Additionally, paste this code immediately after the opening tag: waarom zelden compact 11speed? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

waarom zelden compact 11speed?

Iets soortgelijks, ik gebruik vaak de ritzelrechner. Als ik de setup van Urje daar invul zie ik dit http://www.ritzelrechner.de/?GR=DERS&KB ... 2.5&UN=KMH. Voor mezelf weet ik dat ik op het vlakke graag wat ratios dicht bij elkaar wil hebben rond 2.4 (dat is 25-30 km/u met cadans rond 90) en het is voor mij geen bezwaar als ik voor de opvolgende versnelling zowel voor als achter moet schakelen. Dan is een triple icm 11-32 of 11-34 vrij ideaal.
Ja precies, ik heb ook de ritzelrechner gebruikt om tot mijn setup te komen. Ik vind een beetje variatie in m'n cadans helemaal geen probleem, de tussenstappen vind ik eigenlijk nog steeds vrij klein. Als ik behoefte had aan kleinere stappen dan zou ik juist geen wide-range cassette nemen, maar een 22/32/42 triple en een 14-25 cassette of zoiets. Kijk hoe elegant: Ritzel rechner :)
Inderdaad, mooi. Aanvullende voorwaarden dat ik het per se met een racebocht met STI wil bedienen gooien dan weer roet in het eten (race voorderaillieur, steek, min/max tandjes, pffff).......
Met de Shimano FD CX70 voorderailleur http://www.rivbike.com/product-p/d14.htm schijnt het heel goed te gaan (sti voor racestuur).
Dat is een interessante optie die ik nog niet kende, wel weer geen triple maar je zou er een ultra-compact mee kunnen bouwen. Op het moment schakel ik een XT "trekking" crank 48-36-26 met een Ultegra 6703 probleemloos.
Volgens Jan Heine werkt die CX 70 ook met triples, maar dan zonder sti: https://www.compasscycle.com/shop/crank ... leo-crank/ Maar ik noemde hem als derailleur voor een ultracompact double. Voor triples is er de IRD Alpina D: http://www.interlocracing.com/shifters- ... derailleur
Wim schreef:We zijn geen Tour de France rijders, maar toch is dat wat de standaard configuraties veronderstellen.
Race bikes are dumb.
Precies. Als je een snelle fiets wilt hebben waarmee je kunt doen wat je zou willen, zoals ook op slechte wegen en bospaadjes rijden terwijl je niet zo fit bent als een TdF rijder, dan is de keus heel beperkt. Veldrijfietsen komen dan nog het meest in de buurt, of anders het aanbod van specialisten als m-gineering. Zelfs een grote amerikaanse aanbieder als Surly moet op zijn Crosscheck genoegen nemen met 50/34 cranks. Moeilijk te verzinnen zou het niet zijn: buitenblad 110 mm steek, binnenblad 74 mm. Dat zijn allebei heel gangbare maten.
Wim schreef:Precies. Als je een snelle fiets wilt hebben waarmee je kunt doen wat je zou willen, zoals ook op slechte wegen en bospaadjes rijden terwijl je niet zo fit bent als een TdF rijder, dan is de keus heel beperkt. Veldrijfietsen komen dan nog het meest in de buurt, of anders het aanbod van specialisten als m-gineering.
Let wel: dat stuk dateert van 2013. Intussen verbetert het aanbod in rap tempo, met de hernieuwde populariteit van cyclocross-fietsen en de "nieuwe" categorie gravelracers. De "all road bike" is duidelijk in opkomst.
Zelfs een grote amerikaanse aanbieder als Surly moet op zijn Crosscheck genoegen nemen met 50/34 cranks. Moeilijk te verzinnen zou het niet zijn: buitenblad 110 mm steek, binnenblad 74 mm. Dat zijn allebei heel gangbare maten.
Gewoon een triple-crank nemen en twee bladen monteren: 130-74, minimum buitenblad is dan 38T. Kun je er nog een bashring opzetten, ook.
Ik zou net als Travelmaster zeggen: gooi er een atb-dubbel crankset op. Kun je van 22-36 tot 26-40. Sterker nog, ik zat er laatst ook over te denken om op mijn reisfiets de triple door een atb-dubbel te vervangen nu ik vooral ultralight op pad ga. Als ik op de atb tijdens het bikepacken genoeg heb aan 26x36, dan is dat op asfalt ook zo.
Peter_K schreef:In de racewereld is het voor sommigen een schande met een triple te fietsen, de profs rijden er immers ook niet mee.
Ik vind het vooral onzin om het grootste deel van het jaar een granny mee te slepen terwijl ik die alleen zou gebruiken in de bergen. Maakt voor het gewicht geen drol uit, maar voor mijn fietsen hanteer ik de stelregel 'less is more'. Wat er niet op hoeft te zitten, hoeft er niet op te zitten.
Het nadeel van atb cranks en road triples zonder buitenblad is dat die breder zijn (hogere Q). Er zijn rijders (zoals ik zelf) die dat erg vervelend vinden. Niet iedereen geeft erom.
Pedalero schreef:
Peter_K schreef:In de racewereld is het voor sommigen een schande met een triple te fietsen, de profs rijden er immers ook niet mee.
Ik vind het vooral onzin om het grootste deel van het jaar een granny mee te slepen terwijl ik die alleen zou gebruiken in de bergen. Maakt voor het gewicht geen drol uit, maar voor mijn fietsen hanteer ik de stelregel 'less is more'. Wat er niet op hoeft te zitten, hoeft er niet op te zitten.
Ieder heeft zijn eigen manier van fietsen. Ikzelf heb er bijvoorbeeld een hekel aan om beperkt te worden door mijn watervoorraad, en ik neem bijvoorbeeld liever 2 liter water extra mee (of nog meer) opdat ik wat meer ontspannen kan fietsen.
Ook mijn materiaal heb ik liever wat zwaarder en sterker. Op mijn laatste reis had ik bijvoorbeeld buitenbanden van 1,1 kg per stuk bij, maar niet één lekke band gehad, terwijl op de wiki gewaarschuwd was om op tenminste een lekke band per dag te rekenen.
Mijn racefiets is met 10 kg vrij zwaar, maar ik kan met een gerust hart ook over slechte of onverharde wegen rijden.
Voor mij is 'less' dus helemaal niet 'more'.
Verder heb je van extra gewicht vooral bergop last, dus die granny kan buiten die bergen nauwelijks in de weg zitten.