Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Piepende gates belt - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Piepende gates belt

als het oplost, dan is dat misschien de oplossing want als de riem oplost, piept 'ie ook nie meer :shock:

ik zou er mee naar een fietsenmaker gaan, die verstand en ervaring heeft van/met dit type aandrijving. die, zeg maar, een 'belt aan drive' voelt bij... ophouden nu! :evil: :roll:
Ik neem aan dat het een (blauwe) CDX riem is?

Zelf hem ik geen ervaring met CDX maar wel met CDN, op woon-werk fietsen die piept niet.

Ik kan me goed voorstellen dat die minder last van piepen hebben door de vorm van de tanden. Een CDN riem past gewoon op CDX tandwielen en gaat minder lang mee maar is wel goedkoper.

Als water tijdelijk werkt, is het dan een optie om bij elke stop even met een bidon de riem nat te maken?
Misschien het probleem eens bij de fabrikant neerleggen als de winkel het niet lukt?
daulagari schreef:
di 23 jul, 2019 00:05
Als water tijdelijk werkt, is het dan een optie om bij elke stop even met een bidon de riem nat te maken?
Daar hoef je toch niet voor te stoppen?
Zegt de handleiding er iets over?
Een vingertopje montage pasta. Werkteteen
Ik wil zo min mogelijk vet aan de riem.
Mijn vrouw en ik hebben allebei een fiets met Rohloff/riem (Gates belt), mijn vrouw een CDX-riem en ik een CDC.

Tot nu toe hebben wij geen last van een piepende riem en hebben er vanaf de aflevering van de fietsen (3 jaar geleden) niets aan gedaan.

Wat ik tegen kom op internet zijn de volgende oplossingen:

"Heel af en toe kan hij even gaan piepen. Dat kan komen omdat hij niet goed uitgelijnd is. Dus let op de uitlijning en draai de riem eens om. Je kunt ook wat siliconenspray op de zijkant van de riem sprayen. En klein likje vaseline kan ook."

en

"Een riem kan soms piepen. Vaak komt dit door vuil op de riem. In de riemwielen zitten gaatjes waar de tanden van de riem invallen. Hierdoor wordt het vuil dat op de riem zit erdoorheen geperst, maar er blijft altijd wat vuil aan de riem hangen. Dit is dus geen probleem. Je kan piepen verhelpen door de riem schoon te maken met een borstel en water. De riem daarna laten drogen en licht in sprayen met Siliconen olie. Als dat niet helpt, het riemtandwiel voor loshalen en 180 graden doordraaien."

en

"De riem in sprayen met Finish Line Polish & Protectant. De riem omdraaien. Het riemtandwiel voor omdraaien.
Het riemtandwiel voor loshalen en 180 graden doordraaien. De fiets wegbrengen naar de fietsspecialist".

Als het mij zou overkomen zou ik de riem en de tandwielen eerst grondig reinigen met een borstel en water, daarna de boel laten opdrogen en uitproberen. Zou het probleem dan nog niet verholpen zijn, dan zou ik mijn fietsenmaker raadplegen (waar we de fietsen gekocht hebben). De kans is groot dat hij dan met één van de andere bovengenoemde oplossingen komt (al dan niet zelf uit te voeren).
Leon schreef:
di 23 jul, 2019 09:18
daulagari schreef:
di 23 jul, 2019 00:05
Als water tijdelijk werkt, is het dan een optie om bij elke stop even met een bidon de riem nat te maken?
Daar hoef je toch niet voor te stoppen?
Zegt de handleiding er iets over?
Ik heb het even opgezocht. De handleiding zegt niets, maar op
https://www.gatescarbondrive.com/resources/faqs
vind ik:

MY DRIVE IS SQUEAKING OR MAKING NOISE, WHAT’S THE CAUSE, AND HOW DO I FIX IT?

