Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zadel? - Forum Wereldfietser

Zadel?

Wie herkent zich hierin: altijd last van uitslag net onder de billen (daar waar je bil overgaat naar been). Ik noem het 'saddle crease' en heb er gewoon altijd last van.

Ben van een Terry synthetisch zadel over gegaan naar een lederen Brooks maar de boutjes aan het eind van het zadel lijken een mogelijke oorzaak. Ook lijkt het zadel te hard aan de uiteinden waardoor ik zere botjes krijg (dit probleem is gedeeltelijk opgelost door een fietsbroek).

Ik heb diverse fiets broeken geprobeerd en heb wel een juiste gevonden nu, maar blijf last houden van uitslag (bulten, pukkeltjes).

IK fiets bijna elke dag (gemiddeld 70 kilometer) en het blijft me bezig houden (met koud weer, met warm weer, goede hygiëne of niet, genoeg stoppen tussen door, gebruik van talcum poeder of crème: het blijft!)

Heeft iemand dit ook en daar voor een oplossing gevonden, zoals misschien een zadel met opening in het midden en/of vering of een zadel zonder voorstuk (alleen bil gedeelte).

Dank jullie voor tips.
Cinderella (van http://www.cyclingcindy.wordpress.com)
Hoi Cindy

Ik fiets ook veel soms 8 uur op een dag, als bij mij de boel gevoelig is smeer ik voor dat ik ga fietsen tussen de benen uier zalf en dan heb ik nergens last van, ik rij trouwens met een Brooks B17 en draag altijd wielerbroeken van Santini.
Herkenbaar - is een fietserskwaaltje. De bultjes zijn ontstoken haarzakjes. Ruim creme smeren kan vaak helpen. Het dragen van verschillende (merken) koersbroeken ook. Verder er voor zorgen dat je iedere rit een schone broek aantrekt. Voor mij ene reden om met vakanties er bijvoorbeeld altijd 3 of 4 mee te nemen zodat ze kunnen drogen na 's avonds gewassen te zijn.
Probeer eens Inotyol.
Dit zalfje is vrij verkrijgbaar bij elke apotheek.
Wie kinderen heeft kent dit wondermiddel tegen luieruitslag.
Hoi Cindy, over je zadel: er zijn volksstammen die niet overweg kunnen met Brooks (net zoals er veel mensen zijn die erbij zweren). In jouw geval vermoed ik dat het zadel niet de juiste breedte is. De hardheid kan ook een probleem zijn, maar hou in je achterhoofd dat verreweg de meeste ervaren fietsers voor hard kiezen. Ik zou het in eerste instantie daarom eerder in de vorm dan in de hardheid zoeken.

Als een zadel na een paar ritjes pijn blijft doen moet je echt naar een ander model kijken, vooral niet denken dat het wel gaat wennen (pijn is een duidelijke graadmeter). Een goede fietsenmaker houdt daar rekening mee en laat je ruilen(uiteraard je zadel moet netjes blijven). Ik heb meerdere merken en heel veel zadels getest voordat ik eruit was.

Voor wat het waard is: Ik zelf ben een enorm van van Selle SMP. Ik ben ook wel enthusiast over Specialized zadels.

De kracht van beide merken is dat ze in meerdere breedtes verkijgbaar zijn en beide merken focussen op het ontlasten van het perineum. Zeker SMP is daar ontzettend sterk in.

Verder betreft de pukkeltjes: Inge's advies over de schone koersbroek is superbelangrijk.

Pas op met creme, je vermindert frictie (dat is goed!), maar je vermindert ook de ademende werking van je huid en sluit de ontsteking dus op. Ik doe het eigenlijk alleen als de boel echt stuk (rauw) is en ik moet fietsen.

Hou bij dit alles er vooral rekening mee dat ieders advies persoonlijk is, zitvlakproblemen zijn op elk wielerforum een eindeloze discussie. Er is gewoon geen universeel antwoord.
Cindy,

Vermoedelijk niet haalbaar, want je hebt vast al een goede fiets, maar mij komt voor dat een ligfiets je probleem zou kunnen oplossen: sowieso geen last van zadelpijn of ander zadelongemak, geen drukpunten, kortom geen belasting van 'de kont'. Een ligfiets kopen is wel een erg dure remedie, maar je zou eens een ligfiets kunnen huren voor twee tientjes bij een ligfietszaak voor een dag/dagdeel en kijken hoe je dat bevalt. Elke keer pijn is ook niet alles...
Ik denk dat een ander zadel ook best eens heel goed kan helpen. Ik weet dat toen ik lang gelden fietste er veel meer last van had dan nu met mijn Qlab602 zadel. Vind de eerder gedane suggestie dus zo gek nog niet. Als ik niet tevreden was over de Qlab zou ik de Respiro Respiro 60's Leer Athletic uitproberen http://webshop.fietsvakantiewinkel.nl/o ... thlet.html

Afbeelding

Waarom juist deze kan ik niet verklaren maar geeft me hetzelfde goede gevoel als ik destijds na veel lezen over de Qlab had.

Voordat je eventueel naar een ander zadel overstapt wel even goed naar je zitbotjes maat kijken.
Inge, de SQlab 602 zadel heeft SQlab uit haar assortiment gehaald en vervangen door de Active serie.
Persoonlijk heb ik dit geen verbetering gevonden en heb dit zadel dan ook retour gegeven. SQlab kon mij (gelukkig) nog aan een oude 602 zadel helpen.
Met mij zijn er meerdere fietsers die het jammer vinden dat de oude 602 uit de collectie is genomen.
Ik zweer overigens bij Brooks Flyer Select en de SQlab 602 zadel.

