Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Knarsend geluid Rohloff belt - Forum Wereldfietser

Knarsend geluid Rohloff belt

Hallo,

Ik fiets met een Santos Travelmaster 2.6.
(Rohloff met belt)

Nu heb ik last van een "knarsend" geluid, afkomstig van mijn belt.
(althans volgens mij)

Het rare is, 's morgens wanneer ik thuis vertrek hoor je meestal niets.
's Avonds, wanneer ik van mijn werkt terug naar huis fiets, gegarandeerd lawaai.

Hoeveel te meer je kracht zet, hoe hard je het hoort. Het werkt echt storend .. ik heb zelfs geen bel meer nodig, de mensen horen me van ver aankomen. :D

Heeft iemand ervaring met dit probleem?
Afgelopen vakantie langs het Canal de Nantes a Brest in Frankrijk had ik dit ook, vooral op warme droge dagen. Als ik even door een plas reed was het geluid weer voor een aardige poos weg, 's ochtends had ik er ook nooit last van. Ik heb dus het idee dat het met droogte en warmte te maken heeft.
Bekend probleem!! Ik heb sinds 6 weken ook een Santos met precies hetzelfde probleem. 's Morgens nergens last van en 's middags gekraak. Mijn fietsenmaker heeft de uitlijning al 3x gecontroleerd, dus dit zal wel goed zitten. Als ik met mijn bidon wat water op mijn riem gooi is het weer weg. Ik vraag mij ook af wat de oplossing hiervoor is.

Siliconenspray heb ik nog niet geprobeerd, maar eigenlijk zie ik dit ook (nog) niet echt als een oplossing
Beste Marc en Peter,

Bedankt voor jullie reacties.

Ik ga de raad opvolgen, en wat water gebruiken.

Wie weet, reageert er iemand die een wat meer permanente oplossing heeft gevonden :D

Toch vreemd, .. blijkbaar toch een probleem dat frequent voorkomt heb ik de indruk.
Wat zegt Santos als je hun dit probleem uitlegt?
HansvanderVeeke schreef:Wat zegt Santos als je hun dit probleem uitlegt?
Ik heb deze vraag nog niet aan hun doorgespeeld.

Moet ik zeker eens doen.
Geachte,

Ik stuur u deze mail betreffende een klein probleem dat ik ondervind met mijn Travelmaster 2.6 (rohloff met belt).

Geregeld heb ik last van een "knarsend" geluid, wat volgens mij afkomstig is van de belt. Hoe meer kracht ik zet, hoe harder het geluid. Tot die mate dat ik zelfs geen fietsbel nodig heb om te verwittigen dat ik in aantocht ben :)

Nu, dit doet zich vooral 's avonds, tijdens het terug naar huis rijden, voor.
's Morgens heb ik er meestal geen last van.

Ik heb deze vraag ook op een forum gesteld, en daar kreeg ik vrijwel onmiddellijk reacties van mensen die dit ook ondervonden.

Blijkbaar wanneer je de riem nat maakt, zou dit voor enige tijd verholpen zijn, tot de riem terug is opgedroogd.

Is dit probleem bij jullie reeds bekend? Zo ja, is er een permanente oplossing voor gevonden?

Alvast bedankt,

Mvg,
Bart
Bij deze ;)
Ik heb ondertussen reeds antwoord gekregen van Santos:
Beste Bart,

Het kan aan de uitlijning liggen... via mail is dat natuurlijk lastig te beoordelen.
Wellicht kan de dealer u helpen.
Voor verdere vragen bel gerust.

Best regards,
Met vriendelijke groeten,
Bart
Niet echt een indrukwekkend antwoord.
Wel snel :wink:
In mijn gezin zijn twee Gates belt gebruikers (zonder Rohloff overigens), die ik hierover niet gehoord heb. Beiden hebben CDC belt. Welke riem hebben jullie: CDC of CDX of zit daar het verschil niet in?
Is het een piepend of een echt knarsend geluid zoals bij een ketting waar zand tussen zit? Bij het laatste ben je dan zeker dat het niet van je naaf komt? Indien het een piep of knars is die doet denken aan elastiekjes die je ergens over schuurt of zo'n knersend geluid als isolatie die je langzaam breekt dan is het je riem.