The belt can make noise when forced to run hard against the flanges on the sprockets. This can be due to sprocket misalignment, wheel misalignment, or run out in the drive caused by damaged components. Spraying water on the belt may quiet the drive for a few minutes, but the permanent solution is to correct the alignment or replace the damaged components. Another possible source of noise is a loose front sprocket. Using thread lock on the sprocket bolts alleviates this problem.

In some cases, the noise can occur when riding in dirty conditions, particularly when mountain biking if grit and water temporarily stick to the belt. This noise in no way indicates a problem with your Gates Carbon Drive. In most cases simply hosing off the belt and pulleys after a ride will end the noise. If noise persists, the solution is simple: spray the belt with water, wait for it to dry, and apply a thin coating of dry silicone spray to the tooth side of the belt. Dry silicone dries instantly, helps shed grit, and does not affect the longevity of the belt. We recommend this product.

math schreef:
ma 22 jul, 2019 13:01
Deze jongens bevelen een druppeltje Rohloff kettingolie aan. Lijkt me minder iets minder radicaal dan de vorige suggesties, alhoewel een hellend vlak...

Als je met olie aan de gang gaat zou Boeshield T9 ook weleens kunnen werken.
Ik heb sinds vorig jaar een Jongerius met een Rohloff. Afgelopen zomer naar Berlijn gefietst en ongeveer halverwege begon mijn fiets ook te piepen. Super irritant! Na lang speuren en alles reinigen bleek het de snugger te zijn. Het ding regelmatig even insprayen en je fietst geruisloos.
R.K. schreef:
wo 28 dec, 2022 19:33
Na lang speuren en alles reinigen bleek het de snugger te zijn. Het ding regelmatig even insprayen en je fietst geruisloos.
Draait die snubber bij jou constant mee met de riem dan? Dan zou ik 'm als ik jou was, als je 'm wil laten zitten, even iets meer afstand geven zodat 'ie dat net niet doet.
Jurr schreef:
do 29 dec, 2022 13:17
R.K. schreef:
wo 28 dec, 2022 19:33
Na lang speuren en alles reinigen bleek het de snugger te zijn. Het ding regelmatig even insprayen en je fietst geruisloos.
Draait die snubber bij jou constant mee met de riem dan? Dan zou ik 'm als ik jou was, als je 'm wil laten zitten, even iets meer afstand geven zodat 'ie dat net niet doet.
Nee hij draait niet constant mee, maar als je flink doortrapt hoor je hem wel veel piepen. (Zonder smeermiddel that is 🤪) Zowel Jongerius zelf als een onafhankelijke fietsenmaker hebben er naar gekeken en volgens hen zit hij goed.
R.K. schreef:
do 29 dec, 2022 21:56
Jurr schreef:
do 29 dec, 2022 13:17
R.K. schreef:
wo 28 dec, 2022 19:33
Na lang speuren en alles reinigen bleek het de snugger te zijn. Het ding regelmatig even insprayen en je fietst geruisloos.
Draait die snubber bij jou constant mee met de riem dan? Dan zou ik 'm als ik jou was, als je 'm wil laten zitten, even iets meer afstand geven zodat 'ie dat net niet doet.
Nee hij draait niet constant mee, maar als je flink doortrapt hoor je hem wel veel piepen. (Zonder smeermiddel that is 🤪) Zowel Jongerius zelf als een onafhankelijke fietsenmaker hebben er naar gekeken en volgens hen zit hij goed.
Mag ik een vraag stellen, want ik heb nog weinig verstand van riemen?
Zo’n Snubber is toch bedoeld om de riem op spanning te houden?
Dus als hij dan niet meedraait, dan kan hij er toch net zo goed niet op zitten?
Mag niet meedraaien. Is bedoeld om te voorkomen dat de riem over de tanden kan lopen.
Fedor schreef:
vr 30 dec, 2022 08:45
Mag niet meedraaien. Is bedoeld om te voorkomen dat de riem over de tanden kan lopen.
Aha, dus hij is niet bedoeld zoals op deze foto?
Want dat dacht ik.

