Additionally, paste this code immediately after the opening tag: midden of achterstandaard? - Forum Wereldfietser

midden of achterstandaard?

Mijn Schwinn heeft een plaat voor een middenstandaard en de twee schroefgaatjes aan de liggende achtervork voor een achterstandaard. Ik fiets met alleen tassen achterop.

Momenteel zit er een matige standaard achterop die zelf veel te slap is, dus de fiets valt makkelijk om.

Ik wil een nieuwe standaard erop zetten, maar ben benieuwd welk type ik 't beste kan nemen.
Achter vind ik handig omdat:
-Je je fiets makkelijker een stukje achteruit kunt rijden met de standaard uitgeklapt.
-Handiger met ketting smeren (je crank komt niet tegen je standaard aan bij ronddraaien)
-Fiets staat stabieler.
Het gaat mij met name om de stabiliteit, de rest is bonus!
Op mijn Santos Travelmaster heb ik een achterstandaard, en ik ben buitengewoon tevreden over de stabiliteit van deze constructie.

En ik vind de bonuspunten van Berger echt niet zo onbelangrijk. ;-)
kjiratsiekoedel schreef:Het gaat mij met name om de stabiliteit, de rest is bonus!
Ik heb op mijn Travelmaster 2.8 een achterstandaard: zeer stabiel. Bij tassen langs het voorwiel kan je nog een standaard aan de lowrider overwegen.
Een beladen fiets met middenstandaard valt zo om. De andere punten (zeker stukje achteruitrijden) vind ik meer dan alleen bonus: erg praktisch.
Een standaard aan je lowrider is de beste garantie om vroeg of laat flink op je plaat te gaan. Afrader dus.
Ik zeg achter stabiel en je cranks vrij zoals al gezegd.
Ik had zo'n vette middenstandaard (Union?) en die werkte perfect. Ook met volbeladen fiets ging de fiets nooit om (zolang je het stuur maar naar rechts draait ). Ik begrijp dan ook niet zo goed waar die spookverhalen vandaan komen. Ketting smeren vind ik geen belangrijk argument omdat je dat in de regel maar eens in de x dagen doet en dan is er echt wel een muurtje te vinden. Welke standaard je ook kies: zorg dat er een serieus voetje opzit.

P.S.
Vanwege het gewicht rijd ik niet meer met standaard. De vangrail/hekje/paal/muur/weg is het lichtgewicht alternatief.
LHTJoost schreef:Een standaard aan je lowrider is de beste garantie om vroeg of laat flink op je plaat te gaan. Afrader dus.
Ik zeg achter stabiel en je cranks vrij zoals al gezegd.
Zo'n ding houdt je inderdaad wel scherp, ja. Afgelopen weekend nog bijna. Was net een stukje aan het fietsen, zag ik het net op tijd. Anders was de eerste afslag naar links een pijnlijke geworden.
PeterVanRijn schreef:Op mijn Santos Travelmaster heb ik een achterstandaard, en ik ben buitengewoon tevreden over de stabiliteit van deze constructie.
Zelf fiets, zelfde ervaring met de achterstandaard.

Al vind ik die bonuspuntjes toch echt wel handig.

Renaat
Achterstandaard.
Hier ook een achterstandaard die erg goed bevalt. Als er komend jaar lowriders voor op komen dan wil ik daar ook een standaard op.
Ik dacht dat bij de middenstandaard de pedalen soms in de weg komen zitten bij het uitklappen van de standaard. Of bij het verplaatsen van de fiets na het uitklappen van de standaard (pedalen draaien dan ook eventjes tot tegen de standaard).

Bij gewoon niet geladen fiets is het simpel op te lossen door de fiets eventjes op te heffen en de pedalen eventjes te draaien. Met een volledige geladen vakantiefiets is dat niet zo simpel.

