Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ketting schiet even over tandwielen. - Forum Wereldfietser

Ketting schiet even over tandwielen.

Geachte Fiets enthousiasten,

Ik heb een Giant tourer XL, een heerlijke fiets, nog van Lohman uit de Kinkerstraat.
Nu merk ik in het zwaarste verzet, dat de ketting wel eens over de tandwielen vliegt, een harde tik en dan is alles weer goed.
Gisteren zag ik op het grootste voortandwiel (van de 3) dat er een tand gehalveerd is. Ik denk dat ik de oorzaak te pakken heb.
De fiets heeft nog niet zoveel kilometers gemaakt, misschien 1000 of 1500, hij heeft lang stilgestaan. Maar hij is zo heerlijk! Ik vlieg vooruit.

Wat is wijsheid?
-Ik denk een nieuw groot tandwiel voor. Waar moet ik op letten? Het aantal tanden kan ik tellen, maar zijn er nog meer variabelen?
-Moet ik de ketting of de cassette mee vervangen? De cassette is een 7 speed.

Dan nog iets wat hier mee te maken heeft, maar mogelijk nu niet van toepassing is.

Ik dacht eerst aan de cassette te vervangen, dan heb je speciaal gereedschap nodig, en toen kwam het koffertje van de Lidl in mijn geheugen op. Het was een koffertje van 35 euro met van alles er in, de mensen die het hadden gekocht waren tevreden.

Lidl doet aan acties, dus komt dat koffertje voorbij, dan ben ik blij, maar anders moet ik een soortgelijk koffertje kopen. Heeft de firma Rose een net koffertje? Hetzelfde geldt voor mijn grote voortandwiel, waar kan ik dat het beste kopen?

Bedankt voor het meedenken!
Hallo,

Als uw ketting over het grootste tandwiel vliegt, vermoed ik toch dat het niet alleen het tandwiel is dat je moet vervangen maar zeker ook de ketting. Hier kan je zien hoe je de ketting kan controleren op slijtage:
http://www.maesivo.be/racefiets/index.p ... demonteren

Als deze versleten is kan je volgens mij ook best de achterste tandwielen vervangen die je het meeste gebruikt, want dan zijn die meestal ook redelijk ingelopen.

Om de cassette achteraan te demonteren heb je eigenlijk maar 2 stukken gereedschap nodig en hier kan je zien hoe je dat doet en welk gereedschap:
http://www.maesivo.be/racefiets/index.p ... e-monteren

Wat betreft het grote tandwiel vooraan moet je ook kijken naar het aantal montage gaten en hoe ver die uit elkaar staan (dit noemt men de steek). Is het voor een dubbel of een trippel versnellingsapparaat.

Veel succes met de herstelling
Grts Ivo
Bij het grote kettingwiel moet je letten op het aantal boutgaten (4 of 5 meestal) en de "steek" dwz de hartafstand van boutgat tot boutgat. verder kan ook nog van belang zijn de binnendiameter dus waar het kettingwiel op de crank zit.
Het is voor jou de eerste keer begrijp ik, demonteer het en neem het voor de zekerheid mee naar de lokale fietsenzaak. "Alivo" of " Deore" (staal) kwaliteit is voldoende.

Wil je dat de aandrijflijn weer lekker loopt vervang dan ook de ketting en cassette, zullen ieder zo rond de 15 euro kosten. Als je niet gewend bent met een kettingpons te werken koop dan een ketting met een zgn "missing link" (KMC/sram)
Eea is te bestellen bij Rose, ook de cassetteafnemer. Voor incidenteel gebruik voldoet LIdl spul ook.

Succes ermee!
Ben
Als de ketting over een tandwiel schiet, ligt dat niet aan een afgebroken tand, zeker niet op het grootste tandwiel. Overmatige slijtage van tandwielen na 1500 km is ook vrij onwaarschijnlijk. Ik zou het eerder in de ketting zoeken. Dus eerst de ketting vervangen en als er geen verbetering is, de cassette. De voorste tandwielen gaan normaal gesproken langer mee dan de cassette.
Wat Jan zegt klopt. Een ketting heb je toch nieuw nodig, dus dat eerst.
Je hebt een goede kans dat je ketting nu overschiet op het kleinste tandwieltje achter omdat dat het meest gebruikt is en nu versleten is.
Die halve tand voor kan best expres zo gemaakt zijn om de ketting te geleiden. Zit er toevalling precies tegenover die halve tand nog zo een?
Jan, heb je nog advies voor een merk of type ketting voor een 7 speed?
Ik wil in ketting die vrijwel niet roest, de fiets staat vaak buiten.

Hebben jullie ook nog een mening over de fietsspullen van de Action? Ik kocht er laatst een bus kettingsmeermiddel. Hun hoge drukpomp van 6 euro vind ik erg fijn.
Ik heb een Action fietsbel van 65 cent en die doet het.
Hermannetje schreef:Jan, heb je nog advies voor een merk of type ketting voor een 7 speed?
Ik wil in ketting die vrijwel niet roest, de fiets staat vaak buiten.

Hebben jullie ook nog een mening over de fietsspullen van de Action? Ik kocht er laatst een bus kettingsmeermiddel. Hun hoge drukpomp van 6 euro vind ik erg fijn.
Ketting van KMC met nikkel coating of titanium-nikkel coating (laatste wel stuk duurder)
Ik was op internet naar voortandwielen aan het kijken, maar binnen de Shimano Deore (9-speed) heb je FC-M510/FC-M540en de FC-M530/FC-M590. Wat is het verschil tussen beide?
Ik heb even wat foto's proberen te maken van tandwielen en ketting. Proberen, want de scherpte van de foto's viel niet altijd mee. Ave Gone heeft gelijk, de "beschadigingen" die ik aan de voorste tandwielen constateer, komen met een bepaalde regelmaat voor, en hebben kennelijk niets met defecten van doen.

