Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Piepende gates belt - Forum Wereldfietser

Piepende gates belt

Weet iemand waar het aan kan liggen dat een Gates belt (riemaandrijving) piept? Het is nu wel een Kalkhoff Endeavour impulse (S-pedelec) maar het probleem stelt zich ook (zelfs harder) als ik enkel trap zonder ondersteuning.

De symptomen:
- Het piept met exact dezelfde frequentie als de trapas.
- In het begin begon het geluid pas na ~15km eerst zacht daarna harder
- Nu is het bijna vanaf het begin direct hoorbaar en ook sneller harder.

Het enige wat ik me kan voorstellen is dat het voorste tandwiel niet goed is uitgelijnd met het achterste tandwiel. Of misschien niet de juiste spanning?

De fiets is een dikke maand oud en net geen 2000km erop dus ik ga er zelf afblijven maar het probleem is dat hij al enkele malen binnen is geweest en de fietsenmaker er voorlopig niet in is geslaagd om het te herstellen.

Vandaar dus mijn vraag hier. Er zullen hier ongetwijfeld fietsers zijn met een Gates Belt en misschien fietsers die vergelijkbare problemen hebben gehad.
Als ie piept is de riem niet goed uitgelijnd.
http://www.crc-sprays.nl/Grip_spray_CRC ... .65.0.html
Bij ons op het werk worden vele ventilatoren aangedreven door riemen.
Dit middel werkt zeer goed.
Beetje siliconenspray en je kunt weer 500 km vooruit zonder piepen, paar druppels afwasmiddel help ook, heeft volgens mij niets te maken met een verkeerde uitlijning.
Peter
als de uitlijning en dergelijke ok is....dan gewoon siliconenspray er op spuiten . en zorgen dat de riem verder goed scoon is..
Off-topic: 2000 km in een maand... :shock: . Doe je goed! Met of zonder e-bike;).
bij de fiets zaten er papieren dat je er geen producten op mocht doen maar idd, misschien gewoon siliconenspray erop zal geen kwaad kunnen. Mja, let's hope dat het deze keer wel raak is want dat gepiep :roll: , het lijkt wel een oude studentenfiets.

[offtopic]
@Travelmaster: Yep (is wel een dikke maand hoor maar ondertussen staat er 2030km op de teller :-) ), het gaat dus redelijk hard de laatste tijd. Heb sinds begin maart geen enkele dag over geslagen om met de fiets (pedelec dus) naar het werk te gaan. Komt op 60km/dag op zijn kortst maar de laatste dagen maak ik regelmatig een ommetje en kom ik op 80km/dag. Dat laatste doe ik om mezelf klaar te stomen om op vakantie te gaan met de pedelec. En dan ja los daarvan in het weekend 8)
[/offtopic]
Weliswaar dateert deze thread nu van 2015, maar er is nog geen goed antwoord. Wij fietsen op een santos en op een van nicholas en beide fietsen lijden onder piepende Gates. We hebben ondertussen de tandwielen en de snaar vervangen, maar het piepen blijft. Water, afwasmiddel en siliconenspray helpen tijdelijk; 3 fietsenmakers hebben intussen eraan verdiend, maar nog steeds gepiep. Iemand of een idee?
Tandwielen en ketting kopen, evt kettingkast eromheen, ben je klaar.
Shadow schreef:
ma 22 jul, 2019 10:43
Tandwielen en ketting kopen, evt kettingkast eromheen, ben je klaar.
Kun je beter oordopjes kopen. Hoor je het ook niet meer...
mqaa schreef:
ma 22 jul, 2019 12:52
Shadow schreef:
ma 22 jul, 2019 10:43
Tandwielen en ketting kopen, evt kettingkast eromheen, ben je klaar.
Kun je beter oordopjes kopen. Hoor je het ook niet meer...
Samen kom je een heel eind op zo'n forum :D
Deze jongens bevelen een druppeltje Rohloff kettingolie aan. Lijkt me minder iets minder radicaal dan de vorige suggesties, alhoewel een hellend vlak...
Als je een Rohlnaaf met belt hebt, dus gewoon je fiets even op de rechterzijkant leggen?
Nee, want Rohloff kettingolie is iets anders dan naafolie!
shoot, my bad, zou het daar ook niet mee werken dan?
WD40 ?
Bel schreef:
ma 22 jul, 2019 13:29
WD40 ?
Is dat niet een stuk agressiever dan slechts siliconen?

Siliconenspray werkt hier overigens perfect, al piept de riem hier bijna nooit.
Wd40 is vooral drijfgas en visolie :D - correctie, Alkanen C9 - C14 en minerale olie :?
Shadow schreef:
ma 22 jul, 2019 21:57
Wd40 is vooral drijfgas en visolie :D - correctie, Alkanen C9 - C14 en minerale olie :?
Ik heb het wel eens op een schoteltje gespoten. Daags erna was het volledig weg. Alleen maar vluchtige bestanddelen. Smeert niet best.
Maar het kan dat het het materiaal van eeen Gates belt zo aantast dat het niet meer piept... maar of het verstandig is om te proberen?
Volgens Gates zelf zorgen dat je uitlijning in orde is en anders siliconenspray (nadat je de riem met water schoongemaakt hebt.
https://www.gatescarbondrive.com/resources/faqs

Zoeken op squealing gates belt levert flink wat resultaten op of de oplossing er ook tussenzit zul je zelf moeten uitvinden.