Een riem op spanning brengen is vaak moeilijker dan gedacht. Voornamelijk omdat de riem niet op ieder punt exact dezelfde spanning blijkt te hebben en hier kan net dat knarsend of piepend geluid van komen. Het lijkt wel of de tandwielen lichtjes ovaalvormig zijn. (Zelf nog geen klant voor terug gehad tot nu toe, maar wel bij een test/demofiets)

Laat je fietsenmaker de riem op een paar punten even controleren en het zou best kunnen zijn dat door de spanning iets hoger te zetten op een bepaald punt het knarsen/piepen gedaan is en eventueel toch die uitlijning eens grondig bekijken. (Spanning moet nog steeds binnen de limieten blijven uiteraard.)

Spray's zou ik zeker achterwege laten en enkel gebruiken als laatste redmiddel (en dan nog), anders heeft een riem nog weinig nut. Plus kan het ook nog andere nare gevolgen teweegbrengen.

Ik denk dat dit net het grote probleem is van veel fietsenmakers, ze verkopen 10 tot 15 verschillende merken en zijn met alle merken wel deels vertrouwd, maar zullen nooit er exact het fijne er van weten. Ik heb steeds bij mezelf voorop gesteld het gamma zeer beperkt te houden, maar me net te specialiseren in maar een paar producten en diensten. Ik wil ze hier niet allemaal mee afkraken natuurlijk.
Een goede Mercedes dealer zal evenzeer een BMW kunnen onderhouden, maar indien er problemen zijn met die BMW zal de BMW dealer sneller met een oplossing afkomen omdat net zij de wagens van binnen en van buiten kennen.

Maar dat is weer een discussie apart.

Groeten Koen
Koen & Sam schreef:Is het een piepend of een echt knarsend geluid zoals bij een ketting waar zand tussen zit? Bij het laatste ben je dan zeker dat het niet van je naaf komt? Indien het een piep of knars is die doet denken aan elastiekjes die je ergens over schuurt of zo'n knersend geluid als isolatie die je langzaam breekt dan is het je riem.

Een riem op spanning brengen is vaak moeilijker dan gedacht. Voornamelijk omdat de riem niet op ieder punt exact dezelfde spanning blijkt te hebben en hier kan net dat knarsend of piepend geluid van komen. Het lijkt wel of de tandwielen lichtjes ovaalvormig zijn. (Zelf nog geen klant voor terug gehad tot nu toe, maar wel bij een test/demofiets)

Laat je fietsenmaker de riem op een paar punten even controleren en het zou best kunnen zijn dat door de spanning iets hoger te zetten op een bepaald punt het knarsen/piepen gedaan is en eventueel toch die uitlijning eens grondig bekijken. (Spanning moet nog steeds binnen de limieten blijven uiteraard.)

Spray's zou ik zeker achterwege laten en enkel gebruiken als laatste redmiddel (en dan nog), anders heeft een riem nog weinig nut. Plus kan het ook nog andere nare gevolgen teweegbrengen.

Ik denk dat dit net het grote probleem is van veel fietsenmakers, ze verkopen 10 tot 15 verschillende merken en zijn met alle merken wel deels vertrouwd, maar zullen nooit er exact het fijne er van weten. Ik heb steeds bij mezelf voorop gesteld het gamma zeer beperkt te houden, maar me net te specialiseren in maar een paar producten en diensten. Ik wil ze hier niet allemaal mee afkraken natuurlijk.
Een goede Mercedes dealer zal evenzeer een BMW kunnen onderhouden, maar indien er problemen zijn met die BMW zal de BMW dealer sneller met een oplossing afkomen omdat net zij de wagens van binnen en van buiten kennen.

Maar dat is weer een discussie apart.

