Additionally, paste this code immediately after the opening tag: compabiliteit shimano 10 speed derailleur met 9 speed group - Forum Wereldfietser

compabiliteit shimano 10 speed derailleur met 9 speed group

Beste,

De Shimano LX 9 speed achterderailleur van mijn fiets is aan vervanging toe. Ik kan op het internet enkel Shimano LX 10 speed achterderailleurs vinden. Mijn vraag is of een 10 speed LX achterderailleur compatibel is met een 9 speed schakelaar, 9 speed casette en 9 speed (KMC) ketting?

Alvorens bedankt voor jullie reactie(s).

Groet,

Willem
Shimano 10-speed werkt met andere kabeltrekafstanden, dus dat gaat niet goed. Je kunt echter elke shimano9-speed derailleur met voldoende kooilengte gebruiken, hoeft niet LX te heten.

Overigens kan het best zijn dat de derailleur niet kapot is. Het kan ook best dat de wieltjes aan vervanging toe zijn (meestal ergen tussen 10000 en 20000 km), dat het derailleuroog verbogen is of dat de gebogen buitenkabel bij de derailleur van binnen versleten is. (ook typisch ergens tussen 10 en 20 Mm)

Wat zijn er op dit forum veel Willems en Wimmen...
Mijn cassette en ketting zijn eigenlijk ook aan vervanging toe. Als ik die ook met een 10 speed variant vervang, zou het dan wel passen met een 9 speed versnellingsschakelaar of dat ook niet?
Past 10 speed cassette zomaar op een 9 speed naaf?
redmiller schreef:Past 10 speed cassette zomaar op een 9 speed naaf?
Niet zomaar. Het staat onderaan deze pagina: http://www.m-gineering.nl/cass2.htm
gbischof schreef:Mijn cassette en ketting zijn eigenlijk ook aan vervanging toe. Als ik die ook met een 10 speed variant vervang, zou het dan wel passen met een 9 speed versnellingsschakelaar of dat ook niet?
Dan moet je ook een nieuwe versnellingsschakelaar hebben. En omdat de 10sp-ketting niet lekker gaat over de 9speed voorbladen moet je die ook nieuw hebben. Omdat je dan waarschijjnlijk een andere cranck nodig hebt moet je die ook nieuw. Of je as, voorderailleur en de schakelaar dan nog lekker werken weet ik even niet.
Nieuwe 9s Deore achterderailieur is 3 tientjes bij bike-components.de, nog een tientje voor de eenvoudigste KMC 9s, 1.5 tientje voor een nieuwe 9s Alivio cassette (of 3 tientjes voor LX), klaar is kees, toch?
redmiller schreef:Past 10 speed cassette zomaar op een 9 speed naaf?
Zeker... en ook nog op de body van een oorspronkelijke 8v naaf. Een 1mm spacer krijg je erbij. Is toch mooi? of niet dan?, nou dan! :D
okay, een 10 speed derailleur zal dus niet lukken. Ik zal dus of een 9 speed Deore achterderailleur moeten kopen of mijn huidige Deore LX 9 speed derailleur moeten repareren. Ik heb een ongeluk gehad en nu schakel mijn fiets niet meer soepel. De oorzaak van dit probleem komt denk ik doordat de kooi niet recht meer is. Is het mogelijk om ergens een nieuwe kooi te kopen?
Nee, kooien kunnen niet los. Deore 9v RD kost €25-30.
gbischof schreef:Ik heb een ongeluk gehad en nu schakel mijn fiets niet meer soepel. De oorzaak van dit probleem komt denk ik doordat de kooi niet recht meer is.
Controleer eerst eens of het derailleuroog misschien verbogen is. dat is het deel van het frame waar de derailleur aanhangt.
Haal de derailleur er daarvoor af. Het oog moet evenwijdig aan het frame lopen.
Aan het kooimechanisme van de deralleur zelf is inderdaad weinig te doen. Terugbuigen en als het dan niet breekt niet meer ver gaan fietsen...
Kan een 10 speed ketting wel op een 9 speed cranck?
gbischof schreef:Kan een 10 speed ketting wel op een 9 speed cranck?
ja
wel verwarrend allemaal. Als we toch bezig zijn, Zijn alle combinaties tussen 9 en 10 speed front derailleurs, ketting, shifters en crank wel allemaal mogelijk?
Ga terug naar start en lees de reacties opnieuw? :wink:
Precies..even lezen. Ave Gone heeft het meest waarschijnlijke antwoord gegeven: een krom derailleurpad. Fietsenmaker heeft daar een mooi stuk gereedschap voor, dat kun je slecht zelf verhelpen.

Afbeelding
Derailleurpad rechtbuigen kan inderdaad, er van uitgaande dat het een stalen fiets betreft. Op een alu fiets is het meestal een vervangbaar exemplaar. Overigens heb ik die bij een fiets van een maatje onderweg m.b.v. een bahco ook wel eens bijgebogen bij gebrek aan vervanging en dat ging ook, zonder breken/scheuren etc. Heb toch maar aangestuurd op zo spoedig mogelijk wel (laten) vervangen.