Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Mountainbike band - Forum Wereldfietser

Mountainbike band

De context: Mijn mountainbike krijgt binnen nu en twee weken extreem groot onderhoud. De voorvork was door, dus die wordt vervangen. V-brake nokjes wou ik ook niet meer, dus de upgrade naar schijfremmen met andere wielen wordt ook meteen meegenomen. En als we dan toch geld over de balk aan het gooien zijn: waarom ook niet meteen een setje banden, het is toch bijna versleten.

Mijn vraag: Momenteel rij ik op de Schwalbe Racing Ralph, omdat ik die gekregen heb van iemand die ze nog had liggen (zonde om weg te gooien) en die bevallen goed. Prestaties op asfalt is vreselijk, voornamelijk in de bochten, maar eigenlijk komt de fiets bijna nooit in aanraking met asfalt, dus dat maakt niet uit. In het onverharde geeft het meestal genoeg grip. Alleen als het heel modderig wordt is het wat minder. Ik vind het alleen zo net niet om nu voor eeuwig op de Racing Ralph rond te blijven rijden. Heeft iemand suggesties waar ik eventueel ook naar kan kijken? Ik zat zelf al te kijken naar de Continental X-King, maar ik vind het moeilijk in te schatten waar een band in de markt staat bij andere merken dan Schwalbe. Eventueel een andere band van Schwalbe kan ook. ]

Gebruik: Voornamelijk binnen Nederland mountainbike routes. Ik ben veel te vinden in de Drunense duinen, Dorst, Helmond en Mierlo. Als ik over een tijdje langere routes (met stukken asfalt) ga doen, ga ik daar andere banden voor kopen.

Maar hoort dat wel op dit forum? Ja, ik vind van wel, omdat er hier heel veel mensen met technische kennis en sterke meningen fietsen (ook op de mountainbike).
Een echte vraag voor het mountainbike forum. En al tientallen keren gesteld en beantwoord.
De vraag is wat je eigenlijk wilt: Gewoon iets anders dan wat je tot nu toe had of ben je op zoek naar specifieke rij-eigenschappen?

De RR is een jack-of-all-trades, wil je iets wat het beter doet in de blubber zal die minder zijn op droge bospaden en andersom. De X-king is iets beter in de modder, maar is eveneens een prima all-rounder.
Banden zijn onder dezelfde type-namen verkrijgbaar met verschillende rubbercompounds, karkas-opbouw en breedtes (en uiteraard wielmaten), om het allemaal nog iets ingewikkelder te maken. Een Schwalbe RR Perfomance Line 2.1 is een band met andere rij-eigenschappen dan een Schwalbe RR Evolution 2.25 en dan zijn de keuzemogelijkheden binnen dit type nog niet uitgeput (snakeskin / liteskin / double defense).

Kijk anders ook eens bij Vredestein, Vittoria (v/h Geax), Maxxis etc. Er is meer te koop dan Schwalbe en Conti, al lijkt het soms van niet (ook op de mtb-fora).
Of je kijkt naar de Schwalbe Marathon Mondial , overal goed voor .
Ik heb ze ook , op zowel mijn TREK 7.3 FX als een Cannondale MTB . Maar ik ga wel vaker kort door de bocht . 8)
Gert V. schreef:De vraag is wat je eigenlijk wilt: Gewoon iets anders dan wat je tot nu toe had of ben je op zoek naar specifieke rij-eigenschappen?
Ik ben niet zozeer op zoek naar andere rij-eigenschappen, maar zit nog niet heel lang op deze mountainbike en wil graag ook eens wat anders proberen. Gewoon om te voorkomen dat ik uiteindelijk sta te roepen dat de Racing Ralph het beste is omdat "ik er al 10 jaar op rij".
Gert V. schreef: Kijk anders ook eens bij Vredestein, Vittoria (v/h Geax), Maxxis etc. Er is meer te koop dan Schwalbe en Conti, al lijkt het soms van niet (ook op de mtb-fora).
Meer vinden dan alleen maar Schwalbe en Conti is lastig. Ik zal eens de andere merken raadplegen.
sjefke schreef:Een echte vraag voor het mountainbike forum. En al tientallen keren gesteld en beantwoord.
Daar komt ie inderdaad vaker voorbij, maar volgens mij blijft niet iedereen hier altijd netjes op de weg rijden en zijn het vaak andere mensen. Daarom kan dit forum een goede aanvulling zijn.
Clank schreef:[…] om te voorkomen dat ik uiteindelijk sta te roepen dat de Racing Ralph het beste is omdat "ik er al 10 jaar op rij".
Da's makkelijk: niet roepen.
Schwalbe Smart Sam is een mooie en goedkope band voor elk terrein en asfalt. Ik vind hem op asfalt de lichtst lopende mtb-band die ik heb geprobeerd. Op gravel en in modder doet hij het heel behoorlijk tot goed.
De Racing Ralph heb ik ook vaak gehad maar die vind ik erg snel slijten en is lekgevoelig, vooral omdat hij erg licht is.
Als je een ander merk wilt proberen zou ik Maxxis aanraden, bv. Larsen TT of de Specialized Fast Trak.
In alle gevallen zijn het niet vouwbare banden, niet tubeless, dus te gebruiken met binnenband.
inderdaad veel gestelde vraag op het atb forum.
mbt RR afhankelijk van welke versie rij je minder of sneller lek.. de raceversie is heel licht maar dat gaat ten koste van de lekbestendingheid. Maar dat geldt voor alle merken.

