Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies gevraagd: Buitenband IJsland - Forum Wereldfietser

Advies gevraagd: Buitenband IJsland

Hoi allen,

Ik wil met mijn Snel Safari (28 inch) op IJsland gaan fietsen. Welke buitenband raden jullie aan? Ik zal een groot deel op binnenwegen gaan fietsen, dus geregeld onverhard.

Heb er nu Marathon plus 37-622 (28 x 1.40, 700x35C) opliggen maar dat lijkt me niet genoeg profiel hebben en denk ook dat ik profijt zou hebben van een dikkere band op de onverharde wegen. Als dat tenminste past in mijn frame. Heb geen verstand van welke opties ik daarvoor heb. Me tot nu toe nooit in verdiept. Ik heb SP19 velgen.

Graag hoor ik jullie advies!

Groet Karlijne
Hoi Karlijne,

De Schwalbe Mondial zou wel eens de beste keus kunnen zijn, echter hoe breed de band kan/mag zijn hangt af van je frame. (binnenmaat achter- en voorvork)
De Mondial is niet meteen de meest comfortabele, maar dat zijn de wegen op Ijsland ook niet, ik heb er in ieder geval het volste vertrouwen in. (de 50mm. versie)


Groet,
Ron
Kwam de Mondial inderdaad al vaker tegen op het forum. Stomme vraag misschien maar kan ik de binnenmaat van de vork gewoon opmeten om te weten wat er maximaal past? En is er ook een manier waarop ik kan uitrekenen wat de afstand van de velg tot de buitenkant van de band wordt? Want vermoed dat er ook een risico is dat een dikkere band tegen de spatborden gaat slepen. En die laat ik liefst wel zitten om niet te veel zand/modder te hoeven happen onderweg.
Kwam de Mondial inderdaad al vaker tegen op het forum. Stomme vraag misschien maar kan ik de binnenmaat van de vork gewoon opmeten om te weten wat er maximaal past? En is er ook een manier waarop ik kan uitrekenen wat de afstand van de velg tot de buitenkant van de band wordt? Want vermoed dat er ook een risico is dat een dikkere band tegen de spatborden gaat slepen. En die laat ik liefst wel zitten om niet te veel zand/modder te hoeven happen onderweg.
Schwalbe Marathon Mondial 42-622 (28 x 1.60, 700x40C), breder past niet.
Karlijne schreef:Kwam de Mondial inderdaad al vaker tegen op het forum. Stomme vraag misschien maar kan ik de binnenmaat van de vork gewoon opmeten om te weten wat er maximaal past?
De binnenkant van de vork is maar één van de plekken waar een te dikke band kan aanlopen. Let ook op de bovenkant van de vork. Bij de achterband zijn er twee achtervorken: een liggende en een staande.
Een betere schatting krijg je als je nu op alle plekken kijkt wat er aan ruimte over is.

Misschien passen 47mm banden ook nog wel maar dan zonder spatborden.
Zorg ook altijd dat er zo'n 5 mm ruimte over is, anders krijg je last van rommel en zit je bij een gebroken spaak meteen vast.
Dat gaat goed komen! Dank voor de adviezen! :D
Michiel van den Brink van de vakantiefietssite Sintcristophorus.nl heeft de Schwalbe Mondial 28" uitgebreid getest op IJsland en is er zeer over te spreken: http://www.sintchristophorus.nl/test-di ... #more-5440
Ik heb zelf ook met deze banden op IJsland gereden in de 26" versie en ze zijn mij ook uitstekend bevallen.