Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Alternatieven voor montagepasta - Forum Wereldfietser

Alternatieven voor montagepasta

Hoi,

Wij zijn al een tijdje onderweg (http://www.ithaka.im) en overweeg om een klein beetje montagepasta mee te nemen voor onderhoud van de fiets. Iets wat ik eigenlijk helemaal niet wil vanwege het gewicht. Ik ben dus op zoek naar een alternatief.

Bij voorkeur iets dat ik reeds in de collectie heb of wat overal wel te vinden is.

We rijden op een aluminium fiets met rohlof naaf en carbon belt.

De collectie

- vet voor het insmeren van het brooks zadel
- olie voor rohloff
- magura remolie.
- Tandpasta
- Libello
- vaseline voor de lippen

Lokaal volop te verkrijgen
- olijfolie
- palmolie
- boter
- honing
- en altijd wel een garage in de buurt maar geen idee wat ik moet vragen.

1) Wat is nu eigenlijk exact de functie van montagepasta?
2) Zit er een alternatief in de lijst die ik heb gegeven?
> 1) Wat is nu eigenlijk exact de functie van montagepasta?
* dat de montage soepel verloopt en de krachten goed verdeeld worden.
* dat er na montage monder corrosie optreedt en de onderdelen na een tijdje weer uit elkaar kunnen. Eisen zijn dat het niet corrosief is, direct wegspoelt of vergaat cq. biologisch afbreekt.

>- vet voor het insmeren van het brooks zadel
Zal best goed zijn. Zal op zijn minst wel wat afbreken.

> - olie voor rohloff, magura remolie.
Zal prima zijn. Kogellagervet of smeerolie is ook prima.

> vaseline voor de lippen
Heel goed.

>- Tandpasta
Spoelt weg.

>- Libello
Zal snel afbreken.

> olijfolie, palmolie, boter,
Breekt af

>honing
Spoelt weg

> en altijd wel een garage in de buurt maar geen idee wat ik moet vragen.
Lubricant, vet, grease. Het zit vaak in een vies kitspuitachting ding.
Deze heb ik toevallig afgelopen week gekocht. Dit om op kloofjes op de vingers te doen. Het doet me serieus erg aan kogellagervet denken:

Afbeelding
De grootste functie zijn drie dingen:
- Zorgen dat dingen niet zo maar los komen.
- Kraken tegen gaan.
- Corrosie vermijden.

Volgens mij heeft iedere fietsenmaker wel van dat spul. Sterker nog, vaak hebben ze het in van die zakjes van 5 gram ofzo. Die kun je makkelijk ergens tussen stoppen.

Ik wou je bijna adviseren het niet mee te nemen, maar ik zie dat je inderdaad niet bepaald meer in Nederland zit. Dan kan het soms nog wel eens handig zijn om dingen ineens goed te monteren.
In een autoprogramma heb ik eens gezien dat de monteur grafiet gebruikte om een onderdeel te monteren waar geen vet enz gebruikt kon worden. Het ging om een tandwiel waarmee een spoiler omhoog ging. (als je daar vet enz gebruikte dan bleef er vuil in hangen en kon het mechanisme kapot gaan).

