Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koga met tik - Forum Wereldfietser

Koga met tik

Bij mijn Koga WorldTraveller, die ik gebruik voor woon-werk hoor ik al sinds ik hem heb een hinderlijke tik. Dat wordt steeds erger en nu toch ook wel hinderlijk. Ik dacht dat het ook mijn tandwielen voor ging. Ketting en cassette heb ik vervangen. Ik heb steeds meer het idee dat het om mijn trapas gaat. Ik ben vna plan de boel eens open te maken en te kijken. Het is me niet helemaal duidelijk om wat voor trapas het hier gaat en welk gereedschap ik nodig heb. Ik heb een Surly met een "vierkante as", een mtb met hollowtech2.
Graag jullie advies. Moet het open en hoe dan? Of toch eerst tandwielen voor vervangen?

AfbeeldingIMG_0861 by Joost Brugman, on Flickr

AfbeeldingIMG_0860 by Joost Brugman, on Flickr
Het stomste wat je kunt gaan doen is als een gekke henkie alles vervangen. Als een fietsenmaker je dat aanraadt: hard wegfietsen en een echte fietsenmaker zoeken.
Begin eens eerst met alles voorzichtig een beetje te controleren of het loszit. Dwz alles - ook waarvan je zeker vermoedt dat het het niet is - een beetje aan proberen te draaien. Hou je aan de aanhaalmomenten: klein sleuteltje = weinig kracht zetten.
Lees dan eens de betreffende pagina op m-gineering.nl. Dan lees je alles* op dit forum na het zoken op het woord "tik".
Dan systematisch te werk gaan.
Open maken en kijken wordt het niet, een tik zie je niet zitten.

* Misschien moet je niet alles lezen, zo lang is de zomer ook weer niet. :wink:

Die crancks ken ik niet, maar iemand anders hier vast wel.
Als ik zoek op "tik" kom ik bij ene Ave Gone die adviseert op "tik" te zoeken. :wink:
Met een grote inbus kun je zo te zien de cranks losdraaien (er zit een zogeheten selfextracting bout in) Dus de inbus erin en tegen de klok in losdraaien (een lange steel maakt dat makkelijker). Welke trapas er in zit is zo niet te zeggen, het kan een BB-UN71 octalink zijn maar ook wat anders.(dus ook niet te zeggen waar je dat mee losdraait.

Overigens kan het maar zo zijn dat de kooi van je voorderailleur tegen je crank aantikt, is mij ook eens gebeurt.
Toevallig heb ik deze week bij mijn "tikkende" koga de pedalen mogen vervangen. Maar deze waren dan ook al weer 12 jaar oud.
Da's mooi.

Maar hoe heb je de tik weggekregen?

:lol:
LHTJoost schreef:Als ik zoek op "tik" kom ik bij ene Ave Gone die adviseert op "tik" te zoeken. :wink:
Goed hé? :wink:
Zonder gekheid, de achterlijk slechte zoekfunctie van het forum is een van de vele redenen waarom het zo vervelend is dat de nieuwe website zo lang op zich laat wachten. Als je zoekt met google krijg je veel betere links. Kijk maar: https://www.google.nl/?gws_rd=ssl#q=tik ... nl%2Fphpbb
Tijdens een informatieavond van mijn fietsenmaker hoorde ik dat het soms weer smeren van diverse onderdelen met montagekit van belang is.

Zij gaven aan dat als iemand komt met een tik in de fiets, één van de oorzaken vaak is dat de zadelpen weer wat montagekit kan gebruiken. Dat is een voor hun één van de dingen die ze eerst checken.

Wie weet helpt dat bij jou ook en is het probleem simpeler dan verwacht...
As* schreef:Tijdens een informatieavond van mijn fietsenmaker hoorde ik dat het soms weer smeren van diverse onderdelen met montagekit van belang is.
Waarschijnlijk bedoel je montagepasta, mocht je de onderdelen ooit weer uit elkaar willen krijgen :lol:
Ave Gone schreef:
As* schreef:Tijdens een informatieavond van mijn fietsenmaker hoorde ik dat het soms weer smeren van diverse onderdelen met montagekit van belang is.
Waarschijnlijk bedoel je montagepasta, mocht je de onderdelen ooit weer uit elkaar willen krijgen :lol:

Ah yep, tuurlijk ;-)
Travelmaster schreef:Da's mooi.

Maar hoe heb je de tik weggekregen?

:lol:
Grapjas :wink: Met de nieuwe pedalen is het tikkende / krakende geluid verdwenen.
:lol: :lol:

Mooi zo!
Bedankt allemaal.

Weet toevallig ook nog iemand met wat voor trapas we hier van doen hebben?
Als jij voor een mooie foto kan zorgen is er vast wel iemand die dat kan, wel eerst even de crank verwijderen. Als je het gereedschap om hem te demonteren er toch voor blijkt te hebben staat het vaak op een sticker op de trapas. (Als dat nog leesbaar is tenminste)
LHTJoost schreef:Bedankt allemaal.
Weet toevallig ook nog iemand met wat voor trapas we hier van doen hebben?
Als je even het frame op de foto weghaalt kunnen we misschien het etiket van de trapas zien, daar staat het meestal op :D
Het is vast geen losse as met cups en kogels 8)

Maar waarom zou je beginnen met de moeilijke dingen als er nog ziveel gemakkelijke mogelijkheden zijn? Letterlijk alles kan een tik geven. Ik heb er ooit een gehad in de voorste boutjes van de achterdrager. Die tikten door het torderen van het frame.
Mijn tik die uit de trapas leek te komen zat idd in de zadelpen. Flinke lik montagepasta loste het op. Zou ik toch eerst doen voor ik de trapas uit elkaar haalde.
Goeie tip om breed te kijken maar probleem is wel degelijk gekoppeld aan de aandrijving. Wat niet wil zeggen dat het de trapas moet zijn.
Denk dat niet te snel, je zult niet de eerste zijn waarbij het probleem echt in bijv de zadelpen zit.
Johojo schreef:Denk dat niet te snel, je zult niet de eerste zijn waarbij het probleem echt in bijv de zadelpen zit.
De zadelpen is net als vrijwel alle onderdelen aan de fiets gekoppeld aan de aandrijving, wat tikken betreft dan.
Je trapas is vermoedelijk 1 van deze 3
1 kan je gewoon verwijderen met de tool die je al hebt.
2 en 3 kan je verwijderen met een extra onderdeel op het tool van 1 (dat dopje op foto 2)

Je komt er heel makkelijk achter of het 1 of 2-3 is.
Bij trapas 2-3 komt de crankverwijderaar nergens tegenaan.
Waardoor je dus zonder tegenkracht hem helemaal in kan draaien.
Als dat gebeurt heb je trapas 2-3.


http://www.fietsparts.nl/images/stories ... passen.jpg

http://www.workyourbike.be/430-thickbox ... deraar.jpg


Hoop dat het je vraag beantwoord.

Oh trouwens ik heb ooit een vervelende tik in mijn fiets gehad. En dat was niet de zadelpen maar de zadelstrop / zadelpenklem