Of heb je het over een dubbel-middenstandaard? Zo'n V-ding? Moet je hier dan de fiets niet opheffen? Misschien ook gemakkelijker om te duwen wegens de ligging van het zwaartepunt van de fiets (in het beste geval op de fietsas).
Berger schreef:Achter vind ik handig omdat:
-Je je fiets makkelijker een stukje achteruit kunt rijden met de standaard uitgeklapt.
-Handiger met ketting smeren (je crank komt niet tegen je standaard aan bij ronddraaien)
-Fiets staat stabieler.
Advies:
Middenstandaard die bij de fiets is geleverd in tact laten. Stevige achterstandaard erbij monteren. Dan heb je drie keuzes, alleen midden, alleen achter, of allebei.
Vooral bij een volgeladen rijwiel ben je blij met de laatste mogelijkheid!
Mijn eerste vakantiefiets had een standaard. Na ontelbare keren omgevallen te zijn (de fiets) en al weer jaren zonder standaard onderweg ben, ben ik tot de conclusie gekomen dat een standaard het meest onnodige accessoire aan een fiets is.
Ik heb een gewone standaard gehad: de beladen fiets viel om de haverklap om en ik had de genoemde nadelen.
Ik heb daarna een tijdje géén standaard gehad maar merkte dat ik altijd op zoek was naar muurtjes en bomen. Toen mijn fiets voor de tweede keer met de fraaie lak (toen nog lak, geen poedercoating) tegen een rotsmuurtje schuurde vond ik het mooi geweest.
Een achterstandaard dus (Pletscher). Gewoon midden op het grasveld de tassen op de fiets laden. De fiets overal neer kunnen zetten, zonder tweede standaard. De fiets onderhouden zonder dat er verder iets nodig is. Gewoon zomaar een stukje achteruit de stalling kunnen zonder dat de standaard in de weg zit.
Wel heb ik soms last van medereizigers zonder standaard die hun fiets ergens per se tegen een boom of muurtje willen zetten en daarvoor willen dat ik aan de kant ga of mijn fiets heel ergens anders neerzet.
Ik hoef mijn fiets ook niet neer te leggen, wat wel zo fijn is voor de lagers in de regen.
chimera schreef:
Berger schreef:Achter vind ik handig omdat:
-Je je fiets makkelijker een stukje achteruit kunt rijden met de standaard uitgeklapt.
-Handiger met ketting smeren (je crank komt niet tegen je standaard aan bij ronddraaien)
-Fiets staat stabieler.
Advies:
Middenstandaard die bij de fiets is geleverd in tact laten. Stevige achterstandaard erbij monteren. Dan heb je drie keuzes, alleen midden, alleen achter, of allebei.
Vooral bij een volgeladen rijwiel ben je blij met de laatste mogelijkheid!
Ja, als het gewicht geen factor voor je is, kan dat ook nog.
Ik merk zelf dat ik ,omdat ik het liefst in de bergen fiets, toch steeds meer streef naar een zo laag mogelijk gewicht.
Ik ben overtuigd. Er ligt een achterstandaard met goede voet te wachten in de schuur.
TS is geholpen, hij kiest voor een achterstandaard. Heb ik ook en bevalt goed.
Heb echter nog wel een vraag over een voorstandaard (die aan de voordrager bevestigd zit): hoe klap je deze uit als je een tas hebt aan de voordrager.

Als ik naar mijn fiets kijk en hoe de tas aan de voordrager zit, dan denk ik dat ik bijna op de knieën moet om de voorstandaard uit te kunnen klappen.
Voor alle duidelijkheid: ik heb geen voorstandaard.

-Jan
Hangt er denk ik ook een beetje vanaf hoe groot je tassen zijn die je aan de je voordrager hangt. Met mijn Frontroller Classics zie je de standaard bijna niet maar de standaard zit er netjes onder en die kun je met je voet prima bedienen. Maar: inderdaad opletten geblazen bij wegrijden!
Travelmaster schreef:[Over een voorstandaard] Maar: inderdaad opletten geblazen bij wegrijden!
Liefst iets daarvoor al. :twisted:

Voor degenen die een voorstandaard overwegen: kijk eerst eens of het wel nodig is. Toen ik mijn Avaghon kocht, zei de verkoper dat geen fiets goed blijft staan op alleen een achterstandaard met voor- en achtertassen. Imiddels is gebleken dat de mijne dat, met de standaard :wink: (toen nog door Re-Cycle) gemonteerde achterstandaard van Hebie, dat prima doet.

Carl