Additionally, paste this code immediately after the opening tag: uitgelubberde inbus - Forum Wereldfietser

uitgelubberde inbus

Een zadel wil ik een beetje verstellen, maar het inbus-boutje (m4) is uitgelubberd, en krijg ik dus niet meer losgedraaid. Ook nog eens op een plek waar niet veel manouvreer ruimte is, onder het zadel, bijna tegen de zadelpen.
Heeft iemand een tip hoe je zo'n boutje toch los kan krijgen?

alvast bedankt
Jeroen
Het makkelijkste is waarschijnlijk om het boutje door te zagen zagen/slijpen/vijlen via de spleet in de strop. Uitboren kan ook. Allemaal lastiger naarmate het boutje harder is.

Iemand nog meer ideeën?
Als de kop nog wat uitsteekt kun je proberen met een ijzerzaag een groef erin te maken zodat je een schroevendraaier kunt gebruiken en hopen dat het daarmee lukt. Maar eerlijk gezegd moet je dan wel mazzel op mazzel hebben. Of een inbus-5 opofferen en die er met geweld in slaan en hopen dat het pakt.
Daarvoor gebruik ik een boutenverwijderaar. Het zijn een soort van zelftappers met links draad.

Zie bv http://www.speciaalgereedschap.nl/produ ... WIJDERAARS

Mijn setje koste bij de Lidl/Aldi/Action iets van 5 euro.
dat klinkt allemaal niet leuk :evil:
Dat zagen had ik ook bedacht, maar er is echt weinig ruimte voor, ook al omdat het boutje wat verzonken is, ik heb even wat foto's gemaakt:
https://www.dropbox.com/sh/gowdt2re570k ... -LoDa?dl=0

vrees dat het of boren of geweld zal moeten worden, tenzij de gouden tip alsnog opduikt :roll:
jeroenh schreef:foto's
Nu heb ik geen idee meer wat ik zie.
Kun je misschien een foto maken waarop de situatie te zien is?
Het lijkt wel of ik het zadel zie?
Gaat het wel om de zadelstropbout?
nee, het is dus niet de zadelstropbout, maar de bout waarmee het zadel in de zadelpen vastzit, de hele zadelpen is gewoon verwijderd uit de fiets, het zadel krijg ik niet los van de zadelpen, excuus voor als dat niet duidelijk was!
zal kijken of ik nog een foto erbij kan zetten
Ik krijg net ingestraald dat het een Torx (https://nl.wikipedia.org/wiki/Torx) is en geen inbus. (En ook geen M4, maar dat is minder relevant)
foto staat er inmiddels bij met iets meer overzicht.
het is een fizik zadelpen, cyrano heet ie geloof ik.

is dat een torx? heb ik nooit zo beseft, zou wel verklaren waarom ik het zo'n lastig boutje vond (en hem dus aan gort heb gedraaid :oops: )
jeroenh schreef:foto staat er inmiddels bij met iets meer overzicht.
het is een fizik zadelpen, cyrano heet ie geloof ik.

is dat een torx? heb ik nooit zo beseft, zou wel verklaren waarom ik het zo'n lastig boutje vond (en hem dus aan gort heb gedraaid :oops: )
Denk dat je hem er met een Torx sleutel (desnoods een maatje groter erin slaan) nog wel uit krijgt.
Kijk, dat is een betere foto!
Heb je het al met een torxdraaier geprobeerd?
Wild idee: heb je een decoupeerzaag?

Ik ken deze zadelpen helemaal niet, maar het lijkt alsof de bout ver naar achteren zit.
Zit er misschien aan de boven- of voorkant nog een?
Dat wordt dus naar een bouwmarkt die op zondag open is en waar ze een boutenverwijderfreessetje hebben. Zoek op internet maar eens op grabit, ze zijn er ook van andere merken, en hebben mij en vele zelfklussers al eens uit de brand geholpen.

