Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Oude mountainbike ombouwen/opknappen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Oude mountainbike ombouwen/opknappen

Chrome met brillo - niet verstandig krijg je allemaal krasjes wat weer nieuw vuil aantrekt.

Lijn als je in Utrecht bent/ komt heb ik nog een mooi flesje metaal polish staan wat je mag hebben (= voor de auto-detail en maakt totaal geen krasjes maar wel het metaal/ chrome erg mooi schoon)
Hallo lijn,

Heel leuk zo'n project. Heb het zelf gedaan met een Raleigh uit begin '90?
Dit was fiets met 6v achter. Omdat dit tegenwoordig lastig(er) te krijgen is heb ik 'm opgewaardeerd tot 9v. Dat is zo'n beetje wel de max. Daarvoor was het nodig het frame iets naar buiten te buigen (kan alleen met staal) om eea te doen passen. Had sowieso een nieuw achterwiel nodig. Handeltje was namelijk behoorlijk versleten. Dus gelijk maar ff doorgepakt. Die paar mm dat je achterwiel dichterbij je zitbuis komt is verwaarloosbaar klein.
Frame diende wel opnieuw gericht te worden al viel het qua rijden voor die tijd nog best mee.
Ik zeg dit omdat de foto een enkel gebutste velg laat zien en die zijn voor vakantie gebruik doorgaans niet heel sterk en zoals hier eerder wel eens is verteld staat of valt een fiets met name door de gemaakte wielkeuze! In mijn geval voor en achter 36H Sputniks van Rigida.
Geen moment spijt van. Ze zijn beetje zwaar(der) idd maar kunnen tegen een stootje (of twee..)

Wens je veel succes en ben benieuwd naar het verdere verloop


Moonrun
Inge1 schreef:Chrome met brillo - niet verstandig krijg je allemaal krasjes wat weer nieuw vuil aantrekt.

Lijn als je in Utrecht bent/ komt heb ik nog een mooi flesje metaal polish staan wat je mag hebben (= voor de auto-detail en maakt totaal geen krasjes maar wel het metaal/ chrome erg mooi schoon)

Hee Inge, dat is tof :)
Wij moeten zondag naar Houten. Woon jij een beetje in de buurt van 't station in Utrecht? Dan maken we even een detour.
lijn schreef:Afbeelding
Aaah...een giant track - leuk om weer eens te zien. Dat was ooit ook mijn eerste mtb/reisfiets. Veel plezier met het opknappen!

groet,
Patrick
Ik word echt helemaal blij van alle leuke reacties die ik krijg!

Naar aanleiding van jullie antwoorden google ik me helemaal suf, en ik lees en leer veel. Ook begint het project wat te 'escaleren': zit nu alweer te denken aan poedercoaten, decals, stuur vervangen, groep vervangen... Aanstekelijke hobby, dat fietsmodden, en ik heb nog geen steeksleutel in m'n handen gehad :) Gelukkig hou ik wel van een beetje klussen.

Klein vraagje: ik heb natuurlijk al en fijne voorraad inbussleutels, steeksleutels, bahco's, dopsleutels en dergelijke (OK, eerlijk is eerlijk, niet alles is van mij, de dopsleutels en ratel joep ik uit vriend z'n gereedschapskoffer). Heeft het zin om in zo'n reissetje gereedschap te investeren, of kan ik maar beter los bijkopen? Wat heb ik nog minimaal nodig naast bovenstaande dingen? Kettingpons lijkt me wel handig? En ik ben verder op zoek naar een assortiment van die kapjes die je op het uiteinde van een op maat geknipte rem of derailleurkabel klemt. Hoe heten die? Dat googlet namelijk wat makkelijker. En de dopjes op de buitenmantels/Bowdenkabels?
lijn schreef:Ook begint het project wat te 'escaleren': zit nu alweer te denken aan poedercoaten, decals, stuur vervangen, groep vervangen...
Dat is ook heel leuk, maar dan wordt het aantrekkelijk om ook het frame te vervangen., als je begrijpt wat ik bedoel.

In de wiki staat een stuk over gereedschap, alleen staat er nog niets bij over gereedschap thuis. (xettff op me lijstje)
http://wiki.wereldfietser.nl/index.php? ... onderdelen
Ave Gone schreef:
lijn schreef:Ook begint het project wat te 'escaleren': zit nu alweer te denken aan poedercoaten, decals, stuur vervangen, groep vervangen...
Dat is ook heel leuk, maar dan wordt het aantrekkelijk om ook het frame te vervangen., als je begrijpt wat ik bedoel.
Ja, dat begrijp ik wel. Maar ik ben een emotionele lekkende kraan, dus de sentimentele waarde van dit frame enzo...

