goede hoogte......
Hallo Maurice,

Ik denk dat je ook eerst de grote borgmoer boven die omklap beveiliging los moet draaien, daarna zoals eerder gemeld de beveiliging zelf. Ik vermoed dat de grote borgmoer namelijk rond de stuurpen geklemd zit en tegen zal houden bij je pogingen om hem dieper te krijgen.
Voor het instellen van de hoek kan je denk ik aan de onderzijde met een inbussleutel een boutje los draaien die de klem vast trekt.
Groet, Bas
BasW schreef:Ik vermoed dat de grote borgmoer namelijk rond de stuurpen geklemd zit en tegen zal houden bij je pogingen om hem dieper te krijgen.
Ik vermoed van niet.
Ik weet wel zeker van niet.
@ Maurice gewoon even langs je dealer gaan die weten wat ze doen, en het is ook een stukje service. beter laten doen dan de boel verder eventueel kapot helpen. Succes met je stuur.
Sowieso ben ik het eens met Ave: Niet meer kracht zetten!
Ave Gone schreef:
BasW schreef:Ik vermoed dat de grote borgmoer namelijk rond de stuurpen geklemd zit en tegen zal houden bij je pogingen om hem dieper te krijgen.
Ik vermoed van niet.
Nou... dit is reuze interessant.

=> Toen je het stuur los had en kon draaien, draaide de blokkering mee? Zo ja dan is dat het probleem (dan is de blokkering als strop geborgd om de pen). Als deze niet mee bewoog is de blokkering deel van het balhoofd en heeft Ave gelijk en is de pen verkleefd.

Het advies: Dealer lijkt me dus een goede, want dan weet je het zeker.. Lijkt me een gevalletje service.
Misschien een stom antwoord; is het mogelijk dat de stuurpen niet lager kan?
Loes
Loes van den Bergen schreef:Misschien een stom antwoord; is het mogelijk dat de stuurpen niet lager kan?
Loes
Ja, dat kan. Als de spie in de binnenbalhoofdbuis op iets van een kleinere diameter stoot, of eronder uit komt en op de band stoot, kan hij niet meer lager.
Plaatje (van rosebikes.de):
Afbeelding
Hartelijk bedankt allemaal voor de input en tips.
Het was inderdaad een kwestie dat het stuur niet lager kon. En dat ik de topschroef niet los genoeg had gedraaid.
Dus het werkte zoals ik dacht, de beveiliging zit op het balhoofd en is niet om de stuurpen geklemd.
Het doel van dit alles was niet zozeer om het stuur lager te zetten als houding, maar voor het inpakken van de fiets in een doos. Wat ik nu ga doen is gewoon de hele stuurpen uit de stuurbuis halen voor het inpakken.

Nogmaals dank!
Groet
Maurice
Maurice schreef:Wat ik nu ga doen is gewoon de hele stuurpen uit de stuurbuis halen voor het inpakken.
Tip: oefen ook dit thuis even. Als je pech hebt moet je iets regelen met de rem- en/of schakelkabels die soms beletten de stuurpen helemaal uit de vork te trekken.
Ave Gone schreef:Als je pech hebt moet je iets regelen met de rem- en/of schakelkabels die soms beletten de stuurpen helemaal uit de vork te trekken.
Exact. Soms is het genoeg om de kabel ergens uit een kabelstop te halen oid, zo niet dan is het aan te raden om toch even nieuwe kabels op de juiste (beetje extra) lengte erop te zetten. Dat voorkomt dat je op de bestemming eerst je remmen en derailleurs moet gaan afstellen. Als ik het goed zie heb je Magura remmen, die ken ik niet als mijn broekzak maar mogelijk is daar nog lastiger om de extra ruimte te krijgen als die er niet is. Vooraf uitproberen dus inderdaad.
Ave Gone schreef:
Maurice schreef:Wat ik nu ga doen is gewoon de hele stuurpen uit de stuurbuis halen voor het inpakken.
Tip: oefen ook dit thuis even. Als je pech hebt moet je iets regelen met de rem- en/of schakelkabels die soms beletten de stuurpen helemaal uit de vork te trekken.
Ik heb ruimte genoeg, maar bedankt voor de tip. :)