PS
Neem dan meteen een passende bout mee.
Heb zelfs nog even het owners-manual erop nageslagen (wie leest dat ooit voor een zadelpen?), maar er staat nergens vermeld dat het om een torx zou gaan, ik ben er als vanzelfsprekend vanuit gegaan dat het een inbus is, want op fietsen is eigenlijk alles inbus behalve rohloff natuurlijk, en nu dus ook een fizik zadelpen, leve de standaardisatie.
Het is een mooie zadelpen met een setback van 25mm, een bout (deze dus) om de boel vast te zetten en aan de voorkant een handschroef om de boel te stellen, een keer via makrtplaats gekocht, want die €99 die er hier staat vind ik wel wat overdone voor een zadelpen http://www.fizik.it/components/seatpost ... atpost-r3/

Weer een prachtig woord geleerd: boutenverwijderfreessetje, mooi!
Zal eens kijken wat ik aan torx dingen heb liggen, maar ik denk alleen eentje in de Rohloff maat, dus nu of een passende torx vinden of zo'n boutenverwijderfreessetje halen.
Dank!
Zo,n setje heet eigenlijk een"extractor"
In de volksmond ook wel een "linkse tap" genoemd

Dirk
Had onlangs iets gelijkaardigs voor. Eerst wat kruipolie erop gedaan, die zijn werk laten doen en dan voorzichtjes beginnen uitboren (met een klein boortje). Door het trillen kwam de bout los en kon ik die alsnog eruit draaien, ook al was ie beschadigd.
Succes ermee.
dik5 schreef:Zo,n setje heet eigenlijk een"extractor"
In de volksmond ook wel een "linkse tap" genoemd

Dirk
Ik kon zo snel even niet op het juiste woord komen en waar ik mee kwam is eigenlijk wat het zo'n beetje doet, zij het wat omslachtig omschreven. (past het nog wel op je scrabblebord?)
jeroenh schreef:Dat zagen had ik ook bedacht, maar er is echt weinig ruimte voor, ook al omdat het boutje wat verzonken is, ik heb even wat foto's gemaakt:
https://www.dropbox.com/sh/gowdt2re570k ... -LoDa?dl=0

vrees dat het of boren of geweld zal moeten worden, tenzij de gouden tip alsnog opduikt :roll:
Ik heb ook sterk de indruk dat het Torx bouten zijn. De een bereikbaar van onderen en andere van boven, recht boven de zadelpen. Als je de bout bovenin de zadelpen met een torx-bit los draait, dan zal de torxbout die met een inbus is bewerkt, geen problemen geven. Een overmaat torx erin rammen heeft geen zin. Meestal lukt het met de juiste maat torx.

Piet.
Psst, wat soms ook werkt is een draadkniptang, afhankelijk van hoe hard het materiaal van de kop is en hoe vast het zit. Gewoon knijpen in de rand van de kop en draaien. Lukt opvallend vaak. Als het zo gemakkelijk uitlubbert dan is het misschien niet zo hard.

Verder.... aangezien het een zadelbout is, denk je eraan om wel een fatsoenlijke nieuwe te kopen. Niet uit de kortingsbak van de bouwmarkt.
1. nacht in wd40
2. iets grotere maat torx bout er goed in meppen en gewoon losdraaien
3. linkse tap
4. anders zaagsnede in maken (en daarbij de pen ook iets inzagen

Voordat je kracht zet eerst goed grip hebben.
Ik plaats mijn vraag even onder dit topic om niet onnodig een nieuw onderwerp te starten.

Ook ik heb met een uitgelubberde bout te maken (het leven valt niet mee) en wel die van mijn linker handvat. Te hard aangedraaid vrees ik. 😬 Nu krijg ik het handvat er niet meer af en mijn nieuwe er niet op.

Alle tips hierboven gelezen en ik vrees dat het een tapeind uithaal set aanschaffen wordt. Niet duur, wel jammer voor één zo’n boutje. Of uitboren (geen ervaring mee) maar dan verniel ik neem ik aan ook de schroefdraad?...en dus het handvat?

Het is maar een klein boutje, m3 als ik het goed heb, maar toch....muurvast.
19DB99B9-D554-4F85-BFF5-C0A74B9AF068.jpeg
19DB99B9-D554-4F85-BFF5-C0A74B9AF068.jpeg (58.64 KiB) 2963 keer bekeken