Bijlagen

Hieronymos schreef:
vr 30 dec, 2022 11:55

Aha, dus hij is niet bedoeld zoals op deze foto?
Want dat dacht ik.
Op jouw foto is geen Rohloff snubber, maar een Pinion kettingspanner zoals bijvoorbeeld Santos gebruikt op de Pinion modellen. Die drukt tegen de riem aan om zo de juiste riemspanning te behouden. Andere merken zoals bijvoorbeeld Avaghon en idworx doen dat spannen van de riem achterop door middel van sliding dropouts, maar die gebruikt Santos niet.

De Rohloff snubber zit achterop bij het achtertandwiel, vaak op het montagepunt van een achterderailleur. Die is, zoals al door Fedor gezegd, niet bedoeld om constant mee te draaien.
Hieronymos schreef:
vr 30 dec, 2022 08:06
R.K. schreef:
do 29 dec, 2022 21:56
Jurr schreef:
do 29 dec, 2022 13:17


Draait die snubber bij jou constant mee met de riem dan? Dan zou ik 'm als ik jou was, als je 'm wil laten zitten, even iets meer afstand geven zodat 'ie dat net niet doet.
Nee hij draait niet constant mee, maar als je flink doortrapt hoor je hem wel veel piepen. (Zonder smeermiddel that is 🤪) Zowel Jongerius zelf als een onafhankelijke fietsenmaker hebben er naar gekeken en volgens hen zit hij goed.
Mag ik een vraag stellen, want ik heb nog weinig verstand van riemen?
Zo’n Snubber is toch bedoeld om de riem op spanning te houden?
Dus als hij dan niet meedraait, dan kan hij er toch net zo goed niet op zitten?
Hij is bedoeld om de riem niet van het tandwiel te laten lopen.
Hieronymos, google eens wat rond op het woord snubber, inclusief afbeeldingen. Dat zal wellicht verhelderend werken.
Jurr schreef:
vr 30 dec, 2022 12:10
Op jouw foto is geen Rohloff snubber, maar een Pinion kettingspanner zoals bijvoorbeeld Santos gebruikt op de Pinion modellen. Die drukt tegen de riem aan om zo de juiste riemspanning te behouden.
Dat terwijl Gates altijd duidelijk aangaf dat het op deze manier buigen van de riem niet toegestaan is.
Leon schreef:
vr 30 dec, 2022 15:08
Hieronymos, google eens wat rond op het woord snubber, inclusief afbeeldingen. Dat zal wellicht verhelderend werken.
... of wij van de wereldfietser bieden wat verheldering.... daar is dit forum toch voor!?

Riemspanner bij gebruik van een pinion versnellingsbak:
santos-travel-lite-pinion-riem-spanwieltje.jpg
De snubber: het wieltje is bedoeld als bescherming van de riem: indien er iets tussen riem en tandwiel komt zou de rie te ver kunnen rekken en daardoor beschadigen (te ver rekken). Gebruik bij bijvoorbeeld een Rohloff naaf.
santos-3.jpeg
In het geval van een pinion: duidelijk dat het wieltje moet meedraaien.
In het geval van een snubber: het wieltje moet een paar millimeter vrij van de riem draaien.

Groet,
Tom.
Tom vds schreef:
za 31 dec, 2022 02:51
De snubber: het wieltje is bedoeld als bescherming van de riem: indien er iets tussen riem en tandwiel komt zou de rie te ver kunnen rekken en daardoor beschadigen (te ver rekken).
Ik vrees toch dat een snubber niet kan voorkomen dat er iets tussen de riem en tandwiel komt. Als er iets tussen komt (de plaats waar dit van belang is (als de zaak draait) is aan de onderzijde nét voor het achtertandwiel, dus waar de riem het tandwiel op loopt). Springt er op die plaats een steentje van een millimeter of zo op de riem, en dus tussen de riem en het tandwiel, dan gaat ie mee, of de snubber dat nu wil of niet.
Die ervaring heb ik diverse keren opgedaan met m’n Harley, lang voordat de tand riem op fietsen verscheen.