Dus...ik moet een cassette kopen en een ketting. En eventueel gereedschap. Mocht er een Amsterdammer zijn die het gereedschap heeft om de cassette te verwisselen en die mij wil helpen, dan houd ik me aanbevolen.

Is het mogelijk om ook op de cassette tandwielen te vervangen? Want ik gebruik bijna alleen maar het zwaarste verzet.

Album met foto's:
http://www.mijnalbum.nl/Album=HJXFEJV4
In principe kun je de kransjes per stuk vervangen. Je moet dan letten op codeletters omdat bepaalde series bij elkaar horen omdat die schakelnokjes hebben zodat het beter schakelt, net zoiets als bij de voorbladen.
Jammer is dat voor 7/8-speed de verkrijgbaarheid erg slecht is geworden.
Of je er iets aan hebt is ook de vraag, want ik mag hopen dat ook de andere kransjes wel eens gebruikt zijn, en dus aan vervanging toe zijn. Een compleet setje 7-speed heb je voor een tientje: http://www.rosebikes.nl/artikel/shimano ... aid:520901

De foto's doen wat pijn aan de ogen. Zoveel roest ligt niet alleen aan het buiten staan. Dit schreeuwt om een drupje olie. Stop deze mishandeling!

Koop deze ketting. Duurder is met jouw gebruik zonde van het geld:
http://www.rosebikes.nl/artikel/sram-pc ... aid:249793
Deze komt met montageschakel. Je moet hem met een pons inkorten tot evenveel schakels als de oude. (de oude zal wat langer geworden zijn, je moet de kettingen op de vloer even naast elkaar leggen om de aantallen schakels te vergelijken)

Crankstel voor je: http://www.rosebikes.nl/artikel/shimano ... aid:667946
Kies maat 175 als je zelf ruwweg langer bent dan zo'n 180 cm.

Mocht je fiet niet toevalling een trapas lengte 122 mm hebben dan is dit hem:
http://www.rosebikes.nl/artikel/shimano ... aid:515142

Je hebt diverse stukken speciaal gereedschap nodig:
een kettingzweep (of rommelen met een waterpomptang, je huidige kransjes moeten toch in de vuilnisbak), een kranssleutel, een crancktrekker en een trapassleutel. Ik zou eerst kijken of je een nieuwe as nodig hebt en proberen of je de oude as er wel uit krijgt, want als je de oude as er niet uit krjigt heeft het misschien niet eens zin om nieuwe ondedelen te kopen en ben je beter af met een nieuwe tweedehandse.

Maar er is vast wel een Amsterdammer die dat heeft :-)
Ja graag. Als tegenprestatie kan ik die Amsterdammer/Amstwrdamse helpen met mijn fabuleuze elektronica kennis! Zowel bruingoed, witgoed als computer.
Beste Ave Gone,

ik ga zo even kijken of de voorbladen demontabel zijn, is vervanging nodig?
En de ketting: is een roestbestendige niet beter voor mij?

De cassette zal wel in zijn geheel vervangen gaan worden denk ik zo.
Met zoveel roest is er misschien niet eens iets echt kapot, maar zit er ergens een schakeltje vast. Ik zou serieus eens beginnen met de boel te smeren, vervolgens schoon te maken en weer te smeren.

En in de tijd dat je wacht tot de olie in de schakels is getrokken een momentje pakken om jezelf even te schamen, want dit moet je natuurlijk nooit zover laten komen :wink: .

En voor zover ik kan zien zijn die voortandwielen helemaal prima.
Ik trek het boetekleed aan en ga zo even fietsen, met de Action kettingspray gespoten over de ketting. Jullie horen zo meer. :oops:
Ik krijg mijn Shimano Alivio stuurschakelaar niet meer op het grootste blad. Het heeft zich een keer eerder voorgedaan, ik dacht iets met smeren.
De Action kettingspray is erg wit van kleur, maar smeert wel goed.
Hermannetje schreef:En de ketting: is een roestbestendige niet beter voor mij?
Nee, integendeel. De roestende ketting vertelt je met de rode kleur dat het hoog tijd wordt om te smeren. Een roestvrije ketting zou je misschien nóg langer verwaarlozen :roll: waardoor hij extra snel zou slijten.
Alles is weer in orde, na de behandeling met action kettingspray doet de ketting het weer goed.
Na wat siliconenspray op iets wat de ketting goed geleid op het voorblad kan ik ook weer schakelen.
Mea culpa, as op mijn hoofd, I am the one to blaim, maar door jullie heb ik geld uitgespaard.
Bedankt!
Hermannetje schreef:[…] ik gebruik bijna alleen maar het zwaarste verzet.
Foei.

Dat gaat je op termijn knieproblemen opleveren.
Niet als hij het zwaarste verzet áchter bedoelt. Tenslotte schakelde de voorderailleur niet goed meer, en op de foto's ligt de ketting op het kleinste tandwiel.

De daarmee gecreëerde schuine kettinglijn verdient evenwel geen schoonheidsprijs.

Maar mooi dat de boel weer werkt. En nou: ónderhoud!!