En die webshops! Vreselijk! Voor je het weet heb je een compleet nieuwe fiets in onderdelen bijelkaar geklikt. Ik moet 'em nu van mezelf eerst met minimale middelen rijdend krijgen (dus schoonmaken, bandjes, kabels, shifter, stuur omhoog). Da's qua prijs allemaal nog te overzien, en als ik dan een tijdje rondtrap, weet ik vanzelf wel of het de moeite waard is om fase twee in te zetten :)
Het lijkt me verstandig in de gaten te blijven houden wat dit in de basis is: een nette beginnersfiets. Opknappen voor weinig geld is zinvol en verstandig, opleuken en upgraden niet. Dus beperk de nieuwe onderdelen tot uiteindelijk banden, kabels, remblokjes, en vermoedelijk ketting en achtertandwielen (ketting is verschrikkelijk roestig, en bij een nieuwe ketting horen nieuwe achtertandwielen).
lijn schreef:De gekleurde blokjes zijn verkleurd, en ik ontdek toch wat roestplekjes hier en daar.
Verkleuring hoort erbij, en dat beetje oppervlakte roest zou ik me niet druk om maken. Hooguit plaatselijk wat behandelen.
Wim schreef:Het lijkt me verstandig in de gaten te blijven houden wat dit in de basis is: een nette beginnersfiets. Opknappen voor weinig geld is zinvol en verstandig, opleuken en upgraden niet. Dus beperk de nieuwe onderdelen tot uiteindelijk banden, kabels, remblokjes, en vermoedelijk ketting en achtertandwielen (ketting is verschrikkelijk roestig, en bij een nieuwe ketting horen nieuwe achtertandwielen).
Ik zou beginnen met eerst alles eens los en soepel krijgen. Dus een bus WD40 leegspuiten:
-op de ketting & derailleurs
-in de buitenkabels (verbazend hoe soepel oude buitenkabels weer kunnen worden)
-wel nieuw setje binnenkabels erin (oude kabels hebben toch vaak knikjes)
-wel niewe set buitenkabels als er roest/knikken in zitten
-shifters ook goed doorspuiten met WD40
=> €10-20 schade

Als dit weer beweegt en rolt
-nieuw setje banden+binnenbanden.
-evt setje vouwspatborden voor €3/stuk van de decathlon
-bel erop
KLAAR!
lijn schreef:En ik ben verder op zoek naar een assortiment van die kapjes die je op het uiteinde van een op maat geknipte rem of derailleurkabel klemt. Hoe heten die?
Die hebben zoveel namen dat ik ze niet eens zo allemaal kan bedenken. :wink: Kabelhoedje, kabelloodje, eindnippel, eindkapje... Voor het gemak worden de meeste van die woorden ook gebruikt voor buitenkabels. Ik zeg er in de winkel dan ook altijd maar bij "voor derailleur-buitenkabel" (of rem-binnenkabel, of andere combinatie). Zie bv. http://www.bike4travel.nl/index.php?cPath=58_108

O en wat betreft gereedschap: reissetjes hebben vaak allerlei sleuteltjes waarmee je net niet bij de moertjes kan die je ermee los wil draaien, of ze passen net niet goed waardoor je alles stuk draait. Voor thuisgebruik vind ik het het handigst om gewoon los te kopen wat ik nodig heb, op het moment dat ik het tegenkom. (Dat betekent in het begin misschien wel een paar keer het werk stilleggen en tripjes naar de winkel.) Over koffertjes van Aldi en dergelijke heb ik mijn twijfels qua kwaliteit. Bovendien zitten er vaak dingen in die je niet nodig hebt, en ontbreken er doorgaans toch weer dingen die je er los bij moet kopen. Een goede kettingpons inderdaad, van een goede kabelkniptang ga je denk ik ook veel plezier hebben. Cassette-afnemer en kettingzweep aanschaffen is goedkoper dan in de toekomst je cassette steeds door een fietsenmaker laten vervangen. Gebruik ook de zoekfunctie op het forum eventueel, er is al veel over gereedschap te vinden.

Veel sleutelplezier gewenst,

Carl
Muizencondoom.
Opknappen voor weinig geld is zinvol en verstandig, opleuken en upgraden niet.
Ja, dat zeg je nu maar..
Zelf had ik ttt niet de pegels voor een splinternieuw stalen ros en heb ik elke keer wanneer er iets vervangen moest worden een upgrade uitgevoerd.
Handgevlochten achterwiel, daarna door de velg vh voorwiel geremd en vervangen door één met naafdynamo van SON icm Edelux. Daarbij was alles Suntour afgemonteerd, dus aandrijflijn min of meer direct al vervangen door materiaal van Shitano (LXT-combi).