Rij nu zelf met Conti X-king 2.4" voor en raceking 2.2" achter... veel grip met de X-king in de bochten. Zelf vind ik dit n goede combi maar zo zijn er nog wel meer..

Rij met n 29-er, wat nogal n verschil kan maken met de verschillende banden..

succes met je zoektocht..
Dat klopt: met 26" lijkt je keuze rap minder te worden. Ik rij zelf nu een jaar met een 29er, en daar zitten Bontragers XR1's op, met kleine vierkante lage noppen. Doen het prima in heel veel condities, en geven weinig weerstand op asfalt (relatief dan he, 't is geen slick). Ik denk echter dat je met RaRa een prima allrounder te pakken hebt. Je kunt eventueel een ThunderBurt overwegen, maar die zijn meteen lekgevoeliger. Als de Bontragers op zijn, worden het voor mij weer RaRa's.

Enne, was je frame eigenlijk al geschikt voor schijfremmen?
De Schwalbe Rocket Ron is in mijn optiek ook een prima allrounder. Heb zelf de versie met lite skin (=dunne, soepele wangen). Loopt lekker snel, maar is wat kwetsbaarder. Maar in Nederland zijn de omstandigheden nou weer niet zo dat dat een groot probleem is. Gewoon wat reviews googelen en kijken wat er in de aanbieding is. :wink:
Jan Eleveld schreef: Als je een ander merk wilt proberen zou ik Maxxis aanraden, bv. Larsen TT of de Specialized Fast Trak.
In alle gevallen zijn het niet vouwbare banden, niet tubeless, dus te gebruiken met binnenband.
Ik weet niet precies wat je bedoelt, maar elke tubeless (ready) band kun je gewoon met biba rijden. Ik heb trouwens het idee dat je met een lampje moet zoeken naar mtb-banden die niet tubeless te rijden zijn. De Fast Trak is iig tubeless te rijden, Specialized noemt dat 2Bliss Ready.
Travelmaster schreef:Dat klopt: met 26" lijkt je keuze rap minder te worden.

Enne, was je frame eigenlijk al geschikt voor schijfremmen?
26" is inderdaad een uitstervend ras aan het worden, maar gezien het feit dat je zelf og 27" inch banden kan blijven kopen ga ik er vanuit dat 26" ook nog wel even blijft.

Frame is geschikt voor schijfremmen, daar heb ik bij de aanschaf al rekening mee gehouden. Moet alleen een postmount adapter op.

Als ik zo de reviews lees lijkt het erop dat het een van de volgende wordt:
Conti X-king
Michelin Grip r
27"(650b) kun je wéér kopen, althans, de grote merken spelen volop in op de 650b-markt/marketing. Dus het is niet zo gek dat je die veel tegen zult komen. Ik zou er daarmee niet vanuit gaan dat je elke band die je in 27,5 en 29" tegenkomt, ook nog in 26" zult kunnen kopen.
Ik doelde op de ouderwetse 27". ERTO maat 630.
Travelmaster:
<27"(650b) kun je wéér kopen, althans, de grote merken spelen volop in op de 650b-markt/marketing. Dus het is niet zo gek dat je die veel tegen zult komen. Ik zou er daarmee niet vanuit gaan dat je elke band die je in 27,5 en 29" tegenkomt, ook nog in 26" zult kunnen kopen.>

Clank:
<Ik doelde op de ouderwetse 27". ERTO maat 630.>

Kijk, dat soort verwarring krijg je nou, wanneer je de dingen, de banden dus, niet bij naam, sorry bij de maat, noemt, maar bij een of andere archaïsche aanduiding of marketing kreet. :roll:
Waarom niet banden van 559, 584, 622 en 630mm? Eenduidig en duidelijk!
Nounounou, wat een verwarring... Ik gebruik de op dit moment meest gebezigde termen die je ook vindt als je een band online wil kopen. Duidelijk zat, in de meeste gevallen. Anders grijpen we wel terug op ETRTO, als we er echt niet meer uitkomen.
Travelmaster schreef:Nounounou, wat een verwarring... Ik gebruik de op dit moment meest gebezigde termen die je ook vindt als je een band online wil kopen. Duidelijk zat, in de meeste gevallen. Anders grijpen we wel terug op ETRTO, als we er echt niet meer uitkomen.
Heeft de geschiedenis nog niet vaak genoeg bewezen dat de ETRTO-aanduidingen de enige zijn waar je geen verwarring mee verspreidt?

Dat iets het meest gebezigd wordt vind ik een lemmingenargument.
Ach, het zal het forum wel zijn. Alleen op dit forum kom ik verwarring tegen. Op dat van mountainbike.nl is er geen enkel probleem.

Overigens verwoord je het wel weer mooi. "de geschiedenis nog niet vaak genoeg bewezen dat..." Dan verwacht je een ontzettend belangrijke, bijna bijbelse anekdote over eeuwenlange babylonische verwarringen.

En dan gaat het over ETRTO-aanduidingen. Gaap...