Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koplamp (batterij) - Forum Wereldfietser

Koplamp (batterij)

Hoi,

Ik zoek een goed voorlicht. Batterij lijkt me het handigst. Men lijkt tegenwoordig aardig wat dollars neer te leggen voor een lichtje...

Eigenlijk vind ik het doodirritant, auto's en nu ook fietsers (WTF!) met een koplamp waar niet tegenin te kijken is, maar ja, beetje kunnen kijken waar je rijdt (in het buitenland) is wel fijn.

Tips zijn welkom!
Tweedehands aanbiedingen ook ;)
Stel jezelf eerste de vraag: ga ik in het donker ('s avonds, tunnels) fietsen?

Zo ja, wil je zelf goed kunnen zien of is het belangrijker dat je goed gezien wordt?

Als je alleen goed gezien wilt worden, is een simpel lampje vaak voldoende.
Als je zelf goed wilt zien dan er mooie lampjes waarover meerdere draadjes op dit WF forum zijn volgeschreven. Gebruik dan even de zoekfunctie.

Zo nee, dan biedt een noodoplossing als een hoofdlamp uitkomst, ook al schijnen die hinderlijk naar medeweggebruikers.
Dank. Lijkt me ook handig om zelf wat te zien inderdaad. Zoekfunctie wel gebruikt, maar lijk voornamelijk lichten tegen te komen die je moet opladen via usb of werking via een naafdynamo
Je kan eens een kijkje nemen op deze site van een Nederlander die er echt heeel veeel werk in heeft gestopt:
http://swhs.home.xs4all.nl/fiets/tests/ ... ex_nl.html

Hij let echt op verkeerstechnische dingen zoals de afkapping die inderdaad bij veel "lichten" ontbreekt (en dus niet zo geschikt zijn volgens hem).

Persoonlijk gebruik ik al een tijdje in de wintermaanden de Fenix BT20 al zal de kabel en de batterijsoort (18650's) niet iedereen aanspreken. Deze heeft 4 standen waarbij de hoogste 2 erg fijn zijn in plaatsen zonder verlichting (bos enzo) en de laagste 2 goed zijn voor normale wegen met lantaarns en in de stad. Je moet uiteraard wel je lamp niet te hoog instellen want dan verblind je mensen.

De nieuwere Fenix BC30 zou nu mijn eerste keus zijn, deze heeft geen kabel meer. Het dual beam systeem werkt fijn. Qua dynamo lamp gebruik ik een Philips Saferide 60, dit omdat ik tijdens trektochten niet afhankelijk wil zijn van een lader.
Bij de batterijlichten is de Ixonvan BuM al jaren een vaste waarde.
Zelf geef ik ook de voorkeur aan een afgekapte lichtbundel, die het licht projecteert waar het nut heeft (op de weg en in de breedte) en niet verblindend werkt. Daarbij gaat de voorkeur naar verlichting met een naafdynamo, omdat die gewoon altijd werkt en je geen kans hebt op lege batterijen. De keerzijde is dat de prijs wat hoger is, omdat er een voorwiel met zo'n dynamo nodig is. Die Philips Saferide is dan een schitterende lamp, maar jammer genoeg stopte Philips met de productie van fietsverlichting. Hier en daar kun je ze nog op de kop tikken.
Probleem met batterijverlichting is, wat mij betreft, vooral dat een lamp waarmee je zelf ook wat ziet behoorlijk wat energie vraagt. Het gevolg is dat de autonomie nogal beperkt is. Of dat erg is, hangt dan weer af van jouw doel.
Ik denk dat je je erg af moet vragen wat je doel is.
ga je dagelijks kilometers fietsen naar je werk of zo iets dan wil je iets betrouwbaars, gewicht, (iets) meer rolweerstand en aankoop prijs maken dan waarschijnlijk minder uit. Dan kan je kiezen tussen goede batterij verlichting of een naaf dynamo. Daar zijn hier een hoop fans van, dus info zat.

Ga je op vakantie in de zomer, rij je meestal overdag, maar wil je wel 's nachts kunnen rijden en tunnels verantwoord door komen? kies dan voor iets met veel licht, maar iets meer werk. Dat kan dan opeens veel goedkoper. Het kan een losse zaklamp zijn, een hoofdlamp of toch iets aan het frame, kijk wat je toch al bij je hebt. Het nadeel is dat je af en toe een batterijtje moet kopen, maar als je iets kiest dat maar een aa batterij nodig heeft dan neem je het gewoon mee met de boodschappen die toch al moet doen en is een hele reserve set niet zwaar.


Ik ben zelf erg fan van dit dingetje: http://www.miniinthebox.com/nl/fx-sk68- ... 87670.html
Hij is klein, licht, waterdicht (tot nu toe, na 1 jaar gebruik) en enorm goedkoop. Je kan vast iets verzinnen waardoor je hem naar believen op je stuur kan zetten en weer afhalen.
Ik gebruik hem nu ongeveer een jaar in de thuiszorg. Je kan de lichtbundel traploos versmallen of verbreden en dus de afrand waarop hij verlicht instellen. Ik gebruik hem om in iemands keel o.i.d. te kijken (smalle lichtbundel) of een donker tuinpad te verlichten (breed). Op vakantie kan ik op flinke afstand een hert in de schijnwerper zetten met de smalle stand. Over de lichtintensiteit heb ik dus niets te klagen, voor de fiets zeker genoeg. Ik heb na twee maanden 3 bij gekocht omdat ik bang was dat de mijne kapot zou gaan en het toch niets kost, maar die liggen in een la niets te doen.