Groeten Koen
Ik denk dat je hier een beetje doorslaat en veel te snel conclusie trekt over zaken die je niet weet. Mijn fiets heb ik gekocht bij een Santos World Stores, dus ik mag aannemen dat hij weet hoe een Santos van binnen en van buiten er uit ziet ;-)

Jij denkt dat het gekraak mogelijk bij de naaf vandaan komt. Hoe verklaar je dan dat het geluid weg is bij nat weer of wanneer je water over de riem gooit???

Ik ga er binnenkort nog wel een keertje op de koffie om te horen wat het zou kunnen zijn.
peter1980 schreef:
Koen & Sam schreef:Is het een piepend of een echt knarsend geluid zoals bij een ketting waar zand tussen zit? Bij het laatste ben je dan zeker dat het niet van je naaf komt? Indien het een piep of knars is die doet denken aan elastiekjes die je ergens over schuurt of zo'n knersend geluid als isolatie die je langzaam breekt dan is het je riem.

Een riem op spanning brengen is vaak moeilijker dan gedacht. Voornamelijk omdat de riem niet op ieder punt exact dezelfde spanning blijkt te hebben en hier kan net dat knarsend of piepend geluid van komen. Het lijkt wel of de tandwielen lichtjes ovaalvormig zijn. (Zelf nog geen klant voor terug gehad tot nu toe, maar wel bij een test/demofiets)

Laat je fietsenmaker de riem op een paar punten even controleren en het zou best kunnen zijn dat door de spanning iets hoger te zetten op een bepaald punt het knarsen/piepen gedaan is en eventueel toch die uitlijning eens grondig bekijken. (Spanning moet nog steeds binnen de limieten blijven uiteraard.)

Spray's zou ik zeker achterwege laten en enkel gebruiken als laatste redmiddel (en dan nog), anders heeft een riem nog weinig nut. Plus kan het ook nog andere nare gevolgen teweegbrengen.

Ik denk dat dit net het grote probleem is van veel fietsenmakers, ze verkopen 10 tot 15 verschillende merken en zijn met alle merken wel deels vertrouwd, maar zullen nooit er exact het fijne er van weten. Ik heb steeds bij mezelf voorop gesteld het gamma zeer beperkt te houden, maar me net te specialiseren in maar een paar producten en diensten. Ik wil ze hier niet allemaal mee afkraken natuurlijk.
Een goede Mercedes dealer zal evenzeer een BMW kunnen onderhouden, maar indien er problemen zijn met die BMW zal de BMW dealer sneller met een oplossing afkomen omdat net zij de wagens van binnen en van buiten kennen.

Maar dat is weer een discussie apart.

Groeten Koen
Ik denk dat je hier een beetje doorslaat en veel te snel conclusie trekt over zaken die je niet weet. Mijn fiets heb ik gekocht bij een Santos World Stores, dus ik mag aannemen dat hij weet hoe een Santos van binnen en van buiten er uit ziet ;-)

Jij denkt dat het gekraak mogelijk bij de naaf vandaan komt. Hoe verklaar je dan dat het geluid weg is bij nat weer of wanneer je water over de riem gooit???

Ik ga er binnenkort nog wel een keertje op de koffie om te horen wat het zou kunnen zijn.
Bedankt om te zeggen dat ik doorsla en ik kan evenzeer niet zien dat de fiets daar van afkomstig is. Ik heb dan ook gezegd dat niet iedere fietsenmaker zo is en ze niet allemaal over dezelfde kam wil scheren. Indien het een Santos world store betreft zou ook hij eerst alles mogen afvinken. Als ik als dealer 11 Santossen tentoonstel met kleurschema en meetfiets ben ik ook een World Store, zegt dat iets over mijn capaciteiten of kennis?
Maar goed bij deze ben ik gek verklaard, maar dat wisten we al langer, wie gaat ook met zijn hond op fietsvakantie zeggen ze dan ... :wink:

Ga er zeker eens mee langs en indien het niet bij regen is kan je de naaf sowieso uitsluiten en ligt enkel de riem nog in de weg van het piepen. Ik heb ook nergens geschreven dat het van de naaf komt, ik heb gevraagd of je die mogelijkheid al bekeken had, blijkbaar wel dus... :roll:

