Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koga met tik - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Koga met tik

M276 schreef:Je trapas is vermoedelijk 1 van deze 3
1 kan je gewoon verwijderen met de tool die je al hebt.
2 en 3 kan je verwijderen met een extra onderdeel op het tool van 1 (dat dopje op foto 2)

Je komt er heel makkelijk achter of het 1 of 2-3 is.
Bij trapas 2-3 komt de crankverwijderaar nergens tegenaan.
Waardoor je dus zonder tegenkracht hem helemaal in kan draaien.
Als dat gebeurt heb je trapas 2-3.


http://www.fietsparts.nl/images/stories ... passen.jpg

http://www.workyourbike.be/430-thickbox ... deraar.jpg


Hoop dat het je vraag beantwoord.

Oh trouwens ik heb ooit een vervelende tik in mijn fiets gehad. En dat was niet de zadelpen maar de zadelstrop / zadelpenklem
Als je goed kijkt naar de foto's zie je dat deze cranks beschikken over een selfextracting bout. Als je de inbusbout losdraait neemt deze dus de hele crank mee. Als je de inbusbout er alleen uit wilt hebben moet je het zwarte afdekkapje met de in dit geval 2 gaatjes eerst eruitdraaien. Daarna kun je aan de gang met de cranktrekker, dat lijkt me alleen onnodig extra werk.

Het is naar alle waarschijnlijkheid wel 2 of 3 voor wat de as betreft.
Ik heb geen antwoord, wel precies dezelfde pedalen.....maar gelukkig geen tik.
Toch volg ik dit topic maar even want ik leer graag :idea:
Anja
Wat een hulp allemaal. De uitdaging zal zijn om te vinden wat er aan de hand is en ook nog op mijn werk aan te komen. :oops:
@_Peter_ Ik heb die bouten ook wel is gehad. En daar kwam de crank dus niet zelf los en moest ik toch echt met mijn cranktrekker aan de gang. Misschien onkunde van mijn kant. Dat kan :)

Maar Joost kan het toch even proberen of het zonder gaat. Gaat het niet dan haalt hij het dopje voor op de trekker en klaar.
Als je toch de boel los wil halen heb je voor de non-drive-side een 8-noks tool nodig. Kijk voor een voorbeeldplaatje ergens op deze pagina van de site van m-gineering bij Truvativ Isis drive.
http://www.m-gineering.nl/shoptlaandr.htm
Voor de drive-side heb je volgens mij een andere tool nodig, een voorbeeld staat op de zelfde pagina 2 plaatjes er boven (Bracket Cartridge verwijderaar)

Je trapas is van het type Shimano Octalink. Er zijn verschillende versies hiervan met verschillende vertandingen van de as, dus let hier op als je 'm moet gaan vervangen.
OctaLink V2, welteverstaan. En die ring aan de linkerzijde heeft van binnen dezelfde vertanding als de aandrijfzijde. Geen aparte sleutel voor nodig dus (maar het kán wel).
Je hebt gelijk, ééntje volstaat. Ik zag het zo snel niet op de geposte foto.
Goed geluisterd: niet gelijk alles uit elkaar schroeven en vervangen. Mijn trappers eraf gehaald en andere er met montagepaste terug op gezet. Morgen eens testen. Wie weet.
Met andere trappers minder tik maar niet weg. Bij staand trappen veel erger. Maar weer even aankijken.
Ik zou de trapas even eruit halen. Goed schoonmaken. En weer met montagepasta erin monteren.

Voordat je dit doet eerst even kijken of alles nog soepel draait.
Anders is het misschien gewoon intern in de trapas. En dan heeft het geen zin :wink:

Als je het staand trouwens ook hebt is zadelpen / zadel ed uitgesloten.
LHTJoost schreef:Met andere trappers minder tik maar niet weg. Bij staand trappen veel erger. Maar weer even aankijken.
Dus je hebt er andere trappers ingezet en nu is het erger geworden. Dan lijkt me het in de trappers te zitten. Draai je ze wel stevig genoeg vast? Als ze iets te los zitten, gaan ze ook tikken.

succes,

Sjirk
SjirkM schreef:
LHTJoost schreef:Met andere trappers minder tik maar niet weg. Bij staand trappen veel erger. Maar weer even aankijken.
Dus je hebt er andere trappers ingezet en nu is het erger geworden.
Eigenaardige conclusie op basis van de zin 'Met andere trappers minder tik maar niet weg.' Het 'bij staand trappen veel erger' lijkt mij eerder een aanvulling op eerdere gegevens, niet een gevolg van de andere pedalen.

Carl