Hij haalde er dus een paar keer een (zacht) potlood langs. Die heb je toch wel in de tas gok ik dus zou een optie kunnen zijn.
Lennart-Tampico schreef:... potlood ... Die heb je toch wel in de tas gok ik dus zou een optie kunnen zijn.
Heeft nog nooit op mijn paklijst gestaan. Een potje vaseline wel.
willem.m schreef:Deze heb ik toevallig afgelopen week gekocht. Dit om op kloofjes op de vingers te doen. Het doet me serieus erg aan kogellagervet denken:
{plaatje van een blokje purol}
Iets dat ergens op lijkt is niet altijd hetzelfde. In dit geval zeker niet: http://purol.nl/producten/zalf
Vroegâh had ik dit nooit bij me, totdat er een zadelpen begon te kraken in Sri Lanka. Je kunt er natuurlijk gewoon geen acht op slaan - dat lukt mij dus niet. Ik heb het op kunnen lossen door het hele kleine beetje montagepasta wat er wel in zat verder uit te smeren, maar sindsdien heb ik altijd een likje bij me, in zo'n doosje waar ze SD-kaartjes in verkopen, weegt geen drol.
Als je eens bij een autogarage in de buurt bent, kun je ook vragen om kopervet. Doet hetzelfde, en eigenlijk vind ik het prettiger werken. Ik ga ervan uit dat je geen carbonpasta nodig hebt.
Voor wat het waard is: ik gebruik onderweg kettingolie op schroefdraad. Ook bij het vastzetten van de pedalen na de fiets in het vliegtuig vervoerd te hebben. Bij 3 vlieg-fietsvakanties geen problemen mee gehad.
Mijn ervaring is je moet geen kopervet smeren waarvan de twee metalen bestaan uit aluminium en staal. Bijvoorbeeld een de stalen trapas in een aluminium crank.
Of met kopervet een aluminium zadelpen in een stalen frame monteren, deze zal waarschijnlijk na een aantal jaren zeer lastig te demonteren zijn.
Van mij auto had ik de aluminium velgen rond de bouten met koperpasta ingesmeerd met als doel dat de wielen gemakkelijk van de stalen naven zou krijgen. Na een jaar kreeg ik de wielen met heel veel moeite los van de naaf.
multiwgb schreef:Mijn ervaring is je moet geen kopervet smeren waarvan de twee metalen bestaan uit aluminium en staal. Bijvoorbeeld een de stalen trapas in een aluminium crank.
Of met kopervet een aluminium zadelpen in een stalen frame monteren, deze zal waarschijnlijk na een aantal jaren zeer lastig te demonteren zijn.
Van mij auto had ik de aluminium velgen rond de bouten met koperpasta ingesmeerd met als doel dat de wielen gemakkelijk van de stalen naven zou krijgen. Na een jaar kreeg ik de wielen met heel veel moeite los van de naaf.
Hoewel niet mijn ervaring met kopervet, lijkt me dit zeker een zinvolle aanvulling! Maar in het algemeen haal ik mijn zadelpen wel vaker dan eens per jaar los (na eens een vastgeroeste zadelpen te hebben meegemaakt). Er zal ongetwijfeld een natuurkundige/scheikundige verklaring voor te vinden zijn.

Ik ben overigens ook geen groot voorstander van montagepasta, althans, die van Cyclon: die verdroogt na verloop van tijd, waardoor het effect teniet wordt gedaan. Dan liever good-old kogellagervet!
Travelmaster schreef:Hoewel niet mijn ervaring met kopervet, lijkt me dit zeker een zinvolle aanvulling!
Laatst heb ik voor het eerst iets met kopervet gedaan*. Het was zoals door Marten gerritsen aangekondigd vreselijk kliederend spul.

* Iin de lagering van een electromotor wat kopervet gedaan in de hoop dat dat vet ook bij de hogere temperatuten van de broodmachine blijft smeren.
Hoe netjes je werkt, heb je zelf in de hand;). Maar werkt het? Voor hogere temperaturen lijkt een vet als lithiumvet of molykotevet meer voor de hand liggend. Off-topic, ik weet het.
Travelmaster schreef:Hoe netjes je werkt, heb je zelf in de hand;). Maar werkt het? Voor hogere temperaturen lijkt een vet als lithiumvet of molykotevet meer voor de hand liggend. Off-topic, ik weet het.
Proefondervindelijk heb ik inmiddels vastgesteld dat de broodmachine het met kopervet aanzienlijk langer blijft doen dan met lithiumvet. :D
Molykote is een merk. Molykote maakt ook kopervet.
Volgens Molykote is kopervet het vet voor hoge temperaturen: http://www.dowcorning.com/applications/ ... 4294938638

Afbeelding
Good for you;). Dat zette m-gineering er niet allemaal bij hoor, op zijn website.