Mogelijkheid 1: Zoals beschreven de riemspanning
Mogelijkheid 2: Uitlijning van de riem

Als allerlaatste oplossing heb je nog een siliconenspray, maar dat zou je best achterwege laten.
Van de site http://www.sintchristophorus.nl/de-tand ... -zet-door/

Hier reageert Robbert Rutgrink ook zelf wel eens :

Ik rij nu 22 maanden op m’n fiets met riemaandrijving heen en weer naar de zaak. Gemiddeld 3 a 4 x per week. Onderhoud; af en toe wat silicone spray op de riem (eens per 2 a 3 maanden), verder niets. De riem heb ik nog niet hoeven opspannen. Voor mij is een riem niet beter of slechter dan een ketting. Hij is vooral anders. Ik kan met minder onderhoud toe. En is het frame stijf genoeg en mooi recht, dan kun je heeeel veel kilometers rijden met een riem.


Robbert zegt:
11/november/2013 op 23:55
Daarmee voorkom je het geluid wat de riem soms wil maken. Eenvoudig op de binnen- EN zijkant van de riem spuiten. En je kunt weer weken, of maanden, rijden.
Overigens werkt dit bij de Originele Riem (die Santos gebruikt) beter dan bij de nieuwe Center Track riemen. Met deze Center Track riemen hebben wij geen goede ervaringen. Ze maken eerder geluid en slijten 2 tot 3x sneller.
Ik snap niet waarom er zo spastisch gedaan wordt over uitproberen van siliconenspray, al was het maar uit nieuwsgierigheid.

Dit staat op de website van Gates:

The belt can make noise when forced to run hard against the flanges on the sprockets. This can be due to sprocket misalignment, wheel misalignment, or run out in the drive caused by damaged components. Spraying water on the belt may quiet the drive for a few minutes, but the permanent solution is to correct the alignment or replace the damaged components. Another possible source of noise is a loose front sprocket. Using thread lock on the sprocket bolts alleviates this problem.

In some cases, the noise can occur when riding in dirty conditions, particularly when mountain biking if grit and water temporarily stick to the belt. This noise in no way indicates a problem with your Gates Carbon Drive. In most cases simply hosing off the belt and pulleys after a ride will end the noise. If noise persists, the solution is simple: spray the belt with water, wait for it to dry, and apply a thin coating of dry silicone spray to the tooth side of the belt. Dry silicone dries instantly, helps shed grit, and does not affect the longevity of the belt. We recommend this product.
En dat werkt perfect Math ik spreek uit ervaring ;)
Gisteren was het hier in de Pyreneeën 36 gr en erg stoffig off road. Dat veroorzaakte wat geluiden vd belt. Daarnaast liep de belt bij vriend aan; dit bleek door een missende bladbout door al het stuiterwerk. :-/
Succes met zoeken en ik hoop niet dat door de regen fietsen de oplossing moet zijn..
En dan te weten dat één van de argumenten om voor een riem te kiezen is dat deze minder geluid zou maken dan een ketting.
Je breekt hier wel je frame voor :?

Koenie.... die tevreden is dat ie voor een Rohloff met ketting gekozen heeft.
(Overigens geen vreemde geluiden te bespeuren hier :wink: )
koenie schreef:En dan te weten dat één van de argumenten om voor een riem te kiezen is dat deze minder geluid zou maken dan een ketting.
En dat is precies mijn ervaringen. In tegenstelling tot de ervaringen van TS, maken mijn beide Santossen met Rohloff en riem nagenoeg geen geluid.
snowfreakyvon schreef:Gisteren was het hier in de Pyreneeën 36 gr en erg stoffig off road. Dat veroorzaakte wat geluiden vd belt. Daarnaast liep de belt bij vriend aan; dit bleek door een missende bladbout door al het stuiterwerk. :-/
Succes met zoeken en ik hoop niet dat door de regen fietsen de oplossing moet zijn..
O leuk, ik zit ook in de pyreneen, maar met een Simson ketting. Waar zitten jullie?