Had zoveel vertrouwen in het frame dat ik wat aanpassingen heb laten doen in KW-weer waarna het een mooi poederjasje heeft gekregen ;-) en geen moment spijt!!

Maar goed ik ken deze fiets verder niet en de mijne was nog zo'n 'ouderwets' gesoldeerd exemplaar met lugs.

Maar wat ik wil aangeven is dat wanneer je steeds een upgrade uitvoerd je als laatste slechts het frame hoeft te vervangen en je het meeste gewoon over kunt zetten..


Moonrun
dus de sentimentele waarde van dit frame enzo...
Herkenbaar :)

Vwb gereedschap: spam

Kan je dit boek aanraden (mocht je je sleutelkennis willen ophalen.)

Afbeelding


NB: O, en mocht je een kettingpons willen aanschaffen: koop een zg. 'werkplaatsuitvoering' en niet zo'n klein knullig ding. Is minder kracht voor nodig.
En ook voor gereedschap geldt: goedkoop = duurkoop!
Nou, vandaag had ik een (ruim) halfuurtje, en ik ben maar eens begonnen aan de grote schoonmaak. Dat viel tegen. Inmiddels veel gelezen, dus ik weet wat beter waar ik op moet letten. Eigenlijk is alles behalve het frame en de velgen brak.
In elk geval de tandwielen voor en achter moeten vernieuwd worden, het stuur is zo verroest dat ik me afvraag of het nog wel veilig is met dat ding te rijden, en de derailleurs lijken ook vanbinnen nogal wat last te hebben van roest.

Ik vraag me serieus af of het nog wel de moeite waard is om tijd, geld en energie in deze fiets te stoppen. Zo zie je maar weer, ook altijd binnenzetten behoedt je fiets niet voor verval.
lijn schreef: Ik vraag me serieus af of het nog wel de moeite waard is om tijd, geld en energie in deze fiets te stoppen.
Dat hangt denk ik het meeste van je soort motivatie af. Als je het alleen voor het uiteindelijke resultaat doet dan is het misschien allemaal wel wat teveel. Mocht je het willen doen om ervaring met sleutelen en techniek op te doen, dan kan het ook een leuke uitdaging zijn.
quote="lijn"
> In elk geval de tandwielen voor en achter moeten vernieuwd worden
Dat is met vrijwel elke tweedehands fiets zo.

> , het stuur is zo verroest dat ik me afvraag of het nog wel veilig is
Op de foto te zien is het alleen oppervlakkige roest.
Als je alles gedemonteerd hebt maak je het stuur zo schoon met Jif en vervolgens autocleaner (Commandant). Dan blinkt het weer. Of als je er geen zin hebt koop je een nieuw sturtje voor 12 euro:
http://www.bike4travel.nl/product_info. ... 7fepu066g0

> de derailleurs lijken ook vanbinnen nogal wat last te hebben van roest.
De beste en enige manier om een oude derailleur van binnen goed schoon te maken is met een hete hogedrukspuit. Ga eens naar het tankstation in de buurt.
Waar je voor op moet passen is dat je niet rechtstreeks in het freewheel spuit, dus als je dat wilt voorkomen haal je het wiel er even uit.

> Ik vraag me serieus af of het nog wel de moeite waard
> is om tijd, geld en energie in deze fiets te stoppen.

Voor het geld moet je het niet doen. Als kluservaring is het een goede, want je hebt niet veel te verliezen, dus openmaken die naven, dat balhoofdstel, ...!
Ave gone - jif en schuurspoinsjes wil je juist niet gebruiken maken krasjes in je schuur je wil een chemisch polijst/ schuurmiddel wat roest opriuimt de zaak polijst en weer mooi maakt.
Commandant is trouwens een antieke wax. daar zijn vele betere keuzes voor.

Sorry, voor de correctie maar doe zelf ook aan auto-detailing vandaar liever het gebruik van andere producten.

Maar eh, je hebt wel gelijk als je de roest verwijderd de zaak in een beschermlaag zet dat het dan weer als nieuw lijkt.
Dank voor de bemoedigende woorden :)

Ja, voor leren en klussen is dit leuk natuurlijk. Maar om er weer iets redelijk rijdends van te maken, moeten er toch echt wat centen in gestoken worden, en dan vraag ik me af of ik dat geld niet beter in een nieuwe fiets kan stoppen.

Deze uitelkaar slopen: ja! Geen betere manier om 't te leren toch?
Als het een nieuwe wordt, overweeg dan zelf opbouwen evt met hulp. Als basis bv een Surly frame. :D