Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Balhoofd en bracket-as frezen/vlakken van gepoedercoat frame - Forum Wereldfietser

Balhoofd en bracket-as frezen/vlakken van gepoedercoat frame

Beste Wereldfietser,

Inmiddels ben ik weer een beetje verder gevorderd met de renovatie van mijn oude batavus nevajo. Het frame is geheel ontmanteld, schroefdraad bescherm en het zit momenteel in een goede poedercoating (ral 1027). Ik ben tevreden over het resultaat.

(Offtopic: Eerdere vraag over de breedte van de achterbrug is opgelost. De achterbrug bleek gewoon 135mm breed, ondanks het originele 7-speed achterwiel. Er zat namelijk een vulring tussen naaf en cassette).

Nu sta ik op het punt het frame weer op te bouwen. Ik ben in het bezit van een balhoofd pers, maar kwam er na enige studie achter dat er mogelijk meer voor nodig is om de balhoofd cups goed te plaatsen.

Het balhoofd (ex. binnenkant) is mee gespoten, waardoor de bovenkant niet geheel meer vlak is. Ik lees/zie op youtube dat het raadzaam is om het balhoofd eerst opnieuw te frezen. Het zelfde geldt eigenlijk ook voor de bracket buis.
Op internet vindt ik cyclus balhoofd en bracket frezen, maar deze zijn toch behoorlijk aan de prijs.

Mijn vragen zijn :

1. Is het een probleem dat door het frezen van de buizen de lak aan de kopse kanten verdwijnt. Dien ik dit naderhand nog te behandelen?

2. Heeft er iemand een tip voor een kundige FM in de regio Utrecht die de buizen kan frezen (mijn ervaringen met FM zijn namelijk helaas niet altijd positief)? Zo ja, hoe hoog zullen de kosten hiervan uitpakken?

En omdat ik natuurlijk het liefst alles zelf wil doen:

3. Heeft er iemand een frees set liggen die zij/hij van de hand wil doen? Op marktplaats zie ik helaas niets aangeboden. Wat mij verbaast gezien de nieuwprijs van zo'n frees.

4. Heeft er iemand in de buurt van Utrecht een freesset voor een eenmalige actie te leen, in ruil voor een goede fles wijn? ;)

Om te voorkomen dat ik het misschien te perfectionistisch aanpak:

5. Is het frezen eigenlijk wel nodig?


Bij voorbaat weer hartelijk dank voor de reacties!

Groeten,

Otto-Jan
In principe volstaat het bij een frame dat ooit is behandeld geweest om de lak op de vlakke delen te verwijderen met een scherp mesje of krabbertje.
Bij een trapas is het risico zo goed als onbestaande als je cartidge assen gebruikt: deze maken immers geen gebruik van de randen van het frame om uit te lijnen. Klassieke trapassen of externe lagers zijn daar wat gevoeliger aan.
Het risico bij het balhoofd is dat de twee lagers niet mooi uitgelijnd zijn. Als je op het zicht ziet dat de boven/onderkant niet perfect vlak is, dan zou ik hier wel de verf wegkrabben.

Ik heb de prijzen ook ooit opgezocht en beslist dat het het risico waard was om het zonder te proberen. Voorlopig zonder gevolg.
EnriceV schreef:Het risico bij het balhoofd is dat de twee lagers niet mooi uitgelijnd zijn. Als je op het zicht ziet dat de boven/onderkant niet perfect vlak is, dan zou ik hier wel de verf wegkrabben.
Klopt. Bij het gepoedercoate frame dat ik ooit terugkreeg was de lak echter zo hard dat er van krabben geen sprake was. Er moest een scherpe beitel, een hamer en een vijl aan te pas komen. Op het moment dat je op het staal zit moet je stoppen. Lastig is dat niet.
Dat daar dan geen lak zit is geen probleem, het geeft goed aan dat het nut van lak tegen roest bij een fiets betrekkelijk is, zeker bij een balhoofd treed zelden roest op. Wel zorg je voor veel montagevet.
Poedercoat is geen verf, maar een polymeerlaag, uitgehard door hittebehandeling.
geweldig resultaat, dat wel.
Overbodige coating met vijl wegwerken.
Hartelijk dank voor de reacties. Ik zal de overtollige coating met een vijl proberen weg te werken. Ik kwam erachter dat ook de voorvork een laagje te veel heeft.

Mocht vijlen niet het gewenste resultaat leveren dan vroeg ik mij af of iemand nog een tip heeft voor een FM waar ik dit kan laten doen?

Hartelijke groet,

Otto-Jan
Elke goede fietsenmaker kan dit; als hij het niet kan is het dus geen goede :P
Je zou bij Sneltweewielers kunnen vragen of ze dit tegen uurloon voor je kunnen doen. Een paar tientjes betalen voor een klein kwartier werkplaatstarief (uurloon, huur van werkplaats en gereedschap) is echt niet veel.

Met die vork heb ik toen ook echt zitten stoeien, die herinnering had ik al verdrongen :?
Okee. Dank voor je reactie.