Probeer tijdens warme lange fietsdagen een fietsbroek wissel toe te passen.
Een droge fietsbroek helpt irritaties en schuurplekken te voorkomen.
Ik heb op mijn forenzenfiets twee Sqlab 602 gebroken in 2 jaar (15.000 km), allebei op het zadel-frame. Ik weeg 67 kg schoon aan de haak. Kan natuurlijk gewoon pech zijn en het is natuurlijk best een aantal kilometers, maar ik vertrouw hun zadels niet meer.

Ik (maar dat is persoonlijk!) vind de Specialized Henge nog beter zitten en kwalitatief een stuk beter (ik verwijs naar dat type omdat hij wel wat weg heeft van de 602). Het is ook geen duur zadel (hij is er in goedkope en dure versies) en scoort niet alleen bij mij heel hoog, het zadel heeft (zoals alle Specialized Body Geometry zadels!) een behoorlijk goede reputatie.
Dat is waar ook ik heb de active variant en ben daar tot op heden tevreden over. Wat niet wil zeggen dat als het zadel versleten is over tig jaar er best een ander zou kunnen komen.
Wat het beste zadel is, is voor iedereen verschillend. Wat volgens mij iedereen kan helpen, is zeer regelmatig even op je trappers gaan staan. Op de fiets zittend knel je de bloedvaatjes in je kruis en de hele zadelzone af, terwijl die daar niet op berekend zijn: normaal zit je nu eenmaal vooral op je billen. Gebrek aan bloedtoevoer zorgt ervoor dat huid en weefsels sneller irriteren, ontsteken, dus pijn gaan doen.
Ca. elk kwartier even op je trappers staan voorkomt een langdurige blokkade van de bloedtoevoer, geeft wat ontspanning voor je rug en je spreekt ook even wat andere spieren aan. Win-win-win, dus.
Voor mij werkt het perfect, en ik merk het meteen als ik minder vaak ga staan, bv. in vlakkere ritten waarin ik het wel eens vergeet. In de bergen ga ik vanzelf regelmatig staan en heb er daar ook weinig last van zadelpijn of puistjes, ook niet tijdens lange dagen (6-8 uur fietstijd).

Groeten, Christine
Dank jullie wel voor de reacties. Ik kom er binnenkort uitgebreider op terug en ga de zadels van diverse merken onder de loep brengen. Groetjes Cinderella
Voor wat het waard is, TanteGerrit is al tijden erg gecharmeerd van de Terry zadels (Sport lijn, http://www.terry-comfort.de/html/42300515.html; met opening) voor zowel de racer als de vakantiefiets.
Beste allemaal die gereageerd hebben,

Het is weer even geleden maar ik kan mededelen dat de 'saddle crease' iets verminderd is, dat kan drie oorzaken hebben: andere fietsbroekjes, Metanium nappy rash ointment (dat de apotheker me gaf na enige navraag), en kortere fietsdagen.

De meeste broekjes die ik probeer hebben teveel bulk foam aan de voorkant waardoor ik jeuk krijg van voor en dus liever zonder broekje rijdt waardoor ik pijn in mijn bil botjes krijg. Nu heb ik broekjes die maar een heel dun foam hebben van voor en dikke patches op de bil botjes. Dit testen van fietsbroeken alleen is al een dure aangelegenheid maar nu heb ik er drie die oké zijn.

Ik mag na verloop van tijd een verende zadelpen aanschaffen maar een ander zadel voorlopig niet. Ik had veel meer problemen met de Terry Liberator. Wellicht worden de fietsbroekjes voor dames na verloop van tijd ook steeds beter, het lijkt er wel op...

Dank jullie voor alle tips.
Groetjes Cinderella
cycling cindy schreef:Wellicht worden de fietsbroekjes voor dames na verloop van tijd ook steeds beter, het lijkt er wel op...
Bedoel je dat je eigen broeken beter gaan zitten naarmate je ze langer gebruikt? Dat zou me niet verbazen.

Of bedoel je dat er steeds betere, specifiek op dames gerichte fietskleding op de markt komt? Dat mag al helemaal niet verbazen. Vandaag de Dam tot Dam gefietst, en het percentage dames onder de deelnemers, ook op de grootste afstanden, was ongekend hoog. Dat lijkt alleen maar te stijgen. Daar valt flink geld te verdienen, en dat weten de fabrikanten heus wel.
loknor schreef:Hoi Cindy, over je zadel: er zijn volksstammen die niet overweg kunnen met Brooks (net zoals er veel mensen zijn die erbij zweren).
Dat kan ook samengaan: niet mee overweg kunnen en zweren :| :wink:
Hoi Cindy,
Ben benieuwd welke fietsbroeken je goed bevallen.Ik herken het probleem.
Groet, Marleen
Wat mij helpt bij de ontstekingen is een Allepo zeep met 20% laurier. Sinds ik deze ben gaan gebruiken geen ontstekingen meer gehad. Misschien iets om uit te proberen?
Hoi Cindy,

Ik ben op aanraden van de huisarts Betadine scrub gaan gebruiken (geen recept nodig).
Het is een zeep op jodiumbasis die de huid helpt "open" te blijven. Daarna geen last meer. Verder gebruik ik talkpoeder en de broek gaat nog vaker in de was en spoel ik de broek na op de laatste zeepresten kwijt te raken.
En ik heb mijn fietspositie onder handen genomen (experimenteren met zadelstand en zithoogte).

Overigens heb ik net een nieuw zadel waar ik erg tevreden over ben:
http://www.bike24.de/p131059.html
Ik gebruik zwitsal wasgel om mijn achterste te wassen en ik heb nooit ergens last van en ik rij zo'n 10000 km per jaar, de wielerbroeken die ik gebruik zijn altijd van Santini en ik rij met een Brookjs B17 zadel.